Patmos-blogi

Kansa on puhunut ja Jumala

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Nykyajan sodomalainen ongelma ilmenee, kun Matti ei tiedä olevansa mies ja Maija ei tiedä olevansa nainen. Olisi syytä varata aika terveyskeskuksesta, lääkäri voisi sitten helposti todeta auttavasti tämän ja antaa kirjallisen todistuksen, jonka voisi kehystää kotinsa seinälle. Nyt olemme ajautuneet suureen kriisiin yhteiskunnassa, kun riivaajien riepottamat sielut eivät tiedä omaa sukupuoltaan ja pyrkivät vaihtelemaan sitä mielenliikutustensa mukaan. Onpa tästä järjestetty kansanäänestyskin, jossa valtaapitävät ovat ajautuneet sodoman henkeen hyväksyen riivaajien vaikutuksen. Tämäkin on jo kirjattu Jumalan sanaan etukäteen, 1.Tim.4:1. ”Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.”

Vaalien jälkeen ihmeteltiin taas suurta nukkuvien puoluetta. Mutta ilmeisesti yhteiskunnan asiat tulevat hoidettua ilman kaikkien ääniäkin? Valta ja raha ovat olleet aina kysyttyä myöskin kristillisissä piireissä. Siksi onkin syntynyt järjestelmä, jossa toimijat ja kannattajat eriytyvät toisistaan. Toimijat jakavat kortit, joilla pelataan ja kannattajat ylläpitävät tätä peliä. Siksi toimijoilla on kova kisa päätöksenteon paikoista, että saisivat oman äänensä kuuluville, oman hymynsä näkyville ja mieluiten kannattajien kehut julkisiksi. Jos uskova keskittyy äänestämään Jeesusta, kannattamaan Jeesusta ja pitämään päämääränä ihmisten viemisen Jeesuksen tuntemiseen, ei ole odotettavissa suurta menestystä. Kansanäänestys ei puolla häntä – eikä Jeesusta.

Länsimaisessa demokratiassa on totuttu ajamaan omia ja ryhmän etuja vaalien kautta. Äänestyksiä suoritetaan sujuvasti milloin minkin asian ja tarpeiden puolesta. Vaalien jälkeen on ihmisillä hetken aikaa tyytyväisyys puserossa, kun oma ehdokas ja suosikkipuolue menestyi. On vielä voitto niin tuoreena mielessä, että ajatellaan yhteiskunnan kovastikin muuttuvan uusien päättäjien myötä ja maailman uskotaan kulkevan kohti parempaa huomista. Ei enää rahahuolia, ei kulkutauteja, ei luontokatoa, ei työttömyyttä, ei sortoa, alistamista, ei riitaa ja eikä sotia, ei nälkää vaan runsaasti halpaa ruokaa. Kaikki saavat lisää ostovoimaa ja hyvinvointi suorastaan sataa äänestäjien päälle. Pian lähes kaikki on ilmaista, onnellista, vapaata, helppoa, tervettä ja kaunista? On kuin olisimme kyenneet luomaan paratiisin takaisin kansanäänestyksellämme, niin ajatellaan. Snl.28:15. ”Kuin muriseva leijona ja ahnas karhu on kurjan kansan jumalaton hallitsija.”

Kun maailmanhistoria oli polttopisteessään ja Jumalan suuri pelastussuunnitelma oli hullut huipennukseensa, niin suoritettiin kuuluisa kansanäänestys. Jeesus sai muutaman äänen, jos sitäkään ja kuuluisa rosvo, Barabbas keräsi kansan sympatiat ja äänet puolelleen. Tapahtui oikeusmurha, syytön otti syyllisen paikan. Pelastaja joutui häpeälliseen kärsimykseen ja kuolemaan. Ryöväri käveli vapaana takaisin kansan pariin, niin kuin ei mitään rikollista olisi koskaan tapahtunutkaan. Tämä kaikki oli ennustettu jo profetiassa satoja vuosia aikaisemmin ja Jeesus itse kertoi opetuslapsilleen, että näin tulisi tapahtumaan. Kansanäänestys on pimeyden valtojen hetkellinen yliote ja sielujen riepotus saatanan talutusnuorassa. Se on sokeuden ja tyhmyyden, valheen ja vihan laajan menestyksen uutinen. Ps.22:7. ”Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.” ”Ps.69:5. ”Enemmän kuin hiuksia päässäni on niitä, jotka minua syyttömästi vihaavat; paljon on niitä, jotka tahtovat tuhota minut, jotka syyttä ovat vihollisiani; mitä en ole ryöstänyt, se täytyy minun maksaa.”

Pääsiäisen sankari, kansanäänestyksen reilusti hävinnyt ja raa´asti murhattu Herra Jeesus on ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen antanut uskovilleen tehtävän kertoa hänestä ilosanoman Jumalan Karitsana, joka pois otti maailman synnin. Ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, pappien pilkkaama ja itsemielestään terveiden arvostelema Vapahtaja on muuttunut Kaikkivaltiaaksi, kaiken yläpuolelle korotetuksi Jumalan pojaksi. Kerran kaikki häntä vastaan äänestäneet joutuvat tunnustamaan hänen voittonsa, kumartumaan hänen edessään ja sanomaan: Jeesus on Herra.

Kaikki maailmassa koskaan eläneet ihmiset ovat mukana kerran Jumalan edessä tunnustamassa tämän ja kaikki tulevat myös polvistumaan Hänen edessään. Siellä ovat kaikenikäiset, kaikkien uskontojen edustajat, kansalaisuudet, kielet, rikkaat, köyhät, kohtuihin tapetut, mereen hukkuneet, sairauteen kaatuneet, vanhuuteen kuolleet, kaikki kadonneeksi ilmoitetut, murhaajat, itsemurhaajat, rikolliset, hyvät, kiltit, synnin kaikki edustajat, ateistit, vapaa-ajattelijat, sovitetut, sovittamattomat, eksytetyt, eksyneet, löytyneet, valehtelijat, totuuden puhujat, epäjumalien palvelijat, pettäjät, kierot, kavalat, kurjat, yksinäiset, hylätyt, tottelemattomat, uskolliset…..

Mutta kuoleman voittaja ja uuden elämän sana on tullut lihaksi jokaisessa uskovassa. Ilm.1:17-18. ”Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: – Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.”

Ne, jotka toivottivat Jeesuksen ristille, joutuivat itse aikoinaan ristille, kun roomalaiset kukistivat juutalaisten kapinayrityksen. Koko Jerusalem joutui rauniokasaksi ja jumalanpalveluksen temppeli rikottiin, eikä uutta enää koskaan rakenneta näkyvässä muodossa. Kerrotaan historiassa, että roomalaiset naulasivat risteille tuhansia juutalaisia.

Tänäänkin suunsoittajat ja Jeesuksen halveksijat pitävät kovaa ääntä, eivät usko Raamatun sanaa, eivät tottele sitä, eivätkä alistu Jumalan tahoon. He edustavat pirun johtamaa kansanäänestystä, jossa enemmistön ääni ohjaa väkeä ja ratkaisuja. Eksyneitä on paljon, suuret joukot kulkevat kohti ikuista kadotusta, hammasta purren ja uskovia arvostellen kansa marssii kohti kuolemaa. Heillä ovat omat mielipiteet, oma tahto, ja kyykäärmeen myrkkyä kielen alla. Suuret massat ihmisiä soljuu avarasta portista kuin olympialaisiin tai maailmanmestaruuskisoihin ja edessä on vain pohjaton kuilu, syvyyden kauhut. Siellä itketään ja valitetaan, kiristellään hampaita ja syytellään kovaa osaa. Se ei lopu koskaan, eikä siellä ole enää yhtään ainoaa äänestystä. ”Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät. Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton. Sen tähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sen tähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle…. Maa murskaksi musertuu, maa halkee ja hajoaa, maa horjuu ja huojuu. Maa hoippuu ja hoipertelee niin kuin juopunut, huojuu niin kuin lehvämaja. Raskaana painaa sitä sen rikkomus, se kaatuu eikä enää nouse. Sinä päivänä Herra kostaa korkeuden sotajoukolle korkeudessa ja maan kuninkaille maan päällä. ” Jes.24:4-6, 19-21.

Jumala taivaassa käyttää äänivaltaansa ja vaikka sitä on vain yksi ääni, on se voimakkaampi kuin kaikki ihmisten äänet yhteensä. Hänen äänensä kuuluu kolminkertaisena: Isänä, Poikana ja Pyhä Henkenä. Hänen äänensä ratkaisee ja hän on sitoutunut Poikaansa, jolle on antanut kaiken vallan. Matt.17:5. ”Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: – Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä.”

Kansanäänestyksiin kyllästyneet, maailmalle selkänsä kääntäneet ja Kristuksen valinneet odottavat Herraansa ja taivaan kotia. Vapahtajaan uskovan silmät tähyilevät ja hänen sydämensä kaipaa hänen luokseen. Sillä Raamatun muuttumaton lupauksen sana ilmoittaa Jeesuksen ainutlaatuisuuden. ”Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi Kol.1:14-19.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Juudean profeetta

    Kukaan ei enää kuuntele Abbaa, perkele tulee ja perkele tappaa?

  2. Kaia

    ”Nykyajan sodomalainen ongelma ilmenee, kun Matti ei tiedä olevansa mies ja Maija ei tiedä olevansa nainen. Olisi syytä varata aika terveyskeskuksesta, lääkäri voisi sitten helposti todeta auttavasti tämän ja antaa kirjallisen todistuksen, jonka voisi kehystää kotinsa seinälle.”

    Onhan se toisaalta näinkin…. mutta, mutta… ymmärrän että voi helposti käyttää erilaisia kriteerejä sukupuolta määrittämään. Biologia on sekavaa, enkä tiedä siitä niin paljon kuin luulen tietäväni. Selvää on se, ettei maailmankaikkeus luo eksakteja ja standardi-ihmisiä. Suurin osa kokee olevansa tiettyä sukupuolta. Ja ymmärrän siis täysin senkin, että ihminen on monimutkainen apina isoine aivoineen. Ja jos hän päättää muokata sukupuolikäsitystä niin, ettei se riipu mistään (bun intended) mistään ulkoisista merkeistä, niin hän voi tehdä niin jos haluaa. Hän voi omaksua itselleen minkä muodon hän haluaa, mutta silti hän ei voi muokata solujaan, jos niissä on tietty kuvio. Joillakin tämä kuvio voi olla vähän erilainen kuin muilla, mutta heilläkin näkyy sama kaksoiskierre ja usein kromosomejakaan ei ole määrättömästi, vaan ne vaihtelevat tiettyjen lainalaisuuksien sisällä. Kyllä maailmankaikkeus on kummallinen.
    Luin tässä juuri, miten esim. Teemu Keskisarja on sitä mieltä, että kodinhoito ja lastenhoito ei kuulu hänelle, luultavasti siksi että hän edustaa tiettyä sukupuolta. Ehkä lasten tekemisenkin olisi voinut unohtaa samalla, kun alistaa toisen sukupuolen kotiorjuuteen.

  3. julkinensana

    Luterilainen kirkko muutti pappien virkapukuohjeen, jotta pappi voi pukeutua virkatehtävässä transsukupuoliseksi. Nyt voi hameeseen puketunut pitkätukkainen parrakas ”naispappi” vihkiä homoparin kirkossa. On kirkko vajonnut todella alas synteihinsä.

    Iltalehti 18.4.2023:

    ”Papeille sukupuolineutraalit virka-asut

    Papin uusi virkapukuohje ei määrittele virkapukua papin sukupuolen mukaan.

    Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispainkokous päätti luopua sukupuolisidonnaisesta papin virkapukuohjeesta.

    Piispainkokous hyväksyi ohjeen papin ja lehtorin virkapukeutumisesta istunnossaan 17. huhtikuuta 2023.

    Papin uusi virkapukuohje ei määrittele virkapukua papin sukupuolen mukaan ja lisää vapautta pappien pukeutumisessa. Uuden ohjeen mukaan pappi voi itse valita ohjeistetuista pukuvaihtoehdoista sen vaihtoehdon, jota haluaa virkatyössään käyttää ja jota itse pitää luontevimpana.”