Patmos-blogi

Loppuun asti on oleva sota

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Viime viikkojen aikana maailma ja etenkin Eurooppa on elänyt hieman jännittyneessä ilmapiirissä. Venäjä ja Valko-Venäjä ovat aloittaneet massiiviset sotaharjoitukset aivan  Ukrainan rajalla. Jännityksellä odotetaan, mihin tilanne johtaa. Joka tapauksessa voidaan todeta, että liennytyksen aika on ohi ja kylmänsodan päivät näyttävät palanneen. Raamattu ennustaa myös lopunaikaan liittyvistä uhkakuvista ja antaa ymmärtää, että ihmiskunta ei omilla ponnisteluillaan kykene saavuttamaan rauhaa, vaan loppuun asti on oleva sota.

 

Olemme viime viikkojen aikana joutuneet ainakin täällä Euroopassa jännityksellä seuraamaan tilanteen kehittymistä Ukrainassa. Yhdysvaltojen tiedustelupalvelun taholta on varoiteltu sodan syttymisen mahdollisuutta Venäjän ja Ukrainan välille. Venäjän ja Valko-Venäjän yhteiset sota-harjoitukset ovat joka tapauksessa alkaneet aivan Ukrainan rajan tuntumassa. Eikä Venäjän uhoaminen ole rajoittunut ainoastaan Ukrainaan, vaan tiukkoja kyselykirjeitä Venäjän turvallisuuteen liittyen ovat saaneet monet kymmenet muutkin valtiot, Suomi mukaan lukien.

Eli kylmän sodan aikakausi ei ole sittenkään takanapäin, vaikka välillä saattoi siltä tuntua. Kun Neuvostoliitto hajosi 1990-luvun alussa, jyrkkä kahtiajako idän ja lännen välillä yhtäkkiä laimeni. Yhteistyötä Venäjän ja Lännen välillä viriteltiin monella alalla. Muistan itsekin, kuinka omalla työalallani vankeinhoidossa oli ystävyysvierailuja puolin ja toisin. Venäläiset tekivät tutustumis-matkoja Suomen vankiloihin ja Suomesta käytiin puolestaan tutustumassa Venäjän vankeinhoitoon. Paitsi opintomatkoina, nuo vierailut toimivat mahtavina tilaisuuksina ystävyyssuhteiden luomiseen. Itsekin kävin noilla matkoilla niin Pietarissa kuin Murmanskissa ja sain tavata jopa korkea-arvoisia alueellisia vankilajohtajia.

Mutta sitten aivan kuin yhtäkkiä tuo kaikki loppui 2000-luvun alussa. Aluksi emme Suomessa oikein tienneet miksi, mutta myöhemmin tuli kautta rantain tietoa, että Venäjällä on tapahtunut suuria henkilöstövaihdoksia.

Tuo 1990-luku oli sellaista liennytyksen aikaa, että monet maat alkoivat jopa vähentää puolustus-menojaan ja -valmiuttaan. Ajateltiin, että miksipä haaskata rahaa kalliiseen asevarusteluun ja puolustautumiseen, kun sodan uhka esim. Euroopassa näytti vähänevän. Tänä päivänä monet maat, mukaan lukien esim. läntinen naapurimaamme Ruotsi ovat joutuneet tarkistamaan kurssiaan, ja niinpä mm. Gotlannin kaduilla saattaa tänä päivänä nähdä valmiustilassa olevia sotilaita.

Jumala ei tee mitään ilmoittamatta sitä palvelijoilleen profeetoille, (Aamos 3:7). Eikä tässäkään tapauksessa ole ollut poikkeusta. Muistan, kuinka esim. David Wilkersson aikanaan jo 1970-luvulla ennusti, että silloinen Neuvostoliitto tulee avautumaan niin, että evankeliumiakin voidaan sinne mennä julistamaan. Ja näin todella kävi. Olin itsekin mukana joillakin tällaisilla evankeliointi matkoilla. Kävin joidenkin vankilalähettien kanssa esim. Murmanskin vankiloissa pitämässä hengellisiä tilaisuuksia. Minulla on vieläkin muistona noilta matkoilta valokuvia, joissa olen esim. kahden venäläisen everstin kanssa samassa kuvassa. Toinen noista eversteistä oli henkilökohtaisessa uskossa, ja molemmat kiittelivät meitä suomalaisia siitä, että tulemme julistamaan heille evankeliumia ja tuomaan Jumalan sanaa.

Mutta Wilkersson myös toi selvästi esille, että tuo vapauden aika tulee olemaan lyhyt, ja sitten rajat menevät uudestaan kiinni. Muistan aivan selvästi itsekin nämä ennustukset, joten kukaan ei voi sanoa, että helppohan se on jälkeen päin sanoa jonkun profetoineen noin. Näistä profetioista löytyy jopa mustaa valkoisella omasta kirjahyllystänikin.

Tänä päivänä huomaamme, että näin on todellakin käynyt. Jumala on taas kerran ilmoittanut pal-velijoilleen profeetoille etukäteen, mitä tulee tapahtumaan maailman historiassa. Rajat aukenivat, mutta rajat ovat myös nyt umpeutumassa. Vapauden ja liennytyksen aika tuntuu olevan ohi.

Jumalan sanaa tuntevalle tämä ei ole mikään yllätys. Ennustaahan Raamattu selvästi, että ihmis-kunta ei tule saavuttamaan rauhaa omilla ponnisteluillaan. Esim. Danielin kirja ennustaa, 9:26: ”Ja loppuun asti on oleva sota!” Samaan viittaa myös Jeesus puhuessaan lopun ajoista, Matt. 24:7: ”Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan!” Alkukielessä kansa sanan kohdalla on kreikan kielen sana ”ethnos” ja valtakunta sanan kohdalla ”basileia”. Basileia tarkoittaa tietysti valtakuntaa tai kuningaskuntaa, kun taas ethnos voidaan kääntää joko kansa, kansakunta tai kansanheimo. Tekee mieli sanoa, kuinka tarkasti tässäkin Raamattu ennustaa lopunajan tapahtumia. Se mitä tänä päivänä kuulemme esim. Ukrainasta, liittyy hyvin paljon tuohon ethnos -käsitteeseen. Onhan Venäjä ja Ukraina tietyllä tavalla veljeskansoja, ja huolimatta samasta etnisestä taustasta, sota on uhkaamassa. Aina nousee uusia Hitlereitä ja Stalineja, jotka janoavat val-taa. Eikä meidän Eurooppamme ole tälläkään hetkellä ainut näyttämö näille vallan tavoittelijoille. Kauko-idässä näemme saman valtapyrkimyksen vaikkapa Kiinan taholta.

Ihmiskunta ei todellakaan tule saavuttamaan rauhaa omilla ponnisteluillaan. Rauhaa ei saavuteta siksi, koska ihmiskunta haluaa jättää Jumalan täysin pois laskuistaan, ja haluaa luopua Jumalasta ja Raamatun sanasta. Ainut rauha, mikä Raamatun ennustusten mukaan saadaan aikaiseksi, on hetken kestävä valheellinen rauha, jonka Antikristus saa aikaan valtaan noustessaan. Sekin on siis petollinen rauha, jonka Antikristus tulee itse särkemään ja näyttää todelliset kasvonsa.

Jos ihmiskunta pystyisikin luomaan pysyvän ja kestävän rauhan omilla ponnistuksillaan, silloinhan kävisi niin, että kun Rauhanruhtinas Jeesus Kristus aikanaan saapuu, Hänhän joutuisi toteamaan: ”Täällähän on jo rauha saavutettu ilman minua!” Mutta näin ei totisesti tule käymään! Raamattu sanoo, että loppuun asti on oleva sota.

Kun Jeesus puhui lopun aikaan liittyvistä sodista, Hän osoitti rohkaisun sanoman myös omille seuraajilleen, ja tuo sanoma oli: ”Te saatte kuulla sodan ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää pelästykö. Näin täytyy tapahtua”, Matt. 24:6. Jeesuksen seuraajina saamme muistaa, että kaikki on sittenkin Taivaallisen Isän käsissä. Tässä maailmassa ei mitään tapahdu Hänen tietämättään ja salli-mattaan. Mutta kerran tulee Rauhanruhtinas, joka särkee miekat ja jouset, ja luo kestävän ja pysyvän rauhan.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (14)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Outi

    Kyllä minä uskon Jumalaan ja siihen mitä olet kirjoittanut. Kansa nousee kansaa vastaa joka päivä.
    Sinä olet nähnyt työssäni ihmisen kärsimyksen. Jeesus nousi aikoinaan ristille koko kansalle koko maailman syntien vuoksi.

  2. Jukka Mikkola

    Eiköhän ole niin, että profetoiminen on vajavaista, ja jotkut ”profetiat” voivat syntyä ihmisen mielikuvituksesta. Monilla ihmisillä on turhan suuri ”hinku” etsiä profetioita sen sijaan että itse tutkisivat Raamattua; Raamatun tuntemus saattaa jäädä ”pirstaleiseksi” eli yksityiskohtien muistelemiseksi.

    Se, että jokin ennustettu (tai arvattu) asia toteutuu ei toki vielä kerro, että profetiana esitetty viesti olisi Herrasta ja Pyhästä Hengestä lähtöisin.
    Pyhän Hengen vaikuttama profetiakin voi olla vajavaista, koska me ihmiset olemme vajavaisia, ja usein ajattelemme itserstämme ”liikojakin”.
    Rakkaus – totuuteen – toki on oleellista profetian oikeellisuudelle; mutta rakkautemmehan on vajavasita sekin – meissähän on se kuuluisa itsepetostaipumus.

    On myös muistettava, että profetia voi olla varoittava viesti, ja sen toteutuminen siten ehdollista: lopputulos voi riippua siitä, miten ja millaisella motiivilla ”kansa” toimii.
    Raamatun ”suuret” profeetat olivat enemmän kuin yhden tai muutaman yksittäisen profetian esittäjiä; mutta kertoohan Raamattu Uudessa Testamentissa(kin) yksittäisistäkin profetioista, joiden esittäjät olivat nekin profeettoja. Eli Raamatussakin on monenlaisa profeettoja, kaikki eivät olleen ”Jesajoita” tai ”Elisoita”.

    Mitä Wilkersoniin tulee, vaikuttaa hänen profetioissaan olevan paljon touteutuvaa tai toteutunutta, joka aikoinaan tuntui perin ”oudolta” kuultavalta, ehkä vaikeasti uskottavalta.

    • monarkisti

      > Eiköhän ole niin, että profetoiminen on vajavaista, ja jotkut ”profetiat” voivat syntyä ihmisen mielikuvituksesta. Monilla ihmisillä on turhan suuri ”hinku” etsiä profetioita sen sijaan että itse tutkisivat Raamattua; Raamatun tuntemus saattaa jäädä ”pirstaleiseksi” eli yksityiskohtien muistelemiseksi.

      Tämä ansaitsee tulla alleviivatuksi. Raamatusta voi oppia tuntemaan sekä Jumalan että ihmisen, jolloin tulevaa on helpompi ennakoida kuin jatkuvia ja epävarmoja profetioita seuraamalla.

  3. IlkkaT.O.

    Myös UT ilmoittaa UL:oon kuuluvaksi profeetat ja profetian lahjan. David Wilkerson oli aikakautemme tärkeimpiä profeettoja: Yhteistä Jumalan profeetoille on sanomansa tuominen eri kohteisiin/kohteille Jumalan armon mukaan Pyhässä Hengessä, siis siinä samassa Hengessä, jossa kaikki Raamatun ilmoittamat profetiat ovat kirjoitetut alusta pitäen. Jumalan Hengen toiminta on jatkuvaa, luovaa, edelleen siihen asti kunnes kaikki valitut ovat päässeet Taivaaseen.

    • kirkon takapenkiltä

      Minulla on paljon henkilökohtaisia kokemuksia helluntailaisista ja herätysluterilaisista liikkeistä, kun joku on ihan vilpittömästi saanut jonkun näyn tai sanoman, mutta ennustus on mennyt pieleen.

      Youtubessa on jaossa televisiodokumentti, jossa Niilo Yli-Vainio sanoo vammaiselle, että nyt sinä paranet, nouse ylös. Hän yritti nousta, mutta ei parantunut.

      Maailmassa on paljon vääriä profeettoja, joten varuillaan pitää olla. Monet luulevat omaavansa profetian armolahjan, mutta todellisuudessa se ei ole Jumalan antama.

  4. Hannu

    Miksi David Wilkersonia verrataan Raamatun profeettoihin? Tai miksi hänen näkyjään yms. jotkut pitävät lähes Raamatun profetioiden veroisina? Eikö se, mitä meidän tarvitsee tietää tulevaisuudesta ole kerrottu Raamatussa ja vain Raamatussa?

    • Jouko Koistinen

      Kukaan ei ole sinänsä verrannut David Wilkerssonia Raamatun profeettoihin. Itse otin lähtökohdaksi Aamoksen kirjan profetian, jossa itse Jumala lupaa, ettei hän tee mitään ilmoittamatta sitä etukäteen palvelijoilleen profeetoille. Raamatun mukaan on olemassa profetoimisen armolahja, jonka kautta Jumala varoittaa, rohkaisee, johdattaa seurakuntaansa. Kerrotaanhan Apostolien teoissakin joistakin profeetoista, jotka toimivat alkuseurakunnassa. He eivät olleet sinänsä ns. Raamatun profeettoja, mutta Pyhä Henki antoi heille tietoa mm. Paavalin tulevasta kohtalosta tai tulevasta nälänhädästä jne. Eli samalla tavalla Jumala voi ilmoittaa tulevia asioita tämänkin ajan seurakunnalle.
      Joka tapauksessa esim. tuo Wilkerssonin 1970-luvulla julkaisema Näky kirja on hämmästyttävän tarkkaa kuvausta tästä ajasta, jossa elämme. Eikä tämä tarkoita sitä, että kukaan pitäisi Wilkerssonia Raamatun profeettojen veroisena.

      • Filos

        Hei! Toisaalta voi kysyä, mikä tekisi tämänpäivän profeetoista vähäisempiä kuin Raamatun profeetoista? Sama Pyhä Henki, joka vaikutti Raamatun profeetoissa, vaikuttaa myös nykyajan profeetoissa. Raamatun kirjaprofeetat toimittivat Jumalan sanan kirjalliseen muotoon. Siinä mielessä Raamatun profeetat ovat ”ylempänä” nykyajan profeettoja. Kaikki profetiat on koeteltava Jumalan sanalla.

        • Hannu

          Jos noin olisi, että nykypäivän profeetat olisivat Raamatun profeettojen veroisia, olisiko Raamattu silloin Jumalan lopullinen ja ainoa ilmoitus ihmiskunnalle? Ajattelisin, että nykyprofeettojen ilmoitus on vajaampaa kuin Raamatun profeettojen, sillä sanotaanhan, että ”profetoimisemme on vajaata”. Ja niin voi kyllä sanoa Wilkersonistakin, kun hän profetoi 2009 pörssin romahdusta ja kehotti ihmisiä siihen monin tavoin varautumaan ja monet varastoivat ruokaa ym eikä mitään romahdusta tullut.

        • Jouko Koistinen

          Ymmärrän toki huolesi näiden tämänkin ajan profetioiden suhteen, koska niin monenlaista profetiaa tuodaan esille uskovien taholta. Ja tässä suhteessa olen itsekin tarkka niiden suhteen. Mutta ensiksikin, eihän Raamattu itse missään käytä sanontaa, että se olisi ”Jumalan lopullinen ja ainoa ilmoitus ihmiskunnalle”. Tuo lause löytyy lähinnä eri kirkkojen tunnustuskirjoista. Toki itsekin allekirjoitan hyvin pitkälle tuon lauseen, mutta jos se olisi kirjaimellisesti totta, silloinhan olisi sama, että Jumala olisi sanonut hyvästit koko ihmiskunnalle kaksi tuhatta vuotta sitten ja ilmoittanut, että sitten lopunaikana tavataan. Raamattuun emme toki voi ja saa mitään lisätä, mutta olen itsekin henkilökohtaisissa asioissa saanut jonkun profetoimisen kautta ilmoitusta minua koskevista asioista, jotka ovat olleet täysin totta. Kyllä Jumala puhuu tänäkin aikana! Jumala on luvannut johdattaa koko seurakuntaansa, ja se tapahtuu tänäkin aikana Pyhän Hengen johdatuksen kautta. Ja tähän johdatukseen kuuluu myös esim. profetian armolahja.

          Profetoimisemme on toki vajavaista, ja niin oli osittain Wilkerssoninkin, mutta siitä huolimatta uskallan väittää, että esim. hänen ennustuksensa koskien silloista Neuvostoliittoa, oli täysin Pyhän Hengen hänelle antamaa tietoa. (Ennustivathan jotkut muutkin henkilöt tätä samaa.) En tiedä, kuinka vanha olet, mutta ainakin itse 50-luvun alussa syntyneenä muistan hyvinkin tuon ajan ja kun luin tuolloin tuon profetian, niin sen toteutuminen tuntui lähes mahdottomalta, mutta tänään se on täysin totta! Mitä tuohon pörssin romahtamiseen tulee, täytyy sanoa, että Jumalan aikatauluissa joku kymmenen vuotta on mitätön aika. Ja tänä päivänä tuonkin profetian toteutuminen näyttää jo paljon todennäköisemmältä.

          No, otin vaan tämän Wilkerssonin ennustuksen yhtenä esimerkkinä siitä, kuinka Jumala ”ei tee mitään, ilmoittamatta sitä palvelijoilleen profeetoille!” Eihän Jumala 2000-2500 vuotta sitten voinut tietenkään puhua Raamatussa mitään nimillä Neuvostoliitto tai Yhdysvallat, siksi Raamatun profetiat ovat hyvinkin symbolisia, mutta siksi Jumala on antanut seurakunnalleen myös armolahjat ymmärtää Raamatun sanomaa oikein.

          Haluan vielä mainita erikseen, että Wilkersson on kuitenkin niitä harvoja amerikkalaisia profeettoja, joita olen edes jonkin verran lukenut ja seurannut. Näin siksi, koska Amerikan suunnalta on tullut valitettavan paljon myös täyttä harhaa näissä asioissa.

          Siunausta!
          Jouko

        • Dogma

          Hannu sanoi: – Ajattelisin, että nykyprofeettojen ilmoitus on vajaampaa kuin Raamatun profeettojen, sillä sanotaanhan, että ”profetoimisemme on vajaata”.

          Tämä kohta Paavalin kirjeestä on ymmärretty yleisesti väärin. Paavali ei tarkoita, että Jumalan antama profetia voisi olla virheellistä.

          Jos profetiassa on selvä asiavirhe, kyse on väärästä profetiasta. Kun helluntailaisen saarnaajan profetia epäonnistuu, se selitetään usein juuri tällä ”profetian vajavaisuudella”. Todellisuudessa väärin toteutunut profetia ei ollut Jumalasta. Tämän perusteella olen huomannut, että karismaattisissa seurakunnissa on suuri määrä vääriä profetioita.

          Profetoinnin vajavaisuudella Paavali tarkoitti nimenomaan sitä, ettei se korvaa rakkauden puutetta. Vaikka ihmisellä olisi kaikki tieto ja profetoinnin armolahja, niin sekin on vajavaista, jos häneltä puuttuu rakkaus. Paavalin tarkoittaa, ettei profetian armolahja voi korvata rakkautta.

        • Dogma

          Jouko Koistinen sanoi: – Profetoimisemme on toki vajavaista, ja niin oli osittain Wilkerssoninkin, mutta siitä huolimatta uskallan väittää …

          En ota nyt kantaa Wilkerssoniin vaan kommentoin asiaa yleisellä tasolla.

          Jos profetia toteutuu tai ihme tapahtuu, se ei aina ole Jumalasta. Jos profeetta eksyttää muuten seurakuntaa harhaoppeihin ja sen vahvistukseksi ennustaa jonkun asian oikein, niin Raamatun mukaan profetia ei ole Herrasta. Herra koettelee näin, uskooko seurakunta enemmän ihmettä vai Jumalan sanaa.

          5 Moos 13:1 ”Teidän keskuuteenne saattaa ilmestyä profeetta tai unennäkijä, joka lupaa tehdä ihmeen tai tunnusteon
          2 ja joka näin koettaa taivuttaa teidät palvelemaan vieraita ja teille outoja jumalia.
          3 Älkää kuunnelko sellaisen profeetan tai unennäkijän sanoja, vaikka hänen lupaamansa ihme tapahtuisikin. Herra, teidän Jumalanne, koettelee teitä näin saadakseen tietää, rakastatteko häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne.
          4 Teidän tulee seurata vain Herraa, Jumalaanne, pelätä häntä, noudattaa hänen käskyjään, totella häntä ja pysyä hänen uskollisina palvelijoinaan.

          Matt 24:24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.

          Jeesuksen sanojen mukaan on olemassa profeettoja, jotka ovat tehneet ihmeitä ja profetoineet Jeesuksen nimessä, jotka eivät kuitenkaan pelastu, koska he tekivät laittomuutta. Jeesus tarkoittaa hyvällä hedelmällä käskyjen noudattamista ja myös sitä, että opettaako profeetta seurakunnan noudattamaan käskyjä oikein. On paljon ”profeettoja”, jotka eivät opeta seurakuntaa oikein noudattamaan käskyjä.

          Matt 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
          16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

          21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
          22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
          23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

    • Ilkka.T. O.

      Raamatun kaanonista (siihen kuuluvista pyhistä kirjoituksista) oli saatu yksimielisyys jo 300-l:lla jKr . Pyhän Hengen armotalouskautena profeettoja on elänyt kaikkina vuosisatoina, pienissä ja isommissa uskovien ryhmissä/tilaisuuksissa. Profeetan tehtävän mittapuuna kaikkina aikoina on ollut kuuliaisuus Lähettäjänsä kutsulle. Siksi ei voida inhimmillisin ”keinoin” mitata, kuka heistä on suurin tai vähäisin. Oletan Jumalan herättävän vielä monta tärkeää profeettaa ja todistajaa, puhumattakaan Ilm. kirjan kahdesta merkittävästä todistajasta viimeisen 3 1/2 :n aikajakson aikana, jolloin he todistavat 3,5 vrk ja tekevät silloin suuria ihmeitä ennen ylösottamistaan.

  5. Kopio somessa 23.1.2022 julkaistusta opetuksesta

    Venäjän karhu alkaa sotia, mikä ajaa tuhlaajapojan takaisin isän luokse!

    Profeetta Daniel kertoi lopun aikojen neljästä suurvallasta, joista yksi on karhu kolme kylkiluuta suussaan. Se on karttakuva Venäjästä, jonka suussa on kolme pitkää Skandinavian maata. Jumala pitää nälkäistä karhua aisoissa niin kauan, kun sen on aika alkaa sotia. Karhu saa käskyn lähteä syömään lihaa, jolloin se haukkaa palan kylkiluista ja lähtee aggressiivisesti metsästämään muitakin maita suihinsa.

    Dan. 7:5 (2017): ”Katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen. Se nostettiin toiselle kyljelleen, ja sillä oli suussa kolme kylkiluuta hammasten välissä. Sitten sille sanottiin näin: ”Nouse ja syö paljon lihaa.” (lainaus päättyy)

    Miksi Jumala käyttää karhua muiden maiden rankaisemiseen? Jumala loi ihmiset saadakseen perheen, joka rakastaa ja palvelee Häntä. Jumala antoi ihmisille vaurautta ja hyvinvointivaltiot alkoivat pitää ihmisten terveydestäkin huolen, jolloin itsekkäät ihmiset hylkäsivät Jumalansa. Ei Taivaan Isä ole antanut aineellista hyvinvointia sitä varten, että lapsi karkaa kotoa ja alkaa elämään paheellista elämää Isänsä rahoilla.

    Mitä rakastava Isä voi silloin tehdä? Hän ottaa ihmisiltä pois hyvinvoinnin ja turvallisuuden, jotta tuhlaajapoika palaisi takaisin kotiin. Älä enää tee laittomuutta, vaan palaa takaisin Taivaan Isän luokse, niin saat elämäsi takaisin, sillä karhu uhkailee jo ydinaseillaan.

    Luuk. 15:17-20: ”Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: ’Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.’ Niin hän lähti isänsä luo. ”Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä.” jakeet 23-24: ”Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa! Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.’ Niin alkoi iloinen juhla.”