Patmos-blogi

Keitä ovat todelliset supersankarit

Reijo Telaranta Patmos Lähetyssäätiön hallituksen puheenjohtaja, talousneuvos Reijo Telaranta on ollut toimittajana ja päätoimittajana useissa isoissa lehtitaloissa. Vuonna 2005 hän jäi eläkkeelle Kotimaa-konsernin toimitusjohtajan tehtävästä. Hän on myös toiminut Hengen uudistus kirkossamme ry:n hallituksen puheenjohtajana. Reijon verkkosivut löytyvät osoitteesta www.reijotelaranta.fi
Julkaistu:

Olin vuosia sitten pojanpoikani kanssa ostoksilla. Hän oli silloin 4-vuotias. Paluumatkalla poika istui takapenkillä turvaistuimessaan harvinaisen hiljaa ja selvästi omissa mietteissään.  Äkkiä hän alkoi puhua hyvin painokkaasti:

 

”Nyt minä tiedän, mitä minä teen isona. Minä pyrin Teräsmies-opistoon. Jos minä en pääse Teräsmies-opistoon, minä pyrin Hämähäkkimies-opistoon. Jos minä en pääse Hämähäkkimies-opistoon, minä pyrin Tarzan-opistoon. Jos minä en pääse Tarzan-opistoonkaan, niin minä rupean poliisiksi.”

Voima on aina kiehtonut pieniä ja vähän isompiakin poikia. Olisi mahtavaa olla vahva kuin Teräsmies, kiivetä seiniä kuin Hämähäkkimies ja painia Tarzanin lailla leijonien kanssa!

Jeesus sanoo seuraajilleen Markuksen evankeliumin 16. luvun jakeissa 15–18:

”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15-16)

Sitten Jeesus jatkaa:

”Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.”  (Mark.16:17-18)

Tuon kuultuaan opetuslapset ehkä vilkuilivat vaivihkaa toisiaan, Mistä kummasta Jeesus puhuu? Ajatteliko hän, että opetuslasten pienestä joukosta on kolmen vuoden koulutuksella tullut supersankareita ja ihmeiden tekijöitä? Miten he, tavalliset kalastajat ja veronkerääjät voisivat tuollaista tehdä?

Eikä Jeesus ryhtynyt millään tavoin selittämään sanomisiaan. Seuraavassa jakeessa sanotaan: ”Kun Herra Jeesus oli puhunut heille tämän, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle”.

Raamatussa Apostolien teot kertovat meille, miten siinä kävi.

Helluntaina opetuslasten pelokas joukko oppi puhumaan uusilla kielillä. Niillä he todistivat ylösnousseesta Jeesuksesta eri puolilta Rooman valtakuntaa tulleille ihmisille heidän omilla kielillään (Ap.t.2:5-11).

Eikä siinä kaikki. Monia sairaita parani. Jo pelkkä opetuslapsen varjo riitti nostamaani ramman jaloilleen (Apt.5:15 ja 28:7-10).

Ihmisiä vapautui pahojen henkien vallasta. Yksi Jeesuksen Kristuksen nimessä annettu käsky karkotti orjatytöstä pimeyden hengen (Ap.t. 16:16).

Otan vielä yhden Jeesuksen sanoihin liittyvän kohdan. Se löytyy Apostolien tekojen viimeisestä luvusta viimeisestä luvusta.

Myrkkykäärme puri apostoli Paavalia, mutta kaikkien hämmästykseksi hän ei kuollutkaan. (Ap.t.28:3-5).

Apostolien tekojen monet vastaavat kertomukset ovat väkeviä todistuksia Jumalan voimasta sekä evankeliumin eli hyvän sanoman leviämisestä. Julistusta seuranneet ihmeet ja merkit eivät kuitenkaan päättyneet Apostolien tekojen viimeiseen lukuun.

Jeesuksen omien maailmanlaajuisen seurakunnan historia on täynnä todistuksia siitä, että Jeesuksen sanat ovat yhä voimassa. Pyhä Henki toimii edelleen vahvistamalla julistetun sanan ihmeillä ja merkeillä (Mark.16:20).

Tiedän omasta kokemuksestani, että näin yhä on. olen saanut nähdä tällaisia ihmeitä rukoillessani toisten puolesta. Olen saanut myös itse parantua, kun ystäväni ovat rukoilleet minun puolestani.

Keitä siis ovat nuo Jeesuksen supersankarit, joista hän Markuksen evankeliumissa puhuu?

He ovat aivan tavallisia ihmisiä, sellaisia kuin sinä ja minä. He ovat niitä, jotka ovat jättäneet elämänsä Jeesuksen käsiin ja haluavat seurata häntä.

Apostoli Paavali kertoo, etteivät ihmeet ja merkit suinkaan olleet lähtöisin hänen omista voimistaan tai taidoistaan: ”Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa”, hän kirjoittaa kirjeessään Filipin seurakunnalle (Fil.4:13 KR33/38) ”Herra kuitenkin auttoi minua ja antoi minulle voimaa”, Paavali kertoo 2. kirjeessään Timoteukselle (2.Tim.4:17).

Kyse on Jumalan voimasta. Kaikki on Golgatalla jo maksettu. Jumalan armosta kaikki Pyhän Hengen lahjat ovat meille valmiina. Raamatussa mainitaan yli kolmekymmentä Pyhän Hengen armolahjaa, jotka on tarkoitettu seurakunnan rakentamiseen ja lähimmäisten palvelemiseen. Niistä löytyy varmasti jokaiselle sopiva, ihan mittojen mukaan tehty.

Jeesus ei lähetä meitä tyhjin käsin ja omassa voimassamme julistamaan evankeliumia kaikille luoduille. Meidän on vain rohjettava ottaa uskossa vastaan kaikki se, mitä Herramme on meille jo ennalta tämänkin päivän matkalle varannut.

Siunausta ja rohkeutta päivääsi, rakas ystäväni!

 

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    Sinänsä hyvä artikkeli, mutta todellisuus on sellainen, että monia naisiakin kiinnostaa voima ja valta. Varsinkin sellaisia naisia, jotka ovat kokeneet alistamista jossain muodossa.
    Minulle sopisi hyvin olla esim. Peppi Pitkätossu, tai vaihtoehtoisesti vaikka Captain Marvel. Kukaan ihminen ei jaksa olla alistettu ja tyytyä asemaansa, jos kärsii siitä paljon.