Patmos-blogi

Kuka on valmis, kun Jeesus tulee takaisin?

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”… te käännyitte epäjumalista Jumalan puoleen palvelemaan elävää ja todellista Jumalaa ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.” 
1. Tess. 1:9-10

Näin kesälomalta palattuani ajatuksissani on ollut Jeesuksen toinen tuleminen ja valmistautuminen siihen.

Useita vuosia sitten Jarmo Sormunen haastatteli minua radio-ohjelmaansa. Aiheena oli Jeesuksen paluu, toinen tulemus. Juttelimme aikain merkeistä ja valmistumisesta siihen.

Aivan ohjelman lopussa Jarmo yllättäen kysyi suoraan minulta tähän tapaan: ”Pasi, jos Jeesus tulisi tänään, olisitko itse valmis siihen?” 

Muistan miten kohtikäyvän pysähdyttävä omalla nimellä varustettu kysymys oli.

Se veti minut, saarnamiehen, hetkeksi hiljaiseksi. Huomasin tekeväni salamannopeaa inventaariota elämästäni omassa mielessäni. Et uskokaan miten paljon ehtii parissa kolmessa sekunnissa käydä läpi asioita.

Olisin voinut vastata, että ”Kyllä olen” ja sitten esitellä omaa pyhitystä. Ainakin siltä osin, kuin siitä oli jotain kerrottavaa. Toisaalta kypsään aikuisikään ehtineenä osaa tarkastella omaa hengellisyyttä myös realistisen arkisesti. Ei oma pyhitys Jumalan täydellisen pyhyyden edessä kaikessa ole hänen läpivalaisunsa kestävää.

Niissä samoissa sekunneissa tein havainnon: Minähän etsin vastausta Jarmon kysymykseen ihan väärästä paikasta: Itsestäni. 

Lopulta vastasin tähän tapaan: ”Jarmo, jos katson omaa elämääni, on pakko myöntää, ettei minusta löydy niitä kahvoja, joista minut voisi nostaa yläilmoihin Herraa vastaan. Mutta, kun katson Kristusta, joka on puolestani kuollut ja ylösnoussut, uskallan sanoa olevani hänessä ja hänen sovintoverensä tähden valmis milloin tahansa hän tulee.” 

Evankeliumi koskee myös tempausvalmiutta

Evankeliumin totuus on, että meidän ”tempausvalmiutemme” – niin kuin pelastusvarmuutemme yleensä – on Hänessä. Ei itsessämme. Tässäkin on totta, että armosta me olemme pelastetut uskon kautta, emme itsemme kautta (Ef. 2:8).

Kun Jeesus tulee takaisin hän tulee pelastakaakseen meidät vihasta, kuten alussa lainaamassani 1. Tess. 1:10 Paavali sanoo. Samaan liittyen Paavali sanoo myöhemmin, että ”Jumala ei ole määrännyt, että osaksemme tulisi viha vaan että saisimme pelastuksen Herramme Jeesuksen kautta.” (1. Tess. 5:9).

Ylösotto Herraa vastaan, josta Paavali kirjoittaa 1. Tess. 4:13-18, sisältyy erottamattomasti siihen pelastuskokonaisuuteen, jonka Jeesus omalla verellään sai aikaan Golgatan ristillä kaikille häneen uskossa turvautuville.

Siihen sisältyy niin syntien anteeksisaaminen, lahjaksi saatava vanhurskaus, uudestisyntyminen Jumalan lapseksi, Pyhän Hengen sinetti, kaste ja täyteys sekä tempaaminen pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, kun hän viimein tulee takaisin.

Se mitä usein kutsumme ”tempausvalmiudeksi” ei siis ole jokin erillinen pelastuksen päälle ansaittava asia, johon pääsemisen edellytykset poikkeavat tyystin siitä, mitä vaaditaan pelastumiseen yleensä: Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut!

Kuka otetaan ja kuka jätetään?

Teinivuosinani kuulin joskus opetettavan, että Jeesuksen tullessa takaisin osa uskovista, ne, jotka ovat ”valmiita”, pääsee tempaukseen ja osa heistä jää tänne.

Sen armon mukaan, mikä minulle on annettu, uskallan monen vuosikymmenen kokemuksella Jumalan sanan äärellä sanoa, että tällainen ns osatempausoppi on Raamatun valossa höpöhöpöä. Se turhentaa Jeesuksen ristin merkityksen ja aiheuttaa tarpeetonta levottomuutta. Tempaus ei erottele uskovia toisistaan, vaan uskovat jumalattomasta maailmasta.

Kun luet huolella mitä Paavali kirjoittaa 1. Tess. 4 ja 5 luvuissa Herran paluusta, huomaat hänen tekevän eron Herraan uskovien ja jumalattomien, niiden, jotka eivät häneen usko, välillä. Kun Jeesus tulee, KAIKKI, jotka ovat Herran omia nousevat ylös Herraa vastaan – dead or alive, elävänä tai kuolleena. Erotuksetta. Ne, jotka eivät hänen omiaan ole, siis eivät ole uudestisyntyneitä uskovia, jäävät tänne vihaan.

Paavali sanoi 1. Tess. 1:9-10, että me olemme kääntyneet palvelemaan Jumalaa ja ”odottamaan taivaista hänen Poikaansa.” Heprealaiskirjeessä Pyhä Henki sanoo: ”…samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois monien synnit, ja hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden vaan pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.” (Hepr. 9:28).

Mitään eroa ei tehdä odottajien välillä, jotka ovat uskon kautta Kristuksen kertakaikkisesta uhrista osalliset. Ei ole yksi osa odottajia, jotka ovat ”valmiita” ja toinen osa odottajia, jotka jäävät tänne, koska eivät olleet. Kristus ilmestyy pelastukseksi kaikille niille, jotka häntä taivaista odottavat takaisin. Erotuksetta.

Tämän takia Paavali sanoo: Lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.” (1. Tess. 4:18). Mitä lohtua Paavalin sanoista saisi, jos Jeesuksen omanakin joutuisi vielä olemaan epävarmuudessa siitä miten meidän käy Herran tullessa, jäämmekö tänne?

Entä ne tyhmät neitsyet?

Herran Jeesuksen tulemus ei erota uudestisyntyneitä uskovia toisistaan, vaan uskovat ei-uskovista. Tästä on kyse myös kymmenen neitsyen vertauksessa.

Jeesuksen vertaus kymmenestä neitsyestä Matt 25:1-12 on osa luvussa 24 alkavaa asiayhteyttä. Sen mukaan Herran omat hänen tullessaan erotetaan vääristä profeetoista (24:11, 24 vrt. Matt. 7:15-23) ja jumalattomista (24:37-42) sekä uudestisyntymättömistä hurskaista teeskentelijöistä (paha palvelija 23:45-51; tyhmät neitsyet 25:1-12 vrt. 7:21-23), jotka eivät Herraa tunne, niin kuin ei hänkään tunne heitä.

Vertaus EI opeta, että uudestisyntyneet uskovat Herran tullessa erotellaan tempaukseen valmiisiin ja ei-valmiisiin heidän pyhityksensä perusteella.

Tempaus, pääsy ylösottoon – mitä tahansa termejä käytämmekään – on erottamaton osa Jumalan pojan verellä Golgatalla hankittua pelastusta. Ei erillinen osa, johon kristityt pääsevät osalliseksi eri perustein oman ansiollisuutensa mukaan.

Osatempausoppi on evankeliumin vastainen ja väärä. Se aiheuttaa tarpeetonta levottomuutta ja riistää herkän omantunnon omaavilta vilpittömiltä uskovilta heille Kristuksessa ja Kristuksen tähden kuuluvan rauhan sekä pelastusvarmuuden.

Odota Jeesusta ja elä hänelle

Ei tämä tarkoita, että suhtautuisin välinpitämättömästi siihen, miten meidän tulee elää odottaessamme Herraa Jeesusta. Päinvastoin. Hänen yllätyksenä tapahtuvan tulemuksensa pitäisi kaikin tavoin motivoida meitä sekä palvelemaan häntä että elämään hänelle erotettua kuuliaista elämää. Aito pelastuselämä näkyy ja tulee ilmi Jumalan tahdon mukaisissa teoissa. Usko ja pelastus, joka ei näy teoissa on kuollut. Mutta teot ja pyhitys eivät milloinkaan ansaitse ihmiselle pelastusta.

Meidän kelvollisuutemme pelastukseen ja siihen sisältyvään tempaukseen ei ole omaa aikaansaannostamme, vaan Jumalan. Kuten Paavali kirjoittaa: ”Iloiten te silloin kiitätte Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan osuuden siitä perinnöstä, joka pyhillä on valkeudessa. Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.” (Kol. 1:12)

Kun Herra Jeesus tulee takaisin, sinä ja minä olemme valmiit. Emme itsemme vuoksi, vaan koska Isä, Jumala itse on meidät Pojalleen valmiiksi ja kelvolliseksi tehnyt Golgatalla. Meidät on jo pelastettu ja siirretty Jumalan Pojan valtakuntaan. Emme me sen ulkopuolelle yllättäen putoa Hänen tulemuksessaankaan.

Rukoilen, että kirjoittamastani on sinulle apua ja löydät sanoistani rohkaisua sekä lohtua alkaneeseen viikkoon. Kiitos esirukouksistasi Patmos-työlle.

Jeesuksen paluu ei ole pelon, vaan ilon aihe! 

Maranata! Tule, Herra Jeesus.

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (15)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jaana Rajala

    Kiitos Pasi! Kyllä, tämä rohkaisi ja vahvisti uskoani. Ja selvensi raamatun kohtaa viisaista ja tyhmistä neitsyistä.

  2. Kaia

    Kyllä se nyt vaan on niin, etten oikeastaan ole uskova.
    Kristillinen oppi tuntuu sellaiselta, että se ei ymmärrä sitä, millainen ihminen on psykologisesti.
    Jotenkin liian pinnallista, ja ihmiskäsitys ei vaan ole sellainen, mitä tiede on ihmisestä löytänyt, tai mitä itsestäni olen havainnut.
    Luterilaisella kirkolla on enemmän käsitystä ihmisen psykologiasta, mutta he eivät etsi todella Jumalan henkeä tai yliluonnollisuutta. Dilemma.
    Itse olen vain ihminen, jota kiinnostaa yliluonnollisuus, joka voisi muuttaa elämääni. Maailma on niin äärimmäisen rasittava paikka.

  3. IlkkaT.O.

    ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta..” (Efe 2:8)
    UL on Jumalan armoliitto ihmisen kanssa Jeesuksen veressä syvimmältä olemukseltaan. Se on kaikki lahjaa Isältä Jumalalta, Hänen rakkautaan syntistä ihmistä kohtaan. Emme voi siihen mitään lisätä, niin täydellinen oli (voimassa edelleen) Jeesuksen uhri meidän edestämme.
    Room.10:17 ”Usko tule kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.” (10:12) Täsä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra..”
    Jeesus puhuu uudestisyntymisestä: Joh3. luku: ”Totisesti, totisesti, jos joku ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”. Sylivauva, ilman ymmärrystä vielä, on kelvollinen Jumalan valtakuntaan sellaisenaan; tulemme Suomen ja monen muun ns. kristityn maan suurimpaan harhaan ja valheeseen: ”kasteen armoon”, joka oikeuttaisi ”taivaspaikkaan”. Sellaista ei Raamattu tunne eikä ole koskaan tuntenut. Olen kuullut opetusta ”kasteen liitosta”; Sitävastoin Jeesus puhuu ”Uudesta liitosta hänen veressään” Ehtoollisen asettaessaan.
    Pyhä Henki todistaa meidät Jumalan lapsiksi, eivät mitkään teot omavanhurskaudessamme, (Room.8:16 ”Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia.” Efe. 2.luku ilmoittaa meille uskoviksi tultuamme, että ”meihin on pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena.” Pyhä Henki, Totuuden Henki osoittaa synnin ja tuomion ja vanhurskauden. Apt. 5:32 ilmoittaa kuka saa Pyhän Hengen kasteen. Täysin yksiselitteistä siinä on Jeesuksen seuraaminen, vaikka kokisi itsensä kuinka syntiseksi ja raadolliseksi.
    Armolahjojen ja niiden käytön kohdalla on yllättävän paljon sekaannusta: kielillä puhumisen lahja annetaan Pyhän Hengen vaikutuksesta, monet ovat saaneet sen pysyväisena Pyhän Hengen kasteessa, uskoontulon, uudestisynytmän jälkeen, ei sylivauvan kasteessa. Kielillä puhuva rakentaa itseään, on rukouskieli, sitten on kielillä puhumista profetoimisen, tiedon ja viisauden sanojen esiintuomisen yhteydessä, srk:lle ja yksilölle rakennukseksi. Ne ovat edelleen tärkeitä elementtejä kaikkialla siellä, missä Pyhä Henki saa johdattaa seurakuntaa, Kristuksen morsianta, pääpainon ollessa kaikessa Jumalan palvelemisessa ja lähimmäisen rakkaudessa.
    Öljy kuvaa Pyhää Henkeä: Matt.25.luku: Palava hengessä koetuksessa vai uskon liekki sammuneena; liekki paloi aikaisemmin tyhmilläkin neitsyillä). Ilm.kirja läpivalaisee Pyhässä Hengessä seitseman seurakuntaa, Laodikean haalenneen srk:n viimeisenä, silti sillekin annettiin armo (kutsu voimassa edelleen) uudistumiseen uskossa Jeesukseen Krsitukseen.

    • kirjoitusten mukaan

      IlkkaT.O. kommentoi: – Apt. 5:32 ilmoittaa kuka saa Pyhän Hengen kasteen. Täysin yksiselitteistä siinä on Jeesuksen seuraaminen, vaikka kokisi itsensä kuinka syntiseksi ja raadolliseksi.

      Itse asiassa ko. jakeessa sanotaan, että Pyhän Hengen saavat vain ne, jotka noudattavat Jumalan käskyjä. Jos ei ole tehnyt parannusta laittomuudestaan, hänessä ei ole Pyhää Henkeä.

      Ap.t 5:32 Me olemme kaiken tämän todistajat — samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat.”

      Room 8:7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
      8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
      9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.

      13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

      IlkkaT.O. kommentoi: – Kielillä puhuva rakentaa itseään, on rukouskieli, sitten on kielillä puhumista profetoimisen, tiedon ja viisauden sanojen esiintuomisen yhteydessä, srk:lle ja yksilölle rakennukseksi.

      Kielillä puhuminen ei ole varma merkki voitelusta. Jopa väärissä uskonnoissa osataan puhua kielillä ja tehdä muitakin ihmeitä. Afrikkalaiset shamaanit ja itämaiset gurut osaavat puhua kielillä, joten se ei takaa vielä mitään. Kaikki ihmeet pitää koetella, koska Raamatun mukaan seurakunnissa on paljon vääriä profeettoja, jotka osaavat tehdä ihmeitä. Heidät tunnistaa laittomuuden hedelmästä.

      1 Joh 4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

      Matt 24:24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.

      Matt 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
      16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

      • IlkkaT.O.

        ”kirjoitusten mukaan”, On syytä ymmärtää oikein, että Jeesuksen seuraaminen on Jumalan tottelemista, ilman Pyhää Henkeä se ei ole edes mahdollista. Monet tosin yrittävät kuten tiedetään, mutta voima – raamatullisesti voitelu – puuttuu. Ja sitä ei voi korvata millään teoilla. Jumala kastaa nöyrän uskovan Pyhällä Hengellä; siihen sisältyy usein armolahjojen saamienkin. kielillä, raamatullisesti puhuva on merkkinä uskosta osattomille (1.Kor.14:22)
        Edelleen itsestäänselvyys on parannuksenteko jos aikoo Jeesusta seurata, ja se on joka päivä itsensä luovuttamista Herralle Paavalin opetuksen mukaan.
        Puhun kielillä puhumisesta tietystikin Raamatun mukaan; huom! srk:n keskellä on syytä toimia henkien arvostelemisen lahjat jos olet niistä kuullut, jotta voidaan erottaa kaikenlainen epäterve, sielullinen moska pyhästä. Srk:n vanhimpien on kirjoitusten tuntemisen lisäksi hyvä anoa tätä nimenomaista lahjaa, profetian lahjan ohella.
        Omien sanojensa, omakehumisensa mielellään käänteissä kuin käänteissä esiintuova ”profeetta” löytyy sivujensa perusteella helpostikin. Tuon sen siksi tässä esille, että niiden lukijat ymmärtäisivät niiden lähtevän vääristä motiiveista ja väärästä kadotusopista. Kannattaa tarkistaa.
        Kurioisiteetin vuoksi, keitä tiedät olevan Suomessa vääriä profeettoja seurakunnissa, jotka tekevät ihmeitä? Nyt en kysy niistä, jotka eivät edes alistu terveen opin alle ja joita ei siksi näy edes srk:n keskellä, mutta puhuvat höpöjä korvasyyhyyn muualla.

        • kirjoitusten mukaan

          IlkkaT.O. kysyi: – Kurioisiteetin vuoksi, keitä tiedät olevan Suomessa vääriä profeettoja seurakunnissa, jotka tekevät ihmeitä?

          Paavali käsittelee tätä asiaa 1 Kor 14-luvussa.

          Naisilla voi olla profetian armolahja, mutta on myös naisia ja miehiä, joille ei Jumala puhu vaan ihan joku muu ääni, vaikka he luulevat Jumalan puhuvan heille.

          Jos joku ääni tai näky kehottaa naisen ryhtymään seurakunnan pastoriksi, hän rikkoo juuri sitä käskyä, minkä Jumala on antanut: nainen vaietkoon seurakunnassa.

          Jumala ei käytä naisia seurakunnan kokouksessa sanomien ilmoittamiseen eikä käske heitä opettaa seurakunnassa. Nainen voi toki profetoida seurakunnan kokouksen ulkopuolella.

          Sen vuoksi on täysin selvä asia, että jokainen nainen, joka tulee puhumaan seurakunnan kokoukseen, hän ei ole Jumalan asialla. Sellaisia vääriä profeettoja on pilvin pimein mm. äärikarismaattisissa seurakunnissa ja on myös sellaisia vääriä miesprofeettoja, jotka hyväksyvät tällaisen laittomuuden.

          1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
          34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
          35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
          36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
          37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
          38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

  4. Kaia

    Niin siis olen uskovana oppinut, että ihmisen pelastaa Jeesuksen usko, eikä hänen oma uskonsa. Jumala siis päättää, kenelle antaa uskon ja kenelle ei.
    Näyttää siltä, että aika vähän on maailmassa uskoa. Jos Jeesus tulisi tänään, niin suurin osa ihmiskuntaa joutuisi Helvettiin. Olisiko se ns. Jumalan mielen mukainen lopputulos? Tuskin, jos Raamattua on uskominen.
    Jos ei siis tule mitään ns. Lopun Ajan herätystä, niin suurin osa ihmiskunnasta on auttamatta Helvetissä ja jää tempauksesta. Eikä se siis ole Jumalan tahto.
    Jumalan on siis pakko alkaa jakelemaan sitä uskoa vähän enemmän ihmisille, kun ihmiset eivät pysty uskomaan.
    En minäkään oikein pysty uskomaan tähän kaikkeen. Olen vain oppinut sen aiemmin.
    Oikeastaan on vaikeaa uskoa tähän dikotomiaan, että osa ihmisistä joutuu johonkin ikuiseen kadotukseen ja tuskaan. Jumalan olisi armollisempaa vain lopettaa ihmisten olemassaolo täysin. Mutta ei kai sitä voi tehdä Jumalakaan, vaikka olisi kaikkivaltias?

  5. Hulda jokinen

    Kiitos tästä opetuksesta

    • Jukka Mikkola

      Niin, armo ei ole vain kertaluonteista ”pelastuskokemuksen armoa”
      vaan jatkuvaa armoa, jota tarvitsemme, koska jatkuvasti sorrumme synnin viettelyksiin.

      Synnin viettelyksiin sortumistamme jos emme toistuvasti huomaa tai ymmärrä, tarvitsemme avuksi Pyhää Henkeä – enemmän kuin ”ihmetekoihin”. Oma lukunsa on, jos valitsemme tietoisesti päättäen olla seuraamatta Pyhää Henkeä, joka näyttää todeksi synnin, ( lahja)varhurskauden ja tuomion. Siis kyse ei ole ” noista toisista” enemmän ta vähemmän syntisistä.

  6. Filos

    Se on just näin, niin kuin Pasi Turunen kirjoittaa blogissaan. Ellei pelastuksemme perustuisi täysin Jeesuksen vanhurskauteen, meille lahjaksi annettuna uskon kautta Kristukseen tai Kristuksen uskon kautta, niin maanvetovoiman vaikutuspiirin jäisimme vangiksi tempauksen koittaessa.
    Ne tyhmät neitsyet ovat jumalattomia tai ovat voineet olla uskossakin ja sitten luopuneet uskosta. Öljyn loppuminen kuvannee myös uskon ”loppumista”?
    Ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Lapsi luottaa Isän lupauksiin ja huolenpitoon ja siihen kuka ja mitä Isä on. Hänellä on kaikki hallinnassa.

    • kirjoitusten mukaan

      Filos kommentoi: – meille lahjaksi annettuna uskon kautta Kristukseen

      Usein luullaan, että pelastuksen saa siten lahjaksi, ettei itse tarvitse tehdä mitään pelastuksen eteen. Tämä on väärinkäsitys. Pelastuksen lahja tarkoittaa sitä, ettei siitä tarvitse maksaa rahalla tai millään muulla anemaksulla mitään.

      Jes 52:3 Näin sanoo Herra: ”Ilmaiseksi teidät myytiin orjuuteen, ja ilman rahaa teidät myös lunastetaan vapaiksi.”

      55:1 Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää, ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!
      2 Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää, vaihdatte työstä saamanne palkan siihen, mikä ei tee kylläiseksi? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvin, te saatte nauttia parhaista herkuista.
      3 Kuulkaa minua, tulkaa minun luokseni, kuulkaa, niin te saatte elää! Minä teen ikuisen liiton teidän kanssanne ja lupaan olla liitossani uskollinen, niin kuin olin uskollinen Daavidille.

      Pelastuksen lahjan saamisen ehtona on kuitenkin parannuksen teko laittomuudesta. Tyhmiltä neitsyiltä puuttuu Pyhä Henki, joka antaa voiman tehdä parannus laittomuudesta. Ei ole öljyä, jos ei ole kuuliaisuutta. Kuten Paavalikin kirjoitti, niin meillä on velvollisuuksia.

      Room 8:7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.

      12 Meillä on siis velvollisuuksia, veljet, mutta ei itsekästä luontoamme kohtaan; ei meidän pidä elää sen mukaan.
      13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

      Filos kommentoi: – Ne tyhmät neitsyet ovat jumalattomia tai ovat voineet olla uskossakin ja sitten luopuneet uskosta. Öljyn loppuminen kuvannee myös uskon ”loppumista”?

      Ratkaisevaa tässä asiassa on ymmärtää oikein, mitä tarkoittaa usko. Paavali siteerasi Habakukin kirjaa, jossa se on oikein käännettynä uskollisuus, faithfulness.

      On olemassa paljon kristittyjä, joilla ei ole uskollisuutta, vaikka he itse luulevat uskovansa. Vanhurskaaseen uskoon ei riitä, että vain ottaa vastaan pelastuksen Jeesukselta. Pitää myös uskollisesti noudattaa Jeesuksen käskyjä, jotta olisi uskoa. Usko on siis uskonkuuliaisuutta, mikä puuttuu hyvin monelta kristityltä, joka sanoo Jeesukselle ”Herra, Herra”.

      Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

      Room 1:5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.

      2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

      Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

      • Filos

        Niin, kyllä ihmisenkin täytyy tehdä jotain pelastuksen eteen. Ottaa vastaan Jumalan valmistama pelastus Kristuksessa. Vanhurskaat teot seuraavat uskoa, eikä toisin päin. Teot ovat uskon hedelmää. Kuitenkaan tuomiopäivänä uskova ei voi vedota tekoihinsa. Ainoastaan siihen mitä Kristus on tehnyt puolestamme. Toki teoista maksetaan palkka uskollisuuden mukaan ja mitkä ovat olleet motiivit tekoihin. Jumala vaatii täydellisyyttä ihmisen sikiämisestä kuolemaan saakka. Tämä täydellisyys ei toteudu muutoin, kuin Kristuksen synnittömän elämän kautta, joka omistetaan uskon kautta Kristukseen. Omat tekomme jäävät aina vajaiksi. Riittää, että rikkoo yhdessä kohdin, niin on rikkonut koko lain.
        Gal 3:7-11 7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: ”Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi”.
        9 Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee”.
        11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta”.

        • kirjoitusten mukaan

          Filos kommentoi: – Niin, kyllä ihmisenkin täytyy tehdä jotain pelastuksen eteen. Ottaa vastaan Jumalan valmistama pelastus Kristuksessa.

          Tämä yksin ei riitä. Pitää tehdä myös parannus laittomuudesta.

          Jeesus ei armahda niitä, jotka eivät halunneet tehdä parannusta laittomudesta. Kristittyjen joukossa on suuri määrä niitä, jotka kokevat, ettei tällaista tarvitse tehdä uudessa liitossa, mikä on heidän kannalta kohtalokas virhe.

          Viimeisellä tuomiolla otetaan kyllä huomioon omat lain teot. Jokainen tuomitaan tekojen mukaan, kuten UT sanoo.

          Vuorisaarnassa Jeesus puhuu teoista ja Jumalan tahdon tekemisestä. Hän on se, joka ratkaisee onko tullut tehtyä Jumalan tahdon mukaisia tekoja. Kristus armahtaa ne, jotka tekivät parannuksen laittomuudesta.

          Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
          22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
          23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

          Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
          27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
          28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

          Filos kommentoi: -Riittää, että rikkoo yhdessä kohdin, niin on rikkonut koko lain.

          Tätä Jaakobin kirjeen kohtaa käytetään usein irti asiayhteydestä ja muutenkin väärin. Jaakob tarkoitti, että jos noudatat laista kieltokäskyjä esim. älä varasta tai älä tee huorin, niin se ei riitä koko lain täyttämiseen, jos et myös noudata tekemiseen kehottavaa käskyä olla laupias köyhälle. Jos ei armahda ja vapahda köyhää uskonveljeä, niin ei täytä koko lakia.

          Jaak 2:8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, te teette oikein. [3. Moos. 19:18]
          9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
          10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.
          11 Hän, joka sanoi: ”Älä tee aviorikosta”, sanoi myös: ”Älä tapa.” Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
          12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin.
          13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
          14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?
          15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa,
          16 niin turha teidän on sanoa: ”Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin”, jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
          17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

          Tämä kohta ei ota mitenkään kantaa siihen, onko lakia muuten mahdollista täyttää. Raamatun mukaan lain pystyy täyttämään, kunhan tekee parannuksen.

          Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        • dogmaatikko

          ”Gal 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta”.”

          Mitä Paavali tarkoittaa, ettei lain teoilla voi tulla vanhurskaaksi?

          Hän tarkoittaa, että jos juutalaiselta puuttuu usko Jeesukseen Kristukseen, hän ei voi olla vanhurskas muilla teoilla, koska laissa on käsky uskoa Jeesukseen Kristukseen.

          Toisaalta Paavali myös kirjoittaa roomalaisille pakanauskoville, ettei kukaan tule vanhurskaaksi ilman lain noudattamista.

          ”Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” (Room 2:13)

          Miten nämä kaksi eri opetusta voidaan yhteensovittaa?

          Ratkaisu on asiayhteydessä. Paavali opettaa, että vanhurskaus edellyttää sekä lain noudattamista että uskoa Jeesukseen Kristukseen. Jos toinen puuttuu, niin silloin puuttuu sekä vanhurskaus että pyhyys.

          ”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.” (Ilm 14:12)

          Ihminen on erehtyväinen, mutta Jumala on ollut armollinen jo Vanhan testamentin ajoista lukien niille, jotka hänen käskyjään uskollisesti noudattavat, eikä tämä asia ole mihinkään muuttunut.

          ”Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.” (2Moos 20:6)

  7. kirjoitusten mukaan

    Jeesus opetti, että vain viisaat neitsyet pelastuvat ja pääsevät Karitsan häihin. Tyhmät neitsyet jätetään oven taakse pimeyteen, missä itketään ja kiristellään hampaita. Häihin pääsee se pienen pieni joukko, joka on uudestisyntynyt, vanhurskas ja pyhä.

    Sitten on ihan eri asia, kuka on oikeasti uudestisyntynyt, vanhurskas ja pyhä. Monet ajattelevat, että kun käyn joka sunnuntai seurakunnassa ylistämässä Jeesusta ja puhun kielillä, niin olen sitten uudestisyntynyt ja Jeesuksen pyhittämä.

    Jeesus kuitenkin varoittaa, ettei edes ihmeitä hänen nimessä tehneet pelastu, jos he elivät laittomuudessa. Pyhitys edellyttää parannuksen tekoa laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen antamalla voimalla, minkä hedelmä on oikeuden noudattaminen ja uskollisuus Jeesuksen käskyille.

    Ap.t 5:32 Me olemme kaiken tämän todistajat — samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat.”

    Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
    23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

    Ef 5:9 Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä.

    Kielillä puhuminen, profetiat ja ihmeet voivat pahimmassa tapauksessa tulla toisesta hengestä sen vahvistukseksi, että seurakunta opettaa toista väärää evankeliumia ja saarnaa toista Jeesusta. Jumala ei vahvista ihmeellä väärän evankeliumin opettamista, mutta vastustajan voimat niin tekevät. Sellaisesta seurakunnasta ei temmata ketään Kristusta vastaan eikä päästetä ketään Karitsan häihin.

    2 Kor 11:2 Vartioin teitä intohimoisesti Jumalan puolesta. Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen.
    3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
    4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.

    Gal 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.
    7 Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia.
    8 Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme — vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli — hän olkoon kirottu.

    Matt 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

    Matt 25:8 Tyhmät sanoivat viisaille: ’Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.’
    9 Mutta viisaat vastasivat: ’Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.’
    10 Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin.
    11 Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: ’Herra, Herra, avaa meille!’ [Matt. 7:21-23]
    12 Mutta hän vastasi: ’Totisesti, minä en tunne teitä.’