Patmos-blogi

Jumalan pyhyyden ilmeneminen

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Raamatusta huomaamme, kuinka Jumalan pyhyys ilmeni usein kouriintuntuvalla tavalla niin Vanhan  kuin Uuden Testamentin tapahtumissa. Olipa kyse seurakuntakurista tai ihmeiden ja voimatekojen ilmenemisestä, Pyhän Hengen läsnäolo oli käsin kosketeltavaa. Tämän päivän seurakunnissa Jumalan pyhyys tuntuu olevan tipotiessään. Monet seurakunnat ja uskovat eivät haluakaan erottautua  maailmallisuudesta, vaan mieluummin samaistua siihen. Mutta samalla poissa on myös Jumalan Pyhän Hengen voiman ilmeneminen.

Apostolien teoissa kerrotaan kahdesta Uuden Testamentin onnettomasta henkilöstä, Ananiasta ja Safiirasta. Joka kerta, kun luen tuon kertomuksen, synnyttää se minussa samalla kriittisiä pohdintoja nykyisten kirkkojemme ja seurakuntiemme tilasta.

Apostolien teothan antavat meille kiistattoman kuvan sekä alkuseurakunnassa vallinneesta pyhyydestä, että Pyhän hengen voimasta. Jumalan valtava pyhyys tuli niin selvästi esille, että Ananias ja Safiira, jotka koettivat pettää Jumalan Pyhää Henkeä, kaatuivat kuolleina maahan. Apostolien teot tuovat myös toisaalta esille valtavan Hengen voiman ihmeissä ja tunnusteoissa, joita apostolit tekivät. Sairaat paranivat, kun vaan Pietarin varjokin kosketti sairaita. Hengen voiman todisteluksi ei siis tarvittu epätoivoista tuuppimista ja työntämistä, kuten tämän päivän seurakuntien parantamisjonoissa!

Apostolien tekojen kuvaus alkuseurakunnasta tuo esille muutaman järisyttävän faktan, jotka nykyajan kristikunnassa on suurelta osin kadotettu. Yksi fakta on, että alkuseurakunta on Jumalan antama malli siitä, millainen Kristuksen seurakunnan tulisi olla. Se ei siis ole ”no se oli silloin alussa, mutta ei se toimi enää” malli. Jumalan sana ei missään anna alkuseurakunnan mallille ”viimeinen käyttöpäivä” merkintää! Ei, vaan se on malli, jonka tulisi toimia tänäänkin.

Sitä mukaa, kun pyhyydestä luovutaan, samalla menetetään myös Jumalan voiman ilmenemistä. Tämä tulee ilmi sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa. Saman pyhyyden löydämme jo Vanhasta Testamentista, kun Israel oli Mooseksen johdolla erämaavaelluksella. Puhtaus ja pyhyys oli usein käsin kosketeltava, jopa niin, että maakin aukeni ja Jumalan vastustajat suistuivat suoraan tuonelaan! Mutta kun Israel myöhempinä vuosisatoina lankesi jopa epäjumalien palvontaan, Jumalan pyhyys oli tipotiessään tai pikemminkin, kääntyi jopa itse Israelia vastaan.

Yksi fakta on myös se, että tämän päivän kirkoissa ja seurakunnissa on lähdetty menestystä tavoittelemaan sata prosenttisesti väärästä suunnasta, eli maailman mielisyyden kosiskelusta. Apostolien teot antavat meidän selvästi ymmärtää, mikä oli seuraus tuosta Ananiaan ja Safiiran järkyttävästä kohtalosta. Seuraus oli: ”Eikä muista kukaan uskaltanut heihin liittyä, mutta kansa piti heitä suuressa kunniassa!” Eli seurakunta oli kirjaimellisesti ekklesia, eli uloskutsuttujen joukko! Tämän päivän seurakunnissa on usein täysin päinvastainen näky, mutta samalla kaikki pyhyys on poissa ja sen mukana myös Jumalan voiman ilmeneminen.

Näitä ajatuksia synnyttää väistämättä myös menneillään oleva oikeudenkäynti, jossa Jumalan sanan pyhyyttä puolustavat Päivi Räsänen ja Juhana Pohjola ovat saaneet vastaansa ei ainoastaan valtakunnan syyttäjää, vaan myös joitakin kirkon johtohenkilöistä. Olihan tuolla sateenkaari marssilla mukana myös joitakin piispoja tai ex-piispoja, joiden osallistumista marssille Päivi Räsänen kritisoi Jumalan sanan pohjalta.

Kaipa suurin harha-askel koko kirkkohistoriassa tapahtui, kun kristinusko julistettiin Rooman valtakunnan viralliseksi uskonnoksi. Vainot tosin loppuivat, mutta samalla ei enää oltu uloskutsuttuja, erilleen asetettuja. Pyhyys menetettiin, ja samalla myös Jumalan voiman ilmeneminen! Mutta ei tämä ole ainoastaan kansankirkkojen ongelma, vaan tänä aikana sama vaara tuntuu vaanivan jokaista kirkko- ja seurakuntaa. Salonkikelpoisuutta tavoitellaan kiihkeästi jopa Jumalan pyhyyden kustannuksella.

En oikein ymmärrä itsekään, kuinka nämä asiat pitäisi julkituoda. Jotenkin vaan tuota Apostolien tekojen viidettä lukua taas kerran lukiessani tuli niin vahvasti ajatus, miksi tyytyä ajelemaan mäkiautolla, kun käytössä voisi olla tuhannen hevosvoiman turboauto. Enkä tarkoita tällä tippaakaan menestysteologiaa, koska eihän se apostoleillekaan merkinnyt maallista menestystä, vaan välillä jopa raippojen saamista ja vankeutta! Vaan tarkoitan yksinkertaisesti Jumalan Pyhän Hengen voiman kokemista ja näkemistä!

Jos sinulla rakas veli tai sisar on näky tuosta voimasta, joka toimi alkuseurakunnassa, älä menetä näkyäsi. Pidä usko Jumalaan! Koska uskon, että lopun aikana saattaa tapahtua suuriakin mullistuksia Jumalan todellisissa seurakunnissa. Jotenkin ymmärrän, että lopun aikaa lähestyttäessä Kristus kutsuu oman seurakuntansa yhä enemmän uloskutsuttuna olemiseen ja irrottautumiseen kaikista kuolleista perinteisistä tavoista ja käytännöistä.

Näin siksi, koska Jumala ei tänäkään päivänä laske uutta viiniä vanhoihin leileihin!

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Dogma

    Åbo Akademin teologian professori Antti Laato kirjoittaa SLEY:n sivulla julkaistuissa Vanhan testamentin yleisluennoissa seuraavasti:

    ”2 Moos 19:22:ssa Jumala kehoittaa pappeja pyhittäytymään, jotta he eivät tuhoutuisi lähestyessään Pyhää Jumalaa. 3 Moos 10:1-7 kertoo, kuinka Aaronin pojat Naadab ja Abihu pitivät halpana Herran säädökset pyhittäytymisestä ja veivät vierasta tulta Herran eteen. Välittömästi Herra surmasi heidät ja antoi sanan Mooseksen kautta: ”Niissä jotka ovat minua lähellä, minun pyhyyteni tulee näkyviin, ja koko kansa saa oppia tuntemaan minun valtani ja voimani.” Edelleen Mooses kieltää Aaronin sukua suremasta poikiensa kuolemaa, koska suru osoittaisi todeksi sen, että poikien kuolema olisi ollut jotakin pahaa. Mutta se ei ollut! Vaan Herra toimi oikein ja vanhurskaasti tuhotessaan ne, jotka yrittivät välinpitämättömyydellään saastuttaa Herran majan. Kansaa Mooses sen sijaan kehottaa suremaan ja itkemään tätä pappien tottelemattomuutta.”

    PS. Monet ovat arvuutelleet, mitä tuo viras tuli oikein oli? Oliko pojat humalassa? Vieras tuli tarkoittanee sitä, ettei suitsuketta ollut valmistettu Herran antamalla reseptillä, joten alttarilla poltettiin sellaista suisuketta, joka ei olisi sinne kuulunut. Suitsukealttari oli korkeasti pyhä, joten siinä tuli poltaa vain sitä suitsuketta, joka oli valmistettu Herran käskyn mukaisesti.

    2 Moos 30:9 Älkää tuoko tälle alttarille mitään väärää suitsuketta, älkää uhratko sillä polttouhria tai ruokauhria älkääkä vuodattako sen päälle juomauhria.

    34 Herra sanoi Moosekselle: ”Kokoa hyväntuoksuisia aineita, mastiksipihkaa, kotilonkuorta ja galbaanihartsia, ota näitä tuoksuaineita sekä puhdasta suitsuketta samansuuruiset määrät.
    35 Tee niistä hyväntuoksuinen suitsukeseos, niin kuin ammattinsa taitaja sen tekee, suolalla jalostettu, puhdas, pyhä.
    36 Jauha osa siitä hienoksi ja pane sitä arkun eteen pyhäkkötelttaan, jossa saat kohdata minut. Pitäkää tätä suitsuketta erityisen pyhänä.
    37 Älkää koskaan valmistako muuhun käyttöön suitsuketta, jolla on sama koostumus. Pidä se yksin Herralle pyhitettynä.

  2. Anneli

    Amen. Jumalan pelko on viisauden alku ja voima niille, jotka Häntä kunnioittavat. Sanalle kuuliaisuus on ymmärrystä ja suoja syntiä vastaan ja antaa uskoville voiman jaksaa Jeesuksessa Kristuksessa toivossa odottaen Hänen voimansa ilmentymistä myös tässä ajassa. Kiitos Isä suuresta armostasi vielä tätäkin kansaa kohtaan

  3. Martta

    Jouko Koistinen kiinnittää huomiotamme tärkeisiin asioihin. Kyllähän se raha ja menestys ovat meille kristityille myös vahdittavia asioita. Kukapa meistä ei olisi perso vähän tuhdimmalle lompakolle ja korkeimmille jakkaroille, mutta kun tämän tunnustan omalla kohdallani, niin on ehkä vähän valppaampi omien valintojen kanssa. Koistinen osuu äärimmäisen terävästi myös menestyksen houkutukseen, siis jos sitä menestystä oikein hakemalla lähtee tavoittelemaan ja menestys on toiminnan ainoa motiivi. Koistinen toteaa: ”Hengen voiman todisteluksi ei siis tarvittu epätoivoista tuuppimista ja työntämistä”. Amen! Pari vuosikymmentä sitten olin suurissa vaikeuksissa. Yksi syy oli etten taipunut business-elämässä omasta mielestäni vääriin valintoihin. No siinä meni sitten työpaikka, asunto, parisuhde, ihan kaikki. Asiat lähti vyörymään lumipallon lailla. Heikkona hetkenä ja masentuneena menin minäkin jonoon, jossa edellä olevat jo kaatuilivat kuka mihinkin suuntaan. Muistan ajatelleeni mielessäni: ”älä sitten rakas Jeesus anna mun kaatua tuolla alttarilla”. Samalla kuulin vastauksen, aivan kuin mieleeni tulleena kuiskauksena: ”Mitä sä sitten teet tässä jonossa, häh?”. En kehdannut lähteä jonosta enää poiskaan ja samalla menin tapaamaan tuuppijaa. Sanoin hänelle, että halusin vain tulla kiittämään Herraa, olo oli todella rauhallinen, ei milliäkään huojuntaa mihinkään suuntaan ja lähdin pois ajatellen ettei ikinä enää. Miksi olinkaan ajatellut ettei Jumala voisi auttaa minua kotonani, kun juodaan kahvit yhdessä Hänen kanssaan. Tässä ajassamme on äärimmäisen tärkeää harkita, kenen joukoissa seisot. Harhaan johtamista on paljon ja sen vastustamisesta näyttää tulevan hinta maksettavaksi. Ja kuitenkin, juuri niin kuin Koistinen tekstissään kirjoittaa: ”lopun aikaa lähestyttäessä Kristus kutsuu oman seurakuntansa yhä enemmän uloskutsuttuna olemiseen ja irrottautumiseen kaikista kuolleista perinteisistä tavoista ja käytännöistä”. Älköön kukaan seisoko väärissä jonoissa.

  4. Kopio somessa julkaistusta opetuksesta

    Kenellä on Pyhä Henki?

    Egyptiläiset noidat kykenivät muuttamaan veden vereksi ja taioillaan ajamaan sammakot vedestä ylös ihmisten vaivoiksi. Itämaisissa uskonnoissa shamaanit osaavat puhua kielillä. Tämä osoittaa, ettei kaikki kielillä puhuminen eikä kaikki ihmeet ole Jumalasta.

    Jeesus opetti Vuorisaarnassa, ettei kaikki hänen nimessä ihmeitä tehneet pelastu, jos he eivät ole tehneet parannusta laittomuudesta. Seurakuntaan tulee vääriä profeettoja, jotka pystyvät tekemään ihmeitä, mitkä eivät ole Jumalasta. Mistä voi sitten voi tunnistaa, kuka on Pyhässä Hengessä ja mitkä ihmeet ovat Jumalasta?

    Jeesus opetti, että profeetat tunnistaa hedelmästä. Hän opetti Psalmi 1:n mukaan, että lain noudattaminen on hyvä hedelmä ja laittomuus on kelvoton hedelmä. Paavali myös opetti, että Pyhän Hengen hedelmät ovat aina lain mukaisia, joista yksi on uskollisuus. Jos ei ole lain tekoja, usko on kuollut, kuten Jaakob opetti.

    Pyhän Henki annetaan niille, jotka Jumalan käskyjä noudattavat. Jumalan pyhät kantavat hyvää hedelmää uskomalla Jeesukseen ja noudattamalla Jumalan käskyjä.

    Kun arvioit tämän ohjeen mukaan kuuluisia televisiopappeja, niin voit huomata, että maailmassa on paljon laittomuutta tekeviä vääriä profeettoja.

    Matt. 7:15-16: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette…”

    Gal. 5:22-23: ”Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.”

    Apt. 5:32: ”Me olemme kaiken tämän todistajat — samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat.”

    Ilm. 14:12: ”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.”

  5. Kopio somessa julkaistusta opetuksesta

    Mitä tarkoittaa pyhyys? Sana on monelle tuntematon, mutta Raamatussa määritellään selvästi, mitä on pyhyys, hepreaksi ’kados’. Pietari lainasi kolmatta Mooseksen kirjaa: ”Onhan kirjoitettu: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.”

    Pyhyys tarkoittaa Taivaan Isän mielen mukaisia tekoja. Meidän tulee elää Taivaan Isän opetuksensa mukaisesti pyhyydessä, koska Jumalan Poikakin eli samalla tavalla Jumalan lakia noudattaen. Jeesuksen elämä on meille kaikille esimerkki, miten elämä pyhitetään. Joka rakastaa Isäänsä Taivaassa, hän haluaa itsekin elää Hänen opettamalla tavalla. Silloin Taivaan Isän käskyt eivät ole raskaat noudattaa, koska rakkaus Jumalaa kohtaan saa ihmisen mielellään tekemään Jumalan tahdon.

    Jes. 6:2: ”He huusivat toinen toiselleen: — Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan.”

    1. Piet. 1:14-16: ”Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. Onhan kirjoitettu: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.”

    3. Moos. 19:2-3: ”Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä. ”Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

    Hepr. 12:14: “..pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.”

    Ilm. 14:12: ”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.”