Patmos-blogi

Pelasta joulu!

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Joulu ilmestyi tv-mainoksiin jo pian marraskuun alussa. Samoin tipahtivat luukusta ensimmäiset kauppojen joulukatalookit. Posti muistuttaa hyvissä ajoin, että kortit ehtivät perille, kunhan muistaa lähettää ne viimeistään joulukuun puolivälissä. Näistä merkeistä päätellen – toisin kuin lumentulosta – joulu tulee vuosi vuodelta aikaisemmin. Ainakin jos markkinamiehiä on uskominen.

Selasin jotain kotiimme tipahtanutta marketin värikästä joulumainosta. Kaiken maailman edullisia tarjouksia, tehosekoitinta, parranajokoneita, leluja ja vaatteita. Paljolti sitä samaa kuin vuoden muinakin päivinä, mutta enemmän tai vähemmän punaisella värillä varustettuna.

Joulupukki ja tontut keikkuivat siellä täällä. Maksuaikaa luvattiin. Vakuuttelua siitä, että nyt on erityisen edullista hankkia, jos koskaan. Kaupat eivät lähetä luetteloitaan ja mainosta televisiossa muistuttaakseen meitä Jeesuksesta, vaan koska suurin osa vuoden myynnistä tulee joulumyynnistä.

Joulu ei ole pakanallinen juhla, vaikka jotkut hyvää tarkoittavat kristityt erheellisesti niin väittävät. Jos kuitenkin juhlan alkuperäinen sisältö – joulu Jeesuksen syntymäjuhlana – sysätään syrjään, jäljelle jää vain juhlimisen ja kuluttamisen kuori: Koska on joulu, annetaan lahjoja ja tullaan yhteen muistamatta enää syytä, miksi on joulu.

Lahjoista parhain

Ei varmasti ole mitään väärää muistaa läheisiään lahjoilla.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa, miksi niin on tapana tehdä. Niin ei ole tapana tehdä vain siksi, että niin on tapana tehdä, vaan koska joulu on meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla – Hänen, joka on Jumalan lahja maailmalle.

Eikä hän lähettänyt Poikaansa mailmaan, koska olimme olleet niin kilttejä. Päin vastoin.

Anna siksi lahjoja, jotka muistuttava läheisiäsi Jeesuksesta. Osta se tehosekoitin, partakone, playstation tai muu, mutta hanki myös joku hyvä Jeesuksesta kertova tai kristinuskon totuuksia puolustava kirja tai dvd-elokuva lahjojen joukkoon.

Tunnusta lahjoissasi väriä. Onhan sentään Vapahtajan syntymäjuhla!

Sisältöä joulukortteihin

Jokajouluinen lempiaiheeni yli kymmenen vuoden ajan on ollut paasata erityisesti joulukorteista. Tänä aikana kaikenlaiset ihmiset ovat kulttuurisesti avoimia sanomalle Jeesuksesta.

Siksi ei kannata hukata tilaisuutta, joka evankeliumille tarjoutuu joulussa, kiivailemalla siitä minä päivänä tarkalleen Jeesus syntyi. Tärkeintä on palauttaa ihmisten mieliin joulu Vapahtajan syntymän juhlana.

Tavallisimpien kaupasta löytyvien joulukorttien sisältö usein vain on kovin ympäripyöreä: Hyvää joulua ja Onnellista Uutta vuotta. Mitä se tarkoittaa? Mikä tekee joulusta hyvän ja uudesta vuodesta onnellisen? Se voi tarkoittaa jokaiselle eri asioita.

Vaimoni kanssa päätimme kolmetoista vuotta sitten ryhtyä lähettämään joulukortteja ja -tervehdyksiä, joissa on todellista sisältöä.  Vähemmän talitinttejä, lumiukkoja, tonttuja tai muuta sellaista. Enemmän Vapahtajan syntymäjuhlaan liittyvää kuvastoa ja tekstejä.

Kannattaa hankkia sellaisia joulukortteja, joiden kuvituksessa joulun sanoma Jeesuksesta on valmiiksi esillä. Jos sellaisia ei löydy, niin tehdä kortteja itse.

Kortteihin kannattaa kirjoittaa sisältörikas sitaatti joltakin tunnetulta tai tuntemattomalta. Ihmisiä aina kiinnostaa mitä joku tunnettu henkilö on jostain asiasta sanonut. Ja kaikkein tunnetuin henkilö on se maailmankuulu ”Tuntematon”. Lainaus joltakin toiselta tai ”tuntemattomalta” ei kortissa ehkä myöskään tunnu niin ”tuputtamiselta”, kuin jos yrittäisit keksiä jotain omasta päästä. Toki, jos Henki vaikuttaa, niin mikään ei estä kirjoittamasta jotain kaunista Vapahtajasta omin sanoin.

Hiukan eri lähteistä olen poiminut joukon ajatuksia ja puhuttelevia sitaatteja, joita olemme vaimoni kansa hyödyntäneet joulutervehdyksissämme vuosien varrella. Näitä saat vapaasti käyttää. Yksi per kortti.

”Jumala, rakastava Isämme, auta meitä oikein muistamaan Jeesuksen syntymä, että saisimme osallistua enkelien kuoroon, paimenten iloon ja yhdessä idän viisaiden kanssa häntä kumartaa. Jouluaamu täyttäköön meidät ilolla siitä, että olemme Sinun lapsiasi, ja jouluilta saattakoon meidät vuoteisiimme kiitollisin mielin, antaen ja saaden anteeksi, Jeesuksen tähden. Aamen.” (Robert Louis Stevenson 1850–1894, Aarressaari -kirjan kirjoittaja)

”Miten monet muistavatkaan Jeesuksen syntymäpäivän! Ja miten harvat hänen opetuksensa! Voi! On helpompi pitää vaarin juhlapäivistä kuin käskyistä.” (Benjamin Franklin 1706–1790)

Seuraavien sitaattien alkuperää en tiedä, mutta jokainen sopii joulutervehdykseen mainiosti:

”Jeesus on Jumalan täyttynyt lupaus. Iloitse ja riemuitse Hänestä juhlistaessamme Hänen syntymäpäiväänsä.” (Tuntematon)

 

”Seimestä ristille: Mitä onkaan tämä lapsi tehnyt niiden puolesta, jotka ottavat vastaan Hänen armonsa.” (Tuntematon)

 

”Joulusiunaus: Rukoilen, että löydät itsellesi hiljaisen hetken ajatellaksesi, kuinka vaatimaton oli Jeesuksen syntymä, ja miten valtava hänen merkityksensä.” (Tuntematon)

 

”Joulussa ei ole kysymys antamisesta, vaan lahjasta. Meidän Herramme Jeesuksen kautta saatava anteeksiantamuksen lahja täyttäköön sydämesi tänä vuonna.” (Tuntematon)

 

”Kaiken luomakunnan Jumala ⎯Vapahtajamme Kristus Jeesus⎯nöyryytti itsensä tullakseen ihmiseksi. Jeesus syntyi voidakseen kuolla, ja siten tuoda meille yltäkylläisen elämän, jota saamme Hänen kauttaan nauttia. Lepää sen Lapsen turvissa, jonka syntymää juhlimme tänään.” (Tuntematon)

Jeesuksen syntymästä kertova raamatunjakeet toimivat aina. Esimerkiksi:

”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Immanuel, “Jumala meidän kanssamme”. Matt. 1:23.

 

”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.” Jesaja 9:16

Näitä kaikkia olemme vaimoni kanssa joulutervehdyksissämme käyttäneet. Joihinkin kortteihin saattaa mahtua seuraava pastori Jack Hayfordin hartauskirjasta Hengellä Täytetty Elämä (Kuva ja Sana, 2009) löytämäni kertomus kokonaan tai ainakin lopussa oleva rukous. Näin Jack Hayford kirjoittaa juuri jouluaaton kohdalla:

Ymmärrettävä innostus täytti talon tuona jouluaattona. Kaikki lapset ja lastenlapset olivat kerääntyneet paikalle kaukaa ja läheltä. Juhlallinen pyhä ilmapiiri täytti huoneen, kun valaistusta himmennettiin ja ainoastaan joulukuusen moniväriset valot tuikkivat. Pian avattaisiin joululahjat, mutta isoisän lempeästä kädenheilautuksesta kaikki huoneet hiljentyivät ennen sitä, nuorinta lapsenlasta myöten. Hymyillen isoisä aloitti laulun, johon kaikki yhtyivät: ”…niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa”. Sitten kaikki kumarsivat päänsä isoisän aloittaessa rukouksen:

 

Rakas Isä, ennen kuin avaamme lahjamme tänä iltana, kiitämme Sinua suurimmasta lahjastasi, Jeesuksesta, Pojastasi, Pelastajastamme. Tämän puun valossa meitä muistutetaan ristinpuusta, jolla Sinun iankaikkisen elämän lahjasi annettiin meille. Me kumarramme tämän puun juurelta sen puun juurelle, josta maailman Valkeus vuodattaa kirkkauttaan meidän kaikkien ylle. Me ylistämme Sinua, Herra, ja antaessamme lahjojamme täällä rakkaudessa, muistelemme Sinun ristillä antamaasi rakkauden lahjaa. Aamen.

Millaista onkaan saada tällainen joulukortti tai avata lahjapaketti, jonka kortissa on tuollainen viesti hyvän joulun toivotuksineen!

Tartu tilaisuuteen!

Kristittyinä meidän on tartuttava tämän vuodenajan tarjoamaan tilaisuuteen.

Ei vain siksi, että hyvä tilaisuus ei jäisi käyttämättä, vaan jottei joulun todellinen alkuperäinen merkitys katoa silmistä ja mielistä.

Jos emme kristittyinä pidä esillä joulun todellista merkitystä, ei sitä kukaan muukaan puolestamme tee.

Meidän tulee ylläpitää joulun todellista sanomaa elämässämme.

Haluan siksi haastaa sinut: Kuluta vähemmän, evankelioi enemmän! Joulu kuuluu Jeesukselle! Pelasta joulu!

Siunattua adventin aikaa sinulle.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (16)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. aikain merkit

    Lääninrovasti Risto Heikkilä on kirjoittanut mielenkiintoisen kirjan Joulun tähti, koska hän harrastaa myös tähtitiedettä. Heikkilä esittää kirjassaan, että Jeesuksen tarkka syntymäaika löytyy Raamatusta. Tätä samaa löytää myös ulkomaisista lähteistä

    Juutalaiskalenteri perustuu taivaankappaleiden kiertoon ja asentoon. Ilmestyskirjan mukaan Jeesus syntyi, kun Neitsyen tähtikuviossa oli aurinko vatsan kohdalla ja kuu jalkojen alla, kuten lukee Ilm 12:1,2. Tämä on tapahtunut Jom Teruahina, pasuunansoitonjuhlan aikana 11.9.3 eaa. Evankeliumien kertomukset Jeesuksen syntymän olosuhteista tukevat sitä, että Jeesuksen syntymä ajoittuu syksyyn. Jom Teruah on myös ainoa Mooseksen laissa oleva juhla, jonka juhlimisen syytä ei kerrota. Se vain tiedetään, että juhla hebrealainen nimi liittyy kovaan ääneen, huutamiseen tai pasuunansoittoon. Äiti huusi synnytystuskissaan. Kun Jeesus syntyi, niin taivaalliset sotajoukot kajauttivat ilmaan ylistyshuudon. Oli myös tapana soittaa pasuunaa, kun kuningas oli syntynyt. On ilmeistä, että Jom Teruah, pasuunasoitonjuhla on Jeesuksen oikea syntymäpäivä.

    Ilm 12:1 Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä.
    2 Hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana.

    5 Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo,

    Tämä asia on kerrottu jo ensimmäisen kerran Mooseksen laissa.

    1 Moos 37:9 Joosef näki vielä toisen unen ja kertoi senkin veljilleen: ”Taas minä näin unta, ja siinä aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumartuivat minun eteeni.”
    10 Kun hän oli kertonut tämän isälleen ja veljilleen, isä nuhteli häntä: ”Mitä tuollaiset unet ovat olevinaan? Pitäisikö minun ja äitisi ja veljiesi muka tulla kumartamaan sinua?”
    11 Veljet olivat kateellisia Joosefille, ja hänen isäänsä nämä tapaukset jäivät askarruttamaan.

  2. Filos

    Amen!
    Juhliihan juutalaisetkin hanukkaa, josta ei ole määräystä Raamatun kaanonissa. Miksei kristityt saa juhlia joulua ja muistella Vapahtajan syntymää? Vai eikö Vapahtajan syntymä maailman pelastukseksi ole juhlimisen arvoista?! Eräs aikamme vaarallisimpia harhaoppeja on judaismi (eri asia kuin tosi juutalaisuus), joka pyrkii kieltämään kaiken, mitä Uusi Liitto on saanut aikaan ihmiskunnan vapautumiseksi lain orjuudesta. Olen itse kohdannut näitä judaismiin kääntyneitä kristittyjä ja myös kuullut muilta. Luisuminen judaismiin tapahtuu vähitellen esim. seuraavalla tavalla: Aletaan viettää juutalaisten juhlia ja tapoja ja halveksitaan kristittyjen juhlia ja perinteitä. Uuden Testamentin lukeminen jää minimiin tai kokonaan pois. Kristilliset symbolit, tärkein niistä risti, täytyy hylätä, koska se on kuoleman merkki. Tooran eli Mooseksen kirjojen lukeminen nousee yläpuolelle muiden Raamatun kirjoitusten. Lopussa ollaan jo valmiita luopumaan Jeesuksesta. Näin on käynyt monelle. Onnea matkaan teille judaistit, jotka aiotte täyttää lain. Muistakaa, että, joka rikkoo yhdessä kohtaa on rikkonut koko lain.

    • kirjoitusten mukaan

      Juutalaisilla on paljon muitakin Raamatun ulkopuolisia juhlia kuin hanukka. Miksi se on väärin? Toorassa on kielto lisätä ja ottaa pois Jumalan käskyistä mitään. Saman käskyn toisti myös Jeesus Kristus. Lakia ei saa muuttaa, koska ainoa lainantaja on Jumala, ei ihminen. Uudessa testamentissa ei sanota lain noudattamista orjuudeksi, mutta sanotaan lain rikkomista synnin orjuudeksi. Jeesus tuli vapauttamaan synnin orjuudesta, joten jos ei Jeesuksen käskyjä noudata, ei ole vapaa.

      ”Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään. Pitäkää Herran, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan.” (5 Moos 4:2)

      ”Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:19,20)

      • Filos

        11 Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
        12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        13 Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
        14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
        15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
        16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
        17 Sillä hänestä todistetaan: ”Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan”.
        18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
        19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
        20 Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
        21 mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: ”Herra on vannonut eikä ole katuva: ’Sinä olet pappi iankaikkisesti'” –
        22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.

        Nämä heprealaiskirjeen luvun 7: 11-22 puhuvat selkeästi, että me emme enää elä vanhan liiton laissa. Erityisesti jakeet 12, 18, 19, 22.
        Joka on rikkonut yhdessä kohden, on rikkonut koko lain. Jäljelle jää ainoastaan Jumalan armo, joka omistetaan uskossa Herraan Jeesukseen Kristukseen, sen lunastuksen kautta, joka on Hänen veressään.

        • dogma

          Filos sanoi: – Nämä heprealaiskirjeen luvun 7: 11-22 puhuvat selkeästi, että me emme enää elä vanhan liiton laissa.

          Olet ymmärtänyt väärin hebrealaiskirjeen. Luku 7 kertoo vain ylipappeudesta ja palvelusta temppelissä, eikä se kumoa lakia muutenkaan.

          VT:ssä on kaksi eri lakia ylipappeudelle ja temppelipalvelulle: toinen on mm. 3. Mooseksen laissa ja toinen Hesekielin kirjassa. Laissa on säädös, kun Messias on tullut, ylipappeus siirtyy Aaronin suvulta Juudan suvusta tulleelle Messiaalle. Aaronin suvun pappeutta koski laissa oleva Aaronin järjestys, mutta Messiaan ylipappeutta koskee korkeampi Melkisedekin järjestys. Kolmannessa temppelissä sovelletaan myös Hesekielin kirjan säädöksiä.

          Hebrealaiskirje ei kumoa laista mitään, vaan selittää, että lain soveltamiskohta muuttuu, koska Messias on nyt tullut. Sama periaate on myös maallisessa lainsäädännössä, missä sovelletaan oikeaa säädöstä aina olosuhteiden mukaan.

          Laista ja profeetoista on Jeesuksen uuden liiton aikana voimassa kaikki, mutta lakia tulee soveltaa oikein sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti. Harva tuntee lain, minkä takia heillä on paljon väärinkäsityksiä, mitä laki todella edellyttää tekemään.

          Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
          18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
          19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        • Filos

          Ymmärsin väärin tai oikein tuon heprealaiskirjeen kohdan, niin edelleen vastausta vaille jää kysymys, kuka sen lain täyttää? Jeesus sanoi aikansa juutalaisille; ”kukaan teistä ei lakia täytä”. Kyllä laki on hyvä ja pyhä. Lakia ei saa rikkoa missään kohdin. Ei saa tehdä syntiä! ”Opetan” siis oikein, enkä pura pienintäkään käskyä, mutta näytä minulle se ihminen, joka ei riko missään kohden?

        • Dogma

          Filos kirjoitti: – edelleen vastausta vaille jää kysymys, kuka sen lain täyttää?

          Lain pystyy täyttämään, kun tekee parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Paavalin mukaan sellaisia kristittyjä on, jotka ovat täyttäneet lain. Lain mukaan lain pystyy täyttämään. Sana täyttää on nykykielellä noudattaa. Jeesus vaati käskyjen noudattamista sen ehtona, että saa synnit anteeksi. Jos erehdyt, tunnusta syntisi ja tee parannus (lopeta laittomuus), niin saat anteeksi. Tässä on muutama jae, joka käsittelee ko. asiaa.

          Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

          5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
          12 Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ’Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’
          13 Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ’Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’
          14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

          Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
          22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
          23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

  3. Buc

    Eikö joulu etymologisesti viittaa germaanien kekriin (mässäillään, juodaan simaa ja ennen kaikkea syödään possua kuin Valhallassa, jotta seuraavakin satokausi onnistuu), joka tosin on kristinuskon tai oikeammin Rooman valtakunnan loppukauden säädöksien vaikutuksesta on siirtynyt keskitalveen?

    Raamatullisempaa ois viettää vaikka kolmen kuninkaan juhlaa loppiaisena lahjoja antaen.

    Kuvaavaa on, että ns. kristinuskon suosituimmat riittejä ei tahdo sellaisenaan löytyä Raamatusta: kummi-instituutio, joulu ja avioliitto (mikä sekään ei ole sakramentti protestanteilla ja Raamatussa enemmänkin metafora seurakunnan ja Jeesuksen suhteesta).

    Toisin sanoen uskon puhdistamiseksi on vielä työtä tehtäväksi!

    • Dogma

      Juuri tämän takia Jumala lähettää hieman ennen Jeesuksen paluuta profeetta Elian laittamaan kaiken kohdalleen.

      Mitähän kirkko siihen sanoisi, jos Elia kieltäisi joulun vieton, nuhtelisi kirkkoa joulun takia ja käskisi vieläpä eroamaan joulua viettävistä kirkoista? Onko tuttu tarina? Johannes Kastaja kiivaili väillä tälläkin tavalla, mutta hänhän olikin Elia.

      Matt 17:11 ”Elia kyllä tulee”, hän vastasi, ”ja panee kaiken taas kohdalleen.

      Ilm 14:6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille.
      7 Hän kuulutti kovalla äänellä: ”Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia – – hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet.”

    • julkinensana

      Yle uutinen 12.12.2021:

      ”Sisiliassa Noton roomalaiskatolinen hiippakunta on pyytänyt julkisesti anteeksi lasten vanhemmilta, koska hiippakunnan piispa Antonio Staglianò oli kertonut lapsiryhmälle, ettei joulupukkia ole olemassa.

      Piispa Staglianò sanoi viime viikolla uskonnollisessa tilaisuudessa myös, että juomavalmistaja Coca-Cola on valinnut joulupukin punaisen asun markkinointisyistä.

      Lasten vanhemmat kauhistuivat piispan kommenteista.

      Noton hiippakunta sanoi Facebookissa perjantaina julkaisemassaan viestissä, että piispa Staglianòn tarkoituksena ei ollut murskata lasten unelmia kaksi viikkoa ennen joulua.”

  4. lähettiläs

    Alkuseurakunnan kristityt eivät viettäneet joulua, koska Raamatussa ei ole käskyä viettää joulua eikä Jeesus edes syntynyt joulukuussa. Jeesus syntyi syksyllä, kun paimenet olivat vielä kedolla ja karjatallit tyhjillään. Joulukuussa ei olisi Joosefille ja Marialle ollut tilaa karjatalleissa, koska silloin karja on sisällä talven kylmyyden ja maaperän vetisyyden takia.

    Kristinusko muuttui 300-luvulla messiaanisesta juutalaisuudesta roomalaiseksi klassiseksi kristinuskoksi, mikä otti joulujuhlan Sol Invictus-epäjumalan syntymäjuhlasta 25.12. ja samalla siirsi sapatin roomalaisten auringonepäjumalan lepopäivälle sunnuntaille (sun-day, Sol Invictus). Sana joulu tulee muinaisgermaanisesta pakanajuhlasta yulesta. Pakanauskonnoissa uhrattiin keskitalvella sikoja, mistä on tullut traditio syödä joulukinkkua. Katoliset papit sitten väänsivät väkisin erilaisia selityksiä sille, miksi joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

    Netissä on paljon julkaisuja, joissa juutalaiset lainopettajat selittävät, miksi juutalaiset eivät usko Jeesukseen (why jews reject Jesus). Yksi keskeinen syy on, että Tooran mukaan Messias ei syö joulukinkkua. Messias ei tule kumoamaan lakia vaan saattamaan koko maailman noudattamaan Tooraa, joten hän ei ole roomalainen sianlihan syöjä eikä joulun juhlija. Todellisuudessa Jeesus ei syönyt sianlihaa eikä myöskään rikkonut sapattikäskyjä. Juutalaisten väärinkäsitys tulee klassisen kristinuskon opetuksista ja Paavalin kirjeiden vääristä tulkinnoista.

    Tämä on syy, miksei juutalaisuus ja klassinen kristinusko tule koskaan viettämään yhdessä joulujuhlaa Jeesuksen syntymän muistoksi. Juutalaisia ei paaduta vain heidän oma epäuskonsa vaan myös klassinen kristinusko, joka julistaa toista Jeesusta.

    2 Kor 11:3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
    4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.

    • Jukka Mikkola

      Niin,
      Ei kai Jeesus käytänyt kännyköitä, ei liene syönyt pääsiäisenä mämmiä, eikä härkistä, tofua; ei puhunut hiilidioksidipäästöistä, ei tuulienergiasta, maalämmöstä, sähköautojen lataamisesta; ei laulanut ” Jouluyö, juhlayö” -laulua, ei soittanut urkuja eikä sähkökitaraa – puhumattakaan särökitaraefektistä.

      Mutta voiko tästä jotain hengellistä päätellä?

      • kirjoitusten mukaan

        Vertauksesi ontuu. Raamatussa on lueteltu Herran asettamat juhlat, joiden lisääminen tai poistaminen on erikseen kielletty. Jeesus itsekin toisti ko. käskyt.

        ”Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään. Pitäkää Herran, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan.” (5 Moos 4:2)

        ”Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:19,20)

        Daniel profetoi Antikristuksesta, joka tulee muuttamaan juhla-ajat ja lain. Sen takia Antikristusta kutsutaan laittomuuden ihmiseksi, koska hän ei lakia noudata. Koska katolinen kirkko muutti kaikki kirkolliset juhlat roomalaisiksi, eräät kirkkokunnat ovat nähneet paavin olevan ainakin yksi antikristuksista.

        ”Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.” (Dan 7:25)

      • Filos

        Tuo on hyvä pointti! Jotkut ajattelee, että, koska Raamatussa ei puhuta mitään tupakanpoltosta, niin se on ihan ok pöyhytellä, sama koskee huumeita. Avoliittokin on ok, koska ne Raamatun miehet vaan ottivat naisen luokseen vaimoksi ja sillä siisti, hynttyyt vaan yhteen. Ai niin, ja jos huomaa vaimossa jotain epämiellyttävää, sen voi lähettää pois ja ottaa uuden. Salomollakin oli tuhat vaimoa.

        • kirjoitusten mukaan

          Filos kommentoi: – Ai niin, ja jos huomaa vaimossa jotain epämiellyttävää, sen voi lähettää pois ja ottaa uuden.

          Ei vaan jos havaitsee vaimostaan häpeällistä, hänelle saa antaa erokirjan. Häpeällisellä tarkoitetaan aviorikosta. Mikä tahansa epämiellyttävä ei oikeuta hylkäämään vaimoaan. Ainoa laillinen syy eroon on aviorikos. Mikäli mies vaihtaa vaimonsa vain huvikseen, hän tekee yhtä suuren synnin kuin murhaisi toisen ihmisen.

          Alun perin Jumala tarkoitti avioliiton purkamattomaksi, mutta ihmisen sydämen kovuuden takia annettiin oikeus avioeroon sellaisessa tilanteessa, että vaimo tekee aviorikoksen. Sydämen kovuudella tarkoitetaan tässä asiayhteydessä nimenomaan uskottomuutta.

          ”Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä, ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,” (5 Moos 24:1)

          ”Te kysytte: ”Miksi?” Siksi, että olet hylännyt vaimosi, vaikka hän on sinun kumppanisi ja kuuluu liiton kansaan sinun kanssasi. Herra on todistaja teidän välillänne, sinun ja vaimosi, jonka otit jo nuoruudessasi. Ei Jumala luonut vain miestä eikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle. Miten mies yksin voisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta? Varokaa siis, ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan, jonka on ottanut jo nuoruudessaan! — Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne!” (Mal 2:14-16)

    • filos

      Jeesus syntyi tammikuussa Efraim Syyrialaisen mukaan. Symboliikka sopii siihen. Vuoden pimein aika, johon maailman Valkeus syntyi.
      Niistä lampaista sen verran, että miten tämän päivän sääviisaat muka voi väittää, että Israelissa oli tähän vuoden aikaan niin kylmä, ettei lampaita voitu pitää ulkona. Siitä on kuitenkin 2000 v. aikaa. Ilmasto on voinut olla siellä paljon lämpimämpää kuin nykyään. On myös lammasrotu, joka sietää kylmyyttä paremmin kuin toiset, joten kyllä niitä lampaita on ollut kedolla tähän vuoden aikaan.