Patmos-blogi

Todellinen menestys

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”Oi Herra, auta, oi Herra, anna m******s.”
– Psal. 118:25 –

Huono teologia on pilannut paljon hyviä sanoja.

Yksi tällainen pilattu raamatullinen sana on menestys.

Mennä vuosikymmeninä esillä oli voimakkaasti niin sanottu menestysteologia, jossa muun muassa Jumalan siunaus samaistettiin voimakkaasti aineellisen menestyksen ja hyvinvoinnin kanssa.

Sen seurauksena ahneuden synnistä tuli tavoiteltava hyve.

Pieleen meni.

Koska sanan maine oli pilattu huonolla teologialla, harva uskalsi puhua menestyksestä.

Ja jos m-sanan mainitsi saarnoissa, piti muistaa nopeasti aina tuomita menestysteologia, ettei vain tulisi leimatuksi sen edustajaksi koska oli tullut käyttäneeksi m-sanaa saarnassa.

Raamattu kuitenkin puhuu menestyksestä.

On aika m-sanan raamatulliselle kunnianpalautukselle.

Se tapahtuu raamatullisesti ja parhaiten siten, että aineellista menestystä tai sen puutetta lakataan tarkastelemasta Jumalan mielisuosion mittarina. 

Ei ole sellaisenaan syntiä olla vauras ja menestyvä. Raamattukin tuntee useita vauraita Jumalan pyhiä.

Ei myöskään aineellinen puute sellaisenaan tee kenestäkään pyhää. Ei puute ketään pelasta.

Mutta ei aineellinen puute myöskään ole merkki uskonpuutteesta.

Ei ole mitään raamatullista kaavaa tai periaatetta, jonka Jumala on automaattisesti luvannut palkita aineellisella vauraudella.

Sellainen typistäisi kristinuskon jonkinlaiseksi taivaalliseksi sijoitusrahastoksi ja Raamatun jonkinsortin loitsukirjaksi.

Kuvitelma, että Jumalan lahjat olisivat rahalla hankittavissa, on uuden testamentin mukaan rinnastettavissa noituuteen (Apt. 8:20).

Tiedän kyllä mitä Raamattu sanoo kymmenyksistä. Jumala on luvannut siunata niitä, jotka antavat omastansa.

Olen ikikiitollinen siitä, että uskoontultuani 15-vuotiaana minulle opetettiin heti kymmenyksistä. Se opetus on kulkenut ja vaikuttanut elämääni näihin päiviin saakka.

Kirjoitan kymmenyksistä toinen kerta erikseen. Tässä yhteydessä totean vain, että missään Jumala ei ole sanonut: ”Kun maksat kymmenyksesi minä teen sinusta rikkaan ja terveen!”

Mitä menestys sitten on?

Unohdetaan nyt elintasoon liittyvät aineelliset ulottuvuudet, sillä pelkästään niiden avulla ei voida luotettavasti mitata Jumalan mielisuosiota tai sen puuttumista.

Pohjimmiltaan menestyksessä on kyse Jumalan tahdon mukaan elämisestä.

Kuka voisi olla menestyksekkäämpi kuin kristitty, joka elää taivaallisen Isän tahdon mukaan.

Siksi tärkeintä on viljellä ja varjella elämässään niitä raamatullisia hyveitä, jotka auttavat meitä elämään Jumalan tahdon mukaan ja siten kirkastamaan Kristusta elämässämme.

Tässä valossa mietiskele ja tutkistele näitä kolmea ulottuuvuutta – suhteetasenteet ja tavat – Raamattusi äärellä:

Suhteet: Lähempänä Jumalaa ja hyviä vaikutteita; kauempana huonoista vaikutteista.

  • Poista vihollisuus Jumalan kanssa Kristuksen kautta (Kol. 1:21-22; Ef. 1:6)
  • Rakasta ja tottele Jumalaa, niin hän tuntee sinut (1. Kor. 8:3; Jaak. 2:22-23).
  • Ympäröi itsesi myönteisillä vaikutteilla (Sananl. 13:20; 27:17).
  • Etäänny kielteisistä vaikutteista (1. Kor. 15:33).

Asenteet: Mielentila sielun hyvinvointia varten

  • Viljele rakkauden mukaista asennetta (1. Kor. 16:14).
  • Hyväksy nöyryys todellista menestystä varten (Sananl. 22:4).
  • Harjoittele tyytyväisyyttä (Hebr. 13:5).
  • Pidä kiitollisuutta perustavana elämänasenteena (1. Tess. 5:18).

Tavat: Hyveet muodostuvat toistuvista teoista. 

  • Kokoonnu kristittyjen kanssa saamaan rohkaisua  (Hebr. 10:24-25).
  • Mietiskele pyhien kirjoitusten mukaan (Fil. 4:8).
  • Aseta pyhien kirjoitusten säännöllinen lukeminen ja tutkiminen etusijalle (2. Tim. 3:16-17).
  • Varaa aikaa rukoukseen (1. Tess. 5:17; Ap. t. 2:42).
  • Pidä ”lyhyet tilivälit”; tee parannus ja tunnusta syntisi nopeasti (Ps. 32:3-5; San. 28:13; Jaak. 5:16).
  • Palvele toisia ja tarjoita hyvien tekojen tekemistä (Tiit. 3:14)

Elää Jumalalle ja Hänen tahtonsa mukaan Kristusta seuraten, SE on todellista menestystä!

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    Jumala vaatii liikaa ihmisiltä. Eivät ihmiset ole tällaisia.
    Minultakin kesti liian kauan ymmärtää se motiivi, miksi olen uskossa. Ja muuta motiivia ei vaan todellakaan ole. Parantuminen on kaikkein tärkeintä. Tärkeämpää kuin usko tai Jumala. Ei kiinnosta yhtään seurata mitään jumalia, joka vaatii mahdottomia. Kun olen vaan ihminen ja en osaa olla muuta kuin ihminen.
    Jumala ei siis oikeasti halua auttaa ihmisiä ollenkaan, eikä parantaa ketään.
    Ja ihmisen on itse pelastettava itsensä pakottamalla itsensä seuraamaan Jeesusta, vaikka ei haluaisi.. tai jotain siihen suuntaan. Jumala ei vaikuta tahtomista tai tekemistä. Jumala ei myöskään ota pois halua parantua ja saada oikeutta epäoikeudenmukaisuuksiin tai siihen, että syrjitään. Ihmisen pitää itse tehdä kaikki.
    Jumala ei vaivaudu, koska ei oikeasti välitä ihmisestä ollenkaan, kun Jumala ei näytä edes ymmärtävän sitä, millaisia ihmiset oikeasti ovat.
    Katsoin juuri kristillisen scifin, joka kuulemma perustuu Jobin kirjaan.. no siinäkin oli paljon outoa juttua verrattuna Raamattuun.. sinänsä ihan hyvä scifi kuitenkin. Ei maininnut Jeesusta.

  2. m.o.t.

    Pasi Turunen sanoi: – Tiedän kyllä mitä Raamattu sanoo kymmenyksistä. Jumala on luvannut siunata niitä, jotka antavat omastansa. Olen ikikiitollinen siitä, että uskoontultuani 15-vuotiaana minulle opetettiin heti kymmenyksistä. Se opetus on kulkenut ja vaikuttanut elämääni näihin päiviin saakka.

    Mooseksen laissa on käsky maksaa kymmenykset kaikista tuloista leeviläisille papeille Jerusalemin temppeliin. Nyt näitä pappeja ei ole virassa, joten kymmenysten maksaminen ei tällä hetkellä onnistu.

    Jos seurakunta vaatii maksamaan kymmenykset, niin miksi seurakunta ei sitten vaadi noudattamaan Mooseksen lakia? Pullasta ei voi syödä vain sen rusinoita.

    Jokaisen on syytä harkita tarkkaan, mille seurakunnalle lahjoittaa rahaa. Jos seurakunta ei opeta evankeliumia Jeesuksen käskyn mukaisesti, rahan lahjoittaminen sille on vain haitaksi. Maailmassa on paljon seurakuntia, jotka saavat paljon rahaa, koska he opettavat seurakunnalle sen mielen mukaisia oppeja, jotka eivät kuitenkaan vastaan Raamatun opetusta. Kukaan ei voi odottaa saavansa suuria siunauksia siitä, että tuki harhaoppista seurakuntaa.