Patmos-blogi

Toisen mahdollisuuden pääsiäinen sille, joka ohitti pääsiäisen

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

JEESUKSEN teloittaminen alkoi aamulla kello 9. Jeesus kuoli saman vuorokauden iltapäivällä klo 15.

Tiedämmekö, mikä oli kuolevan Jumalan Pojan viimeinen ajatus ennen kuin Hän kirjaimellisesti antoi henkensä – kukaanhan ei olisi voinut sitä ottaa. Lääkäri Luukas raportoi:

Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.” Sen sanottuaan hän antoi henkensä. (Luuk. 23:46)

Suurmiesten ja vaikuttajanaisten viimeiset sanat kiinnostavat. Mitkä olivat Jeesuksen viimeiset sanat?

Johannes kertoo.

Kun Jeesus oli ottanut hapanviinin, hän sanoi: ”Se on täytetty!” Sitten hän kallisti päänsä ja antoi henkensä. (Joh. 19:30)

”Tetelestai!”

Tämä on alkukielen sanonta, käännettynä suomen kielelle ilmaisu vaatii nuo kolme sanaa: ”Se on täytetty!”

Jotkut pyrkivät tekemään Jeesuksen viimeisestä huokauksesta jotakin säälittävää ja masentavaa. Eräänlaisen kuin turhaan eletyn elämän ääneen lausutun loppuyhteenvedon.

Miten väärin voidaankaan ymmärtää Jeesuksen viimeiset sanat!

Tetelestai ei ole valitushuuto.

Tetelestai on voiton huuto!

Tetelestai – maksettu täysin.

Maksettu viimeistä vaatimuksen piirtoa myöten.

JEESUKSEN päivinä roomalainen tuomari, vapauttaessaan vangin tämän kärsittyä rangaistuksensa loppuun, kirjoitti vangin tuomiokirjan nimilehdelle sanan tetelestai.

Kirjoitus julisti kaikille, joille asia kuului, että rangaistus oli suoritettu, ja rikollinen oli nyt vapaa.

Tehdystä rikoksesta ei enää voitu syyttää ja rangaista – ei millään muotoa eikä kenenkään toimesta koko maapallolla.

Jeesus tiesi, mitä Hän lausui viimeisenä sananaan ennen kuin antoi henkensä.

Maksettu loppuun saakka!

Maksettu viimeistä piirtoa myöten!

Koskaan milloinkaan ei kukaan voisi vaatia uutta maksua tästä velasta!

Oliko Jeesuksen viimeinen sana loppuselvitys Hänen omasta vaelluksestansa ihmisen lihassa, kaikessa kiusattuna ja lihassa heikoksi tehtynä?

Ei todellakaan! Mitään tällaista ei liittynyt Jeesuksen tunnustukseen.

Minkä velan Jeesus sitten julisti tulleen maksetuksi antaessaan henkensä?

Sinun velkasi! Ja minunkin velkani!

TIESITKÖ, että juuri sinä olet velallinen Jumalan tilikirjoissa olevien merkintöjen mukaisesti?

Paavali kirjoittaa asiastasi kirjeessään kolossalaisille (2:13-14):

Teidät, jotka olitte kuolleita rikkomuksissanne ja lihanne ympärileikkaamattomuudessa, Jumala teki eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. 

Hän antoi meille anteeksi kaikki rikkomukset ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli vastustajamme. Sen hän otti pois tieltä ja naulitsi ristiin.

Kun syntinen, kadotettu ihminen Pyhän Hengen herättämänä ja kutsumana kohtaa Kristuksen, tapahtuu anteeksiantamus.

Tapahtuu enemmänkin.

Herra Jeesus Kristus lunastaa syntisen.

Lunastus on juuri sitä, mitä suomen kielen sana ilmaiseekin. Syntinen ihminen on velkaa Jumalalle kadotetun elämänsä – Jumala tarkoitti ihmisestä taivasasukasta, mutta ihminen myi itsensä synnin alaisuuteen. Hän menetti taivaan. Hänestä tuli kadotuksen lapsi. Kirottu ulos iankaikkisesta yhteyselämästä taivaassa.

Synti on velkaa.

Ihminen elää ja tekee syntiä.

Syntielämä on Jumalan antaman elämän lahjan väärin käyttämistä.

Ihminen joutuu maksumieheksi elämän lahjan pilaamisesta ja tuhlaamisesta.

Ihmisestä tulee velallinen Luojalle.

Ja Jumala julistaa ihmisen kohdalle tällaisen totuuden:

Ei myöskään teidän Isänne, joka on taivaissa, anna anteeksi teidän rikkomuksianne.  (Mark. 11:26)

Kammottava – hirvittävä – totuus ihmisen todellisesta tilasta Luojan edessä.

Ihminen on syntinen – ajatustensa, sanojensa, tekojensa summana.

Ihminen on kadotettu.

Kerran Jumalan luomasta mestariteoksesta tuli syntiin lankeamisen kautta pilattu ja arvonsa kadottanut olento.

Mutta mikä ihmeiden ihme:

Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. (Joh. 3:16).

Sen, mitä ihminen ei kykene tekemään itsensä eikä ainoankaan lähimmäisensä puolesta, sen Jumala teki lähettämällä Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa kärsimään, kuolemaan ja joutumaan tuonelaan.

JEESUKSEN kärsinyt ja ristillä murhattu olemus on todistuskirja siitä, että sinun ja minun ja jokaisen herätetyn armoa etsivän ihmisen syntivelka on maksettu Tuomarille, Kaikkivaltiaalle Jumalalle.

Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa vaan sitä varten, että maailma pelastuisi hänen kauttaan.

Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita. (Joh. 3:17-18).

Velka on maksettu!

Sinunkin suuri syntivelkasi on maksettu viimeistä senttiä myöten!

On maksettu! On, on, on! Maksettu viimeistä senttiä myöten!

Sinua ei koskaan, milloinkaan, missään todeta maksuvelvolliseksi syntivelkasi kohdalla.

Sinua ei tuomita maksetusta velastasi.

Sinä olet ikuisesti vapautettu saatanan orjuudesta ja syntiluonnostasi.

Jeesus ei ainoastaan saavuttanut voittoa synnistä.

Jeesus voitti myös kuoleman.

Ihminen elää katoavassa kehossa.

Eräänä päivänä anteeksi saanut pelastettu ihminen saa riisua vanhan ihmisen rakennuksen ja pukeutua uuteen katoamattomaan rakennukseensa.

Paavali käsittelee tätä suorastaan käsittämätöntä aihemaailmaa seuraavasti:

Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: ”Kuolema on nielty ja voitto saatu. Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun pistimesi?” Kuoleman pistin on synti, ja synnin voima on laki. Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! (1. Kor. 15:54-57)

VOITKO uskoa tähän?

Voit!

Jeesus nousi kuolleista. Kuolema ei voinut pitää synnin vankeudessa sitä, joka ei ollut tehnyt syntiä. Ja koska Jeesus kuitenkin kuoli sinunkin syntiesi sovittajana, Hänen voittonsa pitää sisällään sinun kadotetun asemasi muuttumisen todellisuuden.

Heprealaiskirjeen luvussa 2 kirjoitetaan ihmisistä, jotka elävät koko elämänsä syntiensä tähden kuoleman pelossa. He ovat vankeja, sidottuja, kidutettavia.

Jeesuksen sijaiskuolema vapauttaa kaikesta tästä.

Jeesus nousi kuolleista sinetöiden kohdallesi Hänen sijaiskuolemansa tuoman ja suoman iankaikkisen asemasi muutoksen, uuden tilasi – olet armosta pelastettu taivaan kansalainen. Olet vapaa – ikuisesti vapaa – saatanan kahleista ja vallasta.

Et ole täydellinen – vielä.

Vanhassa lihassasi hallitsee kiusaten sinua synnin voima ja houkutukset.

Mutta uusi elämä – Kristus sinussa – on voittoelämää.

Saat Hengellä kuolettaa lihan teot.

Saat elää kiusausten voittajana.

Ja ihmeellistä, ihmeellistä: jos lankeat, Jumalalla on armoa armon päälle. Pyhä Henki uudistaa sinut. Taivaassa kääntyy uusi puhdas sivu elämäsi tekojen kirjassa. Matka jatkuu. Turvassa perille saakka.

Kuolema on menettänyt otansa – viikate on poissa viikatemiehen käsistä. Perkeleen aseet on riisuttu armahdetun syntisen kohdalla. Kuolema ei ole kristitylle pelättävä hirviö, viimeinen kauheus elämän tien päässä. Kadotettu sielu kulkee iankaikkiseen pimeyteen. Armosta pelastettu pääsee Karitsan ilohäihin.

Kuolema on kristitylle kirkasta, hyvää, kaunista – ja se mikä on kuolemassa vihollisuutta, sekin paratiisin ovella paljastuu kuin illuusioksi.

KAIKKI tässä kuvaamani johtuu yhdestä ainoasta – Jeesuksesta.

Ja siitä, että tämä Jeesus lausui viimeisenä sananaan tuon tetelestai – se on täytetty!

Sinun syntivelkasi vaatimukset on täytetty toisen taholta.

Ylistys, kunnia ja kiitos Jumalan Karitsalle, joka pois otti sinun ja minunkin synnit!

Olemme vapaita iloon ja iankaikkiseen kuolemattomaan elämään saakka!

LUET tätä tekstiäni tarkoituksellisesti, kun pääsiäinen tänä armon vuonna on jo takanapäin

Heprealaisessa uskonnossa tunnetaan edelleen käsite pesach shein. Toinen pääsiäinen.

Ihmisen kohdalla se tarkoittaa juutalaisessa uskonnossa mahdollisuutta täyttää pääsiäisen lupaukset ja velvollisuudet niin ja niin monta vuorokautta varsinaisen pääsiäisen ajan jälkeen – toisena pääsiäisenä. Näin ihmispoloinen varmistaa pääsevänsä sisälle jo ohitse kulkemaansa siunauksen todellisuuteen.

Rauha Moisio, legendaarinen Israelin lähetti, kertoi minulle monilla vaelluksillamme Israelin teillä toisesta pääsiäisestä. Hän itse oli ensimmäisen kerran kuullut aiheesta toiselta legendaariselta Suomen Lähetysseuran lähetiltä maisteri Aili Havakselta.

Monesti olen kiittänyt Jumalaa näiden kahden lähettisisaren elämästä – siitäkin, että omaan vaivaiseen ja vaivattuun elämääni sain sanoman toisesta pääsiäisestä – ja yleensä toisen mahdollisuuden Jeesuksesta Kristuksesta.

Sinulle kerjään saada viestiä seuraavan sanoman:

Tänä armon vuonna Jumalan pääsiäinen on vielä tuoreesti muistoissamme. 

Tartu pääsiäisen ilosanomaan. Saat uskoa syntisi anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja pyhässä veressä.

Lain vaatimukset on täytetty kohdallasi.

Elä ja ole vapaa.

Jeesus Kristus riittää kaikkeen, aivan kaikkeen kohdallasi. Muistathan: ”Se on täytetty!”

Se totisesti on täytetty!

PÄÄSIÄISYÖNÄ tänä vuonna olimme perheenä Katajanokan Uspenskin katedraalissa.

Vigilia kaikkineen jälleen kerran suorastaan järkytti sisimpäämme ylösnousemustodistuksen voimalla.

Ortodoksiseen palvelukseen kuuluvasti papit ja kuorot ja liturgiset palvelijat kulkivat sekä täpötäydessä katedraalissa että kaikilla ulkoalueilla, portailla, pihoilla parkkipaikoilla, pitkillä korkeilla portailla satojen ja satojen sakraalin tilan ulkopuolelle jääneitten keskuudessa. Koin Pyhän Hengen erityisen kosketuksen, kun liturgisissa vaatteissa kulkevat miehet keuhkojensa pohjasta kaikella äänen voimallaan huusivat rukousten keskellä sanansa ”Kuolemalla kuoleman voitti!” Kun tämä tapahtui lähellä paikkaa jossa seisoimme, niin ulko-ovien lasit kirjaimellisesti helisivät ja jotkut vigiliavieraat pitivät korvistansa. En sanoillani kykene kuvailemaan, mitä Pyhä Henki teki hengessäni, kun Hän todisti, että juuri tällä tavalla Kristuksen voitto kuolemasta huutaa ja vaientaa kaikki muut minuakin vastaan huutavat perkeleitten äänet nyt ja kerran kirkkauden istuimen luona.

Se on täytetty!

Kuolemalla kuolemani voitettiin!

Siunaukset sinulle pääsiäisvigiliasta ja kristittyjen yhteyden poluilta: saamme elää, eikä kuolemalla ole koskaan viimeistä sanaa kohdallamme!

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *