Patmos-blogi

Öljymäki halkeaa kahtia

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Kun Jeesus puhui eräänä päivänä opetuslapsilleen tulemuksensa ja maailmanlopun merkeistä, hän mainitsi yhtenä ennusmerkkinä, että maanjäristyksiä on monin paikoin. No, mehän tiedämme, että maanjäristyksiä on ollut aina, eikä meillä ole edes tarkkoja tilastoja menneiltä vuosisadoilta, niin että voisimme arvioida, ovatko ne lisääntyneet. Eikä Jeesus tarkkaan sanottuna edes sanonut, että ne huomattavasti lisääntyisivät. Mutta Raamattu antaa ymmärtää, että Lähi-idässä ja nimenomaan Israelissa ja Jerusalemissa tulee lopunajalla olemaan muutama merkittävä maanjäristys, jotka voidaan tulkita johtuvan jopa mannerlaattojen liikkumisesta. Kun esim. Öljymäki halkeaa Jeesuksen tulemuksen yhteydessä kahtia, kyse on jo suuremman luokan liikehdinnästä maankuoressa. Nykyajan tiedekin todistaa, että Lähi-idässä on monia mannerlaattojen siirroslinjoja.

Jokin aika sitten tapahtui Turkissa ja Syyriassa voimakkaita maanjäristyksiä. Valtavat tuhot on selitetty toisaalta huonolla rakentamisella, mutta lisäsyyksi on selitetty mannerlaattojen massiivisia liikkeitä. Järistyksen keskus sijaitsi juuri Anatolian ja Arabian mannerlaattojen yhtymäkohdassa.

Jeesus ennusti yhtenä lopunaikaan liittyvänä merkkinä, että tulee maanjäristyksiä monin paikoin, Matt. 24:7. No, maanjäristyksiä on ollut kautta aikain, eikä meillä ole tarkkoja tilastotietoja vuosisatojen ajalta. Mutta ainakin niiden aiheuttamat tuhot ovat kasvaneet maapallon väestön kasvaessa ja asutusten keskittyessä entistä enemmän suurkaupunkeihin, joissa on korkeaa rakentamista.

Raamattu ennustaa joka tapauksessa joitakin todella suuria maanjäristyksiä liittyen lopun aikaan ja ennen kaikkea Lähi-itään, Israelin alueelle. Kun noiden Raamatun ennustamien maanjäristysten valtavaa voimakkuutta ajattelee, niin ainakin itselleni nousee mieleen ajatus, ovatko nuo järistykset nimenomaan mannerlaattojen liikkeiden aiheuttamia.

Afrikan ja Arabian mannerlaattojen välinen siirroslinja kulkee juuri noilla alueilla. Oikeastaan tuo siirroslinja koostuu useasta peräkkäisestä pohjois-etelä suuntaan kulkevasta hautavajoamasta. Pohjoisessa on Jordanin hautavajoama, joka ulottuu Golanin kukkuloilta Kuolleenmeren kautta Akabanlahteen Punaisenmeren pohjoispäähän. Punainenmeri kuuluu puolestaan Punaisenmeren hautavajoamaan.

Ennen kun menemme noihin lopun ajan profetioihin, tekee mieli nostaa esille eräs kertomus Raamatun historiasta. Kun Israelin kansa oli Mooseksen johdolla autiomaavaelluksella kohti Luvattua maata, tuon vaelluksen aikana nousi Koorahin johdolla noin 250 kansan päämiestä kapinaan Moosesta vastaan.

4. Moos. 16:29-33 kertoo, kuinka Jumalan käskystä Mooses puhui kansalle: ”Jos nämä kuolevat samalla tavalla kuin kaikki muut ihmiset ja jos heidän käy niin kuin kaikkien muiden ihmisten, ei HERRA ole minua lähettänyt. Jos HERRA kuitenkin tekee jotakin tavatonta – jos maa avaa kitansa ja nielaisee heidät ja kaiken heille kuuluvan, niin että he suistuvat elävältä tuonelaan – niin siitä te tiedätte, että nämä miehet ovat halveksineet HERRAA.” Tuskin Mooses oli saanut kaiken tämän sanotuksi, kun maa halkesi heidän allaan. Maa avasi kitansa ja nielaisi heidät ja heidän telttansa, kaiken Koorahin väen ja heidän omaisuutensa. He ja kaikki heidän omaisensa suistuivat elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät. Näin he katosivat seurakunnan keskeltä.

Raamattu ei kerro tarkkaan, missä kohtaa autiomaavaelluksella tuo tapahtui, mutta israelilaisten reitti kulki joka tapauksessa Siinain autiomaassa tuon hautavajoaman ylitse. Jumalahan voi toki avata maan missä tahansa, mutta olen usein miettinyt, käyttikö Jumala hyväkseen juuri tuota maantieteellistä luonnonilmiötä. Kysehän ei siis ollut tavallisesta maanjäristyksestä, vaan maa avautui ja sen jälkeen sulkeutui. Tuo Kuolleenmeren hautavajoamahan jatkuu jopa Afrikan sarveen saakka. Joitakin vuosia sitten oli eräässä tiedelehdessä kuvia, kuinka Afrikan sarvessa maahan oli revennyt monien metrien levyisiä pitkiä ja syviä repeytymiä.

Mutta otamme sitten muutaman Raamatun ennustuksen, jotka tuovat selvästi esille, kuinka lopun aikana Israelissa ja nimenomaan Jerusalemissa tulee tapahtumaan todella suunnattomia mullistuksia. En ihmettelisi, vaikka nuo geologiset muutokset selittyisivät parhaiten mannerlaattojen liikkumisella.

Ensiksikin Temppelivuorella tulee tapahtumaan tosi isoja asioita. Raamattu kertoo selvästi, että lopun aikana Jerusalemissa tulee olemaan juutalaisilla temppeli, ja tuo temppelihän tullaan rakentamaan sen ainoalle oikealle paikalle eli paikalle, jossa Salomon temppeli aikanaan sijaitsi. Kuinka se on mahdollista nykytilanteessa, koska Kalliomoskeija sijaitsee sillä paikalla, jossa Salomon temppelin oletetaan sijainneen.

Itse ajattelen, että ongelman ratkaisuun on kaksi vaihtoehtoa. Ensiksikin, että arkeologisissa kaivauksissa saadaan selville, että Salomon temppelin paikka olikin jokin muu kuin Kalliomoskeijan paikka ja niinpä siihen voitaisiin rakentaa juutalaisten temppeli. Toinen ja mielestäni todennäköisempi on se, että Temppelivuoren alueella tapahtuu niin suuria luonnon mullistuksia, että sekä Kalliomoskeija kuin myös Al-Aqsa moskeija tuhoutuvat.

Itse asiassa Raamattu ennustaa suuren maanjäristyksen Jerusalemiin lopun aikoina. Ilm. 11:13 kertoo: ”Sillä hetkellä tuli suuri maanjäristys ja kymmenesosa kaupungista sortui. Maanjäristyksessä kuoli seitsemäntuhatta ihmistä, ja jäljelle jääneet pelästyivät ja antoivat kunnian taivaan Jumalalle.” Tämä maanjäristys tulee tapahtumaan Israelin viimeisen vuosiviikon eli seitsemän vuoden ajanjakson puolivälissä. Siis kymmenesosa kaupungista sortuu ja tuhoutuu. Uskonpa, että jos ei aikaisemmin, niin viimeistään tuolloin Temppelivuorellekin tulee tilaa.

Mutta suurin geologinen mullistus Jerusalemissa tulee tapahtumaan Jeesuksen toisen tulemuksen yhteydessä. Sakarja ennustaa tuosta tapahtumasta, 14:4: ”Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla, idän suunnalla. Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli vuorta siirtyy pohjoiseen ja toinen etelään päin.” Siis ei mikään pieni maanjäristys, jota mitattaisiin magnitudeilla, vaan mieluummin jo metrimitoilla, että saataisiin tietää, kuinka kauaksi Öljymäen pohjoisosa on siirtynyt eteläosasta. Voi todellakin olla jo kyse mannerlaattojen massiivisista liikkeistä!

Huomaamme siis taas kerran, kuinka sekä Raamatun historia että tulevaisuuden profetiat kertovat sen, minkä tämän ajan tiede on saanut selville esim. mannerlaatoista.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Erkki Hänninen

    Arvoisa nimimerkki Kirjoitusten mukaan:

    Jeesus ei tule rakentamaan mitään uskonnollista rituaalireurastamoa Jerusalemiin eli Vanhan liiton temppeliä, jossa uhrataan verisiä eläinuhreja.
    Jeesuksen veri riittää sovitukseksemme!

    • kirjoitusten mukaan

      Tuo on sinun mielipiteesi, mutta Raamattu ilmoittaa toisella tavalla.

      On yleisesti hyväksytty sellainen opetus, että Jerusalemiin rakennetaan kolmas temppeli. Juutalaiset odottavat VT:n kirjoituksiin perustuen, että Messias tulee ja rakentaa temppelin sekä ottaa koko maailman valtaansa. Tämä kaikki löytyy VT:n kirjoituksista, joita Jeesus kommentoi sanomalla, ettei laista ja profeetoista häviä piirtoakaan, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Siis voimme olla varmoja, että Messias tulee rakentamaan kolmannen temppelin Jerusalemiin.

      Viittasin alla olevassa kommentissani Sakarjan kirjan lukuun 6, joka ilmoittaa Messiaan rakentavan temppelin. Hesekielin kirjan luvuissa 40-44 on kuvattu yksityiskohtaisesti Jerusalemin temppeli, jota ei ole vielä rakennettu ja joka tulee olemaan Herran Jeesuksen valtaistuimen paikka tuhatvuotiskaudella. Mm. sen perusteella Leo Meller, Pasi Turunen ja Pekka Saartola opettava, että kolmas temppeli tulee vielä.

      Tämä asia ei ole pelkästään VT:n ilmoituksen varassa, koska Jeesus puhui Danielin kirjan profetian perusteella temppelistä aikana, jolloin on seitsemän vuoden ahdistusten ajat. Ilmestyskirja kutsuu sitä Jumalan temppeliksi ja kertoo, miten 144000 messiaanista juutalaista on kokoontunut Jeesuksen eteen Jerusalemin temppeliin.

      Jeesus poistuu seurakuntansa kanssa temppelistä 3,5 vuoden määräajaksi, jolloin Jumala antaa temppelin Antikristuksen haltuun, koska Antikristus tulee olemaan raju eksytys ja rangaistus tälle maailmalle. Tätä jaksoa ei pidä yleistää niin, että se olisi ainoa tarkoitus rakentaa temppeli. Jeesus palatessa Jerusalemiin ja Harmageddoniin hän valtaa temppelin takaisin ja asettuu itse sinne istumaan valtaistuimelleen.

      Tässä on UT:n jakeita, jotka kertovat Jerusalemin kolmannesta temppelistä, jossa on Herra Jeesus seurakuntansa kanssa. Tähän ilmoitukseen voimme luottaa.

      Ilm 11:1 Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: ”Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat.
      2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.

      14:1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
      2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua.
      3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä.

      Nämä Messias profetiat kertovat, mikä rooli Jerusalemin temppelillä on tuhatvuotiskaudella, jolloin Herra Jeesus on siellä. Profetiat eivät ole vielä toteutuneet, mutta ne toteutuvat aivan varmasti:

      Mal 3:1 — Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot.

      Jes 2:2 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.
      3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: ”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana”.
      4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

      56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
      7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

      Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

      • IlkkaT.O.

        Jumalan temppeli UL:ssa on seurakunta, messiaaniset ja pakanuudesta Jeesukseen uskovaiset yhdessä – toteutuu jo tässä näkyvästi Efe. 2. luvun väliseinän purku. Jeesus ei lähde, Raamatun mukaan temppelistä 3,5 vuoden kohdalla ahdistuksen/vihan ajan puolivälissä vaan tempaa uskovaisensa ylös ”tuuliin ja pilviin” juuri vihan ajan kynnyksellä. Jeesus saapuu Öljymäelle ”tuhannen tuhansine pyhineen” vihan ajan lopulla, lyötyään Antikristuksen joukkoineen. Hän perustaa valtaistuimensa Temppelivuorelle, sitä ennen siellä on ollut suuri geograafinen muutos siellä. 1000v. valtakunnan temppelin uhrimenoista kerrotaan myös Sak. 14. luvun lopussa.
        Kolmannessa, ihmisten rakentamaan temppeliin astettaa jalkansa sitävastoin antikristus vihanajalla.

  2. kirjoitusten mukaan

    Jouko arveli, että Temppelivuorella olevat moskeijat tuhoutuisivat maanjäristyksessä. Minä olen samaa mieltä, että se saattaa olla moskeijoiden ajan loppu, mutta en ole vakuuttunut, että kyse olisi Ilmestyskirjan 11:13 jakeen tarkoittamasta maanjäristyksestä, koska se ajoittuu säkkipukuisten profeettojen ja vihan ajan loppuun. Silloin Antikristus on jo temppelissä. Todennäköisempää on, että moskeijat tuhoutuvat jo kuudennen sinetin kohdalla, jolloin on myös maanjäristys ja aurinko pimenee.

    Ilm 6:12 Minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin. Maa järkkyi ja vavahteli, aurinko pimeni mustaksi kuin suruvaate, ja kuu muuttui kauttaaltaan verenpunaiseksi.
    13 Taivaan tähdet putosivat maahan, niin kuin viikunat varisevat puusta myrskyn sitä ravistellessa.
    14 Taivas hävisi näkyvistä kuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät paikaltaan.

    Joel 2:30 Minä annan teidän nähdä merkkejä taivaalla ja maan päällä: verta, tulta ja savupatsaita.
    31 Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen, ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja pelottava.
    32 Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat.

    Sakarjan kirjan kuudennen luvun mukaan Messias, jonka nimi on Jeshua suomeksi käännettynä Joosua tai Jeesus, rakentaa temppelin ja rakentajat tulevat kaukaa. Messiaan tulon ennusmerkki on auringon pimeneminen. Messiaan tulo nähdään kirkkaana valona, kun hän laskeutuu tulisessa pilvessä Temppelivuorelle, kuten asia kuvataan myös Hesekielin kirjan luvussa 43. Jeesus ottaa 144000 mukaansa temppelistä, lähtee sieltä pois ja päästää sen jälkeen Antikristuksen temppeliin, joka on rangaistus maailmalle.

    Hes 43:2 Ja minä näin: Idästä saapui Israelin Jumalan kirkkaus. Sen ääni oli kuin suurten vesien pauhu, ja Herran kirkkaus sai maan hohtamaan.
    3 Näky, jonka minä näin, oli samanlainen kuin se, minkä olin aikaisemmin nähnyt, se oli niin kuin se, minkä näin, kun Herra tuli hävittämään kaupunkia, niin kuin se, minkä olin Kebarjoen rannalla nähnyt. Minä heittäydyin maahan kasvoilleni.
    4 Herran kirkkaus meni temppeliin portista, joka on itää kohti.
    5 Henki nosti minut maasta ja vei minut sisempään esipihaan, ja minä näin, että Herran kirkkaus täytti temppelin.

    Mitä sitten tarkoittaa se, että Jeesus palaisi takaisin valkoisella hevosella ratsastaen ja sitten Öljymäki halkeaa kahtia? Tämä ei ole sama tapahtuma, kun Jeesus tulee rakentamaan temppeliään ja laskeutuu kirkkaassa pilvessä temppelin itäisestä portista sisälle.

    Sakarjan kirja kertoo vasta kirjan lopussa luvussa 14, kun Jeesus seisoo Öljymäellä, joka halkeaa. Jeesus ei ole tullut sinne pilvellä ratsastaen vaan valkoisella hevosella ratsastaen maata pitkin Bosrasta, joka on nykyinen Petra. Silloin ei ketään temmata ilmaan häntä vastaan, vaan pyhät pakenevat Jerusalemista Öljymäkeen tullutta halkeamaa pitkin omin jaloin. Tempaus tapahtui jo aiemmin, kun Jeesus tuli hakemaan seurakuntaansa temppelistä.

    Sak 14:3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä.
    4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
    5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.

    Jes 63:1 — Kuka on tuo, joka tulee Edomista, joka tulee Bosrasta, kirkkaanpunaisessa puvussa, tuo, joka astuu tietään voimaa uhkuen komeassa asussaan? — Minä se olen, oikeuden julistaja, suuri pelastaja.
    2 — Miksi on pukusi punainen, vaatteesi kuin viinikuurnan polkijan?
    3 — Minä poljin kuurnallisen rypäleitä, poljin yksin, kansojen joukosta ei ketään tullut avukseni. Ja niin minä vihassani poljin ne kaikki ja kiivaudessani tallasin ne, niin että niiden mehu roiskui puvulleni ja tahri kaikki vaatteeni.
    4 Sillä koston päivää vaati minun sydämeni, kansani lunastamisen vuosi oli tullut.

    • IlkkaT.O.

      Siinä vaiheessa, kun Jeesus saapuu Öljymäelle, tulee Hän Kultaisen portin kautta asettamaan valtaistuimensa Temppelivuorelle. Kaksi säkkipukuista todistajaa on tehnyt jo aikaisemmin, vihan aikana, tehtävänsä, samoin 144000 messiaanista neitsyttä, jotka Herra valitsi evankeliumista todistamaan kaikkialle.