Patmos-blogi

Onko Jeesus arkkienkeli Mikael? osa 1

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Kesällä on jälleen Jehovan todistajienkin vuosittainen valtakunnallinen kesätapahtuma, konventti. Näissä merkeissä palautui mieleeni sähköposti, jonka sain vajaa vuosi sitten:  ”Hei Pasi, olen kuunnellut YouTubesta opetuksiasi Jehovan todistajista (Kiitos!) ja miettinyt viime viikkoina voisinkohan kysyä sinulta ja mahtaisitko tietää mistä löytyisi jehovantodistajien omista lehdistä tai kirjoituksista siitä että heidän oppinsa mukaan Jeesus oli alunperin luotu ja arkkienkeli Mikael (eikä Jumala)?”

Viestin lähettäjä kertoi keskustelleensa ystävänsä kanssa, jolle Jehovan todistaja oli väittänyt, etteivät he opeta tällaista. Ystävä oli lisäksi kysynyt ”saman tien suoraan Jehovan todistajilta tuosta arkkienkeli Mikaelista mutta he kieltävät kaiken ja sanovat ettei ole totta.

Vastasin kysyjälle paluuviestissä. Julkaisen alla lyhyen vastauskirjeeni sisällön.  Blogikirjoituksen tulevassa toisessa osassa tarkastelen erikseen Uuden testamentin valossa sitä, miksi Jehovan todistajien kristologia tässä kohden on harhaoppia.


[Hei,]

Tämä on ns ”peruskauraa” Jt:ien opissa. Ilmeisesti nämä Jehovan todistajat eivät joko ole lukeneet järjestönsä julkaisuja kunnolla tai sitten yrittävät harhauttaa. Luulenpa, että he vain ovat jostain syystä tietämättömiä liikkeensä opista tässä kohtaa.

Ohessa tarkempia perusteluita.

Kuvaliitteenä viestissäni on Jehovan todistajien taskukäsikirja, jota kaikki Jt:t käyttävät Puhu perustellen käyttämällä Raamattua. Sivulla 96 vastataan kysymykseen Onko Jeesus Kristus sama persoona kuin ylienkeli Miikael?

Tekstissä sanotaan muun muassa:

On siis järkevää, että ylienkeli Miikael on Jeesus Kristus.” Artikkeli päättyy sanoihin: ”…Jumalan Poika tunnettiin Miikaelina ennen maan päälle tulemistaa ja tunnetaan sillä nimellä myös hänen palattuaan taivaaseen, jossa hän asuu Jumalan kirkastettuna henki-Poikana.” (kts. kuvaliite)

Puhu perustellen -kirja edustaa Vartiotorni-seuran virallista oppinäkemystä asioista ja on tarkoitettu tavallisten Jehovan todistajien avuksi kun he kohtaavat erilaisia seuran oppiin liittyviä kysymyksiä kotikäynneillä. Minulla on sekä vuoden 1985 ensipainos että tämä 1994 painos, josta kuvakaappaus on. Tekstit eivät ole muuttuneet näissä painoksissa.Kirjasta on kolmas painos vuodelta 2004, jos en väärässä ole. Sitä en ole tarkistanut, mutta olisin yllättynyt jos tämä ei löytyisi myös siitä painoksesta.

Jehovan todistajien verkkosivuilla JW.org nimittäin on välilehdellä Raamatunopetuksia artikkeli otsikolla Kuka on ylienkeli Mikael? ja se alkaa yhdenmukaisesti Puhu perustellen -kirjan opetukseen nähden sanoilla:

”Mikael on nimi, jota kaikesta päätellen käytettiin Jeesuksesta ennen kuin hän tuli maan päälle ja jota hänestä käytetään myös hänen palattuaan taivaaseen.” 

Samoin virallisen opin mukaisessa teoksessa Vartiotorni  – Jehovan valtakunnan julistaja (1984) kysytään Kuka enkeliruhtinas Mikael todellisuudessa on? ja sanotaan:

Jehovan todistajat ovat jo vuosia opettaneet, että Miikael on Jumalan ainosyntyisen Pojan nimi taivaassa; maan päällä hänen nimensä oli Jeesus.

Samaisessa artikkelissa Jeesusta kutsutaan myös ”enkelisanansaattajaksi”.

Ei siis voi olla epäselvää, että Jehovan todistajille Jeesus on luotu enkeliolento, Mikael, kuten videollani olen todennut.

Se, että tämä on Jehovan todistajien virallinen oppi, voi nähdä siinäkin, että Kotimaa24 blogistina kirjoitellut Pyhäjärveläinen Rauli Toivonen kirjoitti vuonna 2016 blogin otsikolla Onko Jeesuksen taivaallinen nimi Mikael? missä Toivonen toistaa melkein sanasta sanaan Vartiotorni-seuran oppia Jeesuksesta Mikaelina.

Kysymys Jeesuksen identiteetistä ylienkeli Mikaelina ei ole mikään suuri salaisuus Jehovan todistajien parissa. Toki minulla ei ole kokemusta siitä miten paljon asiaa pidetään puheissa esillä heidän valtakunnansaleissaan. Olen kuitenkin yllättynyt siitä, että nämä mainitsemasi Jehovan todistajat olisivat asiasta näinkin tietämättömiä ja kieltävät asian.

Aihe on ihan perusjuttuja heidän opissaan 😃

——-

Tähän saakka vastaustani sähköpostitse. Patmoksen YouTube -kanavalta löytyy 7 osainen lyhytvideosarjani, jossa käsittelen ytimekkäästi Jehovan todistajien liikettä ja opetuksia.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    On kyllä niin että Jeesuksen jumaluus on oppi itsessään ja Raamatusta ei löydy kolminaisuutta.
    Ja ihan viime aikoina mietiskelin Jeesuksen olemusta eräässä postauksessa toisaalla. Olen tätä miettinyt ennenkin. Siis kyse on Luciferistä, joka on Valon Tuoja, ja aamutähti Venus. Mutta Raamatussa onkin niin että samaa kuvausta on käytetty sekä Perkeleestä, että Jeesuksesta. Nyt kun luen kuin piru Raamattua ilman minkäänlaisia uskon silmälaseja (ja niin kuin exegeettien muuten pitäisi lukea Raamattua tieteen pohjalta) niin on vaikea nähdä näitä kahta mitenkään erillään.
    Lucifer oli siis enkeli, jonkun mukaan jonkinlainen taivaallinen ylistyksenjohtaja ja ensimmäinen enkeleistä. On siis jännä että tällaista enkelikielikuvaa sitten ujutetaan mukaan Jeesuksen olemukseen UT:ssä. Miksi?
    Hämärästi muistan joskus ”ammoisina aikoina” kuulleeni selitystä tästä, mutta en kerta kaikkiaan muista niistä selityksistä mitään. Itse lukiessani Raamattua en näe mitään järkeä näille rinnastuksille. En, vaikka kyse olisi kielenkäännösvirheistä tms.. vaikuttaa jotenkin pääteemalta. Kuitenkin kristinuskossa sekä Jeesus että Saatana ovat vahvasti läsnä. Ilman Saatanaa ei tarvittaisi pelastusta ja ilman Jeesusta olisimme jo Helvetissä.
    Wikipedia sanoo näin: ”Sana ”lucifer” esiintyy Vulgatassa, missä se on käännös kreikasta. Alkuperäisessä hepreankielisessä tekstissä käytetään sanamuotoa הילל בן שחר, joka tarkoittaa ”Helel, Shaharin poika”. Helel oli babylonialais-kanaanilainen aamutähden jumala ja Shahar aamunkoitteen jumala”.
    En ole koskaan kuullutkaan Shaharista, mutta siis kyseessä on joku historiallinen jumalhahmo, samoin kuin Baal jne.

    Uudessa Testamentissa vaan sitten sanotaan suoran, että Jeesus on se kirkas Kointähti eli Aamutähti Venus.
    ——2Piet. 1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niin kuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne

    Biblia (1776)
    —-Ilm. 22:16 Minä Jesus lähetin minun enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Davidin juuri ja suku, se kirkas kointähti.

    Raamattu on kerrassaan outo sillisalaatti. Ja päälle päätteeksi siinä on myös monia jakeita siitä, että Jumala joskus myös lähettää pahaa, eli Jumalassa olisi molemmat puolet? Jumala on sekä Lucifer, että Jeesus ja myös Isä ja Pyhä Henki. Monipäinen Jumala, kuin jokin Kreikan Medusa.

  2. Erkki Hänninen

    Evankelisen liikkeen perustajaisä Hedberg totesi, että arkkienkeli Mikael on Jeesus Kristus. Mitä me tähän sanomme?

    • monarkisti

      On tietysti täysin eri asia tulkita kirjoituksissa esiintyvän Mikaelin tarkoittavan Jeesusta kuin väittää Jeesusta enkeliolennoksi.