Patmos-blogi

Matti Reinikka: FreeSpeechCrime – dokumenttielokuva Päivi Räsäsen tapauksesta!

Vieraskynä Patmosblogi julkaisee vierailevien kirjoittajien mielenkiintoisia tekstejä Vieraskynä -palstan nimikkeellä. Kaikki kirjoittajat vastaavat itse tekstinsä sisällöstä.
Julkaistu:

Kun elokuussa 2019 tiedotusvälissä kerrottiin, että kolmea kansanedustajaa; Päivi Räsästä, Juha Mäenpäätä ja Hussein al-Taeeta epäillään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, päätimme dokumenttiryhmänä ottaa heihin yhteyttä. Räsänen ja Mäenpää suostuivat siihen, että voisimme kuvata miten heidän tapauksensa etenee.

Tuossa vaiheessa ei ollut vielä käsitystä, kuinka merkittävä tapaus sanan- ja uskonnonvapauden kannalta Päivi Räsäsen oikeusprosessista tulisikaan. Myös Mäenpään tapaus, jonka kuvasimme oli historiallinen. Siinä yritettiin murtaa kansanedustajan syytesuoja, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Rikosilmoituksia alkoi tulla lisää ja valtakunnansyyttäjä käynnisti esitutkinnat myös niistä tapauksista, jotka poliisi oli jo kertaalleen tutkinut ja katsonut, että niissä ei ole syytä epäillä rikosta. Vaikutti siltä että nyt haetaan ennakkotapausta.

Kohteena on mahdollisimman vaikutusvaltainen kristitty, jolla on perinteinen Raamatullinen käsitys avioliitosta ja siitä mikä on syntiä.

Lopulta huhtikuussa 2021 valtakunnansyyttäjä nosti syytteet. Silloin tuli myös ilmi, että Räsäsen puheita ja sanomisia oli syytteissä vääristelty.

Räsäsen tapaus oli jo esitutkintavaiheessa herättänyt huomattavaa kansainvälistä kiinnostusta. Kun syytteet nostettiin, niin tieto siitä, että Suomessa on kristittyjä syytteessä vakaumuksensa tähden levisi ympäri maailmaa. Oikeudellista apua tarjonneen ADF Internationalin johtaja Paul Coleman sanoi, että vastaavia tapauksia hänen mieleensä tulee lähinnä Pakistanista.

Elokuvamme nimi FreeSpeechCrime ja kotisivut ovat englanniksi, sillä uskomme että tämä dokumentti kiinnostaa ympäri maailmaa.

Olemme dokumenttiryhmänä kuvanneet tapauksen kannalta keskeiset tilanteet. Kulissien takana olemme seuranneet kuulusteluihin valmistautumista ja niihin menoa, puolustuksen valmistautumista oikeudenkäyntiin jne. Materiaalia on kertynyt noin sata tuntia.

Olemme hakeneet rahoitusta hankkeelle kolme kertaa mm. Suomen elokuvasäätiöstä. Vaikka meillä on pitkä kokemus dokumentaristeina, emme ole saaneet hankkeelle julkista tukea. Uskomme sen johtuvan aiheen arkaluonteisuudesta, mutta myös käynnissä olevasta kulttuurisodasta. V

Vaikka Räsänen vapautettiin kaikista syytteistä, valtamediassa tapausta ei juhlittu suurena sanan- ja uskonnonvapauden voittona. Raamatullista opetusta avioliitosta pidetään sen sijaan pahennusta aiheuttavana. Vastaavia rikosilmoituksia tehtaillaan todennäköisesti jatkossakin.

Julkisen tuotantotuen puuttuessa pyrimme rahoittamaan elokuvanteon eri tavalla kuin aikaisemmin. Toivomme saavamme osan tarvittavasta tuesta joukkorahoituksen kautta. Mikäli pääsemme tavoitteeseemme, pystymme käynnistämään leikkaus- ja jälkityöprosessin nopeammin. Voimme myös toteuttaa tarvittavia lisäkuvauksia, jotka nostavat elokuvan laatua.

Uskomme, että valmistuttuaan elokuva saa laajan kansainvälisen levityksen. Tähän vaiheeseen tarvitsemme kuitenkin taloudellista tukea ja kutsumme sen takia kaikkia halukkaita mukaan yhteiseen hankkeeseen. Eri lahjoitussummille on omat vastikkeensa ja ne kaikki löytyvät kotisivuiltamme.

Tapausta läheltä seuratessamme olemme saaneet todistaa, että vaikka vastustaja haluaisi tukkia suumme, on käynyt juuri päinvastoin. Päivi Räsäselle on avautunut mahdollisuus julistaa evankeliumia lukuisia kertoja. Ja tämä sanoma on ollut kirkas. Jumalan edessä me kaikki olemme syntisiä ja tuomion ansanneita, mutta Jeesuksen sovituskuoleman tähden kaikki syntimme on pyyhitty pois ja olemme saaneet lahjaksi Jumalan edessä kelpaavan vanhurskauden. Tuo kirkas evankeliumi loistaa myös kaiken kuohunnan ja oikeussalidraaman keskellä.

Agendadoc työryhmä: Matti Reinikka, Miisa Latikka ja Petteri Hiienkoski

Elokuvan kosisivut: www.freespeechcrime.com

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. sanansaattaja

    Räsäsen oikeustapaus on ollut häpeällinen syyttäjälaitokselle mutta myös luterilaiselle kirkolle.

    Kun kirkkovaltuutettu Päivi Räsänen siteerasi Roomalaiskirjeen ensimmäistä lukua noudattaen kirkkolain 1 ja 2 § , niin hänestä teki rikosilmoituksen luterilainen pastori. Tutkinnanjohtajana ollut komisario totesi, ettei rikosta ollut tapahtunut, mutta valtakunnansyyttäjä määräsi tutkinnan. Kun tutkintaa ja syyteharkintaa kritisoitiin julkisuudessa, niin arkkipiispa Tapio Luoma lähti puolustamaan syytteitä sanomalla, ettei kyse ole sanan- eikä uskonnonvapaudesta, joten syytteille ei ole estettä.

    Lopulta kävi niin, että syytteet kaatuivat käräjäoikeudessa yksimielisesti kolmen tuomarin kokoonpanossa. Rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio lausui, että käräjäoikeus on perustellut niin hyvin päätöksensä, ettei hän odota päätöksen muuttuvan hovioikeudessa.

    Tämän jälkeen arkkipiispa Tapio Luoma oli nolossa tilanteessa. Käräjäoikeuden päätös myös tarkoittaa, että Räsäsellä oli ollut oikeus sanan- ja uskonnonvapauteen. Voimme myös kysyä, että toimiko Räsäsestä rikosilmoitukset tehnyt luterilainen pastori pappislupauksen mukaisesti?

    Luoma antoi pääsäisenä MTV:lle haastattelun, joka kirjoittaa nettiuutisessa: ”Päivi Räsänen yrittää omistaa Jumalan tahdon ja nujertaa toisia ihmisiä Raamatulla, kritisoi luterilaisen kirkon arkkipiispa Tapio Luoma. Räsäsen tuomitseva puhe homoseksuaaleja kohtaan ei edusta kristillisen kirkon julistusta Jumalan rakkaudesta, sanoo MTV:n Uutisextrassa vieraillut arkkipiispa.”

    Luomaa alkoi ahdistaa, kun joku luki Raamatusta suoraan jakeita. Kirkkolain 1 ja 2 § mukaan kirkon pitäisi tunnustaa Raamattuun kirjattua uskoa ja julistaa sitä, eikä kirkolla ole laillista oikeutta poiketa laista kirkkojärjestyksessä. On sanomattakin selvää, että Jumalan tahto on kirjoitettu Raamattuun, eikä arkkipiispa Luomalla on valtaa toimia sitä vastaan, kuten hän nyt tekee. On syytä kysyä, kenen pussiin arkkipiispa Luoma pelaa?

    ”Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.”
    – Room 2:18

    ”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.”
    – 2 Tim 3:16

    Kirkkolaki

    1 §
    Tunnustus
    Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.

    2 §
    Tehtävä
    Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.