Patmos-blogi

Seurakunta Kristus-kalliolla

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Kirkollisvaalien jälkeen Helsingin Sanomat iloitsi ennen kaikkea Helsingin Kallion seurakunnan tuloksesta, jossa pääkirjoitustekstiä lainaten ”nuoret tasa-arvoisen avioliiton tukijat ottivat suurvoiton”. Vaalitulos kirvoitti Hesarin vielä johtopäätökseen ja suositukseen: ”Tälle kalliolle kannattaisi kirkonkin seurakuntansa rakentaa.” Niin, kyllähän monelta taholta haluttaisiin koko kristillisen uskon ja kirkon sanoma romuttaa ja muuttaa perustuksiaan myöten, mutta näissä muutoshaaveissa on kuitenkin yksi ylitse pääsemätön ongelma!

Helsingin Sanomat kirjoitti pääkirjoituspalstallaan kirkollisvaalien jälkeisellä viikolla (23.11.-22) vaalien tuloksesta. Hesari iloitsi ennen kaikkea Helsingin Kallion seurakunnan tuloksesta, jossa pääkirjoitustekstiä lainaten ”nuoret tasa-arvoisen avioliiton tukijat ottivat suurvoiton”. Hesari veti tästä vielä johtopäätöksen ja suosituksen: ”Tälle kalliolle kannattaisi kirkonkin seurakuntansa rakentaa.”

Voi vain sanoa, että tuo suositus ei ole ainakaan Pyhästä Hengestä lähtöisin. Mieluummin se on samasta lähteestä, joka houkutteli aikanaan Jeesusta kumartamaan itseään. Kun Jeesus oli kiusattavana erämaassa, saatana näytti hänelle kaiken maailman kunnian ja loiston ja sanoi:” Jos kumarrat minua, niin kaiken tämän minä annan sinulle!”

Tässä ajassa huomaa, että tämän maailman median mielipiteet ja kannanotot alkavat käydä entistä röyhkeämmiksi, kun on kyse perinteisistä kristillisistä arvoista. Ehdotus rakentaa kristillinen seurakunta Kallion seurakuntanuorten vapaamielisten ajatusten varaan tuntuu erittäin köykäiseltä.

Kristushan antoi lupauksen seurakuntansa perustamisesta, kun hän oli opetuslastensa kanssa Filippuksen Kesareassa (Matt. 16:13-20). Kun hän kysyi opetuslapsiltaan:” Kenen te sanotte minun olevan?” Simon Pietari vastasi: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.” Jeesus sanoi hänelle: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, eivätkä tuone-lan portit sitä voita.”

Pietari, kreikaksi Petros, tarkoittaa kalliota ja Jeesuksen sanonta enteili sitä, että Hän tulisi aikanaan uskomaan seurakuntansa perustamisen opetuslastensa työn varaan, Pietari johtajanaan. Nuo Jeesuksen valitsemat opetuslapset joutuivat läpikäymään kovat koettelemukset ja seulonnan saatanankin taholta, jopa niin, että yksi heistä suistui iankaikkiseen tuhoonsa. Jokainen noista opetuslapsista oli valmis myös aikanaan kuolemaan marttyyrikuoleman. Ainoa, joka siltä säästyi, oli Johannes, joka kuitenkin oli Jeesuksen todistuksen vuoksi vankeudessa Patmos-saarella.

Kristuksen todellista seurakuntaa ei siis perustettu tämän maailman mielipiteiden, eikä tämän ajan nuorten vapaamielisten, häilyvien ja jatkuvasti vaihtuvien aatteiden varaan. Jään vaan kysymään, kuinkahan moni noista hesarin mainostamista nuorista olisi valmis menemään Kristuksen vuoksi ristiinnaulittavaksi, leijonien syötäväksi, miekalla tapettavaksi, kivitettäväksi, roviolla poltettavaksi jne.? Haluan tällä kaikella vain korostaa sitä, että Kristus ei todellakaan perustanut seurakuntaansa mille tahansa perustalle.

Tämä maailma hesareineen voi yrittää horjuttaa todellista Kristuksen seurakuntaa tavalla, jos toisellakin, mutta Kristus antoi tuossa samassa yhteydessä myös valtavan lupauksen sanomalla:” Ja tuonelan portit eivät sitä voita!” Kyllähän saatana on vuosisatojen aikana yrittänyt monella tavalla tehdä tyhjäksi, murentaa tai vaihtaa joksikin muuksi Kristuksen seurakunnan perustukset, mutta saatana on viime kädessä voimaton, koska todellisella Kristuksen seurakunnalla on valtava lupaus: edes tuonelan portit eivät sitä voita! Jos kristillinen seurakunta olisikin vain inhimillinen rakennelma, se olisi tuhoutunut täysin jo ajat sitten.

Tämä maailma ja tämän ajan langennut kirkko voivat keksiä mitä tahansa maailman mielisyyttä tavoitellessaan. Sen papit voivat perustaa seurakuntaansa, vaikka sambakoulun. Tai vapaamieliset ryhmät voivat voittaa vaaleissa, vaikka sataprosenttisesti kaikki paikat. Mutta on yksi asia, jota tämä maailma ei voi tehdä, ja siihen myös kilpistyvät kaikki radikaalit pyrkimykset Kristuksen todellisen seurakunnan ja kristillisen uskon muuttamisesta. Se ei voi pakottaa seurakunnan Herraa Jeesusta Kristusta olemaan mukana kaikissa heidän muutospuuhissaan.

Ilmestyskirjassa Jeesus Kristus sanoi jo Efeson seurakunnalle: ”Minä tulen ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta”, Ilm. 2:5. Pyhää Henkeä ei siis voida pakottaa mukaan tämän maailman mielen mukaiseen touhuun, vaan seurakunnan Herra voi jopa tulla ja siirtää koko luopuneen seurakunnan pois paikaltaan.

Kristus-kallio on seurakunnan ainut perustus, joka on kestänyt jo vuosituhansien ajan ja tulee kestämään. Jos jossakin ei hyväksytä tuota ainoaa oikeaa perustusta, vaan yritetään se vaihtaa johonkin uuteen ja vapaamieliseen, Jeesus on valmis, vaikka hylkäämään tuon seurakunnan ja suojaamaan omat uskolliset palvelijansa, jotka ovat valmiit tekemään hänen tahtonsa. Jeesus on jopa valmis johdattamaan omansa pois porttokirkon helmasta suojellakseen heidät tämän maailman saastutukselta.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Filos

    Amen!
    Tällaista saarnaa lisää.

  2. Kommentaattori

    Hedelmistä puu tunnetaan. Onko kellään koskaan käynyt mielessä, ettei nämä samasukupuolisia vihkivät kirkot ole koskaan edes olleet Jumalan pyhien seurakuntia? Itse erosin kirkosta silloin, kun se alkoi siunaamaan samasukupuolisia pareja.

    Paavali muuten kirjoitti korinttilaisille, ettei Jumalan pyhien seurakunnassa saa naiset puhua. Vaikka kirkkolain 1 ja 2 § mukaan kirkon pitäisi noudattaa Raamattua, niin jostain syystä se nyt ei päde tähän tapaukseen eikä moneen muuhunkaan, nykyään ei juuri mihinkään.

    Viime adventtina Paavalin kirkkoon marssi sambatanssijoita Hoosianna virren tahdissa, josta oli tehty letkeä latinosovitus. Messun televisio Yle, joten kansa sai sambaviihdetä suoraan kirkosta. Karnevaalikulkueen jäljessä tuli kirkkoherra Kari Kanala sisälle ja hän vierellä sambasi naispappi, jota lehdistö tituleeraa seksipapiksi, koska hän pitää seksikoulua ja kirjoittaa aiheesta someen.

    Muuten Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä oli taannoin iso kuva kirkkoherra Kari Kanalasta, jolla ei ollut vaatteita päällään. Löydätte artikkelin ja kuvan tarvittaessa googlaamalla. Sovinnaisuussyytä en anna tarkempaa viitettä, koska kuva ei ole sopivaa katsottavaa.

    Mistä tämä kaikki kertoo? Tätä kirkkoa ei ole koskaan perustettu Kristus-kalliolle, minä takia se kantaa huonoa hedelmää.

  3. kirjoitusten mukaan

    Raamatun alun perin hebreaksi kirjoitetut tekstit ovat värittyneet ja vääristyneet jonkin verran, kun niitä on huterasti kopioitu ja käännetty useita kertoa mm. aramean ja kreikan kautta muille kielille. Jeesus ei antanut Simonille nimeä Pietari vaan hebrealaisen nimen Keph, josta UT:ssa on aramealainen käännös Keefas. Hebrean sana Keph merkitsee kalliota, kuten merkitsee myös kreikkalainen sana Petros ja aramealainen sana Keefas.

    Jeesus puhui alun perin opetuslapsilleen hebreaa, minkä takia Matteuksen evankeliumissa on tyypillinen hebrealainen sanaleikki: sinä olet Keph (kallio), tälle kalliolle minä perustan kirkkoni. Tosin Jeesus ei tarkoita Pietarin olevan se kallio, jolle Jeesus perusti kirkkonsa, vaan hän tarkoittaa sitä Pietarin uskoa, että Jeesus on Messias, elävän Jumalan Poika. Raamattu sanoo Jumalan olevan kallio, minkä Paavali myös liitti Jeesukseen. Kristuksen kirkko perustettiin sille kalliolle, että Jeesus on Kristus.

    ”Sinä päästit minut turvaan, sinä olet vuorilinnani. Jumalani, sinuun minä turvaudun, sinä olet kallio, olet kilpeni, sinulta saan avun ja suojan.” (Ps 18:2)

    ”Jumalassa on pelastukseni ja kunniani. Hän on luja kallio, hänessä on turvani.” (Ps 62:7)

    ”ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.” (1 Kor 10:4)