Patmos-blogi

Missio ennen ja nyt

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Näinä viikkoina on ollut maassamme käynnissä Missio 2022 Se löytyi. Tällä evankeliumikampanjalla pyritään saavuttamaan uusia ihmisiä Kristukselle. Apostolien teot kertovat myös missiosta, jota alkuseurakunta suoritti. Siellä kerrotaan myös tapahtumista, joiden kautta evankeliumi saapui omaan maanosaamme Eurooppaan. Missio oli haasteellinen tehtävä silloin ja sitä on myös nyt. Meitä jokaista tarvitaan tässä tehtävässä.

Olen viime aikoina lukenut taas kerran Apostolien tekoja, viimeksi niitä kertomuksia, joissa kerrotaan evankeliumin ja kristillisen sanoman saapumisesta Eurooppaan. Tämän ajan evankeliointikampanjan termejä käyttääksemme, ensimmäiset pakanat Euroopassa saattoivat tuon mission tuloksena todistaa:”Se löytyi!”

Apostolien tekojen kuvauksessa on monia mielenkiintoisia yksityiskohtia. Ensiksikin tiimi, jolla evankeliumi tuotiin Eurooppaan, oli aika kovaa luokkaa. Ykkösketjuun kuuluivat mm. sellaiset nimet kuin Paavali, Timoteus, Luukas ja Silas. Voisi vielä todeta, että sattuneista syistä kakkosketjuun olivat pudonneet jopa sellaiset nimet kuin apostoli Barnabas ja evankelista Markus. No, Herra toki käytti heitä samaan aikaan voimallisesti muualla.

Eihän evankeliumin voittokulku ole ihmisistä kiinni, mutta tuo Paavalin tiimi oli joka tapauksessa valmis kulkemaan Jumalan Hengen johdatuksessa. Tarkasti noudatettiin Pyhän Hengen ohjeita. Raamatun teksti tuo jopa hätkähdyttävällä tavalla esille Hengen johdatuksen käyttämällä sanontoja: ”Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa” tai ”Jeesuksen Henki ei sallinut heidän lähteä Bityniaan”. Herra tahtoi heidän menevän tuossa vaiheessa nimenomaan Eurooppaan. Lisäksi matkalle oli lähdetty rukouk-sessa ja paastossa!

Tämän mission tuloksena Raamattu mainitsee joka tapauksessa kolmen merkittävän henkilön uskoontulon. Ensiksi purppuranmyyjä Lyydia, joka oli ilmeisesti varakas ja vaikutusvaltainen henkilö Filippin kaupungissa, sitten palvelijatyttö, jossa oli tietäjähenki, ja joka tuotti paljon tuloja isännilleen ennustamisellaan ja kolmanneksi Filippin vanginvartija ja lisäksi koko hänen perhekuntansa.

Tämän päivän missioissa on totuttu mainostamiseen ja sehän on toki sopivassa määrin välttämätöntä. Nykyajan ihminen on tottunut mainoksiin ja sitä voimme käyttää myös evankeliumin eteenpäin viemisessä. Ehkäpä juuri tämän mainostamisen ja esillä pidon kautta jopa Hesari oli bongannut ”Se löytyi” evankeliointikampanjan ja kirjoitti siitä joku aika sitten artikkelin, tosin hyvin hesarimaiseen sävyyn. Onhan se selvää, että jos Jumalan sanan esille pitämisen rintamalla tehdään jotakin merkittävää satsausta, herättää se levottomuutta joissakin piireissä. Saattaahan joku tulla uskoon tuon kampanjan kautta ja siirtyä pimeyden vallasta Kristuksen valkeuteen.

Paavalin tiimissä mainostamiseen ei tuohon aikaan taidettu kiinnittää sen suurempaa huomiota. Heille tarjoutui kylläkin mahdollisuus, saada jopa kaupungin kuuluisin ja paras mainostaja ilmaiseksi käyttöönsä. Tuo orjatyttö, jossa oli tietäjähenki seurasi Paavalia ja hänen tovereitaan, koko ajan huutaen: ”Nämä miehet ovat korkeimman jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien.” Pelkäänpä, että moni tämän ajan kirkollinen tai hengellinen taho olisi ollut jopa valmis maksamaan tuollaisesta mainonnasta.

Mutta Paavalia se ei pitemmän päälle miellyttänyt. Hän tajusi, mistä hengestä tuo tytön toiminta oli lähtöisin ja niinpä hän eräänä päivänä kääntyi ja sanoi hengelle: ”Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä.” Samassa tyttö vapautui tuosta saatanan hengestä, mutta samalla myös hänen isäntänsä menettivät tulojensa lähteen ja sehän ei heitä miellyttänyt.

He veivät Paavalin ja Silaan kaupungin torille hallitusmiesten eteen, saivat päälliköt ja kansan puolelleen, raastoivat heiltä vaatteet ja löivät heitä raipoilla. Lisäksi Paavali ja Silas heitettiin vankilaan. No voisiko sanoa, että olihan tuokin tehokasta mainosta. Nyt ainakin koko kaupunki tiesi, ketkä olivat tulleet kaupunkiin ja millä asialla. Filippin kaupungissa syntyi varmasti herätys, kun tuo tietäjätyttö sai todistaa, mistä Jeesus oli saanut hänet vapauttaa. Ja kun vielä Filippin vanginvartija ja vangit kertoivat, mitä vankilassa oli tapahtunut Paavalin ja Silaan ylistäessä siellä yön pimeydessä Herraa, tieto levisi kulovalkean tavoin. Maanjäristyksen myötä vankilan perustukset vapisivat ja vankien kahleet irtosivat. Voisi sanoa, että evankeliumi tuli kirjaimellisesti ryminällä Eurooppaan ja lähti valloittamaan maanosaamme.

Hyvä joka tapauksessa, että vielä tänäänkin löytyy niitä, jotka jaksavat kampanjoida evankeliumin eteenpäin viemiseksi. Hesari tosin yritti artikkelissaan mollata tuota kampanjaa jo otsakkeestaan lähtien, otsikoimalla: ”Käännytyskampanja paisui erikoiseksi vyyhdiksi.” No, sen verran totuutta tuossa Hesarin otsakkeessa on, että todelliseen uskoon todellakin tullaan vain kääntymällä kuolleista teoista elävän Jumalan puoleen! Tuon artikkelin luettuani en kylläkään löytänyt, mikä siinä oli se erikoinen vyyhti, jos ei sellaiseksi lueta sitä, että tuo kampanja on yhdistänyt monia eri kirkkokuntia ja hengellisiä toimijoita yhteen. Mutta samallahan on toteutettu Jeesuksen käskyä: ”Että he yhtä olisivat!”

Paavali ja Silas varmasti vaistosivat etukäteen, että tietäjähengen poisajaminen tuo mukanaan paljon vastustusta ja jopa vainoa ja ongelmia. Olisihan he voineet sivuuttaa koko asian hienotunteisesti, mutta he ymmärsivät, että kyseessä on ovela saatanan ansa. Siksi he eivät voineet vaieta asiasta, vaikkakin siitä seurasi vaikeuksia! He olivat valmiit jopa panemaan itsensä likoon.

Sitä vastoin tämän päivän Se löytyi -kampanjan suhteen hieman murehduttaa, että valtakirkkojen piispat ja johtajat vaikenivat ja menivät täysin kaappeihin. Ei haluttu pienintäkään riskiä ottaa. Kun on siis kyse tämän päivän ihmisten sielunpelastuksesta, noilta tahoilta ei katsottu tarpeelliseksi lähteä mukaan, eikä edes antaa mitään kommentteja! Mutta turha on silloin myöskään odottaa evankeliumin voittokulkua.

Yhteenvetona näistä molemmista missioista voi vain todeta, että taistelu varmasti kovenee koko ajan evankeliumin eteenpäin viemisen rintamalla, myös meidän Euroopassamme. Meiltä kysytään viestinviejinä, ollaanko valmiit menemään jopa oman äärimmäisen mukavuusalueemme ulkopuolelle. Niin tekivät apostolitkin aikanaan.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (7)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jukka Mikkola

    Niin,
    väärän merkkisillä tulitikuilla sytytetylla hiilloksella ei kai sitten voi lämmittää palelevaa eksynyttä, saati valmistaa nälkäiselle ruokaa?
    Moinnen hiillos ei täyttäne täsmälleen kaikkia kaikkien ”direktiivejä”… (Kuka ne sitten määrääkään.)

    Jos aletaan määrittelemään, kuinka ”parannus tehdään”, miten oikeaoppisesti tulee suorittaa parannuksen tekeminen – itsensä parantelemisena tai sen yrittelemisenä, ollaan luisussa, ja pitkässä sellaisessa. Viimeistään siinä vaiheessa aletaan kiistelemään oikeaoppisuudesta ja ”kerettiläisyydestä”. Unohtaen, että ”asiakas” ei tiedä, mikä olisi oikea kääntymissuunta. Kiistelijät luulevat kukin tietävänsä.

    Viisaammat Raamatun kääntäjät ovat käsittääkseni todenneet, että ”parannus” ei tarkoitakaan itsensä parantelua (tai sen yritystä) vaan kääntymistä (ja/tai palaamista) oikeaan suuntaan. Siis kohti kutsuvaa Mestaria. Kääntymys ei olisi ollenkaan huono termi, vaikka ei postmoderniin ja jäkikristilliseen terminologiaan oiken sopinekaan.

    Sellaista kääntymisen kehotusta ei viime aikoina ole juuri julkisuudessa julkilausuttu. Ei varsinkaan ”isojen” piiristä yhteisesti, vain sieltä täältä, vaisusti.

    Onneksi seksuaaliasiat eivät ole p.o. kampanjan agendalla. Nehän jakavat paitsi kuppikuntia keskenään myös suuria kuppikintia sisäisestikin ”meihin” ja ”heihin” – hyviksiin ja pahiksiin.

    Olisi aika ymmärtää, että emme välttämättä kaukana pahisten teistä itsekään ole vaikka hyviksiksi itsemme mieltäisimmekin.

    • Filos

      Se on juuri näin. Parannus-käännös on mielestäni harhaanjohtava. Tulee mielikuva elämänsä paikkailemisesta sieltä täältä.
      Kreikan metanoee= Katua, tehdä täyskäännös, muuttaa mielensä, paluu (Jumalan luo). Vieläpä mainitussa järjestyksessä so. uudesti syntyminen/uskoon tulo=”parannus”.
      Muutama vuosi sitten ilmestynyt STLK-käännös puhuu mielenmuutoksesta. Muutenkin STLK-käännös näyttää olevan uskollinen alkuteksteille. Uuden Testamentin pohjana Scrivenerin Textus Receptus, eli perustuu Bysanttilaiseen tekstitraditioon.

    • Dogmaatikko

      ”Viisaammat Raamatun kääntäjät ovat käsittääkseni todenneet, että ”parannus” ei tarkoitakaan itsensä parantelua (tai sen yritystä) vaan kääntymistä (ja/tai palaamista) oikeaan suuntaan. Siis kohti kutsuvaa Mestaria.” – kirjoitti Jukka Mikkola.

      Kääntyminen tarkoittaa Raamatun kontekstissa oman käytöksen muuttamista sellaiseksi, mitä Jeesus Kristus on käskenyt tekemään. Kyse ei ole vain mielipiteen muutoksesta vaan sellaisesta mielenmuutoksesta, joka näkyy teoissa ja puheissa. Sitä kutsutaan myös uudestisyntymiseksi ylhäältä.

      Monet pastorit opettavat sillä tavalla korvasyyhyyn, että kun sanot uskovasi Jeesukseen, niin sitten olet kääntynyt ja pelastunut, vaikka mikään sinussa ei olisi muuten muuttunut ja tekosi eivät olisi mitenkään parantuneet.

      Jeesus ja apostolit tarkoittivat parannuksella sitä, että lopetat laittomuuden, koska olet uskollinen Jeesukselle Kristukselle. Jos mielenmuutos ei aiheuta mitään parannusta laittomuudesta eikä edes lain opiskelua, silloin uskokin on kuollut, toisin sanoen uskollisuus puuttuu.

      Hab 2:4 … Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

      Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

      Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua.”

      Tässä on muutamia jakeita, joissa maitaan parannus tai se muuten liittyy oman toiminnan muutokseen. Johtopäätös jakeista on, jos ihminen ei hylkää laittomuutta (pahuutta) uskossa Jeesukseen Kristukseen, ei ole parannusta eikä pelastusta. Tarkoittaako tämä sitä, että nyt puhun pelastusta tekojen kautta? Ei tarkoita. Lukekaa, mitä Jeesus asetti armon saamisen ehdoksi: sen että lopettaa laittomuuden uskossa häneen. Kukaan ei voi pelastua ohi näiden Jeesuksen sanojen:

      Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

      Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

      2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

      Heb 6:1 Älkäämme siis enää viipykö Kristuksen opin alkeissa, vaan edetkäämme täyteen tietoon. Emme voi uudestaan laskea perustusta ja opettaa sellaisia asioita kuin parannus kuolemaan johtavista teoista…

      Luuk 13:5 … ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.”

      Ap.t 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
      20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

      26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne.”

      Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Ilm 2:16 Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla.

      • kirjoitusten mukaan

        Sitä kuulee jatkuvasti tekosyitä, ettei parannuksen teko liittyisi millään tavalla lain noudattamiseen. Ihminen muka tekee parannuksen ottamalla vastaan pelastuksen. Niin se ei mene. Pelastusta ei oteta vastaan, vaan se annetaan niille hyvin harvoille kristityille, jotka tekivät parannuksen laittomuudesta. Laissahan on myös käsky uskoa Kristusta.

        Ilmestyskirjassa Jeesus Kristus nuhtelee IIsebeliä neljästä lain vastaisesta synnistä:

        1. Väärästä profetoinnista
        2. Naispappeudesta, mihin liittyy myös profetointi, opettaminen ja muu puhuminen, mitä naiset eivät saa tehdä seurakunnassa, kuten Paavali kirjoitti 1. Korittilaiskirjeen luvussa 14.
        3. Haureudesta
        4. Seurakunnan opettamisesta syömään epäjumalaille uhrattua lihaa.

        Sitten Jeesus kertoo, miten hän on antanut Iisebelille mahdollisuuden tehdä parannus ja lopettaa mainittujen syntien teon. Parannus siis liittyy lain noudattamiseen. Tässä tulee mieleen myös kuningas Ahabin vaimo kuningatar Iisebel, jolla oli myös huono loppu.

        ”Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa; ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.” (Ilm 2:20-23)

  2. Jukka

    Vaikeneminenkin on valinta ja kannanotto.

  3. turkulainen

    Jouko kirjoitti: – Sitä vastoin tämän päivän Se löytyi -kampanjan suhteen hieman murehduttaa, että valtakirkkojen piispat ja johtajat vaikenivat ja menivät täysin kaappeihin. Ei haluttu pienintäkään riskiä ottaa. Kun on siis kyse tämän päivän ihmisten sielunpelastuksesta, noilta tahoilta ei katsottu tarpeelliseksi lähteä mukaan, eikä edes antaa mitään kommentteja!

    Turun Sanomissa on kommentoitu viikko sitten Se löytyi -mediamissiota ”Kampanjan ajankohta oudoksuttaa”. Turussa on luterilaisia seurakuntia, jotka eivät halua osallistua tähän kampanjaan, koska siinä on mukana sellaisia vapaiden suuntien seurakuntia, jotka suhtautuvat kielteisesti homoseksuaalisuuden harjoittamiseen. Heidän mukaan kampanja antaa kristinuskosta kuvan, mitä he eivät voi hyväksyä. Tästä huolimatta luterilainen Mikaelin seurakunta on lähtenyt mukaan.

  4. julkinensana

    Mediamissio esittelee enemmän persoonia kuin Jumalan Sanaa. Se on kuin naistenlehti, joka on henkilöön perustuvaa viihdettä.

    Mediamissio on rakennettu upottavalle hiekalle. Mediamission ongelma on se, ettei se jaa oikeaa opetusta siitä, miten ihmisen pitäisi tehdä parannus, jotta hän oikeasti pelastuisi.

    Mediamission ongelma on, että se yrittää koota kaikki lahkot ja kirkkokunnat yhteen, jolloin mukaan tulee sellaisia oppeja, jotka ovat Raamatun vastaisia ja antavat siten väärää toivoa pelastuksesta. Suvaitsevaisuus on nykyään hyvin muodikas hyve, mutta Raamattu ei opeta väärän opetuksen suvaitsemista.

    Tällaisten kampanjoiden kautta ei seurakuntien jäsenmäärä erityisesti kasva joitain yksittäisiä tapauksia lukuun ottamatta. Sen takia tämän kampanjaan käytetyt miljoonat eurot valuvat nyt Kankkulan kaivoon ja maallisten sanomalehtien mainostuloihin. Tämän vuoksi kymmen vuotta sitten järjestetty mediamissio myös epäonnistui.