Patmos-blogi

Pomoilu ON syntiä

Laura Seppi Laura Seppi kirjoittaa Porissa. Hän on eläkkeellä oleva kielen kääntäjä, jonka erikoisena kiinnostuksena ovat Raamatun kielet. Laura kirjoittaa ajankohtaisista asioista. Ajoittain hänen tekstiensä päällisen puolen takana on vasta varsinainen viesti – kannattaa etsiä se esille.
Julkaistu:

Jos joku sanoo, että pomoilija ei ole Jumalan lapsi, niin so what? Enimmät ihmiset eivät ole. Ateisti on evoluution, ’sokean kellosepän’, sattuman tai satunnaisen apinan lapsi. Ja jos muslimia sanoo Jumalan lapseksi, voi syyllistyä kohtalokkaaseen loukkaukseen. Islamin Jumala ei ole missään nimessä isä. Joten kun ei voi tietää, onko joku kreatiivisen Luoja- Jumalan lapsi, on turvallisempaa sanoa, että hän ei ole.

Pomoilu on syntiä.

Tästä ei pitäisi hermostua niiden, joiden mielestä mikään ei ole syntiä, kunhan vaan lakia ei rikota. Synti on vain syntiä Jumalan edessä, ja koskee ’uskiksia’, kirkollisia ja omantunnonarkoja. Jos muut ottavat herneen nenäänsä, kun synnistä puhutaan, niin onkohan siellä sielun perukoilla sittenkin jokin joka kaikertaa? Ei kai tällainen epäile, että sittenkin on olemassa kosminen oikeudenmukaisuus, joka ei taivu ihmisten sopimuksiin? Syntiä on ylipäätään olemassa vain suhteessa Jumalaan.

Pomoilu on syntiä, Jeesus sanoo niin.

Jos lukee Raamattua huolellisesti, niin voi nähdä, että Jeesus on loppujen lopuksi varsin suvaitsematon. Jeesusta on vaikea niellä sellaisena kuin Hän on. Siksi usein on ryhdytty tekemään Hänestä itselle sopivaa piraattikopiota. Jehovan todistajille Hän on sama kuin enkeli Mikael, siis luotu. Muslimeille Hän on profeetta Isa, joka lopun ajalla tappaa kaikki juutalaiset ja kristityt. Mormoneille Hän on Moroni. Maallistuneille ihmisille Hän on helposti ohitettava legenda, joulupukki, muuan filosofi, guru.

Sitten on hengellisiä, lukeneita, älykkäitä ihmisiä, jotka itsekukin luovat itselleen aivan oman Jeesuksen. Näistä Prokrusteen lapsista suuri osa on tehnyt asiasta suoranaisen teologian.

– Prokrustes ??

Prokrustes oli muinaisen kreikkalaisen tarun mukaan henkilö, jolla oli määrämittainen vuode. Hän laittoi vieraansa vuoteeseen ja jos vieras oli liian pitkä, hän katkaisi tämän lyhyemmäksi. Jos taas vieras oli liian lyhyt, Prokrustes venytti häntä, kunnes tämä täytti vuoteen mitan.

Liberaaliteologeilla on tällaiset menetelmät käytössään. Jeesukselta katkaistaan Hänen yhteytensä Vanhaan testamenttiin, niihin kolmeensataan ennustukseen, jotka kaikki ovat täyttyneet – aivan kuin Häneltä katkaistaisiin jalat. Koko Raamattua, Jumalan Sanaa, pilkotaan osiin, joista joitain pidetään ihmisen ja joitain harvoja Jumalan laatimina. Kielletään mahdollisuus, että Kaikkivaltias olisi voinut tehdä erityisen ilmoituksena niin, että se olisi pätevä ja järkevä kaikkina aikoina, meidänkin: Jeesukselta leikataan pää pois.

Jeesuksen pyyteetöntä, itsensä uhraavaa rakkautta venytetään niin pitkälle, että se kattaa myös perverssin naipottelun, jota markkinoidaan alaikäisille.

Nyt hyvä lukija älköön pahastuko sanasta ’perverssi’. Nimittäin se on ainoa oikea suomenkielinen vastine LGBTIQ -agendan q:ta vastaavalle sanalle queer. Sana suomennetaan: ’Pervo, perverssi, omituinen, kummallinen’. Ja eiväthän pervot (esim  fetisistit, voyeristit jne) tahdo olla omituisia vaan tulla ulos kaapista.

Sen sijaan nämä erilaiset toisenlaiset seksuaalitavat Raamatun mukaan kuuluvat käsitteen ’kiima’ tai ’himo’ alle, kuten voi lukea Room. 1:27. eikä agape -rakkauteen. Asiaan ei vaikuta, että kohta on Paavalin eikä Jeesuksen sanoma, sillä Paavali oli Hänen Kuninkaallisen Majesteettinsa Jeesuksen Kristuksen auktorisoima lähettiläs.

Edelleen Jeesuksen sanomasta revitään pois synti ja helvetti, vaikka tarkoituksena on vakavasti varoittaa niistä. Jos sellaiselle henkilölle, jonka joka toinen sana on helvetti ja viides sen työntekijä, koettaa kertoa, millaisesta paikasta ihan oikeasti on kyse, voi saada turpiin tai kutsun käräjiin.

Jeesus on ihmisyyden puolesta tänäkin päivänä juutalainen. Kun juutalaisia demonisoidaan ja haukutaan rotusortajiksi ja heidän valtiotaan – sitä ainoaa demokratiaa Lähi-idässä – leimataan apartheit -maaksi, mahtaa se tuntua Jeesuksesta, kuin keihäänkärkeä tuupattaisiin kylkiluita ohittaen sydämeen.

Pomoilu on syntiä, Tuosta voitte sen lukea:

Matt. 20:25-27.

Olenko  minä samaa mieltä? Enpäs kerrokaan, saatte arvata.

– Mutta hei, pssst, älkää näyttäkö tätä kirjoitusta sille Raivo-Raijalle…

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Ujohko

    Nyt oli lääkkeet kohdallaan.

  2. Pirjo Tyrväinen

    Kiitos hauskasta ja nappiin osuneesta kirjoituksesta – ilo lukea!