Patmos-blogi

Olli Valtosen uusi katekismus on perusväärässä

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”Oliskohan meidän kirkossa aika siirtyä ihmisen pahuuden korostamisesta ihmisen kunnollisuuden myöntämiseen? Ehdotan, että hylätään ajatus perisynnistä. Tilalle perisiunaus. Syyllisyys ja synti eivät ole ainoa tie jumalanlapseksi. Parempi on kiitollisuus. Ilo. Ihminen ei ole peruspaha. Hän on perushyvä. Tää pitää saada uuteen katekismukseen,” kirjoitti Olli Valtonen Facebook -päivityksessään (2.9.2020).

Valtosen mielestä ajatus perisynnistä tulisi siis hylätä ja korvata perisiunauksella ja ”perushyvyydellä”. Olen eri mieltä.

1) Ajatus perisynnistä on syvästi raamatullinen, toisin kuin ajatus jokaisen ihmisen ”perushyvyydestä”. Jeesus sanoi: ”Jos te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja…” (Luuk. 11:13) sekä ”…ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.” (Mark. 10:18)

2) Perisyntioppi on se ”musta kangas” jota vasten Jumalan rakkauden Golgatan risti erottuu terävänä ja kirkkaana. Ajatus ”perihyvyydestä” turhentaa ja hämärtää ristinkuoleman merkityksen.

3) ”Perushyvyys” on kaunis ajatus, mutta empiirisesti kyseenalainen. Perisynti on realistisempi kuvaus ihmisestä ja selittää ihmisen pahuutta paremmin. Tässä lainaisin Antti Tuiskua: ”Aina kun mä flippaan, niin peto on irti.” Peto asuu meissä jokaisessa. Myös kunnon ihmisissä.

4) Perisynti on teologisesti pätevä Jumalan sanasta nouseva ajatus. ”Perushyvyys” on ihmislähtöinen käsitys ja nousee ihmispsykologian tarpeesta pönkittää ihmisten itsetuntoa. Se on kuin menisi lääkärille, joka ei uskalla sanoa, että potilas on kuolemansairas, vaan hokee potilaan olevan ”perusterve”, jotta potilaalle ei tulisi paha mieli. Ongelma on, että tällöin potilas ei myöskään ymmärrä tarvitsevansa hoitoa.

5) Perisyntioppia tarvitaan, ei siksi, että se painaa ihmisen alas, vaan koska se nostaa Kristuksen ylös; ei siksi, että se tekee ihmisestä niin kauhean, vaan koska se tekee Jeesuksesta niin ihmeellisen ja ihanan!

Sanoisin, että Olli Valtonen tarkoittaa hyvää, mutta on ”periväärässä”.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (14)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. FrankW

    Onhan Valtonen saanut paljon hyviäkin asioita aikaan. Mutta tässä hän ei enää jaksa. Tuo hänen oppinsa (jo toistakymmentä vuotta sitten Helsingin pappi Kyllösellä) ”kaikki pääsevät Taivaaseen”, valitettavasti niin helpolta kuin tuntuisi ei ole looginen ja kumoaisi sitten Raamatun opin täysin. -No, ajatellaan. Mitä tekisi Hitler Taivaassa, joka sanoi, että juutalaisen kristinuskon Jeesus on hänelle naismainen juutalainen hahmo. Ei tarpeeksi vahva liian säälivä koko uskonto yms. Menisikö hän parannuksen tekemättömänä mitä ilmeisimmin Taivaassa ajamaan pelastuneita messiaanisia juutalaisia ja kristittyjä uskovia takaa, ja vaatisiko hän Jeesukselta johtajuutta sekä ottamaan Luciferin takaisin?-Ei,vaan hän ilahtuisi loistosta ja kaikesta ihanasta Taivaassa nöyrästi kiittäen?-Olisiko siihen näyttöä? Eipä ole, valitettavasti monet eivät kertakaikkiaan halua Taivaaseen. Niin puhui esim Queen yhtyeen Freddie Mercury. Olisi tietenkin toivottavaa että em.henkilöt olisivat halunneet Taivaaseen ja olisivat nyt siellä, eli Paratiisissa jne. Kaikki ovat kutsutut. Ovatko kaikki valitut? Olli Valtosen rakennelmat eivät toimi. Hän tarvitsee voimaa ja esirukousta pysyäkseen Raamatussa.

  2. Cissa

    Haluaisin tähdentää teologi Turusen arviota, mielipidettä Olli Valtosesta. Mielestäni hän on ennemminkin ”perin juurin väärässä”, Pasin todetessa hänen (O.V.) olevan ”perin väärässä”.
    Toinen asia pisti silmään Turusen tekstissä, joka muuten osui aivan oikeaan. Pasi lainasi Antti Tuiskua, jonka mukaan ’peto asuu meissä jokaisessa’. Minusta lähti peto pakosalle 20.8.1986, jona päivänä -JEESUS astui sisimpääni (asumaan pysyvästi), eikä valheenisä perkele voinut jakaa huonetta Hänen kanssaan!

    Tottakai Raamattu ei raukea tyhjiin niissäkään apt. Paavalin sanoissa, joissa hän huomaa ’pahan riippuvan hänessä kiinni’ (Room.7:21, Raamatunkäännös 1938). Mutta, Paavali itse riippui JEESUKSESSA kiinni (ps.91:14 Raamk.33) juoksunsa loppuun asti, ja sai kokea luvatun PELASTUKSEN (Jumalan vihalta).

    Näin ollen, suositeltavaa olisikin jokaisen, JEESUSTA seuraavan kristityn päättäväisesti toimia, hyljäten maailmalliset himot ja elämän korskan, siten päätyä voittajana perille; KIRKKAUTEEN, IKUISEEN RAUHAAN!

  3. E.H

    Mihin tämä nyky kristillisyys vielä onkaan menossa kun aina nousee uusia typeriä ajatuksia aivan yksinkertaisista perustotuuksista raamatusta kirkkaasti löytyvästä yksinkertaisesta pelastusopista!

    Meillä ei ole mitään syytä eikä tarvetta kieltää pahuuttamme ja syntisyyttämme vaan päinvastoin tunnustaa nämä tosiasiat Jumalan edessä Vain sitä kautta myös voimme kokea armon ja anteeksiantamuksen.

  4. Hannu Grönroos

    Tämä Ollin ajatus vapauttaa mm. hätä kasteesta.

  5. Matti Vanhanen

    Ehkä Olli Valtosella on riittävästi omaa vanhurskautta, kun kokee itsensä perushyväksi. Mutta minä koen Paavalin tavoin olevani myyty synnin alaisuuteen. Näen itsessäni alinomaa synnillisiä haluja, asenteita, ajatuksia itsekkäitä tekoja. En selviä ilman Pelastajaani, sovintoverta ja lahjana saatavaa vanhurskautta. Tarvitsen Jeesusta. Ilman Häntä en selviä

  6. Tiiviisti

    Ytimekkään hieno ja olennaiseen osuva tiivis analyysi taas Pasilta.

  7. Jorma Terävä

    Patmoksen ihmiset on aina oikeassa, ainakin omasta mielestään.

    • Uskova

      Ovat oikeassa ,koska heidän opetus perustuu Raamatun sanaan.

      • Felix

        Maailmassa on tuhat ja yksi keskenään erimielistä yhteisöä, jotka kaikki kuvittelevat opetuksensa perustuvan Jumalan sanaan.

    • keijo

      Jorma!
      Seuraapa joskus, kun muutaman vuoden ikäiset lapset pelaavat vaikkapa korttipeliä.
      Huomaat, että ei siinä useinkaan kauan aloituksesta mene, kun jo toinen huijaa, heti kun siihen tilaisuus tulee. Eikä kukaan ole Häntä siihen neuvonut.
      Kyllä se paha on meissä jo syntymästä asti.
      siunausta kaikille

  8. LH

    Aamen!

  9. Lauri

    Olli oli väärässä myös arvostellessaan Kenttäpiispa Pekka Särkiötä.

  10. lähettiläs

    Katolinen kirkko tarvitsi tekosyyn oikeuttaakseen sylilasten kastamisen, joten se keksi perisynnyn käsitteen. Perisyntiä ei ole olemassakaan, koska Raamatun mukaan poika ei vastaa isiensä synneistä. Se on kuitenkin totta, että paratiisissa ihminen osoittautui alttiiksi tekemään syntiä, koska ihmisen liha on heikko, mutta kyse ei ole vanhemmilta periytyvästä syyllisyydestä muiden synteihin. Jokainen on vastuussa vain omista teoistaan, mutta voi joutua kärsimään isiensä syntien seurauksista.

    Hesekiel 18:19-20
    ”Te kysytte: ’Miksi poikaa ei panna vastaamaan isänsä synneistä?’ Siksi, että poika on tehnyt niin kuin oikein ja hyvin on! Hän on noudattanut kaikkia säädöksiäni, hän on ne pitänyt, ja siksi hän saa elää. Mutta sen, joka tekee syntiä, on kuoltava. Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan.

    • keijo

      Room.5:
      12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-
      Room. 6:
      17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
      18 ja että te synnistä VAPAUTETTUINA olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
      siun kaikille