Patmos-blogi

Mailis Janatuinen: Ilosanomapiiri kiertää maailmaa

Vieraskynä Patmosblogi julkaisee vierailevien kirjoittajien mielenkiintoisia tekstejä Vieraskynä -palstan nimikkeellä. Kaikki kirjoittajat vastaavat itse tekstinsä sisällöstä.
Julkaistu:

Miten kaikki alkoi?

Ilosanomapiiri oli kiertänyt maailmaa hyvän tovin evankelioivan raamattupiirin nimellä, ennen kuin minä siihen tutustuin. Sitä käytettiin laajalti kansainvälisessä opiskelijatyössä. Evankelioivan raamattupiirin kaksi perusperiaatetta olivat: 1) maallikot piirinvetäjiksi ja 2) ei-uskovia / ei-kristittyjä mukaan piireihin.

En tuntenut systeemiä, ennen kuin menin 80-luvulla Japanin opiskelijajärjestöön töihin. Kristityt opiskelijat pitivät yliopistojensa kerhohuoneissa raamattupiirejä, joihin minäkin osallistuin. He kutsuivat mukaan buddhalaisia kavereitaan ja vetivät noita piirejä itse tekemiensä kysymysten avulla. Minulle oli yllätys, miten paljon vanhasta evankeliumitekstistä voitiin saada irti tällä tavalla. Teksti alkoi elää, ja itsekin tein uusia oivalluksia joka piirissä. Vähitellen aloin väsätä kysymyksiä opiskelijoiden käyttöön ja huomasin suorastaan saaneeni siihen tehtävään armolahjan. Eikä aikaakaan, kun koin jo tärkeimmäksi kutsumuksekseni raamattupiirioppaan kirjoittamisen Japanin opiskelijatyötä varten.

Ensimmäinen japaninkielinen oppaani sisälsi kysymykset kymmeneen Jeesuksen vertaukseen. Muuan opiskelijapoika kirjoitti tekstin käsin ja eräs tyttö piirsi kuvat. Siitä aloitettiin. Samalla työkaudella julkaistiin kaksi ihan oikeaakin opaskirjaa nimellä ”Tahtoisitko tavata Jeesuksen 1-2”. Suomeen palattuani esittelin evankelioivan raamattupiirin OPKO:n opiskelijoille ja kirjoitin suomeksi ensimmäisen oppaani. Vuosi oli 1989.

Kun palasin taas Japaniin (1990), aloin pyörittää ilosanomapiiriä tavallisessa luterilaisessa seurakunnassa, kouluttaa piirinvetäjiä ja tehdä aina vain lisää kysymyksiä. Vähitellen työ laajeni muihinkin seurakuntiin ja muihin tunnustuskuntiin. Siinä vaiheessa evankelioiva raamattupiiri sai uuden nimen: suomeksi ilosanomapiiri, englanniksi Glad Tidings Bible study ja japaniksiよき知らせの学び.

Jumalan ihmeellinen johdatus

Seuraavalla Japanin työkaudellani (1997-2000) asetin päämääräkseni ilosanomaoppaan tekemisen kuhunkin neljään evankeliumiin. Sain projektini valmiiksi ja neljä opasta julkaistuksi juuri sopivasti ennen Suomeen paluutani. Kysymykset olivat silloin olemassa myös englanniksi, mutta eivät vielä suomeksi.

Vuosikaudet olin rukoillut käytännön apua kysymysten levittämiseen. Apu tulikin sitten ihan odottamattomalta taholta, nimittäin Venäjältä. Kävin näet Japanista käsin muutaman kerran Venäjän Kaukoidässä pitämässä ilosanomakoulutuksia (1999-2000). Vladivostokissa kohtasin kaksi nuorta miestä, Romanin ja Andrein, jotka ehdottivat, että Glad Tidings -kysymykset julkaistaisiin netissä.

Sanottu mikä tehty. ”Venäläiset poikani” loivat ilosanomasivut ja toimittivat niitä suurella antaumuksella muutaman vuoden. ”Your ministry is only just beginning”, profetoi Roman minulle. Käännöksiä alkoi ilmestyä yhä uusilla kielillä. Myöhemmin Romanin ja Andrein työtä ovat jatkaneet Jorma, Matti ja Maria täällä Suomessa.

90-luvun loppupuolella alkoivat ilosanomamatkani, joita tein keskimäärin kaksi kertaa vuodessa. Matkat suuntautuivat Aasian, Afrikan ja Euroopan maihin. Mongoliassa kävin kaikkein useimmin ja kirjoitin kokemuksistani vauhdikkaan matkakirjan nimeltä Kymmenen matkaa Mongoliaan. Kaikkiaan ilosanomamatkoja kertyi nelisenkymmentä. Monta jännittävää juttua voisin niiden tiimoilta kertoa.

Ukrainassa oli jonkinmoinen ilosanomapiiriherätys 2010-luvulla. Esimerkiksi vuonna 2014 Ukrainasta käytiin ilosanomapiirin kansainvälisillä sivuilla kaikista maista kolmanneksi eniten eli keskimäärin 20 vierailua päivässä. Sittemmin ukrainalaisten käynnit ovat harventuneet. Syy on ehkä materiaalin vähäisyys tällä kielellä.

Eläkkeelle jäätyäni sain kokea valtavan ilon ja yllätyksen: Helvi Jääskeläinen ehdotti, että alkaisimme pyörittää ilosanomapiiriä radioaalloilla. Herra johdatti mukaan toistakymmentä innokasta piiriläistä. Aloitimme vuonna 2016 ja äänitimme ensin kolmen vuosikerran evankeliumitekstit. Sen jälkeen siirryimme Vanhaan testamenttiin: Miten kaikki alkoi, Mooses ja suuri kotiinpaluu ja nyt Kuninkaita ja kuninkaantekijöitä. Kaikki nämä piirit löytyvät Patmos Plussasta.

Vuonna 2019 perustettiin yhdistys nimeltä Ilosanomapiirin ystävät ry. Sen tarkoitus on kouluttaa piirinvetäjiä ja markkinoida ilosanomakysymyksiä maailmanlaajuisesti. Jos koet olevasi ilosanomapiirin ystävä, tule toki mukaan! Tarpeelliset tiedot löytyvät netistä. (www.ilosanomapiiri.fi/yhdistys)

Entä jos perustaisit kotiisi ilosanomapiirin?

Mitkä ovat sitten ilosanomapiirin vahvuudet? Ensinnäkin se, että siinä käsitellään evankeliumitekstejä, joissa Jeesus on aina päähenkilönä. Muita vahvuuksia ovat toimivat kysymykset, maallikot piirinvetäjinä ja evankelioiva ote: mukaan rohkaistaan kutsumaan myös ei-kristittyjä. Ilosanomapiirissä tutkitaan tekstiä lain ja evankeliumin näkövinkkelistä, ja lopuksi päädytään aina ristin juurelle. Uskomme, että juuri sanoma rististä synnyttää uskon ihmissydämeen ja myös pitää sen yllä.

Miten monet ihmiset ympäri maailmaa ovat tulleet uskoon ilosanomapiireissä, sen tietää Jumala yksin. Kristityt puolestaan ovat kokeneet, että kun vanhat evankeliumitekstit alkavat elää, Jeesus astuu ilmielävänä piirin keskelle ja puhuu heille eläviä sanoja.

Nettisivuiltamme löytyy kysymyksiä myös Vanhaan testamenttiin, mutta niitä ei ole tarkoitettu evankelioivia piirejä varten. Samaten siellä on audiona 180 ilosanomapiiriä, jotka on äänitetty Patmoksen viikoittaista radio-ohjelmaa varten. Jos sinua pyydetään pitämään puhe jostain evankeliumitekstistä, niin kuuntele toki meidän keskustelumme ensin – taatusti saat siitä uusia oivalluksia. Löydät haluamaasi tekstiin liittyvän keskustelun ilosanomasivuilta kohdasta ”Kysymyksiä saarnateksteihin”.

Entä jos perustaisit kotiisi ikioman ilosanomapiirin? Pyydä paria uskovaa kaveriksesi ja kutsu mukaan myös ei-uskovia. Netistä löydät paitsi kysymyksiä myös ohjeet piirinvetäjälle. Suosittelen aloittamaan oppaalla, jonka nimi on Rippisraamis. Se on oikein sopiva vasta-alkajille.

Tällä hetkellä ilosanomakysymyksiä löytyy nettisivuiltamme 33 kielellä, viimeisimpänä afrikkalaisella acholin kielellä. Ihmetellen olemme saaneet katsella vierestä, miten Herra on avannut oven toisensa jälkeen ja johtanut ilosanomapiirityötä askel askeleelta eteenpäin.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Dogma

    Ilosanomapiireissä on ollut ongelmana, että siellä luetaan Raamattua valikoivasti. Otetaan esille Raamatusta vain lempikohtia ja niitä selitetään korvasyyhyyn.

    Ihmiset välttelevät monia kohtia Raamatusta, koska osallistujat odottavat saavansa piiristä iloa itselleen, mutta se on usein pinnallista iloa, jos ei ole todellista rakkautta Jumalan Sanaa kohtaan. Jos ilosanomapiiristä tulee pelkkä harrastus, se ei kehitä ihmistä oikeaan suuntaan. Ihminen ei voi itse valita, miten Jeesus pelastaa, vaan Jeesus on sanassaan määritellyt ehtonsa pelastuksen saamiseksi.

    Jos ihminen tutkii itseään haluten tehdä todellinen muutos elämässään, niin silloin ollaan oikealla tiellä, mutta silloin pitää Raamatusta lukea ja uskoa kaikkia kohdat. Raamatussa on monia olennaisesti pelastukseen vaikuttavia käskyjä, joita ei voi vain loikkia yli ja olla niitä noudattamatta.

    2 Tim 4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

    Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
    20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.