Patmos-blogi

Mistä Kain sai vaimon?

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Jokainen varmasti on törmännyt perinteisiin kysymyksiin, joiden avulla yritetään osoittaa, että Raamatun kertomukset eivät yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. Yksi tunnetuimmista kysymyksistä on: Mistä Kain sai vaimon? Kun noita kysymyksiä miettii hieman tarkemmin, niin moniin niistä löytyy hyvinkin yksinkertainen ja itsestään selvä vastaus. Kuten myös tähän kysymykseen.

Yksi perinteinen kysymys, joka Raamatun totuutta kritisoivien taholta esitetään, on: Mistä Kain sai vaimon? Useinhan tuo kysymys esitetään Raamatun sanomaa vastustavan taholta aivan kuin voitonriemuinen ilme kasvoilla: ”Nytpä minulla on kysymys, johon varmasti et osaa vastata!” Ja kuinka moni uskova onkaan heti nostanut kädet pystyyn antautumisen merkiksi! Näin itsekin kiemurtelin tuon kysymyksen ja vastauksen kanssa vuosikausia, kunnes vihdoin tajusin siihen selvän vastauksen. Ja usko tai älä, tuo vas-taus onkin yllättävän yksinkertainen! Totta kai hän sai vaimon omasta sisarestaan!

Mietitäänpä tätä asiaa hieman tarkemmin! Eikö ensimmäinen syy, miksi yleensä torjumme mielessämme tuon vastauksen, on yksinkertaisesti, että ajattelemme tuota kysymystä omasta tämän ajan viitekehyksestämme käsin. Jos sanomme, että Kain sai vaimon omasta sisarestaan, meillehän tulee ensimmäisenä mieleen ajatus, mitä muut ihmiset olisivat siitä ajatelleet, eikö se olisi ollut totuttujen tapojen ja kulttuuritapojen vastaista. Mutta haloo, silloinhan oli vain yksi ainoa perhe maailmassa, vain yksi aviopari, Aatami ja Eeva, jolla oli muutamia lapsia, sekä tyttöjä että poikia. Siis muut ihmiset eivät ajatelleet mitään, eivätkä paheksuneet asiaa, koska heitä ei yksinkertaisesti ollut. Eikä se ollut totuttujen tapojen, eikä kulttuurin vastaista, koska totuttuja tapoja ei vielä ollut kehittynyt! Eikä Kain tarvinnut pohdiskella, olisiko hienompaa ottaa sittenkin vaimo naapurikylän tyttäristä, koska naapurikylää ja sen tyttäriä ei ollut!

Jos vielä ajattelemme avioliittokäytäntöjä eri kulttuureissa vuosituhansien aikana, voimme havaita yllättäviäkin asioita. Jo Raamattu kertoo sen tosiasian, että esim. sisarpuolen kanssa oli mahdollista ja jopa normaalia mennä naimisiin vielä Aabrahamin aikana. Saara oli Aabrahamin sisarpuoli. Aabraham ja Saara elivät Raamatun ilmoituksen mukaan noin neljä tuhatta vuotta sitten. Vasta Mooseksen laki vuosisatoja Aabrahamin jälkeen kielsi avioliiton sisarpuolien kesken. Serkusten avioliitot ovat sitä vastoin olleet ja ovat hyvinkin yleisiä eri puolilla maailmaa tänäkin päivänä. Joissakin kulttuureissa on ollut jopa tapana, että aviopuoliso tulisi valita omasta suvusta.

Avioliitto oli mahdollista lähisukulaisten kesken ihmiskunnan alkuaikoina, koska ihmisten geenit olivat vielä tuossa vaiheessa suhteellisen hyvät. Vuosisatojen myötä niihin alkoi kuitenkin syntiinlankeemuksen seurauksena kasautua perinnöllisiä sairauksia, ja siksi Jumala kielsi Mooseksen lain kautta, noin 3500 vuotta sitten esim. sisarpuolten keskinäiset avioliitot.

Raamatun totuuksia vastaan on hyökätty ja hyökätään jatkuvasti, mutta usein huomaamme, että vastaukset noihin kriittisiin kysymyksiin ovat jopa yllättävän yksinkertaisia ja luonnollisia. Yksi usein kritisoituja kertomuksia Raamatun alkulehdiltä on myös vedenpaisumus ja Nooan arkki. Usein on väitetty, että tuollainen arkki olisi ollut mahdoton rakentaa. Kuitenkin meidän ajallammekin jotkut ovat rakentaneet puusta mittasuhteiltaan samankokoisen arkin osoittaakseen, että se on mahdollista. Yksi tällaisen arkin rakentaja on ollut hollantilainen Johan Huibers, joka sai projektinsa valmiiksi v. 2007. Tuloksena syntyi kolmikerroksisen talon korkuinen arkki.

Onhan noilta vuosituhansilta meidän nähtävinä vielä tänäkin päivänä esim. Egyptin pyramidit. Noita pyramidejakin on ihmetelty, kuinka ne on voitu rakentaa ja kuinka on pystytty siirtämään niin suuria kiviä sadan metrin korkeuksiin. No, kukaan ei väitä seisoessaan pyramidin juurella, että tätä ei ole ole-massa, koska sen tekeminen on mahdotonta. Mutta Raamatun vastaavat kertomukset halutaan heti julistaa legendoiksi.

Raamatun vastustajien väitteet saattavat aluksi näyttää kuin Jerikon muureilta, jotka tuntuvat olevan täysin valloittamattomat. Lopulta ne kuitenkin sortuvat ilman ihmiskäden kosketusta. Sanoohan Jumala omasta sanastaan: ”Eikö minun sanani ole niin kuin vasara, joka kallion murtaa”, Jer. 23:29.

Luulenpa, että ainut syy, miksi Raamatun kertomuksia ei haluta uskoa tosiksi, onkin siinä, että Raamattu samalla kertoo meille totuuden, mistä olemme tulleet ja minne olemme menossa. Raamattu kertoo, että olemme kerran vastuussa Jumalalle, kaiken Luojalle, ja se tietohan ei aina miellytä tämän ajan ihmistä.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (9)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jouni

    Enemmän mietin Nooan perheen lisääntymistä keskenään kun se ei ollut enään normaalia, muita ihmisiä oli ollut, geenit ei ollut enään puhtaita. Ja yhtäkkiä tulee tilanne: rakastele siskoasi.

    • Jouko Koistinen

      Mutta eihän Nooan perheen tilanne ollut vedenpaisumuksen jälkeen tällainen. Arkkiinhan meni Nooa, hänen vaimonsa ja kolme poikaansa. Lisäksi sinne menivät Nooan poikien vaimot, joiden kanssa pojat olivat menneet naimisiin jo ennen vedenpaisumusta. He eivät siis olleet heidän siskojaan. Näiden poikien lapset menivät toki myöhemmin keskenään naimisiin, mutta silloinhan oli kyse serkuista, ja sitähän tapahtuu jopa meidän päivinämme.

  2. julkinensana

    Rovasti Jouko Koistinen pohtii alkukertomuksen perimmäisiä kysymyksiä vähän samaan aikaan, kun arkkipiispa Tapio Luoma pohti myös sellaisia Yle TV-1:n ohjelmassa (5.11.2022) Flinkkilä & Kellomäki: Arkkipiispa ja ajan kiperät kysymykset.

    Ohjelman kohdassa 40 minuuttia 20 sekuntia Luoma kommentoi alkukertomusta hyvin yllättävällä tavalla. Luoman mukaan Raamatusta ei löydy ollenkaan sellaista, että luonto on ihmiselle alisteinen. Luoman mukaan Jumala antoi ihmiselle vain kaksi tehtävää viljellä ja varjella luontoa, mutta siinä Luoma on väärässä. Jumala antoi myös kolmanneksi tehtäväksi ottaa luomakunta valtaansa.

    Luoman lausuntoja sävyttää läpinäkyvä vihervasemmistolainen poliittinen näkökulma, joka ei enää perustu Raamatun ilmoitukseen.

    1 Moos 1:26 Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu.”
    27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
    28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.”

    2:15 Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.

    • Kommentaattori

      Arkkipiispa Tapio Luomalta on tainnut mennä muutakin ohi alkukertomuksesta, jonka mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen, jotta he lisääntyisivät.

      Saman televisio-ohjelman kohdassa 23:27 Luoma sanoo, että hän voisi palvella kirkossa, jossa on sukupuolineutraali vihkikaava. Luoma jopa lupasi vihkiä homopareja, jos kirkko vahvistaa vihkikaavan.

  3. Dogma

    Tässä asiassa ei ole ainoa kysymys, mistä Kain sai vaimon, vaan myös miten hän saattoi perustaan kaupungin karkotuksensa jälkeen, kun ei ollut kaupunkiin edes asukkaita? Keitä ihmisiä Kain pelkäsi, kun hänet karkotettiin, kun niitä ei pitänyt olla olemassa? Keitä ihmisiä vastaa Kain sai merkin, ettei häntä surmattaisi? Entä Kainin nuorempi veli Seet, kenelle hän saarnasi Herran nimestä koska se asia oli täysin selvää, että Aadamin perhe tunsi Herran?

    Teologian tohtori Michael Heiser on esittänyt tähän varsin loogisen selityksen. Vastaus näihin asioihin on selvä, jos vain perehtyy kunnolla asiaan. Kain ei ottanut sisartaan vaimoksi.

    Aadamia sanotaan myös Jumalan pojaksi, koska Jumala loi hänet ja hänelle vaimon. Jumalan poikia oli Aadamin jälkeen muitakin ja heille samalla tavalla luotuja vaimoja, eikä heillä nyt tarkoiteta Jumalan pojiksi kutsuttuja enkeleitä, joista Jobin kirjan ensimmäinen luku kertoo. Jumala loi Aadamin puutarhansa hoitajaksi vähän samaan asemaan, mihin tuli Israelin kansa myöhemmin. Aadamin piti ottaa luomakunta valtaansa, mutta hän teki syntiä.

    Puutarhan ulkopuolelle Jumala loi myöhemmin joitain miehiä ja heille vaimot, jotka ovat juuri niitä Jumalan poikia, mistä 1. Mooseksen kirjan luku 6 kertoo. Kyse ei ole mistään Eenokin kirjan kertomista enkeleistä tai muista jättiläisistä, vaan vaikutusvaltaisessa asemassa olevista Jumalan pojista, joista tuli väkivaltaisia ja pahoja. Heille ei kelvannut Jumalan heille antamat vaimot, vaan he alkoivat väkisin ottaa muiden tyttäriä vaimokseen, mikä pahoitti monien mielen. Kain sai vaimonsa heidän tyttäristä. Kain perusti kaupungin, mihin muutti näitä ihmisiä. Seet julisti heille Herran nimeä.

    • Jouko Koistinen

      Raamattuhan ei kerro meille kaikkea mitä milloinkin tapahtui. Se kertoo vain pääasiat.
      Tuon kysymyksen ”Mistä Kain sai vaimon” voisi esittää yhtä hyvin ”Mistä Aabel sai vaimon?”
      Raamattu ei kerro tarkkaan, missä vaiheessa veljessurma tapahtui. Jonkinlaista vihjettä asiaan voisi saada siitä, kun Raamattu
      sanoo, että Aadam ja Eeva saivat pojan Aabelin tilalle. Tuon pojan nimi oli Seet. Raamattu kuitenkin ilmoittaa, että Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden ikäinen Seetin syntyessä. Kyllä sinä aikana ihmiskunnan lukumäärä ennättää jo kasvaa jollakin tavalla.
      Eli oliko Kainilla ja jopa Aabelilla lapsia vaikka kuinka monessa sukupolvessa ennen veljessurmaa. Raamattu vaan jättää nämä
      asiat kertomatta.
      Mitä tuohon Heiseriin tulee, niin olen noita satuja kuullut ja lukenut jo ihan tarpeeksi, enkä niille korvaani sen kummemmin lotkauta. Raamattu joka tapauksessa kertoo selvästi, esim. Paavalin suulla, että Jumala on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta ihmisestä, Apt. 17:26.

      • Dogma

        Jouko kirjoitti: – Mitä tuohon Heiseriin tulee, niin olen noita satuja kuullut ja lukenut jo ihan tarpeeksi, enkä niille korvaani sen kummemmin lotkauta. Raamattu joka tapauksessa kertoo selvästi, esim. Paavalin suulla, että Jumala on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta ihmisestä, Apt. 17:26.

        Hyvä huomio. Olet oikeassa. Tämä keskustelu oli hedelmällistä.

        Ap.t 17:26 Yhdestä ihmisestä hän on luonut koko ihmissuvun, kaikki kansat asumaan eri puolilla maan päällä, hän on säätänyt niille määräajat ja asuma-alueiden rajat,

      • Jukka Saksala

        Raamattu on Jumalan sana, vaikeisiin kysymyksiin vastaukset ja tulkinnat puolestaan meiltä ihmisiltä. Sana sanoo älä turvaudu omaan ymmärrykseesi.
        On kysymyksiä vilpittömiä ja myös niitä joilla halutaan mitätöidä. Itse luotan siihen että Jumala joka jokaista rakastaa ja jokaisen pelastumista toivoo katsoo armossaan jokaisen kysyjän sydämeen ja puhuu sinne, ja tästä jatkaisin Jeesuksen kylväjä vertauskuvalla.

      • Filos

        Ihmiset eli tuohon aikaan melkein tuhat vuotiaaksi. Kainilla on ollut mistä valita vaimoja useampiakin ja kaupunkejakin on ehditty rakentaa vaikka kuinka monta. Kaupungin statuksen on voinut tuohon aikaan saada yksinkertainen pieni linnoitus. Raamattu ei kerro minkä ikäisenä Kain tappoi veljensä. Maailman väkiluku saattoi olla jo sadoissa tuhansissa tai miljoonissa.