Patmos-blogi

Yhden ihmisen tähden

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja etsii, kunnes löytää sen.” Luuk. 15:4

Vierailin Turun Mikaelinkirkon majataloillassa puhumassa palmusunnuntaina. Olin rukoillut tilaisuuden puolesta muutama päivä aikaisemmin rukoushetkessäni. Sydämelleni laskeutui silloin voimakas ajatus, jonka muotoilin rukoukseksi: ”Herra, vaikka en ole evankelista, niin jospa mukana olisi edes yksi, jonka saisimme sinä iltana johdattaa tuntemaan sinut.”

Näitä juttuja on vaikea selittää, mutta joka on joskus sellaista kokenut tietää mistä puhun, kun sanon, että sain voimakkaan tuntemuksen sisimpääni siitä, että minun pitää puhua niin kuin ”sille yhdelle”. Tekstiksi vahvistui mieleeni maailman tunnetuin Jeesuksen sana – Johannes 3:16. – ja sen merkityksen avaaminen.

Lähtiessä kohti Turkua kerroin vaimollenikin lyhyesti tästä ja saarnatekstistäni ja halustani puhua Jeesuksesta nyt niin, että ”Jumalan hyvyys” Jeesuksessa voisi vetää edes yhden parannukseen.

Noora, Mikaelinkirkosta, todisti alussa uskoontulostaan uushenkisyyden parista. Virpi ja Katja Kätkän (CatCat) hengelliset laulut sekä uskoontulotodistus puhuttelivat.

Kun oma vuoroni tuli tartuin Joh. 3:16 jakeeseen ja avasin sen sisältöä ja merkitystä. Puheeni päätteeksi sanoin: ”Jos täällä on edes yksi, joka et vielä tunne Jeesusta…” En pyytänyt nostamaan käsiä, enkä tulemaan eteen, kun en ole evankelista, mutta sanoin, että Jeesus on ovi ja ovi on tänäkin iltana auki. Sitten rukoilimme.

Tilaisuuden päätyttyä luokseni kirkon etuosaan tuli kaksi naishenkilöä. Toisen itkuiset silmät punoittivat hänen pyyhkiessä kyyneliä. Toinen sanoi hymyillen tähän tapaan: ”Tässä olisi nyt yksi.”

Olin hetken häkeltynyt ja mietin, että mikä ”yksi?”

Pienen juttelun jälkeen tajusin, että tämä ”yksi” halusi antaa elämänsä Jeesukselle. Hänen ystävänsä oli tuonut hänet Majataloiltaan. Rukoilimme siinä yhdessä ja saimme näin johdattaa hänet Jeesuksen luo ja julistaa synnit anteeksi.

Ihmeellinen ilta ja rukousvastaus. Enemmän kuitenkin hänelle, tälle yhdelle, kuin minulle. Mutta minullekin.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kadonnut löytyi

    Hienoa. Kiitos Pasi tästä blogista.
    (- Mitä joihinkin kommentteihin tulee, niin Paavali taisi varoitella joidenkintyyppisistä kinastelevista väittelevistä keskusteluista.)

  2. Ujohko

    ”Raamatun mukaan ei ole syntien anteeksiantoa, jos ei ota uskovien upotuskastetta.”

    Samalla tavoin kiihkoiltiin ympärileikkauksen puolesta, sen merkityksestä.

    Kuitenkin Joh. 3:5 (Uskonkirjat.net) kertoo:
    ’Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.’

    King James-käännöksen avulla päästään kohtaan water, vesi.

    Thayer’s Greek Lexicon kertoo sanasta υδωρ:
    Merkitys

    1) water

    1a) of water in rivers, in fountains, in pools

    1b) of the water of the deluge

    1c) of water in any of the earth’s repositories

    1d) of water as the primary element, out of and through which the world that was before the deluge, arose and was compacted

    1e) of the waves of the sea

    1f) fig. used of many peoples

    Alkukielinen sana antaa meille syvemmän ymmärryksen, että meidän tulee palata Jumalayhteyteen, siihen tilaan mikä vallitsi ennen. Tämä avautuu samalla tavalla kuin Jeesuksen kommentti Matteus 16:11
    Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta.”

    Vedellä läträäminen ei ole se juttu.

  3. Anne Vuolle-Kettunen

    Kiitos Jumalalle.

  4. kirjoitusten mukaan

    Pasi Turunen sanoi: – Rukoilimme siinä yhdessä ja saimme näin johdattaa hänet Jeesuksen luo ja julistaa synnit anteeksi.

    Raamatun mukaan ei ole syntien anteeksiantoa, jos ei ota uskovien upotuskastetta. Ei riitä, että tunnustaa syntinsä ja uskonsa. Pitää myös ottaa uskovien upotuskaste, jotta saa synnit anteeksi.

    Miksi ristinryöväri sitten saattoi pelastua ilman kastetta? Koska Jumalan Poika ei ollut vielä kuollut ja noussut kuolleista, mihin upotuskaste perustuu, eikä antanut vielä kastekäskyä, jonka hän antoi vasta ylösnousemuksensa jälkeen. Sen jälkeen ei voi pelastua ilman upotuskastetta. Kuten Raamattu opettaa, älkää vitkastelko, vaan ottakaa heti upotuskaste.

    ”Ja hän sanoi heille: ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark 16:15,16)

    ”Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” (Ap.t 2:38)

    ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt 7:21)

    • Marko

      Toisaalta Jeesus ei sano mitään henkilöstä, joka uskoo mutta jota ei ole kastettu. Kadotukseen tuomitaan ihminen ”joka ei usko”. Ei muuta.

      Itse näen, että Uusi Testamentti opettaa vahvasti pelastusta uskon kautta. Vain ja ainoastaan uskon kautta. Synnit saa anteeksi kun ne tunnustaa aidosti katuen. Kaste ei pelasta.