Patmos-blogi

Kaksin käsin maailmaan

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

“..esitin heille, sen evankeliumin, jota julistan.. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.” Gal. 1:2,10

Patmos Lähetyssäätiön toiminnan perusajatuksena on ”kahden käden evankeliumi”. Tarkoitamme sillä ihmisten hengellisten ja aineellisten tarpeiden kohtaamista tuomalla heille evankeliumia Jeesuksesta ja Patmos-apua. Olosuhteista riippuen toisilla kentillämme korostuu enemmän humanitaarinen auttaminen ihmisten välittömän hädän lievittämiseksi, toisilla taas evankeliumin julistaminen sielujen pelastumiseksi.

Sosiaalisen evankeliumin harha

Lausannen julistuksen (1974) hengessä torjumme ajatuksen ”sosiaalisesta evankeliumista”, jossa ihmisten tämänpuoleisen hädän lievittäminen on
korvannut hädän hukkuvista sieluista ja ihmisten tuonpuoleisesta ikuisuuskohtalosta. Pelkkä humanitaarinen auttaminen, vaikka se onkin arvokasta, ei vielä itsessään ole evankeliumia. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, jos hän saa vatsansa täyteen, mutta sielullensa vahingon.

Jumalan rakkaus koko ihmistä varten

Uutta testamenttia on silti mahdotonta lukea panematta merkille miten suuren arvon Herra Jeesus ja hänen apostolinsa antoivat puutteessa olevien auttamiselle. Elävä usko tunnistetaan teoista, ei vain sanoista: ”Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: ’Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne,’ mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja on itsessään kuollut.” (Jaak. 2:15–17.)

Elävä usko saa aikaan Jumalan rakkaudesta kumpuavia hyviä tekoja lähimmäisten auttamiseksi. Sellaisten tekojen merkityksestä Herra itse sanoo näinkin: ”Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.” (Matt. 5:16.)

Joskus on niinkin, että väylä evankeliumille avautuu aineellisen auttamisen muodossa osoitetun Jumalan rakkauden kautta.

Pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on saatettava ihmisten tietoon, koska ilman sitä ihmiset joutuvat kadotukseen. Mutta täyden evankeliumin julistamista ja ruumiin tarpeiden täyttämistä on Raamatun valossa tarpeetonta asettaa vastakkain. Kumpikaan ei korvaa toista. Siitä puhuu myös tekstin alussa oleva Paavalin sana evankeliumista, jota hän julistaa ja ahkeroimisesta köyhien muistamiseksi. Siksi Jeesukselle uskollisessa kristillisessä työssä kyse ei ole joko-tai -asetelmasta. Pikemminkin sekä-että.

Todistus Jumalan uskollisuudesta ja toimivasta uskosta

Alla oleva toimintakertomus on jälleen vuoden mittainen todistus Jumalan uskollisuudesta sekä suomalaisten Patmosystävien toimivasta uskosta ja rakkauden vaikutuksesta työkohteissamme. Esirukoilevien suomalaisten rakkaudenlahjat ovat koskettaneet lukuisten ihmisten elämää, tuoneet sanoman Jeesuksesta, sekä apua, toivoa ja lohtua inhimilliseen hätään. Lähimmäisemme lähetyskentillä kiittävät sinua rakkaudestasi, joka on merkinnyt heille kokonaan uutta elämän mahdollisuutta.

Haluan esittää lämpimän kiitokseni kaikille esirukoilijoille ja lahjoittajille. Te olette saaneet tämän aikaan Jumalan kunniaksi!

PASI TURUNEN

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *