Patmos-blogi

Ystäväni Benny Hinn

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

Tuttavuuteni minua täsmälleen kymmenen vuotta nuoremman Benny Hinnin kanssa alkoi kohtaamisella Pyhässä Maassa 1970-luvun loppupuolella. Matkasin Patmos-pyhiinvaeltajajoukon johtajana perinteisellä Israel-matkalla. Tietämättäni amerikkalainen Logos-kustannusimperiumin omistaja/johtaja Daniel Malachuk oli oman kaksisataa sielua käsittävän ryhmänsä kanssa Israelissa. Olimme ystävystyneet eräitä vuosia aikaisemmin Yhdysvalloissa, ja miten johdatus olikaan ohjannut, nyt asustimme ryhmiemme kanssa samassa hotellissa Beetlehemissä. Amerikkalaisryhmällä oli ohjelmallinen illanvietto hotellin auditoriossa. Iloitsin saadessani kutsun ohjata suomalainen joukkomme illan tilaisuuteen. Minulle kerrottiin tilaisuudessa puhuvan ja palvelevan esirukoustehtävissä palestiinalaissyntyinen evankelista Toufik Benedictus ”Benny” Hinn. Tilaisuus kesti neljättä tuntia ja viimeisen ryhmäläiseni poistuessa huoneeseensa kello osoitti lähes aamuyön yhtä. Suomalaiset eivät olleet vain sivusta seuraajia. Daniel järjesti tulkkaamismahdollisuuden suomen kielelle. Ryhmälleni ilta oli – näin useat todistivat vielä Suomeen palattuamme – kaksiviikkoisen pyhiinvaellusmatkamme huippuelämys. Ei epäilyäkään siitä, että useat matkalaisemme kokivat konkreettisia Jumalan Hengen elämään puuttumisia Bennyn palvellessa. 

PALESTIINALAISEN Bennyn ja minun välilleni kehittyi välittömästi sydämellinen ystävyyssilta. Bennyn hengellinen aitous kosketti minua.

Edellä mainitun tilaisuuden päättyessä siirryin Bennyn toivomuksesta hänen kanssansa huoneeseeni. Keitimme sähköpannussa kahviveden, mutta kahvin sekoittamiseen, juomisesta puhumattakaan, emme sinä yönä ennättäneet.

Benny halusi vain rukoilla.

Heti huoneeseen tultuamme Benny kirjaimellisesti putosi polvilleen vuoteeni reunaa vasten. Hän alkoi rukoilla arabian kielellä, vaihtoi englanniksi ja hepreaksi, ja sitten uudet kielet ottivat vuoronsa.

Benny rukoili vartin ajan kielillä.

Itse olin istuutunut puiselle tuolille ja myönnän olleeni jotenkin ulkona tapahtuvasta.

Benny lopetti rukouksensa, pyyhki kyyneleitä kasvoiltansa ja kohottautui seisaalle.  Hän kohdisti katseensa minuun ja pyysi anteeksi. Nytkin muistan hyvin hänen tuolloiset sanansa:

”Veli Leo, anteeksi, että en rukoillut sinun puolestasi … jotenkin vain unohdin, että olet tässä ja että minä olen sinun huoneessasi. Anteeksi. Mutta niin monta noista suomalaisistasi jäivät henkeeni kuin Pyhän Hengen maalaamina tauluina, ja minä – minun vain täytyi rukoilla heidän jokaisen puolesta niin kuin Henki antoi aihetta.”

Missään vaiheessa viiden vuosikymmenen aikana en ole lakannut kokemasta ja pitämästä Bennyä ystävänä ja veljenä.

Tapasimme toisiamme useasti Beetlehemin jälkeisinä vuosikymmeninä. Amerikassa.   Kanadassa. Euroopassa. Tukholmassa.

Kutsuin Bennyn Suomeen.

NOINA aikoina aloin aavistella ja sitten toki sain vastaansanomattomat todisteet siitä, että Bennyssä oli tapahtunut tai tapahtumassa kaksi, kolmekin rajua teologiaan ja hengelliseen elämään vaikuttavaa muutosta.

Hitaasti mutta varmasti niin sanottu uskon sana oppi valtasi Bennyn julistajapersoonaa.

Benny perusti Orlandoon, Floridaan Christian Center-seurakunnan. Vuosi oli tuolloin 1983.

Tuosta ajankohdasta alkoi Bennyn maailmanmissio, josta vastaansanomattomasti nousee esille esimerkiksi seuraava faktuaalinen numeroluku: Benny on tavoittanut sanomallaan eri medioitten välityksellä miljardi kanssaihmistä. Yksi esimerkki: Intian kristillisen historian massiivisin kristillinen happening oli Bennyn kolmen kokoustapahtuman helminauha, jolloin kaikkiaan 7.3 miljoonaa ihmistä olivat tavalla ja toisella saapuvilla kuuntelemassa joko livenä tai seuraamassa paikallisissa medioissa reaaliajassa evankelistan palvelutehtävää.

Ja kaiken tämän jatkuessa jo mainitsemani uskon sana oppi syveni syvenemistään evankelistassa – ja samanaikaisesti miljoonien kristittyjen mielissä kasvoi vahvistuva pelko siitä, mihin tämä word of faith kultti lopulta veisikään Jumalan miehen.

Bennyn veljenpoika Cosi Hinn koki hengellisen pakotteen kirjoittaa sedästänsä tämän menestysteologiaa valaiseva hyvin kriittinen kirja. Cosi rakensi samalla rukousrintaman setänsä ympärille, ja hitaasti mutta varmasti Bennyn hengellistä elämää alettiin valvoa esirukoilijoitten alttareilla.

Vain taivaassa tiedetään, miten paljon ristiriitaisuutta ja tuskaa ja hätää omassa hengessäni tuli koettua noina aikoina.

Benny Hinn oli ystäväni, veljeni, olimme toistemme esirukoilijoita. Saumattomana jatkona Beetlehemin tapahtumasta.

Sain Bennyltä ja perheeltänsä kerran, pari vuodessa kortteja ja joskus faksisanomia.  Kaikki tämä oli polttoainetta rukousalttarilla. Jouduin kyllä ottamaan etäisyyttä Bennyn uskon sana teologiaan ja varoittamaankin siitä, mutta hetkeksikään en kokenut Jumalan antavan lupaa jättää Benny ja hänen rakkaansa rukousalttarini ulkopuolelle. Kun sellainen mahdollisuus – kiusaus – joskus välähti uudestisyntymättömässä sielussani, niin seuraavassa hetkessä Pyhä Henki oli puhaltanut sen pois mielestäni ja johtanut ajatuksiini hetket Beetlehemin hotellihuoneessa, kumpikin polvillamme vuoteeni vierellä – minä ottamassa vastaan nuoren evankelistan siunausta ja kättensä päälleni panemista.

JA SITTEN!

Eräänä päivänä sain tietokoneeseeni ruotsalaisen pastorin Stanley Sjöbergin lähettämän videon.

Stanley on eläkevuosiansa hiljaisuudessa elävä Ruotsin kuuluisimpiin kuuluva karismaattinen helluntailaisjohtaja. Olemme olleet ystäviä ainakin neljänkymmenen vuoden ajalta. Olen vieraillut kymmeniä kertoja Stanleyn aikoinaan johtaman Tukholman Citykirkon suomalaisryhmän jumalanpalveluksissa. Yhdessä hänen kanssansa sain myötävaikuttaa Benny Hinnin Tukholman kokoussarjan syntymiseen.

Tuo mainitsemani video.

Benny istui kameran edessä. Hänen läheisimpiin avustajiinsa vuosien aikana kuulunut musiikin johtaja – joka muistetaan Bennyn Helsingin vierailun Jäähallin kuoron mestarillisena johtajana – ja tv-toiminnan vastuullinen päätoimittaja istuivat hänen vierellänsä. Miehet juttelivat. Bennyn kädessä oli yksinkertainen nappulamikrofoni, jota hän piti vuoroin omien kasvojensa ja vuoroin vieressä istuvan työtoverin, uskotun veljen kasvojen edessä. Jossakin tallensi tv-kamera käytävää keskustelua.

Benny Hinn aloitti sanojensa mukaan tunnustuspuheen.

Benny kohdisti sanansa maailmanlaajalle kristikunnalle – pyytäen anteeksiantoa.

Mitä anteeksipyyntö koski?

SEURAAVASSA Bennyn omat sanat:

”Menestysteologiani ei ole ollut Jumalalta. Ei mikään koskaan lausumani ole ollut niin täysin Jumalan tahtoa vastaan kuin se, että olen pimeydessäni opettanut, että jos täytämme kaksi ehtoa: että meillä on vahva usko ja että annamme paljon rahaa Jumalan edustajille, silloin saamme automaattisesti ottaa vastaan terveyttä, rikkautta ja aineellista menestymistä.”

Ja Benny jatkaa videolla:

”Monissa piireissä et kuule muusta kuin siitä, miten voit rakentaa lihasi hyvinvointia ja miten saat valita kuultavaksi vain sinulle hyvää lupaavaa menestysteologiaa. Kaikki kuulkaa mitä nyt sanon: kun tänään luen Raamattua, en lue sitä niillä silmillä, joilla luin Raamattua yli kaksikymmentä vuotta sitten. Silloin silmäni olivat hakutyössä väärentäen sitä, mitä Jumala sanoi.”

”Minulla on nyt uusi Raamattu – tai: minulla on kaikkein vanhin Raamattu, Jumalan Raamattu, ja kun sitä luen kaikkien eksytysten jälkeen, niin tuo vanha Raamattu on nyt minulle ja minussa kuin uusi Raamattu.”

”Sanon suoraan: on synti asettaa hinta – mammonamäärä – Jumalan voimalle. On synti sanoa: Antakaa tuhat, ja Jumala parantaa teidät!”

”Jos minä nyt, tänään, olisin tilaisuudessa, jossa joku liittäisi toisiinsa uhrien antamisen ja Jumalan voiman kokemisen, minä puuttuisin menoon ja käskisin puhujaa vaikenemaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä.”

”Miten Pyhä Henki murehtiikaan, kun menestysteologit myyvät rahasta Hänen siunaustansa. Ja mitä tulee antamiseen, uhreihin: jos et anna pelkästään siksi, että rakastat Kristusta, joka antoi kaikkensa sinulle, niin jätä uhrirahasi kukkaroosi.”

”Koen fyysistä kipua, kun kuulen, miten saarnataan rahaa – ja kun tiedän itsekin syyllistyneeni samaan. Tiedätkö, mikä minua hirvittää eniten tässä elämässäni – nyt?  Se, että joudun taivaassa tilille kaikesta siitä, mitä mammonaan liittyen olen sanonut ja ollut ja tehnyt! Vaikka tämä nyt olisi viimeinen mahdollisuuteni sanoa vain yksi asia globaalille Kristuksen seurakunnalle, tässä se yksi ainoa asia tulee: Evankeliumi ei ole kaupan – ihmeet eivät ole ostettavissa! Hinta kaikelle, mitä tarvitset, on maksettu Golgatalla – lahjat ovat ilmaisia ja vapaita – ota vastaan: kaikki on maksettu!”

ONKO Benny Hinn nyt saavuttanut sen mitan täydellisyyttä totuudessa, joka on Jumalan ihmiselle yleensä mahdollista maanpäällisen vaelluksen aikana?

Olenko syyllistynyt hengelliseen idolisoimiseen edellisten tekstikappaleitten vierinnässä?

Vastaan näin: Varmaankaan Benny Hinn ei ole saavuttanut taivaallista korkeutta oikean teologian täydellisessä omistamisessa ja julistamisessa. Varmaankaan hänen ajatusmaailmastansa ei ole kadonnut jossakin totaalipuhdistuksessa kaikkia sellaisia ajatuksia ja sanoja, joista hänen arvostelijansa sellaista huomatessaan ilahtuvat suuresti ja alkavat hokea, miten valheellinen on Benny Hinn – kuulkaa nyt, ei hänen puheensa ole teologisesti ja käytännöllisesti täydellistä. Olen lukenut nettisivuilta jo muutaman vuoden ajan tällaisia lauseita: ”Sanokoon Hinn mitä sanoo, minä en usko – huono on huono ikuisuuteen saakka.”

Entä minä itse?

Niin.

Miten minä kaikkein pyhimmässä hiljaisuudessani reagoin?

Minä kuuntelen Pyhää Henkeä. Ja Henki kuiskaa minulle Jeesuksen ja apostoliensa opetuksia siitä, että minä en ole veljeni tuomari – kylläkin olen kutsuttu olemaan hänen esirukoilijansa, tukemaan ja auttamaan häntä.

Viime vuosina kulissit ovat kaatuneet Hinnien edestä.

Hinnien vanhin tytär avioitui jokunen vuosi sitten karismaattisen alatien kristillisyyden julistajapastorin Michael Koulianuksen kanssa. Pariskunta johtaa yhdessä floridalaista Jesus Image suurseurakuntaa, jonka tilaisuuksissa Benny useasti osallistuu Herran pöydän sakramenttiin ja myös opettaa saarnatuolissa.

Kannustan googlaamaan reitti seurakunnan tilaisuuksiin sunnuntaisin aamulla ja illalla.

Mutta saanhan varoittaa: Pyhän Hengen murtava voima kulkee kuvaruutusi kautta henkeesi – monet ovat sellaiset alttarihetkeni, jolloin olen vastustamattomasti joutunut kyynelkylvöjen lähteeksi. Niin väkevä on murtava Henki jopa tv-ruudun äänikuvassa.

Benny on useinkin näissä jumalanpalveluksissa mukana – eikä suinkaan puhujana ja esillä olevana. Yhtenä joukossa, joka murtuu lävistettyihin käsiin kiittäen tapettua Karitsaa.

 

Nyt joitakin rivejä sinulle, joka seuraat podcasteja ja olet kiinnostunut englanninkielisestä hyvin ainoakertaisesta viestinnästä.

Benny Hinn valmistaa viikottaisen podcastin – nyt en tarkoita hänen studiovalmistettuja tv- ja radio-ohjelmiansa. Podcastit syntyvät milloin missäkin.  Niitten pituus vaihtelee puolesta yhteen tuntiin. Esimerkiksi kuluvalla viikolla Bennyllä on ollut syviä viisauden sanoja Ukrainan kriisiin liittyen. Ainakin jonkun aikaa perjantaisin aamuyöstä Radio Patmoksen englanninkielisen ohjelmatunnin alussa radioimme näitä Bennyn podcasteja. Kuuntele jo tällä viikolla. Kerro toisillekin. – LM

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Savis

    Rakkaat !!!!

    Se on surullista lukea miten helposti vilpitön ollut Benny joutuu väärän hengen ja voiman vietäväksi.
    Tärkeä hänellä olis saada sanoutua irti itsesi siitä hengestä , Jeesuksen Nimessä ja Veressä , niinkuin minä itse olen saanut snoutua ja kokea -80 luvulla.
    Rukoilkaamme Benny Hinnin puolesta !!

  2. Hanna Tervo

    Kiitos Leo, ihan murruin ja itketti lukea tuo kirjoituksesi Benny Hinnistä ja hänen parannuksen teostaan tuostä menestysteologiasta mitä on vuosia julistanut!
    Ja kiitos Herralle, Hän on armollinen ja antaa anteeksi meidän jokaisen virheet, kun sitä Hänelä rukoillen pyydämme!
    Hanna

  3. Riitta

    Kiitos, Leo, että kerroit Benny Hinnistä. Arvelen, että useimmat meistä käymme uskon vaelluksemme aikana poluilla, jotka huomaamme Jumalan tahdon vastaisiksi. Silloin käännymme, teemme parannusta ja luotamme anteeksiantamukseen. Ja jatkamme eteenpäin. Samaa armoa tarvitsevat myös näkyvästi esillä olevat ja se on heitäkin varten.