Patmos-blogi

”Onko kristityillä ja muslimeilla sama Jumala?” ja kolme muuta pientä kysymystä

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Ihmisillä on paljon hyviä kysymyksiä kristillisestä uskosta. Alla käsittelen lyhyesti muutamia varsin yleisiä sellaisia ja tarjoan hieman vastauksen tynkää kristillisen uskon valossa. Viimeisenä otsikon sisältämä kysymys. 

Kuinka ihminen pelastuu?

Evankeliumeissa tarjottu pelastus saattaa nykyihmisestä tuntua abstraktilta ja kaukaiselta asialta. Osaksi tämä johtuu siitä, että ihminen ei tiedosta tarvettaan tulla pelastetuksi, koska ei ymmärrä oman tilansa vakavuutta.

Kuin syöpäsairas saadessaan lääkärin ensidiagnoosin hän ei lisäksi tahdo uskoa kuulemaansa epämiellyttävää totuutta, vaikka selviämisen kannalta elintärkeä hoito pitäisi aloittaa heti.

Ensimmäinen askel Jumalan suuntaan onkin hyväksyä Hänen diagnoosinsa meidän tilastamme ja tiedostaa olevansa pelastuksen tarpeessa.

Ensin huonot uutiset: Raamatun mukaan ihmisen ongelma on, että hän on sydämessään luopunut Jumalasta ja rikkoo siksi Jumalan lakia vastaan. Tällaisesta Jumala on säätänyt rangaistuksena ikuisen kadotuksen. Synnit, jotka omasta mielestämme ovat pieniä, eivät siis voi olla niin pieniä kuin kuvittelemme, kun Raamatun valossa katsomme minkälaisen rangaistuksen Jumala on niistä säätänyt.

Apua ei löydy siitä, että ihminen yrittää saada Jumalan muuttamaan mielipiteensä ihmisen synneistä, siinä missä syöpäsairasta ei paranna kinastelu lääkärin kanssa diagnoosista, vaan alistuminen hoitoon. Sairaan on kuunneltava lääkäriä ja syntisen on syytä kuunnella Jumalaa.

Pelastuksen lähtökohtana on itse muuttaa oma käsityksensä omista synneistä vastaamaan sitä mitä Jumala niistä ajattelee.

Sitten hyvä uutinen: Jumala, kuin taitava lääkäri, paljastaa meille ensin todellisen tilamme voidakseen tarjota lääkkeen, joka toimii.

Kenties maailman kuuluisin – ja miksei ihanin – jae Raamatussa kertoo tärkeimmän: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16). Tämän mukaan maailma on matkalla kadotukseen. Jumala on kuitenkin tarjonnut Jeesuksessa pelastuksen.

Lääkkeen annostelu: Pelastuksen ihminen saa omakseen pyytämällä rukouksessa syntinsä anteeksi ja Jeesusta Pelastajakseen. Uskominen Jeesukseen Joh. 3:16 mukaisesti merkitsee yksinkertaisesti häneen luottamista ja turvautumista siihen sovitustyöhön, jonka Jeesus sai aikaan kantaessaan ristillä meidän syntiemme rangaistuksen meidän sijastamme.

Millään ihmistekoisilla paranteluyrityksillä – kotihoidolla tai kansanparannuksella – ei pelastusta voi saada aikaan. Jos voisi, Jumalan ei kaiketi olisi tarvinnut lähettää ainoaa Poikaansa.

Mistä tiedän, mikä on totuus?

Minulla on suuri kiusaus vastata väliotsikon kysymykseen filosofin tavoin:

Mitä yleensä merkitsee tietää?

Miten yleensä tiedämme mistään yhtään mitään? Saatikka jotain totuudesta.

Mitä on totuus?

Nämä kysymykset jääkööt filosofien pohdittavaksi.

Raamatun mukaan totuus ei näet ole vain jonkinlainen aristoteelinen vastaavuussuhde (korrespondenssi) asiantilojen ja niitä koskevien väitelauseiden välillä. Se on sitäkin.

Raamatun mukaan totuus on persoonallinen. Siksi totuuden tunteminen edellyttää henkilökohtaista suhdetta ihmisen ja tämän persoonallisen totuuden välillä. Jeesus sanoi: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä” (Joh. 14:6). Hän ei vain tiedä mikä on totuus. Hän itse on totuus. ”Jos te pysytte minun sananssani, niin te … tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi.” (Joh. 8:31-32).

Siihen, että kristinuskon sanoma Jeesuksesta pelastajana on totta, on mielestäni yksi vastaus ylitse muiden. Vastaus, jonka vuoksi olen täysin varma ja vakuuttunut siitä, että Jeesus puhui totta ja hänen sanoihinsa voi luottaa: Jumala itse herätti Jeesuksen kuolleista kolme päivää hautaamisen jälkeen.

Jeesuksen ylösnousemuksesta kertovat historialliset faktat (hautaaminen, tyhjä hauta, varhaiset ilmestymiset niin opetuslapsille kuin epäilijöillekin, kristillisen uskon synty) selittyvät parhaiten uskomalla Jeesuksen ensimmäisten seuraajien version tapahtumista: Jumala todella herätti Jeesuksen kuolleista.

Jeesus surmattiin syytettynä jumalanpilkasta. Miksi Jumala olisi herättänyt jumalanpilkkaajan kuolleista? Kuolleista herättäminen on Jumalan oma todistus siitä, että Jeesuksen radikaali opetus ja kaikki mitä hän Jumalasta puhui oli totta.

Koska Jumala herätti Jeesuksen ihan oikeasti kuolleista tiedän, että kristinusko on totta ja että Jumala ihan oikeasti antaa ihan oikeat synnit anteeksi ja ikuisen elämän, kun uskomme Jeesukseen niin kuin hän opetti.

Mikä kristitty ryhmä on lopulta oikeassa?

Erilaisten kristillisten seura- ja kirkkokuntien määrä tuntua hämmentävältä. Jos kaikki kerran uskovat samaan Raamattuun ja Jeesukseen miksi on niin paljon eri kristillisiä ryhmiä?

Tämä on vähän kuin kysyisi miksi on niin paljon eri jääkiekkojoukkueita, jos kerran kaikki pelaavat samaa peliä?

Eri mailla ja seuroilla on erilainen jääkiekko- ja ehkä valmennuskulttuuri, minkä vuoksi ulkoiset puitteet, toimintatavat, harjoitusfilosofia jne. jossain määrin poikkeavat toisistaan. Eurooppalainen kaukalo on pohjoisamerikkalaista leveämpi.

Kaikki pelaavat silti periaatteessa samojen perussääntöjen puitteissa, niin että eri seurojenkin peli on selvästi tunnistettavissa jääkiekoksi. Kukaan ei kävele kaukaloon golf-maila kädessä tajuamatta oitis, että hänellä on pallo hukassa.

Erilaisilla kristittyjen ryhmillä on paljon enemmän yhteistä kuin pelkästään ryhmien määrää ja ulkonaista erilaisuutta tarkkailemalla voisi kuvitella.

Kristillisiä seurakuntia yhdistää perustasolla mm. sitoutuminen suurissa historiallisissa uskontunnustuksissa (e.g. Apostolinen ja Nikealainen uskontunnustus) julkilausuttuihin Raamatun totuuksiin kolmiyhteisestä Jumalasta ja Hänen historiassa totetuneesta pelastusteostaan Jeesuksen persoonassa.

Näihin tunnustuksiin sitoutumattomia liikkeitä ei voida pitää kristillisinä, koska ne eivät pitäydy näiden tunnustusten kiteyttämiin Raamatun totuuksiin Jumalasta ja pelastuksesta.

Seurakuntayhteys on tärkeä. Pelastukseen ei kuitenkaan mennä sisälle ensi sijassa kirkkokunnittain, vaan turvautumalla henkilökohtaisesti Jumalan valmistamaan pelastukseen Kristuksessa. Taivaan portilla ei kysytä löysitkö oikean seurakunnan, vaan löysitkö Kristuksen.

Siellä missä Jumalan sanaa julistetaan uskollisesti ja tinkimättä, missä Kristusta korotetaan taivaan ja maan ylimpänä aarteena ja ainoana tienä Jumalan luo, missä evankeliumin vapauttavaa lupausta syntien anteeksisaamisesta ei ehdollisteta millään ihmisen omilla teoilla, ja missä Pyhä Henki saa vaikuttaa Jumalan tahtomalla tavalla seurakuntaa virvoittaen ja elävöittäen, siellä on oikea kristittyjen ryhmä.

Viimeiseksi vielä blogin otsikon kysymys:

Onko kristityillä ja muslimeilla sama Jumala?

Tämä on vaikea kysymys. Ei vastattavaksi, vaan siksi, että monet ovat tulleet kykenemättömäksi kuuntelemaan vastauksia. Uskonnollinen pluralismi on johtanut lännessä älylliseen velttouteen, jossa ilmeisen vastakkaisia väitteitä ei uskalleta enää lausua julki sen pelossa, että joku loukkaantuu.

Tosiasiat eivät kuitenkaan piittaa tunteistamme.

Johdonmukaisen ajattelun yksi perussääntö on se, että kaksi keskenään täysin ristiriitaista väitettä eivät voi samaan aikaan olla yhtä tosia. 

Jos muslimit opettavat, että Jumala ei ole kolmiyhteinen ja Hänellä ei ole Poikaa, mutta kristityt opettavat, että on, silloin jompikumpi on väärässä. Kyse ei ole samasta Jumalsta.

Muslimien mukaan Jeesus oli vain yksi profeetta, ainoastaan ihminen. Kristittyjen mukaan Jeesus on lihaksi tullut Jumala. Hän on kyllä tosi ihminen, mutta ei ainoastaan ihminen, vaan kolmiyhteisen Jumalan lihaksitullut (inkarnaatio) toinen persoona, sana, Jumalan Poika.

Kristittyjen mukaan Muhammed ei ole Jumalan lähettämä profeetta, mutta muslimien mukaan hän on Jeesuksen jälkeen tullut viimeinen profeetta.

Kristinuskon mukaan Jumala pelastaa armosta ilman ihmisen tekoja, islamin mukaan teot lopulta ratkaisevat kuka pelastuu.

Nämä keskenään kilpailevat väittämät Jumalasta eivät voi yhtä aikaa olla yhtä tosia. Kun islamin ja kristinuskon käsitystä Jumalasta verrataan lähemmin niiden havaitaan olevan ratkaisevalla tavalla erilaisia.

On siksi täysin mahdotonta ajatella, että molemmilla on sama Jumala, vain koska kumpainenkin käyttää samaa sanaa ”Jumala”.  Sauli Niinistöstä ja Joe Bidenista käytetään titteliä ”presidentti”. Suomella ja Yhdysvalloilla ei kuitenkaan ole yksi ja sama presidentti.

Kristillinen monoteismi on trinitaarista, islamilainen monoteismi unitaarista.

Mistä sitten tiedän kumman käsitys Jumalasta – kristinuskon vai Islamin – on totta. Vastaukseni tähän osaat jo aavistaa: Tiedämme sen siitä, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (12)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    ”Erilaisten kristillisten seura- ja kirkkokuntien määrä tuntua hämmentävältä. Jos kaikki kerran uskovat samaan Raamattuun ja Jeesukseen miksi on niin paljon eri kristillisiä ryhmiä?”

    En edes lukenut kunnolla tätä artikkelia.
    NO nyt katsoin vähän enemmän. Mutta tässä ei kyllä tule selitetyksi tämä asia ollenkaan. On ihan liian paljon sekaannusta eri kristillisissä ryhmissä.
    Liian paljon hämmennystä. Se näyttää ihan vaan ihmisen toiminnalta, eikä siinä ole Jumalan ohjausta tai jumalallisuutta.

    Islam tietääkseni kasvaa uskontona nopeammin kuin kristinusko, koska se on myös poliittinen ideologia ja kaikenkattava elämäntapa, eikä vain uskonto, niin kuin länsimaalaiset sen sanan käsittävät. Ayaan Hirsi Ali kuvaa kirjassaan islamia erittäin hyvin. Hän on sentään asunut myös saudeissa.
    Hyvään käskeminen ja pahan kieltäminen toimii ihan ruohonjuuritasolla islamissa, kaikkialla, ja perheenjäsenet kyttäävät toisiaan. Se on totalitaristinen uskonto. Islamissa ei kukaan saa ilman rankaisua edes epäillä uskontoaan. Ja rankaisu ei tule välttämättä uskonyhteisöltä, vaan ihan muilta ihmisiltä. Miten tällaista ruohonjuuritason mobilisointia vastaan voi edes taistella?

    • huutava ääni erämaassa

      ”Erilaisten kristillisten seura- ja kirkkokuntien määrä tuntua hämmentävältä. Jos kaikki kerran uskovat samaan Raamattuun ja Jeesukseen miksi on niin paljon eri kristillisiä ryhmiä?”

      Vastaus on karu. Kirkkokunnat eivät yleensä noudata Raamattua. Sen takia kristityistä pelastuu vain hyvin pieni vähemmistö.

  2. Ujohko

    Nimim. huutavan ääni erämaassa,

    vapaan tahtomme puitteissa meillä on valta tehdä oikeat valinnat, mutta meidän ei tule kuvitella itsestämme liikoja. Meillä on rakastava, armollinen Jumala, joka kärsi ja kuoli puolestamme – antoi henkensä puolestamme – ja sen jälkeen vuodatti Henkensä meihin, jotka sovitukseensa uskovat. Me toki Hengen turvin voimme kuolettaa omaa itsekästä luontoamme, mutta varmasti olemme jokainen saaneet huomata miten taistelu ei siinä mielessä ole pelkkää voittokulkua, että lankeemuksia tulee. Sen huomasi Paavalikin.

    Roomalaiskirje 7

    21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
    22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
    23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

    En ole Paavalia parempi.

  3. huutava ääni erämaassa

    Pasi kirjoitti: – Pelastuksen ihminen saa omakseen pyytämällä rukouksessa syntinsä anteeksi ja Jeesusta Pelastajakseen.

    Jeesuksen sanojen mukaan tämä ei vielä riitä. Ei riitä sekään, että olisi puhunut kielillä ja profetoinut Jeesuksen nimessä. Jeesus edellytti taivaallisen Isän tahdon tekemistä sen ehtona, että hän pelastaa. Sen takia uskontunnustus ei yksin riitä. Pitää myös elää uskonsa mukaisesti, muuten ei ole uskoa. Jos ei koskaan tee parannusta laittomuudesta, se estää pelastuksen. Kristuksen armo ei ole tarkoitettu laittomuutta vaan parannuksen tekoa varten.

    Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

    Pasi kirjoitti: – Uskominen Jeesukseen Joh. 3:16 mukaisesti merkitsee yksinkertaisesti häneen luottamista ja turvautumista siihen sovitustyöhön, jonka Jeesus sai aikaan kantaessaan ristillä meidän syntiemme rangaistuksen meidän sijastamme.

    Suomalainen käännös Raamatusta antaa vesitetyn kuvan siitä, mitä Raamattu on alun perin tarkoittanut uskolla. Paavali siteeraa omissa kirjeissään Habakukin kirjaa, jonka mukaan vanhurskas pelastuu uskollisuudesta Jumalalle. Usko ei ole vain jonkun asian totena pitämistä tai siihen turvautumista. Todellinen usko on uskollisuutta Jumalalle ja tietenkin myös Kristukselle, koska hän on Jumalan Poika, ihmiseksi tullut Jumala. Tämän takia Jaakob myös opetti, että usko on kuollut, jos ei ole lain tekoja. Jos et noudata kuninkaan käskyjä, et ole kuninkaalle uskollinen.

    Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.

    Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua.”

    Jaak 2:14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?
    15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa,
    16 niin turha teidän on sanoa: ”Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin”, jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
    17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
    18 Ehkä joku nyt sanoo: ”Sinulla on usko, minulla teot.” Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
    19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet — pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.
    20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

    • Cissa

      ”Hab 2:4 Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.”

      Amen tähän huutoon erämaaassa! Ihan kuorossa ilman soraääniä voisin minäkin huutaa ’vaikka katoilta’! Sen verran Pasi Turusen blogiin vastauksesi sisälsi maittavaa..Totuuden suolaa:)🎺📜

  4. Kaia

    ”Lääkkeen annostelu: Pelastuksen ihminen saa omakseen pyytämällä rukouksessa syntinsä anteeksi ja Jeesusta Pelastajakseen. Uskominen Jeesukseen Joh. 3:16”

    Been there, done that. Mutta nyt myöhemmin en enää jaksa uskoa ollenkaan. Joten jos Jumala on olemassa, mitä suuresti epäilen.. melkein 99-prosenttisesti, niin Jumala voisi ottaa huomioon kerran ajassa tehdyn uskomisen. On liikaa vaadittu, että jaksaa uskoa kuolemaansa asti, kun oppii lisää asioita ja oppii ajattelemaan vähän enemmän.
    Ihminen ei ole vastuussa kaikesta siitä, mitä hän joutuu kestämään. Jumala vastuu olisi pitää ihminen uskossa, koska usko ei ole ihmisen oma teko.
    Tiedän, että opetetaan ns. teologisesti niinkin, että Jeesuksen uhrikuolema ei ole sidottu ihmisen aikaan, ja että se vaikutti taaksepäin niille, jotka oli syntyneet ennen Jeesusta.. joten miksei samaa periaatetta voisi soveltaa tässäkin? Transsendentti Jumala on ajaton ja onko väliä, että kuinka kauan ihminen uskoo Jumalaan?
    Entäs jos ajattelee näin? Mutta toisaalta en ole huolissani yhtään näistä asioista.. kirjoitan vain kertoakseni, että asiat voi ajatella monin eri tavoin.
    Mutta joo… luulen että moni huutaa jo harhaoppisuutta luettuaan tämän. Niinhän se on, että tie on kaita ja kapea ja suurin osa joutuu siksi Helvettiin ..

  5. huutava ääni erämaassa

    Pasi kysyi, mitä on totuus?

    Psalmi 119 kertoo, että totuus on kirjoitettu Mooseksen lakiin. Laissahan on käsky uskoa Kristusta, joten sen takia Kristus on tie, totuus ja elämä. Kristus noudatti lakia kaikessa, minkä takia hänessä on totuus.

    Ps 119:142 Sinun oikeamielisyytesi on ikuinen, sinun lakisi on totuus.

    151 Sinä, Herra, olet lähelläni. Sinun käskyissäsi on totuus.

    Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
    18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

    Usein kuulee, kun joku saarnaaja sanoo olevan totuudessa, vaikka hän ei lakia halua noudattaa. Raamattu opettaa, että vain ne ovat totuudessa, jotka lakia noudattava. Jumala haluaa sellaisia rukoilijoita, jotka ovat totuudessa siis noudattavat lakia.

    Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

    Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

    Jeesus sanoi, että te tulette tietämään totuuden ja se tekee teidät vapaaksi. Mistä pitäisi nyt vapautua, lain noudattamisestako?

    Jeesus ei tullut vapauttamaan ketään lain noudattamisesta. Jeesuksen sanojen mukaan ihmisen todellinen orjuuttaja on synti siis lain rikkominen. Kun ihminen oppii tietämään totuuden siis lain ja alkaa sitä noudattamaan uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän tulee vapaaksi synnin orjuudesta. Paavalin sanojen mukaan Pyhä Henki antaa voiman noudattaa lakia.

    Joh 8:32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.”
    33 He vastasivat hänelle: ”Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?”
    34 Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

    1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

    Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
    27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
    28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

    Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
    7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.

    13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

    • Kaia

      ”27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
      28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman”

      Niinhän se on. Hirmuinen tuomion odotus on oleva ja ehkä muutamia kymmeniä pelastuu Taivaaseen. Koko muu ihmiskunta joutuu Helvettiin. Ei meissä ole ainesta olla hyviä. Olemme liian apinoita.

    • IlkkaT.O.

      Jeesus täytti lain; Messiaaniset palvelevat Jumalaa ja Kristusta hekin Pyhässä Hengessä. Apt. 15. luku kertoo, mitkä olivat apostolien antamat ohjeet pakanuudesta kristityisi kääntyneille.
      ”huutava ääni erämäässä”-nim.:ltä puuttuu käsitys – en ainakaan sitä kirjoituksissaan näe – että Jeesus kehoitti seuraajiaan toimimaan UL:ssa Hänen opetustensa mukaan Pyhässä Hengessä, ei lain teoissa lihassa palvellen. Oletko tullut kokemaan Pyhän Hengen, jumaluuden 3. Persoonan voiman elämässäsi? Sitä varten Hän, Pyhä Henki on lähetetty UL:n uskoville. Vain Pyhässä Hengessä voimme kokea voiman elää Kristukselle mieliksi, ja se on yksin armoa, kun PH osoittaa synnin, tuomion ja vanhurskauden. Pyhä Henki yhtyy aina Jumalan sanaan. PH:n puhe sisimmässämme johtaa meidät kaikkeen totuuteen Kristuksessa. Em. nimimerkiltä on kadoksissa Pyhän Hengen voiman kokemisen todellisuus UL:n jumalanpalvelemisessa, siis Jeesuksen seuraamisessa. UL:n uskova elää Jeesuksen täydellisesti täytetyssä työssä yksin armon – ei VL:n lain eli lihassa palvelemisen – varassa. Tätä tervettä uskoa seuraa teot uskossa, joihin Jaakob viittasi ja joihin Pyhä Henki antaa voiman ja johdatuksen Jumalan sanan mukaan. ”Totuus on tekevä teidät vapaiksi”.

      • huutava ääni erämaassa

        IlkkaT.O. kommentoi: ”Jeesus täytti lain; Messiaaniset palvelevat Jumalaa ja Kristusta hekin Pyhässä Hengessä. Apt. 15. luku kertoo, mitkä olivat apostolien antamat ohjeet pakanuudesta kristityisi kääntyneille.”

        ”Jeesus täytti lain” tarkoittaa sitä, että Jeesus täytti oman velvollisuutensa noudattaa lakia ja laissa olevat Messias profetiat. Jeesus ei täyttänyt kenenkään muun puolesta noudattaa lakia, vaan käski kalkkien täyttää lain kansasta riippumatta. Tämä vuoksi Paavali ja Pietari vaativat pakanoita täyttämään lain:

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        Apostolien kokous ei vapauttanut pakanoita noudattamasta lakia. Jos olisi näin ollut, niin pakanoiden ei tarvitsisi uskoa Kristusta ja he saisivat vapaasti valehdella sekä varastaa. Sellaista päätöstä ei tehdä Apostolien tekojen kirjan luvussa 15.

        Kyse oli siitä, että pitääkö Kreikassa asuvien pakanoiden ottaa ympärileikkaus, jotta he voivat pelastua. Laissa ei ole käskyä ympärileikata Kreikassa asuvia pakanoita, koska ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin jälkeläisille ja heidän perheensä jäsenille, minkä takia apostolien kokous ei määrännyt Kreikassa asuville pakanoille lain vaatimusten ylittävää ympärileikkausta. Tosin apostolit odottivat, että pakanat muuten opiskelevat lakia synagogissa sapattina, joten apostolit eivät halunneet häiritä lain opiskelua sen enempää kuin muistuttamalla neljästä lain käskystä.

        Tämän takia ympärileikkaamattoman pakanan on mahdollista täyttää juutalaisten laki. Paavali kirjoitti roomalaisille pakanoille, että lain täyttäneet pakanat tulevat tuomitsemaan viimeisenä päivänä juutalaiset, jotka eivät noudattaneet lakia. Tästä tiedämme, että on pakanoita, jotka ovat täyttäneet lain:

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Paavali kirjoitti roomalaisille pakanoille, että Pyhä Henki antaa voiman täyttää lain. Lain noudattaminen on Pyhän Hengen hedelmä. Lain rikkominen on aina lihasta, kuten Paavali kirjoitti:

        Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
        7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.

        13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

        Ef 5:9 Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä.

        Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
        23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

        • IlkkaT.O.

          ”huutavan ääni erämaassa”: kehoitan sinua alistamaan mielipiteesi Jumalan sanan alle niin, että totuus selviäisi sinulle.
          Jeesus todellakin täytti lain puolestamme: emme ole enää Mooseksen lain alla sitä lihan teoilla palvellen, (esim. monilla erilaisilla eläinuhreilla tai rabbien tarkastamilla kosher-ruokailun puhtailla astioilla, vain selvennyksen vuoksi.)(kuriositeettina: 1000v. valtakunnan toimet ovat mielenkiintoiset)
          Jeesus kertakaikkisella omalla veriuhrillaan täytti lain edestämme, toivottavasti sen ymmärtäisit; mutta et ilman Pyhää Henkeä, koska ilman PH:ä palvelet Jumalaa kirjaimen vanhassa, kuten kirjoitatkin ja juuri siitä esim. apt.Paavali kirjoitti Room.- ja Gal.-kirjeissä hyvin selvästi, kuinka UL:n uskovat ovat Kristuksen lain, ei Mooseksen lain alla, eläen Hengen vapaudessa, armosta yksin sekin.

        • huutava ääni erämaassa

          IlkkaT.O. kommentoi: ””huutavan ääni erämaassa”: kehoitan sinua alistamaan mielipiteesi Jumalan sanan alle niin, että totuus selviäisi sinulle. Jeesus todellakin täytti lain puolestamme: emme ole enää Mooseksen lain alla sitä lihan teoilla palvellen”

          Olen tässä koko ajan perustellut kantani siteeraamalla Raamattua, joten uskon olevani totuudessa. Sinulla ei ole ollut relevantteja jakeita lainata.

          Mitä tulee sinun huomautukseesi, ettemme ole lain alla, niin mahdatko ymmärtää, mitä Paavali tarkoittaa tällä juutalaisella sanonnalla? Lain alla eivät ole lain noudattajat vaan lainrikkojat, koska tämä sanonta viittaa niihin lainrikkojiin, joiden päälle putoaa laissa mainitut kiroukset. Lain tuomion alla eli lain alla ovat laittomuuden tekijät.

          5 Moos 29:19 Herra ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan silloin suitsuaa Herran viha ja kiivaus sitä miestä vastaan, ja kaikki se kirous, joka on kirjoitettu tähän kirjaan, laskeutuu hänen päällensä, ja Herra pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta.

          Dan 9:11 ”Koko Israel on rikkonut sinun lakisi ja poikennut sinun tieltäsi eikä ole totellut sinua. Ja niin meidän päällemme kaatui se kirous ja rangaistus, joka on kirjoitettu Mooseksen, Herran palvelijan, lakiin, sillä me olemme tehneet syntiä sinua vastaan.

          Armon alla ovat ne Jeesukseen Kristukseen uskovat, jotka ovat tehneet parannuksen ja noudattavat lakia. Lain noudattaminen ei ole koskaan lihasta, mutta lain rikkominen on aina lihasta ja vie synnin orjuuteen.

          Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
          15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
          16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

          2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.