Patmos-blogi

Tohtori Baruch Korman – Juutalainen rabbi Messiaan palveluksessa

Radio Patmos Radio Patmoksen toimittajat kirjoittavat Patmos-blogilla mielenkiintoisista aiheista ja vieraista.
Julkaistu:

Tohtori Baruch Korman on Raamattuun keskittyvä, maailmankuulu, messiaaninen juutalainen ja rabbi. Tohtori Kormanin Israelissa sijaitseva järjestö LoveIsrael.org tuottaa Raamatun opetusohjelmia viikoittain 12 kielellä yli 190 maahan maailman suurimpien kristillisten televisiokanavien kautta kuten Daystar, God TV ja Trinity Broadcast Network. Tohtori Kormanin Raamatun opetuksia on mahdollista nähdä myös internetissä kuten LoveIsrael.org- ja My Bible Study online -sivustolla. Tohtori Kormanilla on myös Israelissa viikoittainen hebreankielinen Raamatun tutkiskeluohjelma. Baruch Korman työskentelee Israelissa Zera Avraham -yliopiston lehtorina.

Baruch Korman muutti Rivka-vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa Yhdysvalloista Israeliin vuonna 2002, josta lähtien he ovat olleet maan kansalaisia.

Toukokuun lopulla, ennen Suomen kokoussarjaa oli kunnia pitää iltapäivän vieraana Radio Patmoksessa tohtori Baruch Kormania tulkkinsa Marko Kulpakon kera.

“Olin yliopistossa ensimmäistä vuotta ja luulin meneväni erilaiseen tilaisuuteen. Huomasin, että ihmisillä oli Raamatut käsissään. Minulla on juutalainen tausta ja meille oli opetettu, että pysykää kaukana niistä, joilla Raamattu. He haluavat käännyttää teidät kristinuskoon ja minä en ollut kiinnostunut siitä. Kun käännyin menemään pois niin henkilö, joka oli kutsunut minut tuli vastaan ja hän tervehti lämpimästi ja laittoi kätensä niskani taakse kiltillä tavalla mutta samalla ohjaten minut takaisin tilaisuuteen.”

Tohtori Korman kertoo haastattelussa, kuinka hän joutui pieneen ryhmään keskustelemaan Raamatusta. Ryhmän johtaja sanoi aina hänen vastauksistaan, että ne ovat väärin. Korman haastettiin tutkimaan ja lukemaan Raamattua. Tästä alkoi prosessi, jossa Jumala alkoi puhua hänelle Raamatun Sanan kautta ja hän löysi Jeesuksen omana pelastajanaan.

Tohtori Kormanin perhe oli kerrankin yksimielinen siitä, että Jeesuksen seuraajasi ryhtyminen oli huono päätös ja hänen vanhempansa jopa uhkasivat ottaa hänet pois testamentistaan.

Tänä päivänä tohtori Korman voi todistaa siitä, kuinka muutamia hänen perheestään on tullut uskoon ja välit kaikkine kanssa ovat hyvät ja lämpimät.

“Ennen kuin tulin uskoon halusin tulla poliitikoksi. Mutta uskoon tulon jälkeen ajattelin, että voin tuoda jotain positiivista vaikutusta jakamalla Pyhiä Kirjoituksia. Meidän työssämme pidämme Jumalan Sanaa virheettömänä taivaasta tulleena. Kun otamme Sanan itsellemme me voimme löytää Jumalan tahdon ja se on elämässä kaikkein parasta. Valitettavasti monet kirkot ovat tänä päivänä hylkäämässä Raamattua. Haluamme kannustaa kuulijoita seuraamaan Jumalan Sanaa ja tahtoa.”

Tohtori Korman jatkaa kertomalla palvelutyöstään, kuinka heidän opetuksensa painopiste on kertoa Jeesuksesta juutalaisille heprean kielellä, opettamalla Raamattua systemaattisesti kirjoitus kerrallaan. Haastattelun lopussa tohtori Korman avaa Ilmestyskirjaa ja jakaa ymmärrystään lopun ajan tapahtumista sekä Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.

“Liian monet kristityt opettavat, että Jumala on tekemässä minun unelmastani totta. Meidän täytyy herätä. Kyse on Jumalan unelmasta.” Tähän totuuteen tohtori Korman oli herättelemässä suomalaisia kristittyjä kokouksissa Kokkolassa, Saarijärvellä sekä Kaustisilla. Nämä puheet ovat kuunneltavissa Radio Patmoksesta seuraavasti:

  • pe 24.06 klo 15:00 Messiaan tulo Jerusalemiin sekä klo 22:00 Vanhurskas perustaa valtakunnan
  • pe 1.07 klo 22:00 Sanalaskut, viisaus ja Jumalan pelko
  • pe 8.07 klo 21:45 Profetiat ja Eurooppa
  • pe 15.07 klo 22:00 Lopunaikojen näkökulma Raamatun valossa

 

Kuuntele koko haastattelu tästä, toimittajana Helvi Jääskeläinen: 
Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Apostolinen kristinusko

    Baruch Korman ja Joseph Shulam on varsin tunnettuja messiaanisia juutalaisia. Messiaanisten juutalaisten osuus kaikista juutalaisista on edelleen hyvin pieni. Israelissa heitä on joitain tuhansia, mutta ei enempää.

    Yhdysvalloissa kasvaa tällä hetkellä messiaanisuus voimakkaasti. Tosin messiaanisuudessakin on havaittavissa eri lahkoja sen suhteen, miten he suhtautuvat lakiin. Joissakin lahkoissa on omaksuttu ortodoksijuutalaisten perinnäissääntöjä mm. kipa ja eräät muut tavat, kun toisissa lahkoissa niitä ei hyväksytä Tooran vastaisina eikä siellä sallita pappien kutsumista rabbeiksi, koska Jeesus kielsi sen.

    Suomessakin on messiaanisia juutalaisia, joista yksi tunnetuimmista on pianisti Hillel Tokazier. Suomessa on varsin vähän messiaanisia juutalaisia, ehkä vain muutamia kymmeniä tai korkeintaan pari sataa, joista suurin osa on kantasuomalaisia.

    Oma havaintoni heistä on, että suomalaisten messiaanisten joukossa on maallikkosaarnaajia, joilla on hämmästyttävän korkea Raamatun tuntemus. He osaavat selittää Raamattua Vanhaa ja Uutta testamenttia yhdessä ja yhdistellen.

    Mielenkiintoiseksi messiaanisuuden tekee se, että se on itse asiassa juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Messiaanisten mielestä Jeesus ei perustanut uutta uskontoa, jollaisena uutena uskontona he pitävät ns. Roomassa syntynyttä klassista kristinuskoa.

    Messiaanisten mukaan kirkon ei olisi koskaan saanut hylätä Mooseksen lakia, ei edes pakanauskovien kohdalla. Tosin laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita varsinkaan ajalla, jolloin ei ole temppeliä.

    Heidän mielestä kristityissä kirkoissa tulkitaan Paavalin kirjoituksia väärin ikään, kuin Paavali olisi lopettanut lain noudattamisen. Messiaanisten mukaan Paavali ei koskaan opettanut lakia vastaan. Tästä asiasta voi sitten olla erilaisia mielipiteitä, mutta tämä on messiaanisten näkemys. Apostolien tekojen luvuissa 21 ja 24 kerrotaan, miten Pietarin ja Johanneksen käskystä Paavali jopa uhrasi temppelissä muiden kristittyjen juutalaisten kanssa.

    ”Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon… ”Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja. Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.” (Ap.t 24:14, 17-18)

    ”Paavali kiisti ne sanoen: ”Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan.” (Ap.t 25:8)

    • IlkkaT.O.

      On varmaan syytä lisätä tunnettuihin messiaanisiin Jonathan Cahnin nimi myös.
      Apt. 15: 5 – 9: Mutta fariseusten lahkosta..”Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia”. niin apostolit javanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa. ”…että pakanat minun (Pietari) minun suustani saivat kuulla evankeliumin (ei Mooseksen lakia) ja tulivat uskoon. Ja Jumala,sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoin kuin meillekin, eikä tehnyt mitään erotusta meidän (messiaanisten) ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidät sydämensä uskolla. (ei lain teoilla)
      Apt. 15:28 : ”Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu ja haureutta. Jos te näitä vältätte, teidän käy hyvin”.
      Messiaaniset apotolit ja vanhimmat päättivät yhteisessä kokouksessaan, ettei pakanuudesta kääntyneille tule laittaa Mooseksen lain noudattamista kuin näiden välttämätömien osalta, muutoinhan Pyhä Henki toimii opettajana UL:ssa.
      Gal.2: 14- (Paavali nuhtelee Pietaria ja muita messiaanisia, jotka olivat kääntyneet Mooseksen lain suorittamiseen vastoin evankeliumin totuutta): ”Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan (Huom. Paavalin sanat ”evankeliumin totuus), sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen:’ Jos sinä,joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja (huom.!) etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?” Me olemme luonnostamme juutalaisia emmekäpakanasyntisiä; mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin (messiaaniset) uskoneet Jeesukseen Kristukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta krsistukseen eikä lain teoista, koska mikään liha eitule vanhurskaaksi lain teoista”. 21. jae: ”En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on kuollut turhaan”.
      Gal. 3:- 8- Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta (siis ennen lain antamista Mooseksen kautta israelilaisille), julisti se Aabrahamille hyvän sanoman: ”Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi”. Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskoivan Aabrahamin kanssa. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ’ Kitottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoiteetuyna laissa, niin että hän sen tekee”. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi jumalan edessä lain kautta kiska ’vanhurskas on elävä uskosta”. Mutta laki ei perustaudu uskoon vaan: ”Joka ne täyttää, on niistä elävä”. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun Hän tuli kiroukseksi meidän edestämme – sillä kirjoitettu on: ’Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu’ – että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa (ei Mooseksen lain suorittamisella) pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvstun Hengen”.
      Eli kannattaa uskoa se, mitä Sanassa sanotaan: turha lisäillä omia tai muiden samanmieleisten tuntemuksia siitä, mitä esim. Paavali opetti ja mitä ei. Yllä tekstiosiot on puhdasta, väärentämätöntä Jumala sanaa.