Laura Seppi
24.4.2019
Laura Seppi

Meditaatio – hyvää vaiko pahaa

Kuvittelepa, että asut yöbaarin lähistöllä. Sitten avaat kotiovesi sepposen selälleen yöhön. Odotat mitä tuleman pitää. Ei sieltä tule mitään hyvää vaan juopuneita, arvaamattomia tyyppejä, jopa vaarallisia roistoja sinun huoneisiisi. Buddhalaisuudessa olennainen löytyy kaivautumalla itsen takana olevaan minättömyyteen. Kun ihminen on kuoriutunut aistien, halujen, tahdon ja tajunnan kerroksista, ihmisellä ei viimeisessä todellisuudessa ole tiedostavaa minää (i). Tällöin hänen mielensä on avoin... Ei kommentteja

Lue koko kirjoitus

Reijo Telaranta
24.4.2019
Reijo Telaranta

Kaikki on jo maksettu

Siihen aikaan, kun Atlantin yli kuljettiin suurilla risteilyaluksilla, saksalainen maantiedon opettaja päätti matkustaa katsomaan Amerikkaa. Hän oli unelmoinut maasta vuosikymmenet ja pitänyt siitä lapsille tuhansia oppitunteja, vaikka ei ollut ikinä käynyt siellä. Opettajan palkka oli pieni. Niinpä hän joutui vuosia säästämään lippua varten. Viimein rahat olivat koossa ja hän sai lunastettua lipun risteilijälle. Lähes kaikki säästöt olivat menneet lippuun, joten opettajalla ei ollut varaa kovin... Ei kommentteja

Lue koko kirjoitus

Leo Meller
20.4.2019
Leo Meller

Karitsa, kirja ja aikojen päätöstapahtumat

KRISTUKSEN ruumiin jäsenten, jotka ovat tutkineet Kirjoituksia maan päällä ollessaan, täytyy pakostakin tietää, että Karitsan astuessa esiin ottamaan kirjakäärön käteensä, heillä ei voi olla uskallusta puuttua tapahtuvaan. He seuraavat tilannetta kunnioittavan hiljaisuuden vallitessa ja odottavat Herran suuren päivän saapumista, sekä aikaa, jolloin vanhurskas Tuomari lopultakin sitoo ja hävittää pahan ja perustaa valtakuntansa. Pyhät muistavat sanat, jotka Herra Jeesus Kristus lausui... Ei kommentteja

Leo Meller
19.4.2019
Leo Meller

Karitsa, kosmos ja kirjakäärö

"MINÄ NÄIN valtaistuimella istuvan oikeassa kädessä kirjakäärön, joka oli kirjoitettu täyteen sisältä ja päältä. ... Ja minä näin, että valtaistuimen ja neljän olennon keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu. ... Karitsa tuli ja otti kirjakäärön valtaistuimella istuvan oikeasta kädestä." Nämä Johanneksen Ilmestyskirjan viidennen luvun jakeet korostavat, että Karitsan uhri ulottuu aina taivaisiin saakka. Sana "maailma" tulee kreikan kielen sanasta kosmos. Sana tarkoittaa "maailmankaikkeutta... Ei kommentteja

Leo Meller
18.4.2019
Leo Meller

Apostoli Johannes arvioi Karitsaa

IHMEELLISTÄ lukea Vanhaa ja Uutta liittoa pääsiäisestä ja lampaista ja karitsoista, ja Jeesuksen tuttavana herätä käsittämään, millä tavalla esikuvallinen verenpunainen juonilanka kulkee Jumalan Hengen innoittamassa tekstissä - niin: jopa Jumalan aikaansaamissa ja hallitsemissa tapahtumissa! Se on katkeamatonta juoksutusta aina uusiin taivaisiin ja uuteen maahan saakka. Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin, uhrasi itsensä viimeisenä esikuva-pääsiäisenä. Pääsiäisaterialla yhden ja... Ei kommentteja

Pasi Turunen
17.4.2019
Pasi Turunen

Pääsiäinen ei unohdu edes taivaassa!

Apostoli Paavalin mukaan evankeliumin ytimessä on totuus Jeesuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta (1 Kor. 15:3-5). Ilman näitä ei ole kristinuskoa, eikä evankeliumia. Nämä tapahtumat sijoittuivat historiallisesti pääsiäisjuhlan aikaan ja siksi 2000 vuotta myöhemminkin näiden totuuksien mieleen palauttaminen vuosittain pääsiäisenä yhdistää kristittyjä ylitse kirkkokuntarajojen. On vain yksi Jeesuksen risti. Pohdiskellessani näitä luovuttamattomia yhteisiä pääsiäistapahtumia mieleeni... 2

Reijo Telaranta
17.4.2019
Reijo Telaranta

Kiitollisuusateria

Jermaine Washington ja Michelle Stevens tapaavat pari kertaa kuussa yhteisellä lounaalla. Tapaamisella on erikoinen nimi. Kyseessä on "kiitollisuusateria". Erikoisen nimen takaa paljastuu koskettava tosi tarina. Jermaine ja Michelle olivat tutustuneet toisiinsa parikymppisinä ollessaan töissä Washingtonin kaupunginhallituksen toimistossa. He olivat olleet - kuten on tapana sanoa - vain työkavereita. Joskus he kävivät yhdessä lounaalla viraston kafeteriassa. Erään tällaisen tapaamisen aikana... Ei kommentteja

Leo Meller
14.4.2019
Leo Meller

Pääsiäiskaritsa avaa kirjakäärön

"Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa" (1. Kor. 5:7–8). ENSIMMÄISESTÄ pääsiäisestä (pesach) kerrotaan yksityiskohtaisesti Toisen Mooseksen kirjan kahdennessatoista luvussa. Sen historia ulottuu lähes 3 500 vuoden päähän, ja sen rituaalit ovat... Ei kommentteja

Juha Ahvio
11.4.2019
Juha Ahvio

Vaikuta vaaleissa kristillissosiaalisen ja kansallismielisen arvokonservatismin puolesta!

Suomessa käydään eduskuntavaalit sunnuntaina 14.4.2019. Ennakkoäänestys on ollut jo meneillään. Meillä suomalaisilla on velvollisuus vaikuttaa. Meillä on velvollisuus isänmaallisena kansalaisena – kansalaisvelvollisuus – ja velvollisuus kristittynä, Jeesukseen uskovana. Kristitty on velvollinen vaikuttamaan vaaleissa. Tämä kristityn velvollisuus nousee suoraan Jeesuksen opetuksesta. Matteuksen evankeliumin luvun 22 jakeissa 17–21 Jeesus puhuu kahdesta regimentistä, Jumalan hallintoalueesta: niin... 36

Reijo Telaranta
10.4.2019
Reijo Telaranta

Jokaista tarvitaan

Toisen maailmansodan aikana Englanti oli vaikeassa tilanteessa. Maihinnousun estämiseksi ja vihollisen voittamiseksi armeija tarvitsi riveihinsä lisää miehiä. Pelkät miehet eivät kuitenkaan riittäisi. Heille olisi saatava myös aseita. Tämä taas olisi mahdollista vain hankkimalla aseteollisuudelle lisää hiiltä. Vain kaikki tämä toteuttamalla maan olisi mahdollista voittaa sota. Ratkaistakseen tilanteen pääministeri Winston Churchill kutsui luokseen kaivostyöläisten johtajat. Hän kertoi heille... Ei kommentteja