Patmos-blogi

Jeesus on historian Herra myös vuonna 2021.

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verollepantava … Niin Joosefkin lähti…”  (Luuk. 2:1, 4)

Ei, tämä ei ole myöhästynyt joulukirjoitus.

Miksi sitten siteeraan ”jouluevankeliumia”, vaikka joulu on takanapäin?

Tietysti voisi ajatella niinkin, että suuri osa kristikuntaa viettää joulua vasta meidän loppiaisena. Mutta tämä ei ole varsinainen syy palata Luukkaan kuuluisaan kertomukseen. Ei Luukas kirjoittanut tekstiänsä luettavaksi vain tiettyinä vuodenaikoina. Minun syyni liittyy pian alkavaan uuteen vuoteen 2021.

Apostoli Paavali kirjoitti: Kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lunastamaan…” (Gal. 4:4-5).

Viime viikolla kirjoitin lyhyesti Jeesuksen syntymää edeltävästä tähti-ilmiöstä. Se, mikä oli totta taivaalla, oli totta myös maan päällä: Kun Herra Kristus syntyi maailmaan avaruuden tähdet ja aurinkokunnan planeetat olivat ajan täyttyessä juuri siellä missä pitkin. Myös maailman valtakuntien historian tapahtumat olivat juuri oikeassa ”asennossa”.

Historioitsijat pohtivat Augustuksen veroluetteloinnin ajoitusta ja merkitystä Rooman valtakunnan näkövinkkelistä. Mutta sen todellinen merkitys ei avaudu vain Rooman valtakunnan vaiheista käsin, koska tapahtumat liittyvät Jumalan valtakuntaan: Augustuksen käsky veroluetteloinnista sai Joosefin ja Marian lähtemään Beetlehemiin. Ei vain siksi, että Rooma lopulta saisi veronsa, vaan siksi, että ”heidän siellä ollessaan Marian synnyttämisen aika tuli”. Messiaan piti syntyä tiettynä aikana tietyssä paikassa, nimittäin Beetlehemissä (Miika 5:2).

Keisarillinen käsky sai koko silloisen maailmanvallan kansalaisineen ja hallintokoneistoineen liikkeelle. Mutta , sen kaiken merkitys oli siinä, että Joosef ja Maria lähtivät liikkeelle, jotta Jumalan Poika syntyisi ajan täyttyessä siellä missä oli ennustettu.

Samoin tähden ja planeetat olivat omassa hitaassa vuosituhantisessa liikkeessä saavuttaneet pisteen, jossa koko taivaan avaruus oli juuri oikeaan aikaan oikeassa asennossa saadakseen idän viisaat liikkeelle kohti Beetlehemiä kumartamaan Jeesusta.

Maailman tapahtumat ympärillämme saattavat meistä näyttää kaoottisilta ja irrallisilta, pelottavan sattumanvaraisilta. Emme useinkaan näe ennakolta mihin kaikki johtaa. Mutta Jumala viime kädessä saa kaiken liikkeelle taivaassa ja maan päällä samaan suuntaan ja yhtä päämäärää kohti: Herra Jeesus Kristus! Jumala ohjaa yhtä perhettä, matkalaisia, kuninkaita kaukaa, kokonaisia valtakuntia, historian ja tähtitaivaan kulkua.

Pian vaihdamme kalenterit uusiin ja edessämme avautuu kokonaan uusi vuosi 2021. Emme tiedä vielä mitä se tuo tullessaan. Mitä tapahtuu Kiinassa, Euroopassa, Lähi-idässä, Venäjällä, Yhdysvalloissa? Mitä tapahtuu sinun perheessäsi tai naapurissa? Talttuuko korona vai ei?

Maailman suuret ja pienet tapahtumat, taikka sinun elämäsi vaiheet, eivät ole irrallisia eivätkä päämäärättömiä osasia sattumanvaraisten tapahtumien koneistossa. Se, mikä nivoo tapahtumat yhteen antaen niille todellisen merkityksen, on Herra Jeesus Kristus.

Kristittyinä meidän ei tarvitse ihmetellä eikä lamaantua menneen vuoden toteutuneiden epävarmuuksien vaihtuessa alkavan vuoden tuntemattomiin epävarmuustekijöihin. Viime kädessä kyse on ”siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa” tuodakseen kaikki yhteen Kristuksessa (Ef. 1:10).

Kaikki tapahtumat saavat merkityksensä Jeesuksesta käsin: ”…kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman … ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, etä Jeesus Kristus on Herra.” (Fil. 2:10-11). TÄMÄ on historian päämäärä myös alkavana vuonna.

Me katsomme eteenpäin kohti Kristusta ja kysymme mitä kaikki merkitsee Kristuksessa Jumalan valtakunnan näkökulmasta. Hänen, joka ”vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan” (Ef. 1:11).

Kuten vanhassa gospel-laulussa sanotaan: ”Hän koko maailmaa pitää kädessään.”

Pää pystyyn ja selkä suoraksi.

Jeesus on historian Herra ja avain. Myös vuonna AD 2021.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. K. Koivisto

    Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta ja hänen valtansa pysyy suvusta sukuun.
    Sillä näin sanoo Herra: Aina on mies Daavidin suvusta istuva Israelin heimon valtaistuimella.
    ”Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut…
    Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa (lue alkuseurakunnissa).
    Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.”

    Jumala on luonut uutta ja luo uutta jokaisena uutena päivänä,
    erona kaksi maailmaa fyysinen (luonnollinen) ja hengellinen.
    Perustukseksi vanha liitto Mooseksen lainalainen,
    Uusi liitto hengellinen Kristuksen lain.
    Raamattua tulkitaan ihmisten tekemien oppien mukaan. Toki niitä tiedonsiruja annetaan, niinkuin Jumalan Sana lupaa, ymmärrys lisääntyy.
    (Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy ).

    Avattu ovi ja avain.

    (Jes. 22:22
    Ja minä panen Daavidin huoneen avaimen hänen olallensa; ja hän avaa, eikä kukaan sulje, ja hän sulkee, eikä kukaan avaa.

    Ilm. 3:8
    Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt.

    Ilm. 3:20
    Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
    Niin katso, Hän avaa… luo uutta, mitä aikaisemmin ei ole tiedetty…

    Profetiat tulevasta, joita jokainen, jolla usko on etsivät omaan elämäänsä, sitä uutta,
    ettei jäisi matkalle, saavuttamatta, sitä, mikä luvattu on, myös tänä päivänä.

    Yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
    2. Piet. 1:20

  2. K. Koivisto

    Kyllä Herra on, on ja jatkaa olemistaan maailman loppuun asti.

    Elämä jatkuu ja on jatkunut siitä, kun alkuseurakunta ylöstemmattiin…

  3. dogmatikos

    Luukkaan tekstin sanoista ei käy yksiselitteisesti ilmi, tuliko Mariakin verolle pantavaksi vai ainoastaan sulhasensa mukana? Maria oli myös Daavidin sukua ja jos hänellä ei ollut veljiä, niin Mariakin omisti maata Daavidin kaupungista, jolloin hän oli myös verovelvollinen. Siinä tapauksessa Jeesus olisi Daavidin perintömaan omistaja myös äitinsä kautta ja tietenkin Daavidin sukuluettelossa myös äitinsä kautta tässä poikkeustapauksessa, koska muuten sukuluettelot menevät aina isän mukaan. Toisaalta Jeesus oli myös Joosefin adoptoima ottopoika, joten hän oli sitä kautta virallisesti Daavidin sukua.

    Luukas 2:4-5:
    Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua, verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.