Patmos-blogi

Kristittyä muslimievankelistaa puukotettiin Lontoossa

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

EVANGELICAL FOCUS -verkkolehti kertoi 26.7.2021 sivuillaan kristityn evankelistan, Hatun Tashin, joutuneen puukotuksen uhriksi kesken Speaker’s Cornerilla pidettyä tilaisuutta, jossa hän evankelioi muslimeita. Työtovereiden mukaan 39-vuotias Hatun on kunnossa ja lääkärin valvonnassa. Tapasin Hatunin joitakin vuosia sitten Puolassa konferenssissa. Uutinen häneen kohdistuneesta hyökkäyksestä kosketti, sillä muistan lähtemättömästi tapaamisen Puolassa.

”Lontoossa puukotettu kristitty Evankelista on toipumassa vammoistaan” uutisoi Evangelical Focus -verkkolehti Hatun Tashista kertovan juttunsa maanantaina. Työtovereiden mukaan 39-vuotias evankelista on lääkärin seurannassa ja toipuu.

HATUN TASH, entinen muslimi ja imaamin tytär, löysi Jeesuksen luettuaan Wayne Grudemin yli 1200 sivuisen systemaattisen teologian, kun ei saanut kristityiltä ystäviltään vastauksia mieltänsä askarruttaviin kysymyksiin kristinuskosta. Uskoontulon jälkeen hän on rohkeasti evankelioinut toisia muslimeita.

Tapasin Hatunin Puolassa European Leadership Forumin konferenssissa vuonna 2016.  Juttelimme hänen uskoontulostaan ja työstään. Hän kertoi pitävänsä raamattupiirejä imaameille ja on saanut johdattaa myös heitä uskoon.

Kun kysyin miksi hän on mukana Englannissa työssä, jolla evankelioidaan muslimeita Hatun vastasi: ”Koska rakastan Jeesusta. Jeesus on kiinnostunut kadonneista sieluista. Elin muslimina 27 vuotta, joten ymmärrän mitä on elää pimeydessä. Jeesus antoi minulle valon. Uskon, että Jumala haluaa, että nuo ihmiset tulevat tuntemaan hänet ja palvomaan häntä. Jos en kertoisi muslimeille, että ainut oikea tie on palvoa Jeesusta, kuka sen heille kertoisi? Jonkun meistä on tehtävä se. Kaikkien meidän on tehtävä se, mutta koen, että Jumala on erityisesti kutsunut minut muslimien pariin.”

Hatun on valloittava persoona ja peloton evankelista. ”Miten voit sanoa rakastavasi muslimia, jos et 10 minuuttia tapaamisenne jälkeen ole kertonut hänelle, että hän on matkalla helvettiin ja tarvitsee Jeesusta pelastuakseen?” Hatun haastoi.

Hänen evankelioimistapansa yhdistää apologetiikkaa – kristinuskon puolustusta – ja polemiikkia, jolla hän haastaa Islamin opetukset ja näkemykset. Hänen tapansa lähestyä muslimeita evankeliumilla on kohtikäyvä. Hatun haluaa mennä suoraan asiaan ja asia on Jeesus.

”En koskaan aloita keskustelua sillä, että mehän uskomme samaan Jumalaan, vaan sanon, että on pari asiaa mistä kristityt ja muslimit ovat samaa mieltä: Ensinnäkin on olemassa helvetti ja taivas ja me molemmat uskomme, että se on hyvin vakava asia. Raamattuni sanoo, että jos et palvele Raamatun Jumalaa, joudut helvettiin. Sen sanottuani, he ottavat minut hyvin vakavasti koska näkevät, että kristittynä naisena olen huolissani heistä. Kerron heille, että Raamattuni opettaa, että sinä täytyy palvella Raamatun Jumalaa. Raamattuni ottaa tosissaan sen. En vain rupattele heidän kanssaan, vaan osoitan kantavani huolta heidän iankaikkisuudestaan.”

Hatun on vuosien ajan evankelioinut muslimeita Lontoon Hyde Parkin kuuluisalla Speaker’s Cornerilla, jossa lontoolaisilla on tapana debatoida ja puhua vapaasti julkisesti kaikenlaisista asioista. Videoita näistäkin kohtaamisista ja debateista Speaker’s Cornerilla löytyy YouTubesta.

PUUKOTUS TAPAHTUI sunnuntaina, jolloin Hatun oli tapansa mukaan Speaker’s Cornerilla evankelioimassa ja debatoimassa. Kesken kaiken mustaan huppariin pukeutunut mies hyökkäsi hänen kimppuunsa ja iski häntä käteen ja kasvoihin.

Koska nämä Hatunin ja hänen työtoveriensa evankelioimishetket aina kuvataan videolle sosiaaliseen mediaan, myös tämä hyökkäys tallentui videolle. Videon perusteella vaikuttaa siltä, että  puukottaja yritti lyödä häntä kaulaan, mutta Hatun sai juuri sen verran väistettyä ja kättä eteen, että rajut iskut osuivat käsiin ja kasvoihin.

Puukottaja pakeni paikalta, kun paikalla olleet tilanteen huomattuaan tulivat väliin estääkseen häntä. Hyökkääjän maahan pudonnut veitsi otettiin talteen. Valitettavasti huppariin pukeutuneen hyökkääjän kasvoja ei näy ja hänen onnistui paeta paikalta enne poliisin saapumista.

Vielä ambulanssia odottaessaankin Hatun puhui ympärillään oleville muslimeille parannuksen tekemisen tarpeesta ja kääntymisestä Jeesuksen puoleen, ennen kuin hän vajosi muutamaksi minuutiksi maahan ilmeisesti puukoniskujen aiheuttaman shokin ja verenvuodon johdosta. ”Jumala ei tarvitse minua”, Hatun sanoo noustuaan hetkien kuluttua maasta veren valuessa hänen kasvoillaan ja käsissään.

Pasi Turunen tapasi palavasieluisen muslimievankelistan ja imaamin tyttären, Hatun Tashin (oik.), Puolassa ELF konferenssissa 2016.

Hatun Tash johtaa DCCI-järjestöä, joka kertoo missiokseen ”julistaa evankeliumia muslimeille hyödyntämällä apologetiikkaa ja polemiikkia (…) Vaikuttimenamme on rakkaus muslimeja kohtaan ja halu tuoda heidät parannukseen ja uskoon Jeesukseen Kristukseen, jotta he saisivat ikuisen elämän.

Hatun Tashin ystävän ja Pfander -järjestön perustajan Jay Smithin mukaan tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Hatunin kimppuun on hyökätty väkivaltaisesti. ”Meidän on rukoiltava hänen toipumistaan”, Smith  sanoi tapauksen jälkeen julkaistulla videolla. ”Tämä ei pysäytä häntä.”

Muistetaan häntä rukouksin.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jorma Rytkönen

    Eikä tuolla Hyde Parkin puhujakorokkella ole muutama rajoitus? Esimerkiksi uskonnosta ei saa puhua, vai muistanko väärin.

  2. M.O.T

    Iltalehti on tänään julkaissut nettisivuillaan artikkelin:

    ”Jihadismi Suomen vankiloissa – Suomen vankiloissa on havaittu väkivaltaisia rukouspiirejä ja radikaalia puhetta. Ilmiö on pieni, mutta olemassa.
    Muuttunut ulkonäkö: parran kasvattaminen, housujen lyhyet lahkeet, pitkät paidat.
    Muuttunut käytös. aggressiivisuus maltillisia muslimeja kohtaan, vankilahenkilöstön haastaminen, uskonnon erityinen korostaminen”

    Ranskan 66 miljoonan väestöstä muslimeja on jo 6 miljoonaa. On arvioitu, että ääritekoihin kykeneviä jihadisteja on kaikista muslimeista noin 0,1 prosenttia. Sen kaavan mukaan Ranskassa on noin 6000 radikalisoitunutta jihadistia, mikä on tullutkin esille erilaisten puukko- ja autohyökkäysten kautta, jossa on maalitettu mm. katolisia pappeja.

    Suomessa on jo noin 200.000 muslimia. Jääkö kohta suomenruotsalaisten määrä taakse? Lähiöiden islamisaatio näkyy mm. niin, ettei muslimit osta enää suomalaisista kaupoista lihaa eikä oikein muutakaan ruokaa. He ovat perustaneet omia ruokakauppojaan, joihin he tuovat ruuan ulkomailta ja myyvät siellä vain islamilaista hallal-lihaa. Suomalaisten antamat tukirahat valuvat ulkomaille. Kebab-pitserioden ruokalistoilla lukee yhä useammin, että kaikki liha on 100% hallal, mikä tarkoittaa, että liha on uhrattu epäjumalalle.

    Kannattaa muistaa, että jos kristitty saa tietää lihan olevan hallal, sitä ei saa syödä. Minä näin kerran sellaisen tiedon ruokalistalta ja jätin ruuan ostamatta, enkä enää sinne jalallani astunut.

  3. Dogma

    Länsimaisista kirkoista näkyy selvästi muslimien väkivallan pelko. Jos muslimit tekevät väkivaltaa kristityille, kirkkojen piispoilla on aina tarve hakea turvaa muslimijohtajilta keinolla millä hyvänsä. Rauhaa yritetään vaalia marssimalla heidän kanssa rintarinnan, hyväksymällä julkisesti islamin usko ja jopa rahoittamalla heidän uskonnon harjoittamista. Jos islamia halvennetaan julkisesti, siitä tulee heti syyte ja tuomio, mutta jos Jeesusta pilkataan julkeasti, kukaan ei suostu nostamaan edes syytettä.

    Mitähän Raamatussa kerrotaan Israelista, joka ei turvannut Herraansa vaan teki liittoja pakanasuurvaltojen kanssa?

    Piispa Mari Leppänen ehdottaa Turun Sanomien kolumnissa (24.7.2021), että musliminaiset ja -miehet voisivat käyttää huiveja ja turbaaneja Suomen poliisin ja armeijan viroissa ilmaisemaan omaan uskontoaan. Leppänen suorastaan ajaa muslimien etua. Luterilainen kirkko kannattaa epäjumalanpalveluksen harjoittamista valtion viroissa. Kenen asialla tuo piispa oikein on?

    Mielenkiintoista on kuulla Leppäsen kolumnin kautta, että poliisiministeri Maria Ohisalo (vihr.) on käynnistänyt valmistelun, jotta poliisit voisivat käyttää muslimien uskonnollisia symboleja virkapuvussaan.

    ”Mari Leppänen: Onko huivi ongelma?

    Sisäministeriössä on jo hyvän aikaa selvitetty, voiko uskonnollisia päähineitä käyttää osana poliisin virkapukua. Esimerkiksi Ruotsissa poliisi on saanut käyttää uskonnollisia symboleita jo vuosia.

    Säädösten mukaan uskonnollista pukeutumista voidaan työpaikoilla rajoittaa, jos siihen on todellinen syy. Käytännöt eivät kuitenkaan saa asettaa jotakin ihmisryhmää epäedulliseen asemaan. Eri uskontoja ja katsomuksia sekä niiden edustajia tulee kohdella tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti.

    Suomi on monikulttuurinen ja -uskontoinen maa. Kun uskonnollinen kenttä on monimuotoistunut, uskonto on uudella tavalla myös näkyvä osa julkista tilaa. Uskonnon harjoittaminen on ihmisoikeus, ja siihen kuuluu oikeus uskonnollisten symbolien esillä pitämiseen. Uskonnonvapauteen kuuluu vapaus valita uskonto, tunnustaa sitä, vaihtaa sitä sekä mahdollisuus luopua siitä.”