Patmos-blogi

Rukoile, mutta varo vääriä profeettoja

Reijo Telaranta Patmos Lähetyssäätiön hallituksen puheenjohtaja, talousneuvos Reijo Telaranta on ollut toimittajana ja päätoimittajana useissa isoissa lehtitaloissa. Vuonna 2005 hän jäi eläkkeelle Kotimaa-konsernin toimitusjohtajan tehtävästä. Hän on myös toiminut Hengen uudistus kirkossamme ry:n hallituksen puheenjohtajana. Reijon verkkosivut löytyvät osoitteesta www.reijotelaranta.fi
Julkaistu:

Oletko koskaan ihmetellyt, mitä tekemistä väärillä profeetoilla on sinun rukoilemisesi kanssa? Mitä tekemistä Jeremian kirjan 29. luvun peräkkäin olevilla jakeilla on keskenään? Kehotus oman kaupungin puolesta rukoilemiseen on kyllä tuttu ja ymmärrettävä, mutta miksi siinä heti perään aletaan varoitella vääristä profeetoista, ennustajista ja unista? Onko kirjoittajan ajatus kenties rönsyillyt tai pyhien tekstien kopioijalla kynä lipsunut?

Näin nuo jakeet kuuluvat: ”Herra Sebaot, Israelin Jumala, sanoo kaikille pakkosiirtolaisille, jotka hän on siirtänyt Jerusalemista Babyloniaan: — Toimikaa sen kaupungin parhaaksi, johon minä olen teidät siirtänyt. Rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidänkin menestyksenne. ”Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Älkää antako keskuudessanne olevien profeettojen ja ennustajien pettää itseänne! Älkää uskoko unia, joita he teille kertovat. Silkkaa valhetta he julistavat teille minun nimissäni, en minä ole heitä lähettänyt, sanoo Herra. (Jer.29:4,7- 9 KR92)

Monien ja osin hyvin raskaittenkin omien kokemusteni myötä olen oppinut ymmärtämään, miksi nuo jakeet ovat juuri niin kuin ne ovat. Ne todella kuuluvat yhteen.

Me kristityt elämme tämän maailman monenlaisten omatekoisten ”profeettojen” ympäröiminä.

Yhdet kertovat meille vakuuttavalla äänellä, kenestä tulee Yhdysvaltojen seuraava presidentti. Toiset julistavat tietävänsä salatun totuuden koronasta, maskeista ja rokotteista. Kolmannet kertovat, että Jumala on ilmoittanut heille, ketkä kristityistä ovat harhaoppisia. Tai he paljastavat uuden jännittävän salaliiton. Tai he kertovat ajankohdan, jolloin tulee maailmanloppu.

Netin keskustelupalstoilla meille tarjotaan päivittäin profetioita ja vaihtoehtoisia totuuksia. Mitä hurjemmasta jutusta on kyse, sitä innokkaammin sitä myös jaetaan eteenpäin. Ja monet uskovat tällaisiin paljastuksiin aivan fanaattisuuteen saakka.

Hieman pienemmät ”profeetat” tyytyvät jakelemaan käskyjä ja kieltoja hengellisissä kysymyksissä. Yhdet kieltävät viettämästä joulua. Toiset kiivailevat rukousasennoista, juhlapäivistä ja Jeesuksesta käytettävistä nimistä. Ei pidä rukoilla Jeesusta vaan Jeshuaa. Ei liioin sovi noin vain kääntyä Jumalan tai taivaallisen Isämme puoleen. Häntä on lähestyttävä arkana käyttäen nimeä Jahve tai kirjaimia JHVH, he opettavat.

Mitä kaikella tuollaisella kuohunnalla on tekemistä minun rukoilemiseni kanssa? Miksi jakeet on pantu peräkkäin?

Paljonkin. Jos vilkuilen koko ajan pelokkaana ympärilleni ja pelkään tekeväni tai uskovani väärin, minun on vaikea tietää, rukoilenko oikein. Pelokkaan on myös vaikea luottaa Isään, jota rukoilee. Ehkäpä myös opetuslapsilla oli oman aikansa fariseusten ja kirjanoppineiden keskellä tuollainen ongelma. Niinpä he pyysivät Jeesukselta: ”Herra, opeta meidät rukoilemaan.” (Luuk.11:1)

Tällöin Jeesus opetti rukouksen, jonka me tunnemme Herran rukouksena ja Isä meidän -rukouksena. Jumala on ”Isä meidän”. Jumala ei ole vain minun Isäni. Hän on meidän isämme. Siksi me rukoilemme tässä maailman tunnetuimmassa ja eniten käytetyssä rukouksessa aina sekä omien että lähimmäistemme elämän ja tarpeiden puolesta.

Palaan tähän täynnä aarteita olevaan rukoukseen tarkemmin myöhemmissä teksteissäni.

Kehotus rukoilla, mutta varoa vääriä profeettoja ja epäjumalia on niin tärkeä, että Raamatusta löytyy myös toinen jaepari, jonka viesti on hyvin samanlainen kuin edellä oleva Jeremian kirjan kohta.

Sakarjan kirjan 10. luvun kaksi ensimmäistä jaetta kuuluvat näin: ”Pyytäkää Herralta sateita, pitkälle kevääseen saakka! Herra nostattaa tuulispäät ja pilvet, hän lähettää sadekuurot. Hän antaa viljan viheriöidä jokaisen pellolla. 2. Mutta kotijumalat puhuvat valheita, ennustajat näkevät valhenäkyjä, kertovat joutavia uniaan, lohduttavat tyhjillä lupauksilla. Sen tähden kansa harhailee kuin lammaslauma uupuneena ja kurjana. Paimenta ei ole.” (Sak.10:1-2 KR92)

Sekä Jeremia että Sakarja kannustavat meitä rukoilemaan. Heti sen jälkeen molemmat varoittelevat meitä ennustajista, kotijumalista ja joutavista unista. Ennustajat ja kotijumalat ovat näyttävästi esillä meidän aikanamme. Horoskoopit, Tarot-kortit, ennustajat sekä kauko- ja henkiparantajat tarjoavat tiedotusvälineissä avoimesti palveluksiaan.

Aikamme yleisin kotijumala on mammona, mutta se ei suinkaan ole ainoa. Yhä useammat ovat kääntyneet palvelemaan myös erilaisia ismejä, aatteita ja teorioita. Monen elämässä sellaiset ovat saaneet uskonnon ja palvonnan aseman.

Mitä tietä kaiken tämän keskellä on mahdollista kulkea eksymättä kohti taivaan kotia? Miten me voimme pitää sydämemme puhtaana, uskomme palavana ja mielemme Jumalaan luottavaisena?

Luther opetti syntisistä ajatuksistamme jotain tärkeää. Ne ovat kuin lintuja. Me emme voi estää niitä lentämästä päämme yli, mutta me voimme estää niitä tekemästä päämme päälle pesäänsä.

Sama koskee vääriä profetioita, valheprofeettoja ja vaihtoehtoisten totuuksien levittäjiä. Me emme voi karkottaa sellaisia asioita ympäriltämme. Mutta me voimme varjella sydäntämme ja ajatuksiamme likaantumiselta pysymällä loitolla heistä sekä heidän teksteistään ja puheistaan.

Sananlaskussa 4:23 meitä varoitetaan: ”Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.” Vanhassa lastenlaulussa kerrotaan, mitä se merkitsee käytännössä: ”Älä silmä pieni katso mihin vain, älä korva pieni kuule mitä vain, sillä Isä taivainen näkee lapsen sydämeen.”

Omaa sydäntä kannattaa varjella, sillä Isä taivainen ei näe vain lapsen sydämeen. Hän näkee myös meidän aikuisten sydämeen.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *