Patmos-blogi

Kristillinen joulunsanoma haluttaisiin mitätöidä

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Olen jo useamman vuoden ajan kiinnittänyt huomiota, kuinka nykyajan valtamedia haluaisi jättää kristillisen joulunsanoman esillä pitämisen mahdollisimman vähiin. Pakkohan niiden on vielä jollakin tavalla, vaikka pitkin hampain, noteerata jopa perinteinen kristillinen joulunvietto. Mutta mieluummin julkaistaan vaikkapa artikkeli, jossa tavalla tai toisella yritetään kyseenalaistaa ja mitätöidä raamatullisen joulunsanoman totuus. Joulun lapsi Jeesus Kristus tulee kuitenkin kerran Kunnian kuninkaana, jolloin kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

 

Kävinpä pari päivää sitten tapani mukaan kirjastossa. Viimeisintä Tieteen Kuvalehteä selaillessa silmiini pisti pieni kuvallinen artikkeli, jonka otsake oli: Onko ollut vuotta 0?

Tuossa jutussa yksinkertaisesti kerrottiin, kuinka suurimmassa osassa maailmaa käytetään gregoriaanista kalenteria, joka perustuu Jeesuksen syntymään. Siksi voisi kuvitella, että kalenterin ensimmäinen vuosi on nolla. Kalenteri alkaa kuitenkin vuodesta yksi.

Artikkelissa todettiin, että maailmalla on ollut ja on muitakin kalentereita, joista osa alkaa vuodesta nolla ja toiset vuodesta yksi. Itseäni ei kuitenkaan kiinnostanut niinkään nuo eri kalenterit, eikä se, alkavatko ne vuodesta nolla vai yksi. Sitä vastoin silmiini pisti tuon artikkelin kuvitus. Sen alalaidassa oli pieni kuva, joka esitti lähinnä pellemäistä vappujuhlijaa, jonka suussa oli paperinen rullanmuotoinen pilli, joka puhallettaessa antaa kimeän äänen ja oikenee suoraksi. Jokainenhan meistä lienee puhallellut tuollaista pilliä vaikkapa vappujuhlinnassa. Päässä tuolla hahmolla oli kullanvärinen, kartionmuotoinen pieni päähine, joka on tarkoitettu lähinnä pelleilyyn ja hupailukäyttöön. Kuvan hahmoa ei välttämättä yhdistäisi Jeesukseen, ellei sen alla olisi ollut teksti, jossa lukee: ”Vaikka Jeesus aloitti elämänsä 0-vuotiaana, maailman yleisin kalenteri alkaa vuodesta 1.”

Jäin miettimään, miksi tuollainen kuva sinänsä ihan muuten asialliseen artikkeliin? Vanha sananlaskuhan sanoo: Yksi kuvaa puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Ainakin itselleni tuo kuva puhuu siitä, kuinka tässä ajassa kaikki kristilliseen uskoon ja Jeesukseen liittyvät asiat halutaan monella taholla asettaa hieman naurunalaisiksi taruiksi. Tuntuu kuin meidän valtamedia vuosi vuodelta yhä haluttomammin kertoisi mitään asiallista kristilliseen uskoon liittyvää. Jos kristillisestä uskosta ja perinteestä on pakko jotakin kertoa, tehdään se monella taholla ikään kuin pitkin hampain ja epäasiallisesti ja mieluummin Raamatun kertomukset kyseenalaistaen.
Tyyli on muuttunut aivan viime vuosien ja vuosikymmenien aikana. Joskus viisi- kuusikymmentä vuotta sitten ei edes Tieteen Kuvalehden kaltaisissa julkaisuissa olisi tuollainen kuva ollut mahdollinen. Kristillisten asioiden kunnioittaminen oli sen verran vielä vallalla. Tänä päivänä pilkallinen ja mitätöivä tyyli saa yhä enemmän valtaa.

No, eihän tämä kehitys ole sinänsä mikään ihme. Sanoohan Ilmestyskirja, kuinka lopunajalla valtaan nousevalla pedolla on pää, jossa on pilkkaavia nimiä, ja se avaa suunsa pilkatakseen Jumalaa ja niitä, jotka taivaassa asuvat, Ilm. 13:1-6. Raamatun profetiat myös sanovat selvästi, että kun Antikristus aikanaan nousee, se tulee muuttamaan mm. ajat ja lain, Dan. 7: 25. Ymmärrän tuon aikojen muuttamisen tarkoittavan sitä, että eihän Antikristus voi esim. sietää sellaista ajanlaskusysteemiä, joka alkaisi Kristuksen syntymästä. Onhan lyhenne jKr. jo meidän päivinämme muutettu ”jälkeen ajanlaskun alun” sanonnaksi. Jokainen kuitenkin tietää, että tämä vuosi 2023 tarkoittaa aikaa, joka on kulunut Kristuksen syntymästä.

On siis helppo huomata, että jo tänä päivänä monella taholla ajassamme on vaikeaa myöntää, että ajanlaskumme alkaa todellakin henkilöstä, joka eli pari tuhatta vuotta sitten, joka on Jumalan Poika ja joka on jopa tuleva Kunnian kuningas.

Olen varma, että jos Tieteen Kuvalehti olisi halunnut, sen arkistoista olisi löytynyt asiallisempi kuva, joka esittää Jeesusta. Mutta tämän ajan ihmisen ylpeys estää monia nöyrtymästä tunnustamaan Jeesuksen Kristuksen todellisuus. Jokainen joutuu kuitenkin joka päivä allakkaan katsomalla toteamaan, että tuo historian vaikutusvaltaisin henkilö todellakin eli ja vaikutti täällä maan päällä pari tuhatta vuotta sitten. Miksi siis yrittää kieltää Kristuksen jumaluutta, kun eräänä päivänä sen joutuu kuitenkin tunnustamaan, vaikka tänään kerskuisi olevansa ateisti. Raamattuhan ennustaa selvästi, että kerran kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra, Fil. 2: 10,11.

Varmaankin myös tänä jouluna valtamedioissa tavalla tai toisella uutisoidaan jotakin jopa kristillisen joulun viettoon liittyvää. En ole mikään profeetta, mutta on oikeastaan helppo ennustaa, että monille tahoille on kuitenkin ylivoimaisen vaikeaa tehdä se asiallisesti. Se on vaikeaa tehdä asiallisesti, koska antikristillinen henki ja laittomuuden salaisuus on päivä päivältä yhä väkevämmin vaikuttamassa, 2. Tess. 2:7.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (7)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Erkki Hänninen

    Luukkaan evankeliumi löytyy meidän kristittyjen Raamatustamme.
    Ja Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi vuonna 1 ajanlaskumme mukaan Jouluna, Juudan Beetlehemissä.
    Kirjoitusten mukaan!

    Iloisinta ja mitä Siunatuinta Joulua 2023 kaikille!

    • m.o.t.

      Erkki Hänninen kirjoitti: – Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi vuonna 1 ajanlaskumme mukaan Jouluna

      Tällaista tietoa ei ole Luukkaan evankeliumissa. Pikemminkin evankeliumien tiedoista voi päätellä, ettei Jeesus syntynyt talvella vaan syksyllä.

      Koulussa opetetaan ortodoksien uskonnontunnilla näin. Olen muuten samaa mieltä tämän opetuksen kanssa, mutta Jeesus ei syntynyt keväällä vaan syksyllä. Joulu on Raamatun ulkopuolelta kristinuskoon tullut pakanallinen juhla.

      ”Joulua alettiin viettää 25.12. Konstantinopolissa 300-luvun lopulla. Kristus on todennäköisesti syntynyt keväällä, mutta kristinuskon omaksunut Rooman keisari halusi kristillistää pakanallisen voittamattoman auringon juhlan, jota vietettiin heti talvipäivänseisauksen jälkeen. Siksi joulu siirrettiin omaksi juhlakseen, erilleen teofaniasta.”

  2. Kaia

    Mikä muka on se Joulun kristillinen sanoma? Mikä Vapahtaja? Mistä vapauttaa?
    Entisenä uskovana en ymmärrä tätä enää, enkä koskaan uskonutkaan vapahduksen tähden, vaan parantumisen tähden. Mutta ei Jumala välitä pätkääkään kärsivistä ihmisistä.
    Kummallinen ”vapahtaja”.
    Uskoin liikaa sellaiseen hyvään jumalaan, jonka rakensin itse. Lopulta vasta huomasin, miten vähän sellaista hyvää Jumalassa oli.
    Kuollut ihmisten puolesta… mutta antaa näiden kärsiä ja joutua Helvettiin? Outoa.

    • Lauri

      Filippiläskirje 3.20-21

      Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa ja sieltä odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaisiksi.

  3. kirjoitusten mukaan

    Jouko Koistinen kirjoitti: – Raamatun profetiat myös sanovat selvästi, että kun Antikristus aikanaan nousee, se tulee muuttamaan mm. ajat ja lain, Dan. 7: 25.

    Senhän teki jo roomalaiskatolinen kirkko, kun se 300-luvulla muutti roomalaisten pakanalliset talven juhlan jouluksi. Raamatussa ei ole mitään käskyä viettää joulua eikä Jeesus edes syntynyt jouluna vaan syksyllä. Todellisuudessa joulu ei ole kristillinen juhla, mutta joulupukin juhlaksi sitä voi sanoa.

    • Jykä

      Eikös tuosta talven juhlasta ole vähän kahden sorttista ilmaa?

      Jotkut tutkijat ovat kaiketi sitä mieltä, että varhaiset kristityt yhdistivät Jeesuksen syntymän roomalaiseen Sol Invictus -juhlaan 25. joulukuuta, kun taas toiset olettavat asian menneen aivan toisin päin: keisari Aurelianus päätti näyttää kristityille, missä kaappi seisoo ja vastavetona Galilean miehelle julisti 25. päivän Voittamattoman auringon juhlaksi.

      Toisaalta, emmehän me ilmeisesti edes tiedä, syntyikö Jeesus joulukuussa. Eikös senkin ajatuksen pohjana ole juutalaiseen traditioon liittyvä käsitys, jonka mukaan suuret profeetat syntyvät ja kuolevat vuoden samana päivänä. Kristityt vain modifioivat sitä sen verran, että olettivat Jeesuksen siinneen samana päivänä kuin kuolleenkin, eli Nisan-kuun 14. päivänä, ja laskivat sitten Pyhän Hengen vierailusta yhdeksän kuukautta eteenpäin.

      • kirjoitusten mukaan

        On täysin kiistatonta seuraavat asiat:

        1. Raamatussa on luettelo Herran määräämistä juhla-ajoista, joihin ei joulu kuulu. Sen lisäksi Herra on kieltänyt lisäämästä tai ottamasta pois laista mitään.
        2. Uusi testamentti ei kerro joulujuhlan viettämisestä mitään, mutta mm. helluntaista (Shavuot) ja pääsiäisestä (Pesach) siellä on siellä mainintoja.
        3. Roomalaiset pitivät kovasti Sol Invictuksen ja Saturnalian juhlista, mistä he eivät halunneet lopua, joten kirkkoon pakkoliitettyjen veronmaksajien yhtenäisyyden kannalta oli pakko ottaa 25.12. uudeksi juhlaksi, jolle keksittiin erilaisten verukkeiden avulla tekosyy Kristuksen syntymäjuhla Kristus messu eli Christmas. Samasta syystä sapatti siirrettiin roomalaisen auringonjumalan (Sunday) juhlapäivälle sunnuntaille.

        Mitä tulee Jeesuksen syntymäpäivään, evankeliumeissa kerrotaan paljon niistä päivistä, minkä perusteella voimme päätellä, ettei kyse ole talvesta vaan pikemminkin syksystä. Syntymäpäivä saattaa hyvinkin osua Jom Teruahiin pasuunansoitonjuhlaan. Kerran kuulin, kun Pekka Sartola oli kallistumassa ennemmin tähän päivään verrattuna lehtimajanjuhlaan.

        Aiheessa on ollut tällä foorumilla ennenkin keskustelua ja netissä on samasta asiasta myös paljon artikkeleita, joten en kommentoi asiaa enempää. Minusta asia on päivän selvä, ettei Jeesus syntynyt joulukuussa vaan syksyllä.