Patmos-blogi

Rehellinen ihminen

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Rehellinen ihminen joutuu kristittynä joskus tavattoman tiukalle suhteessa lihaansa. Häntä kiusaavat jatkuvasti erilaiset himot, ne suorastaan heittelevät häntä sinne tänne. Häntä kiusaavat jatkuva syömähimo, juomahimo, rahanhimo, tavaranhimo, seksuaalinen himo, katsomisen ja kuulemisen himo, koskettamisen himo, laiskuudenhimo, pelihimo, uteliaisuudenhimo, vallanhimo, kunnianhimo, ihmispalvonta, maailmanviisaus, vihastuminen, katkeruus. Kristittyä kiusaa taikausko, luulousko, maailmanhenkisyys, suosion perkele ja lahkolaisuus. Hän haluaisi olla vapaa, mutta ei hallitse itseään, vaan synti hallitsee häntä – valitettavasti. Synti asuu hänessä. Kuitenkin hän on uskossa ja kuitenkin hän on kristitty omasta halustaan, vapaaehtoisesti. Jännite säilyy ja rehellisyytensä tähden uskova joutuu hylätyksi.

Lapsena saatu kasteen lahjakin on vaarassa mennä hukkaan, samoin konfirmaatio, ehtoollinen, esirukoukset ja lapsen usko. Sillä ilman uskoa ei voi olla yhteydessä Herraan. ”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne” 1.Kor.6:19-20. Jumala tulee Jeesuksessa Kristuksessa ihmiseen Pyhässä Hengessä ja tekee hänestä uskovan ja Jumalan lapsen. Sana tulee lihaksi ja asuu täällä. Uskova on arvokas, hänestä on maksettu kallis hinta. Niin sitten uskova yrittää kirkastaa Jumala ruumiissaan, jokapäiväisessä elämässä, mutta tuloksia ei mitata inhimillisesti.

Uuden liiton aikana asiat ovat muuttuneet, kivitemppeli on raunioina. Nyt ihmisruumis on Herran temppeli, siellä pidetään jumalanpalvelukset ylipappi Jeesuksen johdolla ja Hengessä. Uusi temppeli muodostuu elävistä kivistä, uskovista, pelastetuista sieluista. Vapahtaja asuu Pyhän Henkensä kautta ihmisissä. Herra itse on tullut meille armoalttariksi. Laki on sydämiin kirjoitettu Hengen laki. Kaikki uskovat ovat Kristuksen pappeja. Jeesus on uhrikaritsamme, joka on yhdellä uhrilla ottanut synnin pois sovittamalla meidät Jumalan kanssa. Jeesus on meidän Elämän leipämme, jota syömme päivittäin Jumalan sanassa.

Taistelu käydään edelleen temppelissä, uudessa temppelissä. Jos himot pääsevät hallitsemaan, tulee siitä ryövärien luola ja pahan hengen liittolainen. Mutta jos Jeesus saa hallita temppeliämme, säilyy siellä oikea jumalanpalvelus ja niin Jumala tulee kirkastetuksi ruumiissamme. Kalliisti ostettu ihminen tulee kalliiseen tehtävään, jossa Jumalan kunnia tulee ilmi. Sen merkkinä on Jumalan rauha, joka vuotaa suoraan Golgatan uhrista.

Auta, Jeesus, ettei synti, perkele ja maailma voittaisi seurakuntaasi, uutta temppeliä, uskovia. Auta, ettei tämä temppeli, jonka sinä olet lunastanut itsellesi, joutuisi väärään käyttöön. Asu uskovissa sanasi ja Henkesi kautta, anna sydänten juurtua sinuun ja elämäsi virrata jokaisen olemukseen.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (4)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Frankw

    Turkka Aaltonen kirjoitti: hyvin Turkka Aaltonen kirjoitti.Kiitos siitä.Kuten kiitos muista asiarikkaista kommenteista.Eivät alkuseurakunnan jäsenetkään tunteneet tarkkaan Raamattua kun sitä ei oikein edes ollut,sekä kuin itseasiassa vasta uskonpuhdistuksen jälkeen jokaiselle tutkittavaksi. Joten, sydämen usko ja suun tunnustus jää jäljelle. Tosin Sana on korvaamattoman tärkeä, ei yhtään lisää ei yhtään pois. Ja tässä ajassa”tieto lisääntyy”.-Olisiko niin ja näin?

    • alkuseurakunnasta

      Frankw: -Eivät alkuseurakunnan jäsenetkään tunteneet tarkkaan Raamattua kun sitä ei oikein edes ollut

      Olet väärässä. Alkuseurakunnan Raamattu oli VT, jonka he tunsivat hyvin. Jotka tuntevat Raamatun hyvin, tietävät, ettei UT tuo paljoakaan uutta verrattuna VT:iin, mutta kylläkin todistaa, että Jeesus on lain ja profeettojen ennustama Kristus. UT on pääosiltaan VT:n opetusta ja todistusta Kristuksesta.

      Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

      Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

      23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

      • alkuseurakunnasta

        Jae 23 oli Ap.t 28:23.

  2. alkuseurakunnasta

    Turkka kirjoitti: -Uuden liiton aikana asiat ovat muuttuneet, kivitemppeli on raunioina.

    Temppelin tuho johtui juutalaisten uskottomuudesta Herralle Jeesukselle. Temppelin tuhon profetoi mm. Salomo ja Jeesus.

    Messias profetiat ennustavat myös, että Jumalan temppeli rakennetaan uudelleen Jerusalemin temppelivuorelle, johon tulee Messiaan Jeesuksen valtaistuin, mistä profetoi myös Ilmestyskirja. Ruumiin temppeli ei ole korvannut Jerusalemin temppeliä, sillä ne molemmat ovat Jumalan temppeleitä. Siinä suhteessa uusi liitto ei ole muuttanut temppelin asemaa. Jeesushan sanoi, ÄLKÄÄ EDES LUULKO, että minä tulen muutamaan lakia vaan noudattamaan sitä.

    Ilm 11:1 Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: ”Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat.
    2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.

    Turkka kirjoitti: -Laki on sydämiin kirjoitettu Hengen laki.

    Jeremien kirjan 31:31-34 mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan sydämiin. Paavalin mukaan Hengen laki on Mooseksen laki. Näin lukee myös UT:ssa, eikä näitä tekstejä voi mitenkään enää muuttaa.

    Room 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.

    Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

    25:8 Paavali kiisti ne sanoen: ”Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan.”

    Turkka kirjoitti: -Kaikki uskovat ovat Kristuksen pappeja.

    Tämä on eräs väärä tulkinta Pietarin kirjeestä 1 Piet 2:9, joka ei aseta yleistä pappeutta. Pietari tarkoitti kuninkaallisella papistolla vain juutalaisia miehiä, joille kuuluu Jumalan valtakunnan pappeus. Se ei tietenkään estä kristittyjä todistamasta omasta uskostaan lähimmäiselle. Pakanakristittyjen paikallisseurakunnissa ei ole ollenkaan ns. pappeutta, vaan seurakunnan johtajia Paavali kutsui paimeniksi, mikä tarkoittaa seurakunnan johtajaa. Paavali myös kielsi naisia opettamasta seurakunnassa, kuten pappeus kuului vain Aaronin pojille.

    Raamatussa pappeus on eri käsite. Huomatkaa puhuessaan kuninkaallisesta papistosta Pietari ei osoita sanoja pakanoille vaan Jaakobin heimolle viitaten vastaavaan säädökseen laissa.

    1 Piet 2:9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.

    2 Moos 19:5 Jos te nyt kuuntelette minua ja pidätte minun liittoni, niin te tulette olemaan kansojen joukossa minun oma kansani. Koko maailma on minun,
    6 mutta teistä tulee minun pappisvaltakuntani ja pyhä kansani.’ Tämä sinun tulee sanoa israelilaisille.”