Patmos-blogi

Holokaustin kiistäjät ovat väärällä puolella historiaa

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Tänään vietetään jälleen holokaustin uhrien muistopäivää. Emme saa unohtaa. Oheinen teksti on näyteluku, kirjastani ISRAEL – Jumalan silmäterä, maailman silmätikku (Kuva ja Sana 2019, 3.painos).

Suomen Vastarintaliike jakoi 2016 Porissa kouluihin holokaustin kieltäviä lappusia, kertoi Iltalehti (IL 27.1.2016). Kansallissosialismia ihannoiva suomalaisliike antoi näin oman panoksensa vainojen uhrien muistopäivälle vuonna 2016. ”Holokausti” (huomaa lainausmerkit) on vastarintaliikkeen jakaman lappusen mukaan valhe ja myytti, propagandaväline Suomen pakottamiseksi monikulttuurisuuteen. Holokaustin kiistäminen on Suomessakin nostanut viime vuosina päätään internetin tuodessa tämän aihepiirin helposti kaikkien ulottuville. Kohu Magneettimedian ympärillä toi myös julkisuutta. Kiistäjät Suomessakin suhtautuvat asiaansa intohimoisesti ja heillä tuntuu olevan aikaa kiistämisestä kertovan aineiston kääntämisen ja levittämiseen.

Todisteiden vääristelyä

Holokaustin kiistäminen perustuu holokaustista kertovan laajan aineiston karkeaan vääristelyyn ja yksittäisten seikkojen tarkasteluun irti asiayhteydestään. Niinpä kiistäjät saattavat viitata Auschwitz-Birkenaun leirillä olleeseen ”uima-altaaseen” osoituksena siitä, että natsit kohtelivat juutalaisia leirillä yleisesti ottaen sangen inhimillisesti. Birkenaun varsinaisen tuhoamiskompleksin ulkopuolelle rakennettu tekoallas saattoi toki ajoittain olla upseerien ja joidenkin harvojen etuoikeutettujen vankien ”virkistyskäytössä”, mutta ei tietenkään kerro yhtään mitään leirin normaalitoiminnasta.

Sama pätee paljolti Auschwitzin teatteriin, näytelmäkeroon, kanttiiniin ja bordelliin. Himmlerin SS:n talousosastolle lähettämä kirje osoittaa hänen pitäneen tärkeänä sitä, että Auschwitzin ankean arjen vastapainona leirillä kovasti ahkeroivien työntekijöiden oli mahdollisuus myös rentoutua. Aika ajoin ei-juutalaisia luottovankeja ”palkittiin” pääsyllä bordelliin, jossa puolalaiset ja saksalaiset naisvangit joutuivat tarjoamaan palveluksiaan. Juutalaisia ei bordelleihin päästetty rotupuhtaussyistä. Nämä palvelut oli tarkoitettu tiukasti vain arjalaisille, kuten tutkija Robert Sommers on osoittanut. Saksalaiset valvoivat rotulakeja myös keskitysleireillä. Saksalainen saattoi mennä vain saksalaisen naisen luo, ja slaavilainen vain slaavilaisen luo Auschwitzin bordellissa. Toisin kuin kiistäjät antavat ymmärtää nämä arjalaisten upseerien ja luottovankien ”virkistyskäyttöön” tarkoitetut palvelut eivät kerro yhtään mitään juutalaisten arkielämästä Auschwitzissa.

Kokeneet kiistäjät esittelevät myös loputtoman oloisesti teknisiä yksityiskohtia vaikkapa Zyklon-B tuhoalaismyrkyn kemiallisista ominaisuuksista, polttouunien kapasiteetista, tarvittavasta koksin määrästä, polttohautojen syvyydestä ynnä muusta. Asiaa tuntemattomat maallikot saattavat erehtyä pitämään kiistäjien detaljirikkaita selityksiä asiantuntevina, vaikka kyse on usein nippelitiedon manipuloinnista ja esittelemisestä asiayhteydestään irrotettuina palasina.

Yhdensuuntainen todisteiden virta

”Tiesitkö, että juutalaisten ’joukkotuhonnasta’ Saksassa ei ole olemassa lainkaan historiallisia todisteita?” julistetaan Suomen vastarintaliikkeen levittämässä lapussa. Näin voidaan väittää ainoastaan, jos sekä ”historia” että ”todisteet” määritellään ihan toisin, kuin mitä niillä historiantutkimuksessa yleensä tarkoitetaan. Historiallista todistusaineistoa on massoittain toisiaan tukevista silminnäkijätodistuksista kirjallisiin lähteisiin.

Vaikka mikään yksittäinen todistuskappale kokonaisuudesta irrotettuna ei sellaisenaan osoita holokaustin tapahtuneen, eri lähteistä koostuva samansuuntainen todistevirta osoittaa kiistatta yhteen ja samaan johtopäätökseen. Eihän holokausti alun alkaenkaan ollut jokin yksittäinen irrallinen tapaus yhdessä paikassa, vaan ajallisesti ja maantieteellisesti laaja tapahtumakokonaisuus. Siitä kertova todistusaineisto tulee siksi useista toisiaan tukevista lähteistä eri puolilta.

Esimerkiksi Heinrich Himmlerin 29.12.1942 allekirjoittama ja Hitlerin lukemaksi kuitattu raportti itärintamalla toimineiden kuolemanpartioiden toiminnasta osoittaa natsijohtajien ja Hitlerin itsensä olleen tietoisia juutalaisten systemaattisesta murhaamisesta. Raportin mukaan yksistään neljän kuukauden aikana elo-marraskuussa 1942 Einsetztruggpen C ja D ampuivat yli 363 000 juutalaista.

Mitä silminnäkijöihin tulee kiistäjien mielestä he kaikki valehtelevat, olivatpa he hengissä selviytyneitä juutalaisia tai leirien vartijoita ja komentajia. Kaasukammioista, joukkoteloituksista ja polttohaudoista kertovien silminnäkijöiden kertomuksia itsenäisesti tukevat kirjalliset dokumentit, sähkeet, tilaukset, kuitit ynnä valokuvat ovat kiistäjien mukaan väärennöksiä.

Natsit itse ovat antamissaan lausunnoissa kertoneet käyttäneensä juutalaisten tappamisesta peiteilmaisuja (e.g. ”evakuointi”, ”erityiskäsittely”, ”erityistoimenpide”, ”lopullinen ratkaisu”). Adolf Eichman kuvaili natsijohtajien Wannseen kokousta tammikuussa 1942 ja siitä laatimaansa muistiota: ”Herrat kokoontuivat istuntoon ja sitten hyvin yksiselitteisin termein—ei sillä kielellä, jota minun oli muistiossa käytettävä, vaan absoluuttisen suorasukaisin termein—he käsittelivät kysymystä sanoja säästelemättä … Keskustelua käytiin tappamisesta, eliminoimisesta ja hävittämisestä.” Kiistäjien mielestä natsien eri yhteyksissä käyttämät peiteilmaisut kertovat tosiasiallisen totuuden. Juutalaisia ei systemaattisesti tapettu vaan ”karkotettiin” tai vietiin oikeasti ”suihkuun”. Kiistäjien mukaan kaasukammioista kertovat silminnäkijät kaikki valehtelevat.

Ruumiinavauspöytäkirjat

”Yhdenkään ihmisen ei ole osoitettu kuolleen keskitysleireissä myrkkykaasuun”, sanovat kiistäjät. Eikö yhdenkään? Mitä tarkoittaa, että ”ei ole osoitettu”? Hengissä selvinneet silminnäkijät ja leirien vartijat sekä komentajat ovat todistaneet ihmisten laajamittaisesta murhaamisesta muun muassa myrkkykaasulla. Kiistäjien mukaan, kuten sanottu, he kaikki valehtelevat.

Silloinkin kun korkea-arvoiset natsit, ja Hitler itse, puheissaan ja kirjoituksissaan suoraan puhuivat juutalaisten tuhoamisesta sodan yhteydessä kiistäjät eivät näe niissä mitään pyrkimystä juutalaisten laajamittiseen ja systemaattiseen tuhontaan. Jotkut kiistäjät esittävät, ettei ole yhtään saksalaista dokumenttia vaikkapa kaasukammioihin tehdyistä hankinnoista. Entä sitten Auschwitzin keskusrakennusviraston johtajan tilaukset kaasutiiviistä ovista (”gasdichte Türe”) tai sähkeet, joissa kerrotaan Zyklon B:ssä käytetyn syaanivety myrkkykaasun havaitsemiseksi tarvittavista mittauslaitteista?

”Ei ole ruumiinavauspöytäkirjaa, joka todistaisi yhdenkään juutalaisen kuolleen kaasuun keskitysleirillä,” julistetaan Vastarintaliikkeen lappusessa. Kuitenkin säilyneet dokumentit kertovat kuinka kesäkuussa 1943 Auschwitzin leiriltä siirrettiin 87 vankia Natzweilerin leirille Strasbourgin lähistölle. Strasbourgin anatomisen Instituutin professori August Hirt oli pyytänyt saada täydentää anatomista kokoelmaansa juutalaisilla. Auschwitzin komentajan säilyneet raportit osoittavat 87 juutalaisen poistuneen leirin vahvuudesta ja samanaikaisesti instituutin merkintöihin ilmestyi 86 ruumista. Yksi ruumis oli mennyt pilalle, koska uhri oli ammuttu ennen kaasuttamista.

Vangit kaasutettiin useammassa erässä elokuussa 1943. Uhrien ruumiit säilyivät anatomisessa instituutista kunnes liittoutuneet valtasivat Ranskan. Yksi instituutista löytyneistä uhreista, nro 107969, tunnistettiin Natzwielriin lähetetyksi Menachem Taffel -nimiseksi mieheksi. Kun Ranskalaiset tutkijat suorittivat näille säilyneille uhreille ruumiinavauksen heidän kuolinsyykseen todettiin syaanivedyn hengittämisen. Syaanivetyä käytettiin juuri Zyklon-B kaasussa, joilla juutalaisia surmattiin kaasukammioissa. Meillä siis on ruumiinavaustodisteet kaasukammioissa kuolleista juutalaisista.

Mutta mikään dokumentaation määrä ei kieltäjille tietenkään riitä. Selityksiä ja verbaalisia väistöliikkeitä heillä sen sijaan riittää. Ne on holokaustihistoriaa koskevassa asianmukaisessa kirjallisuudessa kuitenkin osoitettu paikkansapitämättömiksi. Historian näkövinkkelistä tähän kaikkeen on olemassa huomattavasti uskottavampi ja yksinkertaisempikin selitys, joka tekee paremmin oikeutta yhdensuuntaiselle mittavalle todistevirralle: Kiistäjät ovat väärässä ja he itse valehtelevat ideologisista syistä. Holokausti tapahtui ja on totta. Valitettavasti.

Holokaustin kiistäjät oikeudessa

Holokaustin kieltäjien väitteitä on aika ajoin puitu myös oikeudessa. Joka kerta kiistäjät ovat hävinneet. David Irvingin oikeudenkäyntiä vuonna 2000 pidetään yhtenä merkittävimpänä nykyajalle. Irving ei joutunut oikeuteen mielipiteittensä vuoksi. Päin vastoin aloite tuli Irvingiltä itseltään, joka haastoi historioitsija Deborah Lipstadtin oikeuteen kunnianloukkauksesta, koska Lipstadt oli vuonna 1993 julkaisemassa kirjassaan Denying the Holocaust syyttänyt Irvingiä vaaralliseksi antisemiittiseksi holokaustinkieltäjäksi, joka tietoisesti vääristelee historiallista todistusaineistoa.

Irving edusti oikeudessa itseään ja sai mahdollisuuden esitellä holokaustin kiistävää aineistoa kuukausia kestäneen ja suurta julkisuutta saaneen oikeudenkäynnin aikana vastatessaan hänelle esitettyihin kysymyksiin ja ristikuulustellessaan itse Lipstadtin puolustuksen asiantuntijoita, kuten Robert Jan Van Peltiä ja Richard J Evansia.

Irving hävisi monta kuukautta kestäneen oikeudenkäynnin, joka käytännössä vei loputkin hänen maineestaan. Oikeudenkäynnin jälkeen kirjoittamassa kirjassaan Telling Lies About Hitler (2002) Evans toteaa saman minkä oikeuden tuomari Charles Gray loppulausunnossaan: Oikeudenkäynnin aikana puolustus oli käynyt läpi perusteellisesti lähes kolmekymmentä esimerkkiä siitä, kuinka Irving ”merkittävällä tavalla” vääristeli todistusaineistoa, jätti mainitsematta asioita, käänsi tekstejä väärin voidakseen esittää historian ideologiansa mukaisessa valossa. Kyse ei voinut olla tahattomista virheistä, jollaisia sattuu kaikille tutkijoille, sillä Irvingin ”virheet” tapahtuivat poikkeuksetta ja johdonmukaisesti aina samaan ideologiseen suuntaan: Hitlerin vapauttamiseen vastuusta ja holokaustin kiistämiseen.

Tuomari vapautti Lipstadtin kunnianloukkaussyytteistä ja totesi toteennäytetyksi sen, mistä Lipstadt oli kirjassaan Irvingiä moittinut: Irving oli aktiivi holokaustin kieltäjä, antisemiitti ja rasisti, jolla oli yhteyksiä uus-natsismia kannattavien äärioikeistolaisten kanssa. Kuten professori Evans summaa oikeudenkäynnistä kertovassa teoksessaan Telling Lies About Hitler (2002): ”Irving ei hävinnyt oikeudessa mielipiteidensä tähden, vaan koska hänen havaittiin tahallaan vääristelleen todisteita … Irving ei tutkinut tai tulkinnut tapahtumia, hän väänteli todistusaineistoa saadakseen näyttämään siltä, että mitään ei ollut tapahtunut”.

Tämä analyysi pätee holokaustin kiistämiseen edelleen. Kiistäjien näkemys ei ole vain yksi legitiimi historian tulkinta tosiasia-aineistosta, vaan ideologisesti motivoitu pyrkimys vääristellä todistusaineistoa sopimaan omiin ideologisiin päämääriin.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (15)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jukka Mikkola

    On nyvä huomata, että tiede ei lopullisesti pysty eikä sen tarkoitustaan ole vastaansanomattomasti todistamaan mitään asiaa. Todistaminen kuuluu logiikkaan ja matematiikkaan (jossa kuulemma sielläkin on oppikiistoja).

    Kyse on pohjimmiltaan, mihin argumentteihin lopulta uskomme. Tai haluamme uskoa. Vahvinkaan argumentti ei voi taivuttaa ihmisen tahtoa. Ihmislle on tyypillistä myös: ”etsii, etsii vaan ei soisi löytävänsä”.

    Tämä pätee sekä ”voittajiin” että ”häviäjiin”.

    • Ujohko

      Totuudesta kiinni pitävän ei tule alistua parhaallekaan manipuloijalle. Todisteet ja logiikka, niillä mennään. Tunteita ja tahtotiloja ei pidä noihin sotkea, ellei halua sotkea myös loppupäätelmiä.

      Keittiöfilosofiointi tieteen todistamattomuuksista täytyy pidättäytyä. On turha ottaa mihinkään kantaa ja häiritä asiakeskustelua, jos päätyy vetoamaan tieteen universaaliin todistamattomuuteen.

      ”Vahvinkaan argumentti ei voi taivuttaa ihmisen tahtoa.”
      Sano se Jumalalle.

  2. Timo Tarvonen

    Syyllistyikö YLE 31.8.2020 holokaustin kiistämiseen, kun julkaisi uutisen jonka mukaan Norjassa bilettäjät kaasuttivat itseään peräti neljä tuntia? Konehuoneen ovet jopa teipattu ilmatiiviiksi, eikä poliisi löytänyt huoneesta mitään tuuletusta. Kuolleiden lukumäärä NOLLA, joten tässä on nyt toistettu ihmisillä se kaasutuskoe joka tehtiin jo eläimillä jo vuonna 1957, ja senkin tulos oli että dieselpakokaasu ei tapa. Norjan tapaus merkittävä koska tuossa jälleenkierrätettiin pakokaasua, tällähän dieselongelman ymmärtävät holokaustiin uskovat ovat yrittäneet kiertää faktaa dieselpakokaasun ei-tappavuudesta. Yad Vashemin, USHMM:n jne mukaan suurin osa kaasutuksista tehtiin nimenomaan dieselpakokaasulla. Suurin osa kaasutuksista on siis osoitettu saduksi sekä eläin- että ihmiskokeella!

    • Jukka Mikkola

      Eiköhän holokausti ollut suurempi ja laajempi kokonaisuus kuin yksi teipattu huone. Todistusaineisto ei ole niin suppea, että tuollainen koejärjestely romuttaisi kansanmurhan todellisuuden.
      Toisekseen, yksi tai kaksi koetta pakokaasulla ei ratkaise ihmisoikeuksien törkeää rikkomista, vaikka kaasutys ei aina olisi onnistunutkaan.
      Kolmanneksi, parhaimmatkaa todistusaineistot eivät voi taivuttaa tahtoa.

      Kukaan ei ole vastaansanomattomasti todistanut, etta aineellinen maailma eli esim. edessäni oleva pöytä on olemassa. Uskon kuitenkin sen todellisuuteen, löin varpaani tuon olettamani pöydän jalkaan.

      • Ujohko

        Kommentteina mainitsemiisi kolmeen kohtaan:

        1. Treblinkasta kerrottiin aikanaan, että olisivat tappaneet dieselin pakokaasuilla. Dieselprosessissa on aina ilmaylijäämä. Tässä asia on esitetty tähän yhteyteen riittävän ytimekkäästi:

  3. Jukka Mikkola

    Arvoisa Ujohko,

    Tuota ajatustani voi soveltaa meihin jokaiseen tasa-arvoisesti.

    En kyllä oikein ymmärrä, mitä tarkati ottaen haluat kertoa, ja minun puolestani saat ajatella vapaasti. Perustelut toki olisi mielenkiintoista ”kuulla”. Diskuteeraus menee muuten ”juupas – eipäs” -linjalle (mikä ei someaikana toki ole erityisen harvinaistakaan…).
    Itseäni olen jäävi arvioimaan, Patmoksesta en sano juuta enkä jaata, en ole tuomari. Ennen pitkää totuus tulee selville, ja Jumala tekee tuomionsa oikeudenmukaisesti.
    Mutta yhteiskuntamme ei osoita nöyryyden ja nöyrtymisen arvostamista. Ei todellisen totuuden suhteen. (Tieteellinen käsityshän on käsitys, joka määritelmällisesti on altis muutokselle – toivottavasti totuuden etsintänä, josta en ole aina ihan vakuuttunut kun asioista penkoo – noin yleisesti ilmaistuna; joskus ehkä kylläkin…

    Mitä tarkoitat ”leimasanoilla” ja ”tehdä syyttömistä syyllisiä”.

    Kristillinen näkemys, myös Evlut kirkkomme, on se, että me kaikki olemme syyllisiä – siis tasa-arvoisia. Toiset tosin armosta armahdettuja syntisiä. Me kaikki alttiita välttämään ”karmean totuuden” kohtaamista itsessämme, taipuvaisia itsepetokseen.

    • Ujohko

      Kiitos ystävällisestä ja asiallisesta suhtautumisesta.

      Vastaan toki kysymyksiisi, mutta tämän blogin puitteissa tuskin pääsemme hyvänkään keskustelun puitteissa yhteisymmärrykseen kiistanalaisimpien seikkojen suhteen. Tietenkin on aina hyvästä, jos edes yritämme ymmärtää toistemme esityksiä.

      ”Mutta yhteiskuntamme ei osoita nöyryyden ja nöyrtymisen arvostamista. Ei todellisen totuuden suhteen.”

      Totta – ja tuo on mitä kristillisin ajatus.

      Arvelisin kuitenkin sinun tarkoittavan tuolla todellisella totuudella totuutta Kristuksesta, evankeliumin ydintä. Siinähän ei itsessään todellakaan ole mitään vikaa, mutta yritän kertoa mikä siinä on ongelma samalla kun vastaan tähän kysymääsi:
      Mitä tarkoitat ”leimasanoilla” ja ”tehdä syyttömistä syyllisiä”.

      Holokaustin kiistäjä, antisemitisti ja ovat leimasanoja, jotka käytännössä tarkoittavat paitsi ikävää ihmistä, myös agitoivaa, valehtelevaa ja juutalaisia sortavaa. Oheismielikuvana tarjotaan väkivaltaa ihannoivaa, yhteiskunnalle vaarallista ääriainesta. No, entä jos ihminen onkin vain päättänyt ottaa selvää tapahtumista? Sehän edellyttää, että kuuntelee eri osapuolia, että on valmis muuttamaan käsityksiänsä, että menee faktat ja logiikka edellä, ja että pistää tunteet sivuun tuon prosessin ajaksi.

      Niin sitten kuitenkin kävi, että jouduin muuttamaan käsityksiäni, siis niin isoista asioista etten osannut arvata sen olevan edes mahdollista. Kun kristittynä koin, että historiaksi kirjoitettua valhetta tulisi yrittää oikoa (monestakin syystä), sain sitten osumaa mainituista sanoista, noista leimakirveistä.

      ”mitä tarkati ottaen haluat kertoa”

      Viime kädessä haluan kertoa sen, että kristityn velvollisuus on totuus paitsi evankeliumin julistamisessa, myös sen soveltamisessa lähimmäistä kohtaan – siis kaksoiskäskyn Hengessä.

      Mitä se siis tarkoittaa silloin, kun mietitään mikä on kristityn maan suhde epärehelliseen pankkijärjestelmään, miten se pistää sen kuriin ja taloutensa kuntoon, pyrkii systemaattisesti edistämään perhearvoja, sekä valmistautuu siihen kuinka ulkoiset voimat tulevat varmasti tekemään kaikkensa jotta mikään tuosta ei tulisi onnistumaan?

      Yleinen holokaustinarratiivi, niin historiankirjoihin upotettuna kuin mediaankin, ei anna tuon ajatuksen oikein edes syntyä. Siinä heti tuodaan muistutukseksi luku kuusi miljoonaa – siis luodaan assosiaatio jostakin aivan hirveästä. Siksi olisi erityisen tärkeää jokaisen selvittää miltä osin meille kerrottu tuosta narratiivista on totta. Itse siis tutkin, ja kuten mainitsin, jouduin toteamaan miten siinä on hirveästi valheita. Pitkän tarinan saa lyhyeksi sillä, etten löytänyt mitään selkeitä fyysisiä todisteita, jotka olisivat osoittaneet ihmisiä tapetun sankoin joukoin kaasulla.

      Kysyin: Miksi tässä kohtaa ei päde oikeusperiaate syytön kunnes toisin todistetaan?

      Sain huomata, että syyt olivat poliittiset.

      Yritä ymmärtää, tämänkaltaisten esittämisen myötä saa huomata joutuvansa paariaan, myös kristittyjen taholta.

  4. Ujohko

    ”Oma kysymyksensä on, jos ei suostu uskomaan totuuteen vaan tarkoituksella kieltää sen, minkä tietää totuudeksi ja ehkä vielä tarkoituksella levittää väärää tietoa.. ”Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.” Synti, mikä synti – vaikka voissa paistaisi. ”

    Voisitko soveltaa tuota kirjoitukseesi ja itseesi?

    On häpeällistä tehdä syyttömistä syyllisiä ja syyllisistä syyttömiä. Yhtälailla on noloa kutsua heitä leimasanoilla, jotka ainoastaan pyrkivät paljastamaan historialliset vääryydet.

    Minun tehtävänä ei ole sinua eikä Patmosta tuomita, mutta voin todeta omasta puolestani, että rakkautta totuuteen en tuossa tavassasi toimia näe. Kristusta rakastava nimittäin haluaa totuuden voittavan silloinkin kun oma rajallinen ymmärrys on johtanut harhaan. Toisin sanoen, kyse on tällöin siitä suostuuko ihminen nöyrtymään.

    Rahankeruulaitoksessa nämä pikkuseikat saatetaan kyllä jättää huomiotta.

    • Jukka Mikkola

      En oikein ole varma, mitä tarkemmin ottaen tarkoitat, hyvä Ujohko.

      Ajattelin, että tuo syntiasia koskee ihan kaikkia: minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä. Siis tasa-arvoisesti.

      Myös tuo häpeä ja syyllisyys, syyttömyys jäi minulle abstraktiksi, voisitko täsmentää ja antaa konkreettiset esimerkit?

      Mitä tarkoitat ”rahankeruulaitoksella”? Rahaahan keräävät lähetysjäsjestöjen ohella mm. Amnesty, Punainen Risti, Punainen puolikuu, Kirkon ulkomaanapu; ja lienee Suomen muslimiyhdyskunnallakin tarve kerätä rahaa moskeija- ym tilojen vuokria varten; ammattiliitot, erilaiset palestiinalaisia tukevat ryhmät, YK:n lastenapu Unisef, Pelastusarmeija (joulupata ym.), ja lukuisat muutkin.

      • Ujohko

        ”syntiasia koskee ihan kaikkia”
        Totta.

        ”voisitko täsmentää”
        Voittaja kirjoittaa historian. Meidän, jotka luemme sitä, on muistettava ja huomioitava se. On kysyttävä: Miten tunnistamme propagandan ja millä tavoin saamme perattua sen pois. Turunen tietää, että hänen kirjoittamansa eivät ole kaikilta osin totta, ja viestejä on poistettu sikäli kuin ne osoittavat sen.

        Hän toki uskoo esittämäänsä narratiiviin (vielä), mutta tietää ettei pysty esittämään kiistattomia todisteita massamurhista. Todisteet siitä mitä on ja ei ole tapahtunut, ovat kyllä olemassa, mutta selitykset ovat tekaistuja. Asiaa ei kyllä tämän alustan puitteissa oikein voi selittää tyhjentävästi. Tämä jo viestien poistamisen takia.

        ”Mitä tarkoitat ”rahankeruulaitoksella”?”
        Jeesus sanoi, ettei tunne teitä.
        Mitähän se tarkoitti? Jeesus sanoi myös, että rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri. Juudas oli rahastonhoitaja, siis uskottu.

        Ketkä ovat nykyajan juudaksia, isommassa ja pienemmässä mittakaavassa?

        Jos tuohon osaat vastata, ymmärrät samalla miten jotkut muutkin ovat siihen vastanneet. Oletko ajatellut mahdollisuutta, että kenties yrittivät korjata asiat, hävisivät, ja valhe voitti?

        Lopetan sillä millä tuohon jälkimmäiseen kysymykseesi vastaamisen aloitin: Voittaja kirjoittaa historian.

        • Ujohko

          Oikaisu tähän:
          ”Hän toki uskoo esittämäänsä narratiiviin (vielä), mutta tietää ettei pysty esittämään kiistattomia todisteita massamurhista.”

          Ei siis pysty todistamaan, että kaasulla olisi suoritettu massamurhia.

  5. Esa J.

    Holokaustin kieltämisellä on selvä päämäärä: tehdä se uudestaan. Kyllähän nitistettäväksi julistettavia (vääränlaisia) ihmisiä riittää, ja uusiakin syntyy!

  6. Jukka Mikkola

    Eiköhän tämän blogin tarkoitus ollut keskittyä holokaustin todellisuuteen ja sen kieltämiseen, siinä mielessä totuuden ja totuudellisuuden etsintään. Pelastuskysymys on oma kysymyksentä, jossa on kyse armon ja siihen liittyvän totuuden hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Kaikki ovat tässä mielessä pohjimmiltaan väärässä ilman Kristuksen armahdusta, olivatpa muissa asioissa kuinka oikeassa tahansa. Ja tämän armototuuden hyväksyjät, siihen siis luottavat, voivat olla monessa muussa asiassa epäilemättä joskus ”vilpittömästi väärässä”. Noihin viitattuihin henkilöihin en osaa ottaa kantaa, kun en tunne. Toki ihmisellä on taipumus itsepetokseen, koska totuuden kestäminen ilman armoa on ihmiselle liian hirvittävää ja pelottavaa. Pelollahan meitä usein myös ajassammekin yritetään ohjailla – ellei suorastaan manipuloida.

    Oma kysymyksensä on, jos ei suostu uskomaan totuuteen vaan tarkoituksella kieltää sen, minkä tietää totuudeksi ja ehkä vielä tarkoituksella levittää väärää tietoa.. ”Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.” Synti, mikä synti – vaikka voissa paistaisi. Tietoinen valehtelu on turmiollista, joskus armototuus on kuitenkin kohdattava.

  7. Setä Koponen

    No, ei kait holokaustin historiallisuuteen uskominen ole mikään pelastuskysymys?
    Heitähän on kristittyjen joukossa: esim. piispa Williamson katolisesta kirkosta. Hutton Gibson, Mel Gibsonin isä oli myös holokaustin kieltäjä. Mel Gibson on sanonut isästään ”ettei hän ole koskaan valehdellut minulle”, mistä jotkut ovat päätelleet Mel Gibsonin olevan samaa mieltä isänsä kanssa.
    Lisäksi monet kristityt suhteellistavat ja trivialisoivat juutalaisten kansanmurhan puhumalla abortista holokaustina.

  8. Sampo

    No tässä kirjoitat asiaa!
    Mites se RV:n Deja vu Pharmakeija, koska tulee oikaisu anteeksipyyntöineen? Johdatit tuhansia ihmisiä myrkkypiikille