Patmos-blogi

Karitsan hääateria: ihmeellistä ja salaperäistäkin

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen päätoimittaja, Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

JUMALA käytti tärkeintä maan päällä solmittavaa ihmissuhdetta havainnollistaakseen iankaikkisuuden tärkeintä hengellistä suhdetta. Saatana haluaa tuhota avioliittoinstituution ja ennen kaikkea kristilliset avioliitot, sillä aviomiesten rakastaessa vaimojaan, niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa, ja vaimojen ollessa alamaisia miehilleen, niin kuin Jeesus oli alamainen Isälle, he edustavat evankeliumia paitsi läheistensä, heidät tuntevien, edessä myös koko universumin edessä.

Ihmisten poikettua raamatullisesta avioliittokäsityksestä ovat seuraamukset ilmeisiä. Ja juuri tänään ne miehet ja naiset, jotka ovat olleet vastuussa niiden moraalisten arvojen suojelemisesta, jotka tekivät niin sanotuista kristillisistä kansoista maailman kateuden kohteen, ovat antamassa kohtalokkaan iskun raamatulliselle avioliittokäsitykselle – ja se saattaa hyvinkin ylittää Jumalan ihmiskunnalle asettamat armon rajat. Tämän mielipidekirjoituksen sisältö perustuu Ilm. 19:1­–10:een (ks. myös Jer. 3:6–18 ja Matt. 26:17–30.)

Johdanto: Karitsan hääateria (Ilm. 19:7–10)

Jumala ilmoitti pelastussuunnitelmansa perustamansa ihmisten välisen avioliittosuhteen kautta.

Hän aloitti suunnitelmansa Aadamin ja Eevan häillä Eedenin puutarhassa.

Hän päättää suunnitelmansa Kristuksen ja Hänen seurakuntansa häihin tuhatvuotisessa valtakunnassa.

Jumala käytti avioliittoa havainnollistaakseen ”vanhan liiton” suhdettaan Israelin kansaan omana valittuna kansanaan.

Jumala käytti avioliittoa myös havainnollistaakseen ”uutta liittoaan” seurakunnan kanssa Kristuksen morsiamen ja taivaallisen Yljän kesken.

Pyydämme Pyhää Raamattua avautumaan silmiemme edessä henkemme kuunnellessa ja ymmärtäessä.

1. Jumalan malli Kristuksen morsiamen lopullisesta lunastuksesta on kätkettynä Ilm. 19:7:ään – ”Sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.”

Jumala on käyttänyt kaikkialla Raamatussa häiden analogiaa kuvaamaan Kristuksen ja Hänen seurakuntansa välistä suhdetta. Tämä analogia on havainnollistettu juutalaisten häiden neljässä vaiheessa:

Kihlaus – liitto alkoi pariskunnan isien sopimuksella ja sisälsi sulhasen antamat myötäjäiset, joita kutsuttiin ”morsiamen hinnaksi”.

Hyväksyminen – ilmaistuaan julkisesti rakkautensa potentiaalista morsiantaan kohtaan sulhanen kaatoi viiniä maljaan. Jos nainen joi sen, hän oli hyväksynyt sulhasen ehdotuksen, ja he olivat laillisesti naimisissa. Sulhanen antoi hänelle sormuksen liiton sinetöimiseksi.

Häähuoneen rakentaminen – kun sulhanen palasi isänsä maille rakentamaan huonetta itselleen ja morsiamelleen, morsian alkoi valmistaa häävaatteitaan. Morsiamen oli määrä olla puettuna häävaatteisiinsa sulhasen saapuessa noutamaan rakastansa. Koska useimmat sulhaset tulivat yöllä, morsian nukkui häävaatteissaan ja asetti lampun ikkunaansa. Jos hän lähti kotoaan asioille päivällä, hänellä oli kasvoillaan huntu sen osoituksena, että hänestä oli ”maksettu hinta” ja että hän oli alamainen sulhaselleen, silloinkin kun tämä ei ollut läsnä.

Häät – kun sulhasen isä välitti pojalleen sanan, hän ja hänen ystävänsä lähestyivät morsiamen taloa, puhalsivat shofariin (pasuunaan) ja huusivat: ”Tule esiin!” Morsian tuli ulos valkoisiin liinavaatteisiin pukeutuneena, istui vaunuihin, ja hänet vietiin isän taloon, jonne he kokoontuivat ”huppan” (hääkatos) alle avioliittoseremonioita varten. Sitten he siirtyivät morsiuskammioon saattamaan avioliiton päätökseen tullen yhdeksi lihaksi. He jatkoivat kuherruskauttaan seitsemän päivän ajan samanaikaisesti, kun heidän perheensä ja ystävänsä olivat koolla ja viettivät hääjuhlaa. Kun seitsemän päivää oli kulunut, he kaikki osallistuivat yhdessä hääaterialle.

2. Jumalan suunnitelma lunastustamme varten paljastetaan Ilm. 19:9:ssä – ”Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!” 

Juutalaiset häät vastaavat Jumalan suunnitelmaa lunastuksestamme:

Kihlaus – Isä Jumala valitsi meidät Kristuksessa ennen maailman perustamista (Ef. 1:3–6). Siksi Isä Jumala on ”Sulhasen Isä” ja Jumalan Poika on ”morsiamen Ylkä”. He päättivät pelastuksemme hinnan, joka oli Kristuksen vuodatettu veri (1. Kor. 6:19–20).

Hyväksyntä – Kun otimme Jeesuksen Kristuksen vastaan Pelastajanamme ja Herranamme, meistä tuli Hänen ”kihlattujaan”. Meidän sormuksemme oli Pyhän Hengen sisäinen läsnäolo. Avioliittomme liittokirja kirjoitettiin osaksi Hänen pyhään sanaansa. Tänä kihlauksen aikana meidän tulee pitää itsemme puhtaina ja tahrattomina Hänen sanaansa lukemalla, ja meidän tulee näyttää, että kuulumme Yljällemme Jeesukselle hunnuttamalla itsemme eroon lihan viettelyksistä.

Meidän tulee myös valmistaa hääpukumme niiden hyvien tekojen kautta, joita annamme Pyhän Hengen tuoda ilmi kauttamme.

Joka kerta nauttiessamme Herran pyhää ehtoollista ja erityisesti juodessamme Herran ”maljan”, me vahvistamme uudelleen Hänelle antamamme lupaukset.

Häähuoneen rakentaminen – Jeesus kertoi opetuslapsilleen menevänsä valmistamaan paikkaa niille, jotka ottaisivat Hänet vastaan Pelastajanaan (Joh. 14:1–3).

Vaikka aikaa on kulunut jo yli 2 000 vuotta siitä, kun Hän antoi tämän lupauksen, on se voimassa vielä tänäkin päivänä. Kun Isä Jumala näkee, että häähuone on valmis, Hän lähettää Jeesuksen Kristuksen noutamaan meitä ja viemään meidät luokseen ikuisiksi ajoiksi (1. Tess. 4:14–17). Tuohon päivään asti meidän tulee pitää mielemme keskittyneenä ylhäällä olevaan, ja elää odottaen Hänen milloin tahansa tapahtuvaa ihanaa paluutaan.

3. Jumalan lupaus pelastumisestamme täytettynä – Ilm. 19:7 – ”Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.”

Seurakunnan aika alkoi helluntaina (Apt. 2) ja päättyy morsiusseurakunnan tempaukseen (1. Tess. 4:14–18).

Tempauksessa jokainen uskova, olipa hän kuollut tai elossa, temmataan pois maan päältä ja viedään taivaaseen.

Ainoastaan seurakunta on ”Kristuksen morsian” ja on oleva Karitsan häissä.

Vanhan testamentin pyhät ja ahdistuksen ajan pyhät saavat ryhminä kummatkin oman palkintonsa, mutta he eivät ole osa seurakuntaa – he ovat ”kutsuvieraita” häissä.

Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen 3:10–15 ja toisen Korinttolaiskirjeen 5:10 mukaan jokainen uskova sijoittuu palkkaistuimelle Herran eteen. Verho vedetään syrjään ja totuus heidän elämästään paljastetaan.

Jokainen uskova tulee häihin pukeutuneena vaatteisiin, jotka he ovat vaelluksellaan valmistaneet kihlauksen aikana. Joudumme tekemään tiliä teoistamme Kristuksen palkkaistuimella.

Kun avioliittoseremonia Isän talossa tuulissa ja pilvissä on pidetty, seurakunta yhdistetään vaimona Kristukseen ikuisia aikoja varten (1. Tess. 4:17).

Rinnan taivaallisten hääjuhlien kanssa maan päällä eletään henkivaltojen raivonnan aikaa.  Raamatun profetiassa aikaa nimitetään mm. suuren ahdistuksen ja vaivan ajaksi.

Ahdistuksen ajan lopussa Jeesus palaa maan päälle morsiamensa kanssa päättämään Harmageddonin taistelun (Ilm. 19:14) ja perustamaan kuningaskuntansa maan päälle. Kirkastettu   seurakunta hallitsee Hänen kanssaan tuhat vuotta.

Tuhatvuotisen hallituskauden alussa kaikkien aikakausien pyhät kutsutaan Karitsan hääaterialle (Matt. 8:11, Luuk. 13:28–29, Luuk. 22:16–18, Luuk. 22:29–30).

Matt. 26:ssa Jeesus asetti Herran ehtoollisen yhdistämään ajassa ne, jotka tulisivat uskomaan Häneen. Heistä oli tuleva ”Kristuksen ruumis”.

Luuk. 22:ssa Jeesus sanoi, ettei Hän ”juo viinipuun antia, ennen kuin Jumalan valtakunta tulee!”.

Herra Jeesus Kristus on kirjaimellisesti läsnä alttarin sakramentin ruumiissa ja veressä. Taivaallisen hääjuhlan jälkeen ei Herran pyhää ehtoollista enää nautita – esikuvien aika on ohitse. Todellisuus on täydellistä, lopullista, ikuista.

Pohdiskellessasi edellä kirjoitettua älä unohda kysyä itseltäsi asemaasi ja tilaasi yhteydessä tuleviin tapahtumiin – aina taivaallista hääjuhlaa myöten.

”Siellä lienetkö ollut sinäkin, kun sun Herrasi ristille naulittiin?”

Näin kysytään hengellisessä laulussa.

Yhtä lailla on oikeutettua kysyä: Siellä lienetkö sinäkin, kun sun Herrasi kirkastetaan maailmankaikkeuden Kuninkaana, kun saatana on ikuisesti sidottuna, ja tulevat uudet taivaat ja uusi maa.

Varmista tulevaisuutesi viimeistään tänään.

”Jeesuksen veri, turva tällaisen.”

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

  1. kirjoistusten mukaan

    Leo Meller kirjoitti: – Ihmisten poikettua raamatullisesta avioliittokäsityksestä ovat seuraamukset ilmeisiä.

    Todellisuudessa edes kirkot eivät noudata Raamatun sääntöjä avioliitosta.

    UT:n avioliitto-opetus perustuu suoraan VT:n lakiin, jos joku on tällaista edes huomannut. Jeesus sanoi, ettei tullut kumoamaan laista mitään vaan lakia noudattamaan. Mitä VT, Jeesus ja Paavali sitten opettivat avioliitosta? Tässä muutamia poimintoja:

    a) Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Samasukupuoliset suhteet ovat kiellettyjä, eikä niissä ole kyse rakkaudesta vaan kielletystä himosta. Samalla tavalla heterojen avioliiton ulkopuoliset suhteet ovat kiellettyä himoa.

    b) Raamatussa ei ole käskyä mennä papin luokse vihille. Avioliitto on sulhasen ja morsiamen keskenään solmima liitto. Tämän takia mm. angloamerikkalaisissa maissa on tavallista, että pitkään jatkunut avoliitto katsotaan avioliitoksi siitä huolimatta, onko mitään rituaalia tai rekisteröitymistä koskaan tehty. Mies ottaa vaimon sen jälkeen, kun kihlapari on antanut toisilleen avioliittolupauksen. Kirkko alkoi keskiajalla vaatimaan vihkimistä, koska se halusi kontrolloida perheiden muodostusta ja veroluetteloita.

    c) Vaimo on sidottu aviomieheensä niin kauan, kuin hän elää, kuten Paavalikin toteaa Roomalaiskirjeensä luvussa 7. Vaimo ei siis saa vaihtaa aviomiestä mielensä mukaan, ei edes sen vuoksi, että mies olisi pettänyt häntä. Vain leskeys vapauttaa vaimon avioliitosta ja antaa oikeuden solmia uusi liitto.

    d) Mies ei saa hylätä vaimoaan millään muulla perusteella kuin aviorikoksen johdosta. Jos mies ottaa vaimoksi toisen miehen hylkäämän naisen, hän tekee aviorikoksen, kuten Jeesus sanoi. Hoosean kirjan poikkeaa tästä säännöstä antaakseen esikuvan uudesta liitosta, mutta kirja ei anna kaikille samaa oikeutta, mitä Hoosea sai.

    e) Avioero ei ole syntiä, jos miehellä on erokirjan antamiseen laillinen peruste vaimon aviorikoksen johdosta, jolloin mies voi ottaa uuden vaimon tilalle. Vaimo ei saa hylätä miestään millään perusteella. Jos yhteiselämä tulee täysin mahdottomaksi esim. perheväkivallan takia, niin kotoa pois muuttaneen vaimon tulee pysyä naimattomana aviomiehensä kuolemaan asti, kuten Paavali opetti.

    f) Seurakunnan johtajaksi saadaan valita vain yhden vaimon mies, mikä ei kumoa lain käskyä miehen moniavioisuudesta. Jos miehellä on useita vaimoja, niin se ei riko lakia, mutta estää häntä ottamasta vastaan seurakunnan johtajan virkaa. Miehen moniavioisuutta ei ole lakkautettu missään kohtaa Raamatussa. Jeesus itse asiassa hyväksyi usein moniavioisuuteen johtava lankousavioliiton vastatessaan fariseusten kysymykseen, kuka veli antaa leskelle vaimon.

  2. kirjoitusten mukaan

    Leo Meller kirjoitti: – Ahdistuksen ajan lopussa Jeesus palaa maan päälle morsiamensa kanssa päättämään Harmageddonin taistelun (Ilm. 19:14) ja perustamaan kuningaskuntansa maan päälle. Kirkastettu seurakunta hallitsee Hänen kanssaan tuhat vuotta. Tuhatvuotisen hallituskauden alussa kaikkien aikakausien pyhät kutsutaan Karitsan hääaterialle

    Leo Meller kirjoittaa, että Karitsan häät olisivat vasta Jeesuksen paluun jälkeen maan päällä. Olen tästä eri mieltä. Karitsan häät ovat taivaallisessa Jerusalemissa Isän luona, joka järjestää pojalleen hääjuhlan.

    Juutalaisen perinteen mukaan, kun sulhanen on saanut rakennettua perheensä kodin, sulhasen isä järjestää häät kodissaan. Morsian odottaa sulhasta tulevaksi ja sillä aikaa valmistaa itselleen hääpuvun. Sitten yllättäen sulhanen tulee kylän raitille ja bestman huutaa, että morsian juokse sulhasta vastaan.

    Tämän esikuvan mukaisesti puuseppä Jeesus Kristus on rakentanut morsiamelleen kodit uuteen Jerusalemiin ja Karitsan häät pidetään Isän luona taivaassa. Jeesus kertoi, että hän tulee hakemaan morsiusseurakuntansa ja vie heidät Isän luokse.

    Joh 14:2 Minun Isäni kodissa on monta huonetta — enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.
    3 Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.
    4 Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen.”

    Ilmestyskirjan kertoo, miten 3,5 vuoden vihan aika alkaa poikalapsen tempauksella Jumalan luokse hänen valtaistuimen eteen. Tällä Ilmestyskirja viittaa Jesajan kirjaan, joten kertoo yhdellä hetkellä syntyvästä poikalapsesta, joka on kansa siis Kristuksen seurakunta.

    Ilm 12:5 Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo,

    Jes 66:7 Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. [Ilm. 12:2,5]
    8 Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa.
    9 — Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. — Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi.

    Taivaassa ovat ensin ne viisaat neitsyet, jotka temmattiin Antikristuksen vihan ajan alta pois, ja myös aiemmin kuolleet pyhät. Sen jälkeen moni tyhmä neitsyt tekee parannuksen ja pelastuu marttyyrikuoleman kautta.

    Ilmestyskirja kertoo Karitsan häistä luvun 19 alussa, jolloin moni on jo päässyt perille taivaaseen ja Karitsan häät voivat alkaa. Hebrealaiskirje kirjoittaa myös tästä esikoisten seurakunnasta, joka on taivaassa viettämässä Karitsan hääjuhlaa.

    Hepr 12:22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä
    23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,

    Kun hääjuhla on vietetty, niin vasta sitten Jeesus tulee valkoisella hevosella ratsastaen Jerusalemiin pyhiensä kanssa.

    Jes 63:1 — Kuka on tuo, joka tulee Edomista, joka tulee Bosrasta, kirkkaanpunaisessa puvussa, tuo, joka astuu tietään voimaa uhkuen komeassa asussaan? — Minä se olen, oikeuden julistaja, suuri pelastaja.
    2 — Miksi on pukusi punainen, vaatteesi kuin viinikuurnan polkijan?
    3 — Minä poljin kuurnallisen rypäleitä, poljin yksin, kansojen joukosta ei ketään tullut avukseni. Ja niin minä vihassani poljin ne kaikki ja kiivaudessani tallasin ne, niin että niiden mehu roiskui puvulleni ja tahri kaikki vaatteeni.
    4 Sillä koston päivää vaati minun sydämeni, kansani lunastamisen vuosi oli tullut.

    Sak 14:3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä.
    4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
    5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.