Patmos-blogi

Pyhäinpäivän todellinen merkitys

Juha Ahvio Juha Ahvio on teologian tohtori, dosentti ja Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja.
Julkaistu:

Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään 6.11.2021. Tarkastelen tässä artikkelissa sitä, mikä on pyhäinpäivän todellinen merkitys.  

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon evl.fi -sivuston artikkelissa ”Pyhäinpäivänä muistetaan aiempia sukupolvia” todetaan pyhäinpäivästä seuraavasti:

”Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä. Marraskuussa, vuoden pimeimpään aikaan vietettävä pyhäinpäivä (aiemmin pyhäinmiestenpäivä) on Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Kuolleiden muistelemisen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta. Jumalanpalveluksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Monissa seurakunnissa luetaan heidän nimensä ja heidän muistokseen sytytetään kynttilöitä. Kirkoissa pyhäinpäivä on ollut viime vuosina neljänneksi tai viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä. Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Suomessa pyhäinpäivää vietetään 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina…”

”Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.”

Artikkeli toteaa, että pyhäinpäivän aika on ”Monien kulttuurien juhla-aikaa” ja jatkaa seuraavasti:

”Myöhäissyksystä on eri kulttuureissa vietetty juhlia, joissa liikutaan elämän ja kuoleman rajalla. Luontokin on kuihtumassa ja kuolemassa talven lähestyessä. Pohjoisen pallonpuoliskon pimeys muistuttaa sekin kuolemasta. Kekri tai köyri on Suomessa vietetty myöhäissyksyn juhla. Elämän ja kuoleman juhlia maailmalla ovat myös amerikkalainen pyhäinpäivän aatto halloween, joka pohjautuu kelttiläiseen samhain-juhlaan, sekä meksikolaisen kulttuurin kuolleiden päivä, Dia de los Muertos.”

Tiiviin ja havainnollisen katsauksen edellä mainittuihin juhliin tarjoaa tämä 2.2.2017 päivitetty Ylen artikkeli.

Mikä on pyhäinpäivän oikea evankelinen teologinen merkitys? Se selviää palautettaessa mieleen, mitä kirkkomme päätunnustus eli Augsburgin tunnustus toteaa pyhien palvontaa käsittelevässä artiklassa XXI:

”Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: ’Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne.’ (1 Joh. 2:1).”

Keskeiset laajemmat asiayhteydet tiivistää osuvasti Martti Lutherin Vähää katekismusta selittävä Olaus Svebiliuksen katekismus, ensimmäistä ja toista käskyä selittäessään sekä Isä meidän – rukousta selittäessään.

Ensimmäinen käsky kuuluu: Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani. Mitä se merkitsee? Tähän esittämäänsä kysymykseen Luther vastaa: Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen. Svebilius puolestaan kysyy, Mitä Jumala kieltää ensimmäisessä käskyssä? Ja vastaa: Kaiken epäjumalanpalveluksen. Meillä ei saa olla muita jumalia hänen tilallaan eikä hänen rinnallaan. Hän kieltää sen sanomalla: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, toisin sanoen: Minä, joka näin puhumalla käsken, olen itsessäni kaikkein korkein Herra. Kaikki on olemassa minun kauttani. Minä olen sinun Jumalasi, joka olen luonut sinut, suojellut sinua ja antanut sinulle lakini. Siksi sinun on oltava minulle, Ainoalle, kaikessa kuuliainen. Mt. 4:10, ”Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella”; Mt. 22:37, ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi”; 2. Ms. 20:3, ”Sinulla ei saa olla muita jumalia.”

Svebilius kysyy ja vastaa: Mitä merkitsee, että meillä on vieraita jumalia? Sitä, että me kumarramme ja rukoilemme muita kuin ainoaa Herraa tai luotamme ja turvaudumme maailmassa johonkin muuhun kuin yksinomaan ainoaan tosi Jumalaan. Kuinka tällaista epäjumalanpalvelusta harjoitetaan? Monella tavoin, palvomalla aurinkoa, kuuta ja taivaan tähtiä, samoin enkeleitä, edesmenneitä pyhiä, pyhäinkuvia ja pyhäinjäännöksiä tai etsimällä apua Perkeleeltä ja häneen yhteyttä harjoittavilta, kuten noidilta, tietäjiltä, metsänhaltijoilta, vedenhaltijoilta, tontuilta ja muilta sellaisilta. 5. Ms. 4:19, ”Kun kohotatte katseenne taivasta kohden ja näette auringon, kuun ja tähdet, taivaan kaikki joukot, älkää langetko niiden lumoihin, älkää kumartako älkääkä palvoko niitä.”

Toista käskyä, jossa kielletään Herran Jumalan suuren ja pelättävän nimen turhaan lausuminen ja häpäiseminen, Svebilius selittää muun muassa seuraavasti: Mitä on noituminen? Ei vain lähimmäisensä vahingoittamista Perkeleen avulla, vaan myös, kun Jumalan sanaa käytetään väärin taikakeinona muka lievitettäessä tai poistettaessa ihmisistä ja eläimistä tauteja. Edelleen noituminen on itsensä hurmostilaan saattamista sekä kun pyritään saamaan selville salaisia asioita ja muuta sellaista. 5. Ms. 18:10–11, ”Keskuudessanne ei saa olla ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, ei myöskään ketään taikojen tekijää, enteiden tai ennusmerkkien selittäjää, noitaa, loitsujen lukijaa, henkien manaajaa, tietäjää eikä ketään, joka kysyy neuvoa kuolleilta.”

Isä meidän -rukousta selittäessään Svebilius kysyy ja vastaa: Ketä on rukoiltava? Vain korkeinta taivaan tosi Jumalaa. Näin kielletään kaikkien pyhimysten ja myös Neitsyt Marian kumartaminen.

Näin siis Olaus Svebilius selittää puhdasoppisen luterilaisessa katekismuksessaan vuodelta 1689.

Merkille pantavaa on, että suomalainenkin populaarikulttuuri on viime vuosina pyrkinyt kulttuurisesti omimaan kelttiläisestä samhain-taustasta kumpuavan amerikkalaisen halloween-juhlinnan ja siihen liittyen vaikutteita meksikolaistaustaisen kuolleiden päivän juhlinnasta.

Tällaista juhlintaa on useinkin sekoitettu kristillisen pyhäinpäivän viettoon, vaikka sisällöllisesti onkin kyse päinvastaisista juhlista. Halloween– ja kuolleiden päivä -juhlinnan eetoksen mukaan kuolleet ja muutkin henkiolennot tulevat levottomasti esiin ja ovat yhteydessä eläviin ihmisiin. Tällaisen uskonnollisen eetoksen – joka on Jumalan käskyjen vastainen ja joka käytännössä kieltää Kristuksen herruuden ja voiton – omaksuminen ja sen mukaisesti toimiminen on pahaa epäjumalanpalvelusta. Se, että tällaista harjoitetaan leikin, huumorin, viihteen tai populaarikulttuurin varjolla, ei tee asiasta sinänsä yhtään kevyempää.

Toisaalta tällainen kuolema- ja kuolleet ja heidän esiin tulonsa -juhlinta kuitenkin osoittaa, että kuoleman merkitys, joka edelleen on ahdistava, pelottava ja hirvittäväkin, ei ole hävinnyt minnekään, nykyteknologiasta ja kaikenlaisesta transhumanistisesta haaveilusta huolimatta. Kuolemanvaltojen todellisuus sinänsä tunnustetaan. Tämä osoittaa, että kuoleman todellisuutta ei niin vain päästäkään pakoon. Se uhkaa ihmistä kuin haamu.

Mutta tämä kaikki osoittaa juuri sen, että Pyhä Raamattu on oikeassa kuoleman kauhistuttavuudesta puhuessaan. Raamattu on oikeassa siinäkin, kun se ilmoittaa, että tällainen kauhistuttavuus on peräisin ihmisen syntiinlankeemuksesta, Jumalan-vastaisesta kapinasta, epäjumalanpalveluksesta, epäuskosta ja näistä koituneesta oikeudenmukaisesta rangaistuksesta. Synti aiheuttaa kuoleman, iankaikkisen eron Jumalasta. Tällaisen kuoleman juhlinta on pelkkää epätoivoista pimeyttä ja kumpuaa syvyyden kuiluista.

Kuolleet tai sellaisina esiintyvä langennut henkimaailma eivät ihmistä auta eivätkä pelasta, täysin päinvastoin.

Raamattu sen sijaan on siinäkin oikeassa, kun ilmoittaa evankeliumin Kristuksesta, joka on kärsinyt synnin rangaistuksen puolestamme ja on voittanut kuoleman.

Herra Jeesus Kristus, yhden kolmiyhteisen jumaluuden toinen persoona, Jumalan Poika ja Sana, joka inkarnaatiossa omaksui aidon jumalallisen luontonsa yhteyteen aidon inhimillisen luonnon ja ollen siten yksi jumalinhimillinen persoona, Jh. 1:14; Fil. 2:5–11, on Välimies-persoonassaan ja syntisen ihmisen puolesta ja hyväksi suorittamassaan lunastustyössään Voittaja, 1. Jh. 3:8: ”Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että Hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot”.

Kristus on voittanut ja murskannut ristillä kuolemanvallat, Kol. 2:15, ”Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun”. Kristus, ”vaimon siemen”, on polkenut rikki käärmeen pään, 1. Ms. 3:15.

Kristus on ylösnousemuksellaan ja taivaaseenastumisellaan voittanut kuoleman, Apt. 2:24–28, 30–35:

”Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää. Sillä Daavid sanoo hänestä: ’Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi. Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa; sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta. Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä’…”

” Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen, niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme. Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette. Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: ’Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.’”

Koska Kristus on, inkarnoituneessa Välimies-persoonassaan, ylösnoussut ja taivaaseen astunut Voittaja, on myös jokaisella Herraan Jeesukseen Kristukseen uskovalla jo nyt osallisuus iankaikkiseen elämään ja lopullinen ylösnousemustoivo, kuten on jo edesmenneillä ja nyt Kristuksen yhteydessä kirkkaudessa olevilla pyhillä, jotka hekin odottavat lopullista ruumiillisen ylösnousemuksen päivää ja Herran Kristuksen kuninkaallisen kirkkauden kaikkein lopullisinta ilmestymistä Hänen toisen tulemuksensa yhteydessä, 2. Tess. 1:3–10.

Tähän, jo voittaneeseen kirkkoon, ecclesia triumphans, eli Kristuksen kanssa jo taivaallisiin edesmenneisiin pyhiin eli todistajiin Paavali viittaa Heprealaiskirjeen luvun 12 jakeissa 1–2:

”Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle. Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.”

Kristuksen voiton ansiosta meillä, jotka lukeudumme vielä ajassa ja historiassa vaeltavaan taistelevaan kirkkoon, ecclesia militans, on myös jälleennäkemisen toivo. Kuten Jeesus itse ilmoittaa, Johanneksen evankeliumin luvun 11 jakeessa 25:

”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.”

Kristillinen pyhäinpäivän vietto, toisin kuin halloween ja vastaavat, tunnustaa Herran Jeesuksen Kristuksen voittoa ja sitä iankaikkista elämää Jumalan yhteydessä, jonka osallisuuteen pääsemme uskon kautta luottaessamme evankeliumin armonlupauksiin, jotka nojaavat Kristuksen täydelliseen vanhurskauteen ja pyhyyteen.

Tässä uskossa vaeltaneita ja nyt jo edesmenneitä pyhiä on hyvä muistaa ja pitää esikuvinakin, Heb. 11.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (8)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Filos

    Missä kulkee sitten kuvainpalvonnan ja kuvan esittämän henkilön muisteleminen ja kunnioitus? Jeesus Kristus on ainoa välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Miksi siis uskovat pyytää toisiltaan esirukouksia? Miksei suoraan käydä välimiehen Kristuksen Jeesuksen tykö? Jos pyydämme toistemme puolesta esirukouksia, miksei sitten poisnukkuneilta pyhiltä jotka ovat siirtyneet taivaallisen esikoisten juhlajoukon luo. He ovat seurakunta taivaallisissa. Eikö ole oikeutettua pyytää heiltä esirukousta samalla tavoin, kuin vielä täällä maanpäällä eläviltä uskovilta? Mitä reliikkeihin tulee, niin luemme 2.Kun13:20-21: Sitten Elisa kuoli, ja hänet haudattiin. Aina alkuvuodesta tuli maahan mooabilaisten partiojoukkoja. Kerran, kun erästä miestä oltiin hautaamassa, hautaajat huomasivat partiojoukon. Silloin he heittivät miehen ruumiin Elisan hautaan ja pakenivat. Mutta kun ruumis kosketti Elisan luita, mies heräsi henkiin ja nousi jaloilleen. RK-käännös. Ortodoksit todistavat läpi kirkkohistorian reliikkien kautta tapahtuneista ihmeistä. Elisan tapaus osoittaa, ettei ole mistään kielletystä epäraamatullisesta reliikkien palvonnasta kysymys.
    Protestanttienkin kodeissa on Jeesuksen kuvia seinällä, sekä kirjanmerkeissä ja elokuvista puhumattakaan. Eikö nekin pitäisi sitten kieltää?!

    Eiköhän olisi jo aika lopettaa syyttelyt ”kuvain- ja reliikkien palvonnasta”? Kyseisen palvonnan ainakin ortodoksit kieltävät. Palvonta kuuluu yksin Jumalalle!
    Amen.

    • lähettiläs

      Elisan luita käytetään tekosyynä oikeuttaakseen reliikkien palvonnan. Raamattu ei opeta sitä, että pyhimysten jäännökset voivat olla armovälineitä tai keino ottaa yhteys Jumalaan. Jeesus opetti menemään omaan huoneeseen ja rukoilemaan Isää taivaassa, joka kuulee rukouksen. Rukouksen apuna ei tarvita mitään reliikkejä tai rukousliinoja.

      Mitä Elisan luut oikein tarkoittivat? Kun Elisa sairasti kuolintautiaan, Israelin kuningas Joas tuli hänen luokseen. Kuningas itki hänen edessään ja huusi: ”Isäni, isäni! Missä nyt on Israelin tuki ja turva?” Elisa oli profetoinut kuningas Joakselle, että Jumala tulee auttamaan Israelia sen vihollisia vastaan, jotka tulevat Syyriasta. Sitten Elisa kuoli ja hänet haudattiin. Moabilaisten partiojoukkoja tuli tuohon aikaan joka vuosi maahan. Kun erästä miestä kerran oltiin hautaamassa, hautaajat huomasivat partiojoukon. Silloin he heittivät miehen Elisan hautaan ja lähtivät pakoon. Mutta kun ruumis kosketti Elisan luita, mies heräsi henkiin ja nousi jaloilleen. Tämä ihme oli vahvistus vihollistensa ahdistamalle kansalle siitä, että Jumala tulee tekemään sen, minä Elisa profetoi. Israel sai vallattua takaisin menettämänsä kaupungin syyrialaisilta vihollisiltaan, kuten Elisa oli profetoinut.

      Paavalin hikiliinat toimivat samalla periaatteella. Jumala vahvisti niiden kautta, että Paavali oli julistanut vanhurskasta evankeliumia, mitä heidän tulee uskoa. Paavalin hikiliinat eivät tarkoita sitä, sairaita tulee parantaa hikiliinoilla.

      Raamatussa on kielto kääntyä vainajahenkien puoleen, joten sen takia pyhimyksiä tai reliikkejä ei saa rukoilla eikä niiden kuvia kumartaa. Kuolleilta ei saa pyytää esirukouksia, joten neitsyt Mariaa ei saa myöskään rukoilla. Kuningas Saul meni noidan luokse saadakseen yhteyden vainajahenkeen ja seuraavana päivänä Saul kuoli.

      ”Älkää kääntykö vainajahenkien puoleen älkääkä kysykö neuvoa tietäjiltä, ettette saastuttaisi itseänne. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.” (3 Moos 19:31)

      ”Näin kuoli Saul, koska hän oli luopunut Herrasta eikä ollut totellut hänen sanaansa. Saul oli myös hakenut neuvoa vainajien hengiltä eikä Herralta. Siksi Herra antoi hänen kuolla ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle.” (1 Aik 10:13,14)

      • Filos

        Lukuisia parantumisihmeitä tapahtunut reliikkien kautta läpi koko kirkkohistorian, näin ainakin ortodoksit väittävät. Jos se reliikkien äärellä rukoilu olisi kiellettyä, miksi niitä paranemisihmeitä tapahtuu? Ei kai Saatana ole alkanut parantamaan sairaita ja alkanut hyväntekijäksi?
        Maria profetoi Luuk 1:48 ”Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi”. Tämän toteuttamiseksihan on pakko puhua kuolleelle pyhälle, joka on siirtynyt taivaallisiin. Marian profetia jäisi toteutumatta, ellei katoliset ja ortodoksit sitä toteuttaisi. Protestanttisuudessa Maria on tyystin unohdettu. Voitaisiinko puhua jopa Maria-fobiasta?

        Vainajahenkien manaaminen esiin on kokonaan eri asia ja syntiä.

        • lähettiläs

          En ota nyt kantaa mihinkään yksittäiseen ihmeeseen vaan lausun yleisellä tasolla tästä asiasta.

          Katolisessa kirkossa rukoillaan neitsyt Marialta parantumisihmeitä koirille ja jotkut kokevat koiriensa saaneen apua sairauksiinsa, vaikka eläinlääkäri ei ole asiasta mitään lausunut. Epäselväksi jää, mitä on tapahtunut.

          Helluntailaiset sanovat olevansa voideltuja ja pelastuneita, kun puhuvat kielillä ja kaatuilevat herätyskokouksissa, mutta gurut ja shamaanit osaavat myös puhua kielillä. Kielillä puhuminen ei ollutkaan varma merkki voitelusta eikä pelastuksesta.

          Muslimit kertovat, miten he osaavat ajaa riivaajahenkiä. Ei kaikki saarnaajat kuitenkaan pelastu, vaikka olisivat ajaneet riivaajia pois. Erilaisia ihmeitä tapahtuu monissa eri uskonnoissa, minkä takia on myös legendoja lentävistä matoista ja joogaleijunnasta.

          Moni kuulee yliluonnollisen äänen sydänmessään, joka ei ollutkaan Jumala, vaikka kuulija niin luuli. Raamattu varoittaa, että maailmassa on paljon vääriä profeettoja, joten varuillaan pitää olla. Raamatun mukaan väärät profeetat osaavat tehdä ihmeitä, jolloin ne eivät ole Jumalasta.

          Raamattu varoittaa selvästi, että ihmeet ja profetiat tulee koetella. Jos joku tekee ihmeen, mutta opettaa Raamatun vastaisesti, häntä ei saa uskoa.

          Pyhän Hengen tekemät ihmeet vahvistavat vanhurskaan ja totuudellisen opetuksen. Ihme on silloin Jumalasta, kun Raamatun opetusta noudatetaan oikein.

          Väärät profeetat opettavat harhaanjohtavasti. Heidän tekemät ihmeet paaduttavat niitä, jotka ovat hurahtaneet ihmeisiin ja rakastavat yliluonnollisia kokemuksia yli Raamatun opetuksen.

          ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.” (Matt 7:21-23)

          ”Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.” (Matt 24:24)

          ”Teidän keskuuteenne saattaa ilmestyä profeetta tai unennäkijä, joka lupaa tehdä ihmeen tai tunnusteon ja joka näin koettaa taivuttaa teidät palvelemaan vieraita ja teille outoja jumalia. Älkää kuunnelko sellaisen profeetan tai unennäkijän sanoja, vaikka hänen lupaamansa ihme tapahtuisikin. Herra, teidän Jumalanne, koettelee teitä näin saadakseen tietää, rakastatteko häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne. Teidän tulee seurata vain Herraa, Jumalaanne, pelätä häntä, noudattaa hänen käskyjään, totella häntä ja pysyä hänen uskollisina palvelijoinaan.” (5 Moos 13:1-4)

  2. Dogma

    Luterilaisen kirkon piti päästä eroon pyhimysten palvonnasta, mutta katolisesta kirkosta otettiin mukaan pyhäinmiestenpäivän juhlinta, joka on tullut kirkkoon kelttiläisten pakanoiden kääntyessä katolisiksi. Luterilaisen katekismuksen opinkappaleissa jopa viitataan pyhimyksiin kirkon asettaessa sakramentteja. Eikö dogmien pitäisi perustua yksin Raamattuun?

    Raamatussa ei ole mitään käskyä viettää pyhäinmiesten- tai pyhäinpäivää. Raamatussa ei ole käskyä muistella pyhimyksiä, vaan on kielto kääntyä vainajahenkien puoleen. Raamatussa on kielto siirtää juhla-aikoja ja kielto muuttaa Jumalan käskyjä.

    Tämän takia, minä en vietä pyhäinpäivää.

    • Filos

      Kelteiltä peräisin olevaa ”pyhäinpäivää” vietetään tai ainakin tänä vuonna vietettiin lokakuun viimeinen viikonloppu(halloween) Kirkon juhlima pyhäinpäivä on siten kokonaan eri asia. Siinä muistellaan- ei palvota- poisnukkuneita pyhiä. Heprealaiskirje 11. luku, johon Ahviokin viittaa, puoltaa näkemystä, että poisnukkuneita pyhiä sopii muistella, jopa kehoitetaan siihen, ottamalla esimerkkiä heidän vaelluksestaan. Lisäksi hepr 12:1 puhuu ympärillämme olevasta suuresta todistajien pilvestä ja kehoittaa sentähden panemaan pois kaiken, mikä painaa ja synti, mikä niin helposti kietoo. Jos tuo todistajien pilvi on ympärillämme, niin kait sitä voi heidänkin suuntaan vinkata, että, hei! ”voitko rukoilla puolestani Herraa”? Jumala ei ole kuolleiden, vaan elävien Jumala, sillä kaikki elävät Hänelle.
      Siunausta!

      • Dogma

        On kiistatonta, että pyhäinpäivä tuli katolilaisuuteen kelttien papiston druidien kääntyessä kristityiksi. Ajankohtakin sen kertoo, koska pyhäinpäivä ajoittuu pakanallisen kekriviikon loppuun ja druidien uudenvuodenjuhlan aikaan, joka on syyspäiväntasaus. Juhlien sisältö vastaa myös toisiaan. Halloween perustuu samaan perinteeseen ja ns. kuolleitten päivä Día de Muertos on saman juhlan muunnelma, joita vietetään samaan aikaan.

        Katolisuus on omaksunut paljon erilaisten pakanauskontojen juhlia ja muita perinteitä pakanoiden tultua osaksi kirkkoa. Pakanat eivät halunneet luopua kaikista pakanallisista tavoista, joten kirkko ”kristillisti” ne saadakseen pitää seurakunnan tyytyväisenä. Katolisen kirkon juhla-ajoissa on taustalla aina jokin pakanallinen juhla ja pääsiäinenkin on siirretty toiseen ajankohtaan vastaavista syistä. Katoliset papit ovat yrittäneet keksiä sitten jonkin verukkeen perustellakseen uutta juhlaa muille kristityille.

        Nykyään kristityiksi kääntyneet alkuasukkaat eivät yleensä luovu pakanallisista rituaaleista, vaan harjoittavat yhtä aikaa sekä kristinuskoa että pakanauskontoja, joilloin tästä perinteestä syntyy viidakkoon jokin uusi kristinuskon lahko. Samalla tavalla katolilaisuuskin on erkaantunut juutalaisuudesta, kun se on omaksunut kelttien, roomalaisten ja kreikkalaisten uskontojen tapoja.

        Katolilaisuudessa jokaiselle päivälle on merkitty jokin pyhimys, jota muistellaan katolisessa messussa. Tästä on tullut luterilaisuuteen mm. nimipäiväkalenteri. Pyhäinpäivä oli omistettu sellaisille pyhimyksille, joita ei ollut muina päivinä mainittu. Vaikka luterilaisuus luopui pyhimysten palvonnasta, se jatkoi katolista pyhäinpäivän viettämistä sekä säilytti katekismuksessa viittaukset pyhimyksiin, joiden kirjoituksiin perustuu eräät kirkon sakramentit.

        Raamatussa on tähän asiaan selvät ohjeet. Kuolleita ei saa rukoilla, ei edes pyytääkseen esirukousta. Juhlapäiviä ei saa siirtää, uusia juhlia ei saa asettaa eikä säädettyjä juhlia saa lakkauttaa.

        • Filos

          Miten sitten Kristuksen ylösnousemuksenpäivä? Saako siitä tehdä juhlapäivän? Maailman ja koko iäisyyden tärkein päivä, johon huipentuu kaikki pituus. leveys, syvyys, korkeus. Ei riitä ihmisymmärrys käsittämään tässä ajassa tuon tosiasian täyttä syvyyttä. Hyvin varhain kristityt alkoivat tuota viikon ensimmäistä päivää pitämään juhlapäivänä. Tästä on viitteitä Apt 20:7.
          Apostoli Johanneksen nuorempi aikalainen Antiokian piispa Ignatius kirjoitti n. vuosikymmen Johanneksen kuoleman jälkeen Vähän Aasian Magnesian seurakunnalle lähettämässään kirjeessä: ”He (apostolisen ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä sapattia ja noudattivat Herran päivää, jona niin meidän (pakanakristittyjen), elämä (Kristus) alkoi paistaa”, (ylösnousemuksessaan ja Pyhän Hengen vuodatuksen kautta, jotka tapahtuivat viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina). Myös Barnabaan kirje n. vuodelta 75? ja Justinus Marttyyri 140-luvulla, kertovat kristittyjen kokoontuneen Jumalanpalveluksiin viikon 1.päivänä, sunnuntaina, eikä sen 7.päivänä, lauantaina/sapattina.
          Kristittyjen lepo/juhla/”sapattia”, sunnuntaina ei ole keksitty vasta satoja vuosia myöhemmin jossain kirkolliskokouksissa, vaan se on ollut jo käytäntö apostolisesta ajasta lähtien, niin kuin sen aikaiset historioitsijat ja kirkkoisät todistavat.
          Uusi Liitto on Uusi Liitto! Se mikä on vanhaa on lähellä häviämistään ja katoaa.
          Herran ylösnousemuksen päivä on totisesti juhlan arvoinen! Joka sen kieltää, en tiedä, mitä pitäisi ajatella sellaisesta? Pistääkö arkkuun ja kansi kiinni kuuden tuuman rautanauloilla?