Patmos-blogi

Kuin Sodomassa ja Gomorrassa

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Sodoma ja Gomorra ovat Raamatussa syntielämän ja riettauden perikuvia. Siksi Jumala tuhosi nuo kaupungit noin neljä tuhatta vuotta sitten. Sodoman syntejä Raamatun mukaan olivat mm. leivän yltäkylläisyys, välinpitämättömyys lähimmäisestä, huoleton lepo, iljettävissä synneissä eläminen ja ylpeys. Raamattu ennustaa, että lopun aikana, kun Ihmisen Poika ilmestyy, maailman meno tulee olemaan kuten se oli Nooan päivinä vedenpaisumuksessa ja kuten se oli Lootin päivinä Sodomassa. Kun tarkastelemme oman aikamme ihmisten elämää ja asenteita, meidän on helppo löytää yhtäläisyydet.

 

Muistan, kuinka 1970-luvulla Hesari ja muutkin sanomalehdet mainostivat tapahtumasivuillaan uusia elokuvia, jotka olivat tulleet elokuvateattereihin. Seksuaalinen vallankumous oli juuri päässyt vauhtiin yhteiskunnassamme ja siksi tuntui kuin huomiota herättävimmät mainokset olisivat liittyneet juuri tuohon aiheeseen. Yhä rohkeampia mainoksia tuotiin sanomalehtien sivuilla esille, ja entistä rohkeammilla mainosteksteillä yritettiin saada ihmiset kiinnostumaan. Niinpä saatettiin jopa mainostaa, että tässä elokuvassa meno ja meininki on pahempaa ja synnillisempää kuin Sodomassa ja Gomorrassa. Tähän päivään verrattuna nuo elokuvat olivat toki kuin teini-ikäisten tirskumista ja tirkistelyä, mutta joka tapauksessa tarpeeksi riettaita ja olivat ovia aukomassa sille irstaudelle, johon tässä ajassa on jo tultu.

Sodoma ja Gomorra ovat Raamatussa kaupunkeja, jotka ovat olleet ja ovat varoittavana esimerkkinä Jumalan tuomioista. Juudaksen kirjeen seitsemännessä jakeessa sanotaan: ”Niin myös Sodoma ja Go-morra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistusta”.

Jeesuksen aikalainen juutalainen historioitsija Josefus kertoo historian kerronnassaan jopa niinkin yllättävän tiedon, että noilla alueilla, jossa Sodoman ja Gomorran kaupungit olivat sijainneet, saattoi vielä hänen aikanaan havaita, kuinka maasta nousi sieltä täältä savua. No, Josefukseen historioitsijana on toki jossakin määrin suhtauduttu myös kriittisesti, mutta joka tapauksessa tuo kaikki todistaa, kuinka nuo kaksi kaupunkia ovat todellakin olleet pelottavana ja varoittavana esimerkkinä muulle maailmalle kautta aikain aina meidän päiviimme saakka. Joka tapauksessa maailma tietää tänäkin päivänä, kuinka Sodoma ja Gomorra elivät ja mitkä tuomiot kohtasivat niitä aikanaan.

Mikä sitten oli Sodoman synti? Raamatun sivuilta voimme löytää kysymykseen useitakin vastauksia. Hesekiel 16:49 antaa yhden vastauksen. Raamattu Kansalle käännöksen mukaan: ”Tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys ja se, ettei hän tarttunut kurjan ja köyhän käteen, vaikka hänellä ja hänen tyttärillään oli yltäkyllin leipää ja rauhaisat olot. He ylpeilivät ja tekivät iljettäviä tekoja minun edessäni. Kun minä sen näin, minä pyyhkäisin heidät pois”. Eri Raamatun käännöksiä vertailemalla Sodoman synnit voisi luetella vaikkapa seuraavalla tavalla: leivän yltäkylläisyys, välinpitämättömyys lähimmäisestä, huoleton lepo, iljettävissä synneissä eläminen ja ylpeys.

Kaikki nämä tunnusmerkit voimme löytää tämän ajan ihmiskunnan elämästä. Vaikka Sodomassa oli leivän yltäkylläisyys, silti sodomalaiset olisivat haukkoneet henkeään, jos he olisivat saaneet nähdä tämän ajan supermarkettien ruokaosastot. Tämän ajan länsimaisilla ihmisillä on myös turvattu toimeentulo ja huoleton lepo, vaikkapa se olisi täysin velkarahalla hankittu.

Mutta ennen kaikkea löydämme tästä ajasta mielettömän irstauden ja jopa siitä ylpeilyn. Kuten alussa viittasin noihin elokuvamainoksiin, Sodoma ja Gomorra tunnettiin todellakin mielettömästä ja iljettävästä seksuaalielämästä. Kertomus enkeleistä, jotka tulivat pelastamaan Lootin ja hänen perhekuntansa antavat selvästi ymmärtää, että homoseksuaalit olivat saaneet vallan noissa kaupungeissa ja harjoittivat syntielämäänsä estottomasti ja julkeasti, jopa raiskaten ulkopuolisia tuntemattomia ihmisiä. Vaikuttaa siltä, että kukaan ei enää uskaltanut puuttua heidän toimintaansa, ilmeisesti heidätkin oli peloteltu vihapuhesyytöksillä ja oikeuden käynneillä.

Eivätkä sodomalaiset enää harrastaneet syntielämäänsä häveten ja salassa, vaan kuten Jesaja sanoi oman aikansa ihmisistä, että ”syntinsä he tuovat julki kuin sodomalaiset” (3:9). Oletko huomannut tässä ajassa, että syntiä ei enää hävetä, eikä piilotella, vaan sillä jopa ylpeillään ja korskeillaan. Näen selvää profeetallisuutta Raamatun kuvauksessa Sodomasta verrattuna lopun ajan ihmiskuntaan. Tämän päivän mielenosoituskulkueissa kannetaan ylpeästi juuri Pride-kylttejä. Tuo ylpeys ja korskeus tulee ilmi myös siinä, että ei ainoastaan itse eletä Raamatun sanan vastaisesti, vaan ollaan haastamassa oikeuteen niitä, jotka tahtovat pitää kiinni Raamatun antamista ohjeista.

Nämä ajatukset tulevat väkisin mieleen, kun seuraa tämän päivän elämän menoa, viimeisimpänä trans-lain läpimeno eduskunnassa. Mutta Raamattuhan selvästi ennustaa, että Ihmisen Pojan tulemuksen päivänä ihmiskunnan elämä on oleva kuten se oli Sodomassa Lootin päivinä. Lopulta Jumalan tuomiot kohtasivat Sodomaa ja Gomorraa, eikä niitä voi välttää tämänkään päivän ihmiskunta elipä se missä ylpeydessä ja korskeudessa tahansa.

Jumala pelasti kuitenkin Sodomasta hurskaan Lootin ja hänen perheensä, vaikkakin Lootin vaimolle kävi kuten kävi. Pietarin toisen kirjeen 2:7 sanoo, että ”Jumala kuitenkin pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi”. Minä uskon, että moni uskova tässä ajassa voi allekirjoittaa koko sydämestään nuo Lootin tuntemukset. Herra pitää joka tapauksessa omistaan huolen kaiken mielettömyydenkin keskellä. Mutta samalla meidän on hyvä tämänkin ajan uskovina muistaa se tosiasia, että niistä henkilöistä, jotka Jumala oli päättänyt pelastaa Sodomasta, yksi jäi taipaleelle, koska hänen sydämensä oli jäänyt Sodomaan. Siksi Jeesus itse sanoo varoittavat sanat: ”Muistakaa Lootin vaimoa!”

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (17)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Tuomas

    Kerätkää porukka samanmielisiä kristittyjä ja sitoutukaa perjantai-evankelioimiseen. Meillä Jyväskylässä on toiminut jo vuosia ja hedelmää tulee hiljalleen lisää. Olis mahtavaa jos joka kaupungissa olis tällaista. Klo 18:00 kokoonnutaan rukoilemaan, 18:30 osa lähtee kaduille, osa jää rukoilemaan ja myös kahvia, teetä ja syötävää tarjolla kadunkin kulkijoille. Klo 21:00 lopetus. On etsitty paikat, missä voidaan kokoontua ja välillä lähdetty suoraan torilta, kun ei ollut paikkaa. Nyt on ollut paikka jo useamman vuoden. Whatsapp-ryhmä kokoon ja toiminnan vetäjä/kokoonkutsuja, vaikka sitoutuneina tulemme paikalle ilman kutsujaakin.

  2. Topias

    Pitäisi varmaan tehdä jotain asilalle, tekihän Jumalakin jotain.

  3. Pertti

    Jouko Koistisen plogi on 100 %;n oikeaan osunut. Sodoma ja Gomorra vie meidänkin maamme monet ihmset kadotukseen, lyhyesti sanottuna

  4. Esa J.

    Siis että translain käsittelyn tulos johtaisi Helsinkiä Sodoman kokemaan kohtaloon?

    Ja että Pride-kulkueihin osallistuvilla ei olisi elämisenkään oikeutta? Jo on prosentuaalisesti pieni porukka ”sodomalaisia” saanut valtavasti arvovaltaa, kun tällaista ruvetaan esittämään…?

    Rovastin suulla. Minä hämmästyn.

    • IlkkaT.O.

      Rovasti on esillä olevan asian suhteen oikeassa. Itse voit lukea aiheeseen liittyvät syy – seuraus Raamatun kohdat: 1.Moos. alkupuolen luvuista vedenpaisumuksen syyt, 2.Moos. Sodoman ja Gomorran (itseasiassa 5 lakeuden kaupunkia) tuhoutumisen syyt, Tuomarienkirjasta Israelin tottelemattomuuden seurauksia, Profeetat kertovat Israelin ja Juudan tuhon syyt ja samaiset profeetat, Jeesus itse ja apostolit pian esiinnousevan antikristuksen valtakunnan tuhoutumisen ja viimeisen tuomion, jolloin kaikki synti tuomitaan.

      • kirjakääröt

        Homoseksuaalisuuden harjoittaminen ja transsukupuolinen pukeutuminen on kielletty Mooseksen laissa. Kun Paavali kielsi homoseksuaalisuuden harjoittamisen Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa, hän vetosi Mooseksen lakiin. Uudessa liitossa on voimassa Mooseksen laki, joka koskee kaikkia kansoja.

        Jos uudessa liitossa ei olisi Mooseksen laki voimassa tai pakananoiden ei tarvitsisi lakia noudattaa, silloin homoseksuaalisuuden harjoittaminen ja transpukeutuminen olisivat täysin sallittuja. Mutta kun laki on voimassa, niin sellainen ei ole sallittua.

        3 Moos 18:22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko.

        5 Moos 22:5 ”Nainen ei saa pitää yllään mitään miehen asuun kuuluvaa, eikä mies saa pukeutua naisen vaatteisiin. Jokainen, joka niin tekee, on iljetys Herralle, teidän Jumalallenne.

        Room 1:32 Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        • Filos

          Sitä minäkin olen lukuisia kertoja ihmetellyt, että sieltä Mooseksen laista otetaan lakeja valikoiden. Homous on tätä nykyä huomion keskipisteenä, mutta miten ne muut seksuaalisen väärinkäytön muodot? Entä sapatin vietto? Sitten kuulee keskusteluja, saako tatuoida vai ei? Mooseksen laki kieltää ihopiirrokset, mutta jostain syystä se ei koske enää nykyaikaa! Jne… jne…
          Tämän saman ”ristiriidan” näen myös Uuden Liiton kirjoituksissa. Paavali päätyy Roomalaiskirjeen opetuksessa siihen, että ihminen vanhurskautetaan yksin uskosta, yksin armosta, se on Jumalan lahja. Ei tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
          Kuitenkin roomalaiskirjeessä ja muissakin Paavalin kirjeissä opetetaan, etteivät haureelliset, avionrikkojat, homot, varkaat, ahneet ym. synnintekijät peri Jumalan valtakuntaa.
          Ensin se kirjoitus(laki) pyyhitään pois tieltämme, joka oli meitä vastaan-jotenkin näin se sanotaan jossain kohden-, mutta sitten se laki on taas edessämme erilaisina kieltoina.
          Tämä ei sovi millään minun loogiseen ajatteluuni.
          Täytyy toivoa, että uskoni Jeesuksen Kristuksen lain täyttämiseen riittää tuomiopäivänä!
          Siunausta!

        • kirjakääröt

          Filos kirjoitti: – Tämän saman ”ristiriidan” näen myös Uuden Liiton kirjoituksissa. Paavali päätyy Roomalaiskirjeen opetuksessa siihen, että ihminen vanhurskautetaan yksin uskosta, yksin armosta, se on Jumalan lahja. Ei tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

          Itse asiassa Paavali myös kirjoitti, että vain Mooseksen lakia noudattavat kristityt ovat vanhurskaita.

          Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

          Ihminen kuitenkin tarvitsee armoa parannuksen tekemistä varten, joten ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen, ei voi myöskään tulla vanhurskaaksi.

          Kirkko on kääntänyt Paavalin puheet väärinpäin niin, ettei lakia sitten tarvitse ollenkaan noudattaa tullakseen vanhurskaaksi. Paavalin mukaan parannuksen jälkeen on noudatettava lakia, muuten ei ole vanhurskautta eikä pelastusta.

          Se lahjakin tarkoittaa sitä, ettei syntien sovituksesta tarvitse maksaa rahaa. Parannuksen tehnyt saa sovituksen armosta, mutta lahjaa ei anneta laittomuuteen jääneille kristityille.

          Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.”

          Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      • Jykä

        Niin, no

        Näitä Vanhan testamentin tarinoita voi tulkita hyvin monilla tavoilla. Nooan tuhotulva on variaatio melkein kaikkien muinaiskulttuurien tuntemasta vedenpaisumusmyytistä, jossa elementit ovat melkein aina samanlaisia. Yksi versio vedenpaisumuksesta löytyy jopa Kalevalasta, eikä sitä tietääkseni kukaan pidä myyttiä kummempana.

        Ehkä Nooan tarinaakaan ei kannata ottaa kovin kirjaimellisesti – se on päässyt Vanhaan testamenttiin jonkun tai joidenkin henkilöiden päätöksellä, emmekä tiedä, mitä perusteluja heillä on valinnalleen ollut. Se on lisäksi kronologisesti vähän ongelmallinen tarina: Nooan kolme poikaa ja heidän pariutumiskumppaninsa, joista ei juuri puhuta, levittivät kansakuntansa kaikkialle maailmaan ennen kuin Jumala suuttui Babelin torninrakentajiin ja levitti itse kansakunnat ympäri tunnetun maailman.

        Enkä nyt oikein ole vakuuttunut tuosta Sodomastakaan. Tulta ja tulikiveä olisi voinut lennätellä useasti ihmiskunnan niskaan historian saatossa – vaikkapa 1400- ja 1500-lukujen vaihteessa, kun kirkon korkeimpaan johtoon noussut Borgioiden suku piti kuuluisia seksibileitään Vatikaanin saleissa.

        No, ehkä se oli sitten uskonpuhdistajamme Luther, joka saapui tulikiven sijasta, mutta eivät hänen jälkeensä tulleet eurooppalaiset uskonsotien aikakausikaan mikään kristillisyyden riemuvoitto ollut.

  5. Avioliitto-opetusta kirkkoihin

    Ylpeyttä synnistä esiin tuovat Pride-kulkueet ja transaktivistien + erinäisten kirjainyhdistelmäjärjestöjen kampanjoitsijat pyrkivät herättämään huomiota muokatakseen yhteiskuntaa mutta suuttuvat siitä, että ei-muokkautuvat aineksetkin heidät huomaavat. Vaikka he painostavat muita jopa osallistumaan mielikuvituksellisiin sanojen vääntelyyn (miestä pitäisi sanoa naiseksi tai äitiä isäksi, jos tämä näin haluaa) ja vaikka aktivistien vaatimustensa ikäviä sivuvaikutuksia heille luetteloidaan, niin kenellekään ei muka kuulu vähemmistön asiat eikä mikään ole keneltäkään muulta pois.

    Sitten vielä virheellisesti väitetään, että kristityt nostavat seksuaalivähemmistöt ikään kuin ainoaksi syntisten joukoksi, vaikka kristityille on itsestään selvää, että on muitakin syntejä.

    Toki joillakin kirkoilla on peiliin katsomisen paikka. Jo kauemmin aikaa sitten alkoi se, ettei monikaan luterilaisen kirkon pappi useinkaan uskalla sanoa, että kaikki avioliiton ulkopuoliset suhteet – vaikka vakiintunut monivuotinen avoliittokin ilman virallista vihkimistä -– ovat syntiä.

    Monet saarnaajat toisaalla uskaltavat puhua, ja ev.lut. kirkonkin virallinen kanta on käsittääkseni sama, vaikka seurakuntalaisten syntiin ei uskalleta puuttua entiseen malliin.

    Itselläkin pitkä avosuhde virallistettiin, vasta kun totaalisesta suhdekriisistä (pettämisineen) alkoi etsikkoaika ja kuulin TV7:n avioliitto-opetuksen. Tajusin, että vuosikausia siivosyntisenä aikanakin olen avomieheni kanssa elänyt ”susiparina”: eli tismalleen yhtä syntisiä oltiin oltu kuin homoparit.

    Siitä uskalletaan vielä vähemmän puhua, ettei kaikilla miehen ja naisen välisilläkään avioliitoilla ole Jumalan siunausta. Tästä muuten haluaisin itsekin lisäopetusta.

    Jäi askarruttamaan, kun törmäsin Patmoksen ulkopuolella opetukseen, jossa kerrottiin kummallekin puolisolle ensimmäisen avioliiton olevan Jumalan silmissä se ainut oikea liitto, ellei luonnollinen kuolema ole vienyt puolisoa – kaikki muut liitot eron jälkeen ovat kuulemma samaa syntiä kuin mikä tahansa irtosuhde tai aviottomasti yhdessä eläminen.

    Onko olemassa riittävä syy ottaa avioero, niin että saisi synnittömästi solmia uuden liiton jonkun toisen kanssa? Olisiko uudessa liitossa eläminen kadottava synti?

    Tokihan on muistissa, että vain Pyhän Hengen pilkka on anteeksiantamaton synti. Mutta eihän sekään sovi omatunnolle, että eläisi jatkuvassa synnissä… Siinähän jo pelastusvarmuus kärsii.

  6. Erkki Hänninen

    Kiitos, Jouko Koistinen tästä!

    Translaki saa kaikkien kristittyjen mielen matalaksi. Jeesus kuitenkin käskee meitä nostamaan päämme ylös, kun nämä kaikki pahat asiat tapahtuvat maailmassa. Onko Suomi elinkelvoton rappiolakeineen? Tuleeko kuritus idästä?

    Parannuksen paikka. Rakastan tätä maata ja omaa kansaani! Mutta Suomen Valtio nykyisellään lienee tiensä päässä? Ken elää hän näkee…

    Ajan tapahtumat ovat kutsu parannukseen ja rukoukseen meille kaikille. Ainoastaan aito hengellinen herääminen voi pelastaa kansamme!

    Siunausta kaikille!

    • Liisa

      Juuri näin. Kiitos artikkelin kirjoittajalle todella tärkeästä kommentista aikamme tapahtumiin. Nyt on tosiaan meidän jokaisen huudettava Jumalan puoleen, että hän vielä armahtaisi kansaamme ja antaisi todellisen herätyksen. Muuten meillä ei ole toivoa muusta kuin Jumalan ankarasta rangaistuksesta. Järkyttävässä tilassa kansamme enemmistö jo on, eikä luterilaisella kirkolla tunnu olevan mitään sanottavaa mihinkään. Herra meitä armahtakoon, muuten me hukumme!

      • seppo salo

        Vakavaa tekstiä, mikä on aivan totta. Sodomasta ja gomorrasta nousee yksi asia esille ja myös vakavin, ei löytynyt kymmentä vanhurskasta l. me uskovat saamme katsoa ”peiliin”. Minkälainen meno meillä on hengellisellä kentällä ja kaikki ovat menossa samaan kirkkauteen, mutta omilla pelisäännöillä ? Jeesus varoitti, että löytäneekö Hän uskoa palatessaan. Käykäämme siksi Sanan ja rukoulsen lähteellä tankkaamassa astiaan ja lamppuun öljyä.

  7. Saara

    Lootin päivien ja Sodoma ja Gomorran opetukset ovat aina vaan ajankohtaisempia. Erittäin ikävää on se, että uusi laki tulee viettelemään ja houkuttelemaan lapsiakin vähitellen luonnon ja Jumalan Sanan vastaisiin tekoihin. Ensin hämmentämällä yhteiskuntaa ja yleistä ajattelua, mutta sitten lopulta alaikäisiä koskevalla lainsäädännölläkin.

    Seta ja vasemmistoliitto ainakin ovat ilmoittaneet ajavansa seuraavaksi myös lapsille oikeuden itse päättää virallisen sukupuolensa pelkän ilmoituksen nojalla. Eipä näytetä haluavan ottaa huomioon edes sitä, että Helsingin Sanomissa nuoriso­psykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala piti ohjailevana identiteetin kehitykseen puuttumisena sitä, jos laki sallisi tällaisen päätöksen alaikäiselle. Hän vastusti tällaista manipuloivaa lakimuutosta tietysti tieteellisillä argumenteillä ja tutkimustuloksilla, joita hän ja kollegat ympäri maailmaa työssään ovat nähneet. Tällainen tiede ei ”yllättäen” kuitenkaan muulloin tiedeuskovaisina esiintyville kelpaa. Aktivistit ärsyyntyivät Kaltialan haastattelusta.

    Suomi ei ole enää Jumalaa pelkääväinen kansa. Kaikki kansallinen ja laissa ilmenevä kunnioitus on jo melkein kadonnut. Seuraavat järkyttävät lakimuutokset ovat jo ovella. Ei tarvitse kenenkään hämmästyä, jos hereille ravistelun ja kurituksen päivät Suomelle ovat ihan nurkan takana. Tuntuu sille, että jos ei edes ensi vaalit tuo muutosta, koetuksilta ei voida enää välttyä. Parempihan se on kuin kokonaan kansana kadotukseen hukkuminen.

    Eräs isoäiti osuvasti muistutteli sosiaalisessa mediassa jo myllynkivistäkin: Jeesuksen puheesta, missä kerrotaan, että sille, joka viettelee yhden näistä pienimmistä/vähimmistä, olisi jopa parempi joutua heitetyksi mereen myllynkivi kaulassa kuin tulla tehneeksi tuo viettely. Tätä tuskin kestetään kuulla, ja muistutukset varmasti tahallaan väärinymmärretään.

    • Annaleena

      Ei kestetty kuulla myllynkivistä… Mutta oli hyvä lukea täältä, että joku muukin on niistä muistuttanut.

  8. E.R.

    Suomessa tehdään vuosittain noin 10 tuhatta aborttia. Kun lukuun lisätään jälkiehkäisypillerien ja koeputkihedelmöitysten seurauksena kuolleet lapset, niin lapsia kuolee vuosittain noin 25 tuhatta, mikä on noin kolmasosa Suomessa alun saaneista lapsista.

    Nooa aikana maailmassa oli suuri väkivalta. Raamatun aikana lapsia uhrattiin epäjumalille, mikä johti Jumalan koviin rangaistuksiin mm. amorilaisten hävitys. Nyt lasten massamurhaamista tehdään aborteilla.

    Nooan ajat ovat tulleet ja Jouko kertoihin, miten ne Lootin ajat ovat myös tulleet.

    Voimme odottaa, että Jumala sallii monien käynnissä olevien kriisien eskaloitumisen rangaistuksena tämän maailman pahuudesta ja Jeesuksen paluukin on mahdollista minä hetkenä hyvänsä.

  9. Jussi

    Translaki on taas yksi hyökkäys Jumalan luomisjärjestystä vastaan. Elämme seulonnan aikaa, jossa on valittava puolensa. Keskitietä ei ole, on vain kaksi tietä. Kaikilla meidän valinnoillamme on seurauksensa. Kirje galattalaisille 6:7 sanoo: ”Älkää eksykö! Jumala ei salli pilkata itseään. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.”