Patmos-blogi

Kristillisen maailman uutispoiminnat (vko 40)

Timo Keskitalo Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.
Julkaistu:

Timo Keskitalo toimittaa kristillisen maailman viikon uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmokseksessa perjantaiaamuisin klo 8:50.

Kiinalaisissa koulukirjoissa Raamatun kertomus on muutettu ratkaisevasti. (Christian headlines)

Oppikirjassa, joka käsittelee lakia ja eettisiä arvoja, kerrotaan Jeesuksen kanssakäymisestä syntisen naisen kanssa, joka mainitaan Raamatussa Johanneksen evankeliumin luvussa 8. Raamatussa Jeesus haastaa väkijoukon sanomalla, että joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Tämän kuullessaan väkijoukko poistuu vähin äänin. Sitten Jeesus sanoo naiselle, ettei hän tuomitse naista, mutta kehottaa häntä sanoen: Mene äläkä enää tee syntiä. Jeesus siis kohtaa naisen armollisesti. Kiinalainen oppikirja muuttaa tapahtuman lopun aivan toisenlaiseksi. Oppikirjan mukaan Jeesus kivitti naisen kuoliaaksi väkijoukon poistuttua paikalta sanoen: ”Minäkin olen syntinen. Jos lakia saa laittaa täytäntöön vain synnitön, niin silloinhan laki olisi täysin hyödytön.” On mielenkiintoista, että lakia ja etiikkaa opettava oppikirja kohtelee Raamattua näin etiikan vastaisesti. Tämä ehkä kertoo lain ja etiikan tilasta Kiinassa.

Eritrean hallitus vapauttanut kristittyjä vankilasta (Barnabas Fund)

Eritrean hallitus on vapauttanut 69 kristittyä vankia takuita vastaan. Osa näistä vangeista on ollut vankilassa jopa 16 vuotta uskonsa tähden ilman oikeudenkäyntiä. Ensimmäiset 20 vankia vapautettiin 4.9. Sen jälkeen lisää vankeja on vapautettu. Pahamaineisessa Mai Serwan vankilassa, pääkaupunki Asmaran lähellä, vankeja säilytetään metallikonteissa. Uskonsa tähden vankiloissa on vielä arviolta 300 kristittyä. Nyt toiveet kaikkien vapauttamisesta on kasvaneet. Eritrean valtio hyväksyy kolme kristillistä kirkkokuntaa, ortodoksikirkon, roomalaiskatolisen kirkon ja Luterilaisen kirkon. Muiden kirkkokuntien kristityt joutuvat helposti vankilaan uskonsa tähden. Nyt tilanteeseen toivotaan muutosta.

Kiinan valtio on laajentanut keskitysleiriensä verkostoa (UCA News)

Tähän asti uiguurit ovat olleet Kiinan valtion pakkotoimien kohteena. Nyt myös tiibetiläistä väestöä on alettu sulkea keskitysleireihin uudelleen koulutettavaksi, kuten valtiovalta kutsuu keskitysleirejä. Keskitysleireillä naisia raiskataan säännöllisesti. Vangit tekevät pakkotyötä ja heitä kidutetaan. Kiinan toimintaa on verrattu Hitlerin ja Stalinin kuolemanleireihin. Enimmäkseen maailman poliitikot ovat kuitenkin hiljaa, koska Kiina on taloudellisesti niin vaikutusvaltainen.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Nähdään Kiina kriittisemmin

    On tosiaan järkyttävää, miten Kiinassa on Raamatun kertomusta vääristelty. Pitäisi levittää tietoa Kiinan tekemisistä niillekin, jotka eivät Patmosta seuraa. Eiköhän havahduteta Kiinaa pelkästään ruusunpunaiset lasit silmillään katsovia ihmisiä tähän todellisuuteen? Myös uskovaisten vainoista pitäisi puhua.

    Näitä Keskitalon tekemiä uutispoimintoja on muutenkin mielenkiintoista lukea – ja kuulla myös radiosta.

  2. dogmatikos

    On selvä asia, että kiinalaisen koulukirjan kertomus Johanneksen evankeliumin luvusta 8 ei vastaa alkuunkaan sitä, mitä siellä lukee. Jeesus ei kivittänyt syntistä naista.

    Mutta tätä Raamatun kohtaa ei opeteta muutenkaan oikein seurakunnissa. Seurakunnissa sanotaan, ettei Jeesus vaatinut lain noudattamista ja halusi vain armahtaa syntisen. Jeesuksen toiminnan tarkoitus oli armahtaa viisaasti, mutta hän ei halunnut estää lain käskyn noudattamista.

    Kyse on tilanteesta, jossa nainen on jäänyt kiinni huorinteosta ja juutalaiset kirjanoppineet yrittävät saada Jeesuksen kiinni siitä, ettei hän hyväksyisi Mooseksen lain käskyä kivittää syntiä tehnyt nainen.

    Kun lukee tarkkaa kertomuksen, niin Jeesus sanoo, että kivittäkää nainen, mutta lisää sen, että ensimmäisen kiven heittäköön synnitön. Laissa on käsky, että ensimmäiset kivet tulee heittää todistajat, joita tarvitaan vähintään kaksi, jotta voidaan antaa kuolemantuomio. Jos ei ole kahta todistajaa, niin huorin tehnyttä ei saa tuomita kuolemaan, koska niin määrää laki.

    Jeesuksen sanat saivat aikaan juutalaisissa kirjanoppineissa piston sydämessä. Jos nämä miehet olivat kaikki joskus tehneet huorin, niin hekin ansaitsisivat kivitystuomion. Raamatussa lukee jakeessa Joh 8:9 ja sen alaviitteessä seuraavaa: ”Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä.* Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. [Useissa käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: ”koska he omassatunnossaan tiesivät olevansa syyllisiä”.] Kaikki syyttäjät ja todistajat lähtivät pois. Jeesus oli sellaisessa tilanteessa, ettei ollut enää lain vaatimaa kahta todistajaa paikalla, joten kivitystuomion antaminen olisi ollut lain vastaista. Joh 8:10,11: ”Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”

    Jeesus sanoi naiselle, jota ei ollut kukaan enää tuominnut, että ”mene, äläkä enää syntiä tee”. Monissa seurakunnissa ei muisteta sitä, että kun olemme saaneet armon Jeesukselta Kristukselta, niin sen jälkeen ei enää pidä jatkaa syntien tekemistä.

    • lähettiläs

      Monet ovat arvailleet, mitä Jeesus kirjoitti maahan, kun kirjanoppineet vaativat syntisen naisen kivittämistä?

      Johannes 8:6-8:

      ”He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan.”

      Koko tilanne syntyi siitä, kun Jeesus yritettiin saada kiinni lain rikkomisesta, koska juutalaiset kirjanoppineet eivät uskoneet Jeesukseen Kristukseen. Jeremian kirjassa ilmoitetaan, että niiden nimet kirjoitetaan maan tomuun, jotka ovat luopuneet Herrasta. Kirjoittiko Jeesus kivittäjien nimet maahan? Ilmeisesti!

      Jeremia 17:13

      ”Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. ”Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran.” (33/38)

      ”Sinä Herra olet Israelin toivo; kaikki, jotka sinun hylkäävät, pitää häpiään tuleman; ne minusta luopuneet pitää maahan kirjoitettaman; sillä he hylkäävät Herran, joka on elävä vesilähde.” (Biblia)