Patmos-blogi

Kristillisten juhlien viettämisestä

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Olemme taas kerran viettäneet monia kirkkovuoden suuria juhlia adventista lähtien. Kristillisten juhlien vietto on antanut vuosisatojen ajan kristikansalle samalla opetusta Raamatun sanomasta. Osa kirkkovuotemme juhla-ajoista on tarkasti ankkuroitunut Raamatun ilmoittamiin aikoihin, esim. juutalaisiin pääsiäisen ja helluntain aikoihin. Mutta joulun aikaan liittyviä aikamääreitä emme Raamatusta löydä.  Miksi Jeesuksen syntymä ja joulu jäävät ilman ankkuroitumista Vanhan Testamentin juhla-aikoihin? Vai jäävätkö sittenkään?

Olemme viime viikkojen aikana viettäneet monia kristillisiä juhlia adventtiajasta lähtien loppiaiseen saakka.

Kristilliset juhlat ovat hieno asia, vaikka toki niidenkin viettämistä välillä kritisoidaan monelta taholta, eikä ainoastaan maallistuneelta taholta. Jotkut uskovat eivät vietä esim. joulua, koska he katsovat, että se on kaupallinen juhla ja kaiken lisäksi se on sijoitettu roomalaisen pakanallisen juhlan paikalle. No, jos joku ei halua viettää joulua, niin mielestäni raamatullisella perusteella häntä ei voi moittiakaan. Jos Jumala haluaisi, että joulua ehdottomasti vietettäisiin, niin toki Hän olisi vähintäänkin ilmoittanut Jeesuksen syntymän oikean ja tarkan ajankohdan. On mielenkiintoinen fakta, että Uusi Testamentti ei sinänsä anna meille tarkkoja ohjeita, kuinka viettää Jeesuksen elämään, kuolemaan, ylösnousemukseen tai kristilliseen uskoon liittyviä tärkeitä tapahtumia. Uudesta Testamentista ei siis löydy mitään erillisiä velvoittavia käskyjä näihin.

Ajatellaan vaikkapa adventtia, eihän sellaista juhlaa Raamatusta edes löydy, vaan se on keskiajalla kirkkovuoteen lisätty juhla, joka virittää mielet joulun juhlan odottamiseen. Eikä adventilla ole ikiomaa Raamatun tekstiä, vaan ”Hoosianna-tekstihän” on lainattu palmusunnuntailta. Oikeastaan ainoat käskyt, jotka meille kristityille löytyvät Raamatusta ja Uudesta Testamentista, liittyen jonkin päivän muistamiseen tai viettämiseen ovat lepopäivän pyhittäminen ja ehtoollisen vietto. Lepopäivän pyhittäminenhän ei löydy ainoastaan kymmenestä käskystä, jotka Jumala Mooseksen kautta antoi Israelin kansalle, vaan Jumala jo itse luomisen yhteydessä lepäsi ja pyhitti seitsemännen päivän. Ja jos Jumalalla oli aikaa lepäämiseen ja sen pyhittämiseen, niin eiköhän meillä kristityilläkin luulisi olevan. Vai koetko, että olet kiireisempi kuin Jumala? Jeesus puolestaan käski viettää ehtoollista Hänen muistokseen. Mutta siitäkään ei anneta mitään ohjetta, milloin tai kuinka usein sitä tulisi viettää.

Mutta Jumala suuressa viisaudessaan järjesti ja ajoitti Jeesuksen elämään liittyvät tärkeät tapahtumat sellaisille ajankohdille, joita juutalaisen lain ja käskyn mukaan vietettiin muutenkin. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus tapahtui suuren juutalaisen juhlan pääsiäisen aikaan ja Pyhän Hen-gen vuodatus juutalaisen helluntaijuhlan aikaan. Niinpä Jerusalemin alkuseurakunta ja apostolit jo luonnostaan viettivät noita juhlia myös kristinuskon synnyttyä, ja uskon, että he viettivät niitä myös niiden uuden kristillisen uskon viitoittaman sisällön mukaan. Myöhemmin alkukirkko jatkoi tätä perinnettä, ja niinpä meille ovat jääneet nuo juhlat vietettäviksi ja vieläpä osapuilleen niiden oikeilla paikoillaan. Ja mikäs sen hienompaa.

Raamatullisten juhlien vietto oli Vanhassa Testamentissa Jumalan itsensä antama selvä käsky. Juutalaisten miesten täytyi kolme kertaa vuodessa kokoontua Jerusalemiin viettämään juhlaa. Toki mukana olivat myös naiset ja lapset, jos he suinkin pääsivät mukaan lähtemään. Nämä kolme tärkeintä juhlaahan olivat pääsiäinen, helluntai ja lehtimajanjuhla. Mutta Vanha Testamenttihan ei tietenkään puhu mitään joulusta, jota me kristityt vietämme Jeesuksen syntymän muistoksi. Kirkkohistoriasta kuitenkin tiedämme, että tuo juhla sijoitettiin nykyiselle paikalleen satoja vuosia Jeesuksen syntymän jälkeen syrjäyttämään pakanallinen aurinkojumalan juhla.

Pysähdytään vielä hetkeksi pohtimaan tuota kolmatta juutalaista juhla-aikaa eli lehtimajanjuhlaa. Huomaamme siis, että kahden suuren juutalaisen juhlan aikaan tapahtui suuria ja merkittäviä asioi-ta kristilliseen uskoon liittyen. Henkilökohtaisesti olen vakuuttunut, että myös tuon kolmannen juhlan ajankohtaan Jumalalla on ollut varattuna merkittävä tapahtuma, joka liittyy uuteen liittoon eli kristinuskoon. En siis ihmettelisi, vaikka Jeesuksen syntymä olisi ollut juuri tuona aikana, eli meidän kalenterissamme lokakuussa. Sehän omalta osaltaan selittäisi sitäkin, miksi Betlehemissä oli Jeesuksen syntymän aikaan niin täyttä, että vain eläinten suoja voitiin antaa lasta odottavalle nuorelle parille majapaikaksi. Luukkaan evankeliumi toki antaa ymmärtää, että keisarin antama verollepanokäsky sai aikaan kansan vaelluksen, mutta lisäsikö sitä vielä lehtimajanjuhlan vietto samoihin aikoihin Jerusalemissa, joka on lähellä Betlehemiä.

Toisaalta en myöskään ihmettelisi, jos Jumalan varaama suuri tapahtuma liittyen lehtimajanjuhlan ajankohtaan, olisikin vielä edessäpäin oleva Jeesuksen toinen tulemus! Vasta viime vuosikymmeninä on joissakin kristillisissä piireissä alettu kiinnittää huomiota myös lehtimajanjuhlan viettoon. Ymmärrän sen olevan Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamaa muistutusta myös tuon kolmannen juutalaisen juhlan merkityksestä. Näin sitä suuremmalla syyllä, mitä lähemmäksi Jeesuksen toista tulemusta lähestymme.

Ymmärtäisin, että näitä kristillisiä juhla-aikoja ajatellen, me voimme muistaa Paavalin ohjeen kolossalaisille: ”älköön kukaan teitä tuomitko minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen”, Kol. 2:16, 17. Itse joka tapauksessa olen vakuuttunut, että kristillisten juhlien viettämisellä on ollut valtava merkitys kautta vuosisatojen ja tuhansien koko kristilliselle maailmalle. Muistan, kuinka vielä 1970- ja 80-luvuilla joulu hiljensi koko yhteiskunnan. Saattoi todellakin kokea tunteen joulun pyhyydestä. Joulun vietto itsessään jo muistutti kristillisestä sanomasta. Myös muut kirkkovuoden juhlat ja niiden vietto olivat aikanaan osa kristillistä opetusta, jonka kautta kansa sai tietoa ja opetusta Raamatun ja evankeliumin sanomasta. Käytiinhän nuo monet raamatulliset tapahtumat jopa kouluissa aivan kuin näytelmän omaisesti läpi. Mutta valitettavasti nyt luopumuksen myötä kaikki on muuttunut, ja samalla myös kristillisten juhlien sanoma hämärtynyt ainakin nykyajan lapsilta ja nuorisolta.

Niin, nämä joulunajan juhlat adventista loppiaiseen kertovat meille mahtavaa kristillistä sanomaa Vapahtajan syntymästä ja siihen liittyvistä asioista. Mutta olen usein miettinyt, miksi niiden tarkka ajankohta on sallittu jäädä hieman hämärän peittoon. Ehkäpä joskus, Kristuksen toisen tulemuksen yhteydessä asiat loksahtavat paikoilleen ja tiedämme selityksen.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. aikain merkit

    ”Niin, nämä joulunajan juhlat adventista loppiaiseen kertovat meille mahtavaa kristillistä sanomaa Vapahtajan syntymästä ja siihen liittyvistä asioista. Mutta olen usein miettinyt, miksi niiden tarkka ajankohta on sallittu jäädä hieman hämärän peittoon.”

    Lääninrovasti Risto Heikkilä on kirjoittanut mielenkiintoisen kirjan Joulun tähti, koska hän harrastaa myös tähtitiedettä. Heikkilä esittää kirjassaan, että Jeesuksen tarkka syntymäaika löytyy Raamatusta.

    Juutalaiskalenteri perustuu taivaankappaleiden kiertoon ja asentoon. Ilmestyskirjan mukaan Jeesus syntyi, kun Neitsyen tähtikuviossa aurinko oli vatsan kohdalla ja kuu jalkojen alla, kuten lukee Ilm 12:1,2. Tämä on tapahtunut Jom Teruahina, pasuunansoitonjuhlan aikana 11.9.3 eaa, , mistä kertoo monet ulkomaisetkin lähteet.

    Evankeliumien kertomukset Jeesuksen syntymän olosuhteista tukevat sitä, että Jeesuksen syntymä ajoittuu syksyyn. Jom Teruah on myös ainoa Mooseksen laissa määrätty juhla, jonka juhlimisen syytä ei kerrota. Se vain tiedetään, että juhlan hebrealainen nimi liittyy kovaan ääneen, huutamiseen tai pasuunansoittoon. Äiti huusi synnytystuskissaan. Jeesus syntyi ja taivaalliset sotajoukot kajauttivat ilmaan ylistyshuudon. Oli myös tapana soittaa pasuunaa, kun kuningas oli syntynyt. On ilmeistä, että Jom Teruah, pasuunasoitonjuhla on Jeesuksen oikea syntymäpäivä.

    Ilm 12:1 Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä.
    2 Hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana.

    5 Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo,

    1 Moos 37:9 Joosef näki vielä toisen unen ja kertoi senkin veljilleen: ”Taas minä näin unta, ja siinä aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumartuivat minun eteeni.”
    10 Kun hän oli kertonut tämän isälleen ja veljilleen, isä nuhteli häntä: ”Mitä tuollaiset unet ovat olevinaan? Pitäisikö minun ja äitisi ja veljiesi muka tulla kumartamaan sinua?”
    11 Veljet olivat kateellisia Joosefille, ja hänen isäänsä nämä tapaukset jäivät askarruttamaan.

  2. kirjoitusten mukaan

    Jouko kirjoitti: – Ymmärtäisin, että näitä kristillisiä juhla-aikoja ajatellen, me voimme muistaa Paavalin ohjeen kolossalaisille: ”älköön kukaan teitä tuomitko minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen”, Kol. 2:16, 17.

    Nämä kaksi jaetta Paavalin Kolossalaiskirjeestä ovat ymmärretty täysin väärin. Se johtuu muutamasta asiasta.

    Ensinnäkään alkutekstissä ei ole sanaa ”vain”, vaan kääntäjien tekemä Raamattuun kuulumaton lisäys, joka muuttaa olennaisesti jakeen sanomaa. Paavali ei vähättäle juutalaisia juhlia vaan korostaa, että niitä tulee viettää, koska ne ovat esikuvia Herran Jeesuksen tulevasta valtakunnasta.

    Biblia kääntää paremmin:

    Kol 2:16 Älkään siis kenkään teitä tuomitko ruasta eli juomasta, taikka määrätyistä pyhäpäivistä, ei uudesta kuusta, eikä sabbateista,
    17 Jotka ovat tulevaisten varjo, mutta itse ruumis on Kristuksessa.

    Efesolaiskirjeen luvussa 4 Paavali vaati voimakkaasti pakanoita hylkäämään pakanalliset tavat, mikä osoittaa, että Paavali vaati pakanoilta juutalaisten juhlien viettämistä (oikeuden = lain mukaista elämää), minkä takia kolossalaiset pakanatkin olivat alkaneet viettää sapattia ja uudenkuunjuhlaa.

    Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä

    23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
    24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

    Toiseksi lukijat eivät osaa kiinnittää oikein huomiota asiayhteyteen. Kyse oli siitä, että kolossalaiset pakanat olivat alkaneet viettää sapattia ja uudenkuunjuhlaa, jolloin he olivat hylänneet kreikkalaiset pakanalliset tavat, minkä muut kolossalaiset pakanat tuomitsivat. Paavali puolustaa pakanakristittyjä siitä, ettei heitä saa muut kolossalaiset arvostella sapatin ja uudenkuunjuhlan viettämisestä, koska ruumis siis seurakunta kuuluu Herralle Jeesukselle. Paavali tarkoittaa, ettei seurakunnan ulkopuoliset saa tuomita kristittyjä.

    Paavali myös kiinnitti huomiota kolossalaiseen pakanalliseen tapaan olla syömättä eläinten lihaa, koska niitä palvottiin jumalina. Vegaaniruokavaliot perustuvat yleensä tällaiseen epäjumalanpalvelukseen. Paavali ei hyväksynyt kolossalaisia tabuja olla koskematta lihaan, koska Raamattu hyväksyy puhtaiden eläinten syömisen ravinnoksi.