Patmos-blogi

Viikonlopun kansainväliset uutispoiminnat 2.10.2021

Timo Keskitalo Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.
Julkaistu:

Timo Keskitalo toimittaa kansainväliset uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmoksessa lauantaina ja sunnuntaina klo 8-18:00 välillä tasatunnein.

Valtaosa Kenian kirkoista sulkee poliitikot saarnastuoleistaan, metodistit ainoa poikkeus

Parlamenttivaalit lähestyvät Keniassa, mikä tarkoittaa myös kampanjoinnin alkua. Valtaosa Kenian kirkoista on kuitenkin linjannut, etteivät ehdokkaat ole tervetulleita saarnaamaan tai puhumaan seurakuntien kokoontumisissa. Kenialaisista 85 % on kristittyjä. Noin kolmannes kuuluu perinteisiin protestanttisiin kirkkoihin ja runsaat 20 % roomalaiskatoliseen kirkkoon noin kolmannes afrikkalaisiin ja helluntailaistyylisiin kirkkoihin. Muslimeita on runsaat 10 % kenialaisista.

Anglikaanisen kirkon arkkipiispa Ole Sapit perustelee kieltoa jumalanpalveluksen pyhyyden kunnioittamisella. “Jokainen on tervetullut kirkkoon, mutta meillä on sekä penkit että saarnatuolit”, hän sanoo.

Monet kirkot pelkäävät jumalanpalvelusten muuttumista poliittiseksi show’ksi tai poliittiseksi kampanjaksi. Anglikaanien tavoin myös Kenian presbyteerit, roomalaiskatoliset ja evankeliset ovat rajoittaneet poliitikkojen mahdollisuutta puhua kirkoissa vaalikampanjoiden aikana. Myös Kenian muslimineuvostoa johtava sheikki Hassan Ole Naado sanoo tukevansa kristittyjen johtajien linjausta ja pitävänsä itsekin sopimattomana sitä, että poliittiset johtajat puhuisivat moskeijoissa.

Poikkeuksen ovat Kenian suurista kirkoista tehneet vain metodistit. Kenian metodistikirkon johtavan piispan Joseph Ntomburan perustelee kirkon linjausta sillä, että kirkko on kaikkia varten ja ihmiset ovat poliittisia olentoja. Hän lisää osan kenialaisista poliitikoista olevan metodistisaarnaajia.

(Lähde: Christianity Today 24.9.2021)

Venäjän protestanttisten kirkkojen johtajat tapasivat Moskovassa

Venäjän protestanttisten kirkkojen johtajat ovat tavanneet 90. Kerran Moskovassa. Inkerin luterilaista kirkkoa edusti piispa Ivan Laptev.

Kokouksen asialistalla olevista asioista tärkein oli tänä syksynä perustetun Protestanttisen koulutuksen neuvoston tulevan työskentelyn suunnitteleminen. Piispa Laptev on Inkerin kirkon pappiskoulutuksesta vastaavan teologisen instituutin rehtori.

Venäjän Protestanttisen koulutuksen neuvosto on suunnitellut liittyvänsä Tieteellis-opetukselliseen teologiseen yhdistykseen (NOTA). Samaa neuvostoa johtaa tällä hetkellä ortodoksinen metropoliitta Hilarion Alfejev. Yhdistykseen kuuluu 70 venäläistä korkeakoulua ja opetusta tarjoavaa tahoa, mukana on sekä ortodoksisia opetusinstituutioita sekä seitsemän merkittävää sekulaaria yliopistoa, kuten Moskovan, Pietarin ja Pohjois-Kaukasian yliopistot. Protestanttisen koulutuksen neuvoston arvellaan pääsevän NOTA:n jäseneksi vielä tämän vuoden loppuun mennessä.

Kokouksessa keskusteltiin protestanttisen teologian ylempien korkeakoulututkintojen kehittämisestä sekä mahdollisuudesta tohtoriopintolinjojen perustamiseen.

(Lähde: Inkerin kirkon verkkosivut 26.9.2021)

Moskovan patriarkka arvelee, että ekumeeninen patriarkka on joutunut toimimaan vastoin tahtoaan, pitää silti skismaatikkona

Moskovan patriarkaatin ja Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin välinen kiista on saanut jälleen uuden käänteen Moskovan patriarkka Kirillin tämän viikkoisesta saarnasta. Saarnassaan patriarkka Kirill korosti olevansa koko ortodoksisen maailman suojelija.

Viime esiintymisessään patriarkka Kirill arveli, että ekumeeninen patriarkka Bartolomeos on toiminut kirkollisten kanonien vastaisesti johtuen “ulkoisesta paineesta”. Kirill ei kuitenkaan nähnyt tämän oikeuttavan Bartolomeoksen toimia. Saarnassaan Kirill syytti Bartolomeosta epäsuorasti heikkoudesta ja muistutti, ettei Venäjän kirkko taipunut ateistisen valtion painostukseen kommunistisen Neuvostoliiton aikana. Lisäksi Kirill muistutti monista muista Konstantinopolin ekumeenisista patriarkoista, jotka olivat kärsineet jopa marttyyrikuoleman.

Lopulta patriarkka Kirill syytti avoimesti ekumeenista patriarkkaa skismaattisuudesta ja piti hänen kirkollista yhteyttään “itsevihittyyn” Ukrainan kirkkoon pätemättömänä ja kirkkolain vastaisena.

Tavallisesti vastaavia teräviä lausuntoja on kuultu Moskovan patriarkaatin tiedottajalta ja ulkosuhteista vastaavalta metropoliitta Hilarionilta. Nyt syytöksiä lateli kuitenkin itse patriarkka.

Moskovan ja Kostantinopolin välirikko juontuu vuoteen 2018, jolloin Konstantinopolin patriarkka tunnusti Ukrainan kirkon täyden kirkollisen itsenäisyyden eli autokefalian. Moskovan patriarkaatti ei tätä hyväksy, koska katsoo Ukrainan alueen kuuluvan historiallisesti omaan alueeseensa.

(Lähde: Orthodox Times 27.9.2021)

Yhdysvaltalainen katolinen arkkipiispa varoittaa transsukupuolisten pääsystä pappissemiaareihin, kehottaa varmistuman hakijoiden sukupuolesta

Milwaukeen roomalaiskatolinen arkkipiispa Jerome Listecki kehottaa Yhdysvaltain katoliselle piispainkokoukselle lähettämässään muistiossa piispoja harkitseman DNA- tai fyysisiä testejä kaikille pappisseminaariin hakijoille, jotta voidaan varmistaa näiden olevan biologisesti miehiä.

Muistion mukaan äskettäin Yhdysvalloissa oli havaittu, että pappisseminaariin oli tietämättä otettu transsukupuolinen henkilö. Roomalaiskatolisen kirkon opetuksen mukaan naisia ei voida vihkiä pappisvirkaan. Arkkipiispa Listecki pitää selvänä, ettei myöskään biologista sukupuoltaan miehiksi vaihtaneita naisia voida vihkiä papeiksi.

Julkiset lähteet eivät kertoneet, missä tällainen virhe oli tapahtunut. Arkkipiispan mukaan kyseisen henkilön kirkolliset dokumentit, esimerkiksi kastetodistus, oli väärennetty vastaamaan hänen uutta sukupuoli-identiteettiään.

Jotkin liberaalit kirkot ovat Yhdysvalloissa saattaneet kastaa uudelleen sukupuoltaan vaihtaneita ihmisiä heidän uudella nimellään. Roomalaiskatolinen kirkko on kuitenkin tuominnut tavan.

(Lähde: Catholic News Agency 29.9.2021)

Jesidit hengenvaarassa Puolan ja Valko-Venäjän rajalla

Puolan ja Valko-Venäjän rajalla on satoja turvapaikanhakijoita juuttunut Valko-Venäjän ja EU:n väliseksi kiistakapulaksi. Pakolaisten joukossa on 32 yhteen sukuun kuuluvaa jesidiä. He ovat olleet nyt viikon ajan metsässä ilman ruokaa ja juomaa. Osa heistä alkaa olla huonossa kunnossa. He ovat yrittäneet syödä puiden lehtiä ja juoda lammesta pysyäkseen hengissä.

Tuhannet maahanmuuttajat, lähinnä Irakista, Afganistanista ja Afrikan maista, ovat yrittäneet päästä Euroopan unionin maihin Valko-Venäjän kautta kuluneena kesänä. EU on syyttänyt Minskiä siirtolaisten työntämisestä rajoilleen kostona EU:n asettamista pakotteista Valko-Venäjää vastaan.

Puola on julistanut hätätilan rajalleen ja kertonut löytäneensä todisteita ääriliikkeistä joidenkin siirtolaisten puhelimista.

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin totesi 25. elokuuta, että Puolan ja Latvian on tarjottava maahanmuuttajille ruokaa, vettä, vaatteita, sairaanhoitoa ja väliaikaista suojaa, jos mahdollista, mutta se ei edellytä heidän päästävän maahanmuuttajia alueelle. Kuusi ihmistä on kuollut Puolan rajalla elokuun jälkeen.

ISIS-militantit ottivat jesidien alueen Pohjois -Irakissa elokuussa 2014 tehden kansanmurhan. ISIS -taistelijat tappoivat järjestelmällisesti miehiä ja vanhempia naisia ​​ja orjuuttivat nuorempia naisia ​​ja lapsia. Kansanmurhan ensimmäisinä päivinä 1293 ihmistä kuoli ja 6417 ihmistä siepattiin. 2760 ihmistä on edelleen kateissa.

Sadat tuhannet pakenivat kodeistaan ​​etsien suojaa leireiltä Kurdistanin alueella tai ulkomailta. Seitsemän vuotta myöhemmin suurin osa asuu edelleen leireillä, eivätkä voi mennä kotiin epävarmuuden vuoksi. Elämä leireillä on vaikeaa ja itsemurhien määrä on korkea.

(Lähde: Rudaw 28.9.2021)

Korkein oikeus Pakistanissa linjasi, että siepattu 14-vuotias tyttö on kypsä avioitumaan ja kääntymään avioliitossa muslimiksi

Pakistanissa avioitumisen alaikäraja on 16 vuotta. Tästä huolimatta tuomari katsoi, että Chashman Kanwal – joka oli 13-vuotias siepattaessa heinäkuussa 2021 ja on sittemmin täyttänyt 14 vuotta – on henkisesti kypsä suostumaan avioliittoon ja kääntymään muslimiksi. Kristitty perhe vaati tyttären palauttamista perheelle, mutta korkein oikeus torjui heidän vetoomuksensa 24. syyskuuta. Korkein oikeus tuomitsi siis vastoin valtion lakia ja päätti seurata islamilaista sharia-lakia.

Tuomioistuimen päätös muodostaa vaarallisen ennakkotapauksen tämän tyyppisille tapauksille – nimittäin, että avioliitot muslimimiesten ja kristityistä tai muista uskonnollisista vähemmistöistä peräisin olevien alaikäisten tyttöjen välillä voidaan pitää laillisina. Pakistanissa ei-muslimitytöt ja nuoret naiset siepataan usein ja pakotetaan kääntymään islamiin ja sitten heidät pakotetaan naimisiin muslimien kanssa, mutta viranomaiset eivät aina puutu asiaan.

Kesäkuussa 2021 kaksi sisarta, 18- ja 14 -vuotiaat kristityt, siepattiin ja pakotettiin naimisiin muslimimiesten kanssa ja kääntymään islamiin. Molemmat kertoivat, että heidän vangitsijansa olivat uhanneet tappaa heidät, jos he eivät suostuisi avioliittoon ja kääntymiseen.

(Lähde: Barnabas Fund 28.9.2021)

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *