Patmos-blogi

Papilla pakka ihan sekaisin

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Ei pidä provosoitua jos provosoidaan. Nyt kuitenkin provosoiduin lukiessani Kirkko ja Kaupunki -lehden tuoreessa elokuun numerossa pitkän jutun otsikolla ”Jos tarot-sana tuntuu pahalta, näitä voisi nimttää armon korteiksi” – pappi Henri Järvinen käyttää tarot-kortteja itsetuntmuksen lisäämiseen (K&K 11.8.2022). 

Piti oikein hieroa silmiä. Tarot-kortit ja pappi samassa lauseessa?

Juuri kun luulin, että kirkossa pohja on jo tullut vastaan aukesikin joku lattialuukku ja matka jatkuu entistä syvemmälle. Suoraan pimeyteen.

Mistä on kysymys?

Muutama referoitu lainaus Kirkko ja kaupunki -lehden jutusta.

Henri Järvinen on perehtynyt tarotiin kolmisen vuotta ja työskentelee nykyään Helsingin seurakunnissa hengellisen ohjauksen ja nuorten aikuisten pappina.

Omien sanojensa mukaan Järvinen ei käytä kortteja ”ennustamiseen” vaan ”itsetuntemuksen välineenä”. Raja tuntuu Järviselläkin häilyvältä, sillä hän toteaa: ”Siinä kyllä katsotaan tulevaa, mutta nykyhetkessä. Korttien katsominen on ikään kuin meditatiivinen harjoitus.”

JÄRVINEN NOSTELEE tarot-pakasta kortteja jutun kirjoittaneelle toimittajalle. ”Kortit voivat tuoda näkyviin olemassa olevia asioita, joita me emme välttämättä muuten itse tunnistaisi,” Järvinen toteaa korttien lukemisen lomassa. Niillä tuntuu siis olevan melkeinpä profetoimisen lahjan kaltainen kyvykkyys ”tuoda näkyviin” ihmisten sydämen salaisuuksia.

Järvisen mielestä on kyse samankaltaisesta työskentelystä ”kuin vaikkapa hengellisessä ohjauksessa tai terapiassa. Tässä vain välineenä ovat kortit ja niihin liittyvä traditiohistoria.” Esimerkiksi  Tarot-pakassa ”suurien salaisuuksien kortteina” tunnetut 22 korttia voi ajatella kuvaavan ihmisen tietä ”itsetuntemukseen ja eheytymiseen.” Nyt siis saa ihmisiä eheyttää, kun se tapahtuu tarot-pakan avulla.

Hän esittää kortit harmittomana puuhasteluna toteamalla, että ”tämä on sillä lailla turvallista ja myös kristillistä, että sinä itse määrittelet rajat ja minun tehtäväni on auttaa sinua ja matkakumppania pohtia näitä kysymyksiä. Tarkoitus on lisätä elämään armollisuutta, myötätuntoa ja laupeutta.”

Hän ei ole tullut ajatelleeksi rajoja, jotka Jumala ihmisen suojaksi on asettanut varoittaessaan pahoista henkivalloista. Niihin Järvinen tuskin edes uskoo, joten hänen mielestään ihminen voi itse asettaa rajat haluamaansa kohtaan todellisuutta.

Järvinen ei peittele pyrkimystään tuoda tarot-kortit osaksi kirkon elämää. ”Meidän pitäisi oppia yhdistämään ihmisten kohtaaminen ja hengellisyys … Tarot on … yksi mahdollisuus luoda sellaista yhteistä tilaa, jossa voi jakaa asioita, syventyä ja ihmetellä,” jutussa todetaan. Kovin ehdottomasti Järvinen siis toteaa, että pitäisi toimia tietyllä tavalla, jotta syntyisi yhteinen tila Tarot -korteille ja niiden käytölle osana kirkon tarjoamaa hengellistä ohjausta

Järvisen kaltaisia uushenkisiä okkultisteja vaikuttaa olevan papiston keskuudessa enemmänkin. Nimittäin: ”Järvinen kertoo tietävänsä monia kirkon työntekijöitä, jotka ovat aktiivisia [Tarot] harrastajia – mutta toistaiseksi piilossa. Hän itse ei näe estettä sille, että kortteja voisi käyttää vaikkapa yhtenä hengellisen ohjauksen työkaluna.”

TÄLLAINEN synkretistinen kristinuskon ja okkultismin sekoittaminen toisiinsa osoittaa erittäin pinnallista kristinuskon tuntemista ja suurta Jumalan sanan kunnioituksen puutetta.

Eikö papin tehtävänä ole antaa Jumalan sanaan, eikä okkultistisiin kortteihin, perustuvaa hengellistä ohjausta? Eikö hänen tehtävänsä ole kehittää Jumalan sanaan perustuvaa hengellisyyttä ja itseymmärrystä syntisenä, mutta Kristuksen tähden armahdettuna? Eikö Jumalan profeetallisen sanan pitäisi  ”tuoda näkyviin” ihmisestä asioita, jotka auttavat häntä ymmärtämään itseään?

Tietenkin tällaiseen uushenkisyyteen kuuluu pyrkimys ”sekularisoida” se ja saada kaunis pahuus näyttämään harmittomalta puuhastelulta lisäksi kastamalla se kristinuskoon. Niille mielensäpahoittajille, joille tarot-sana ”tuntuu” pahalta, Järvisellä on vastaus valmiina.  Kääntäen Jumalan armon okkultismiksi niin kuin jotkut kääntävät sen irstaudeksi hän toteaa: ”Näitäkin [Tarot-kortteja] voisi nimittää vaikka armon korteiksi.”

ME EMME Järvisen kanssa ymmärrä toisiamme yhtään. En minäkään täydellinen ole, mutta konservatiiviset karvani ovat ihan pystyssä lukiessani Järvisen Tarot-hehkutusta. Jos tarkoitus oli provosida lukijoita, onneksi olkoon, provosoiduin. Jos ei ollut, niin onneksi olkoon, provosoiduin silti.

Olen lähes sanaton.

Mutta Järvinen on Sanaton.

Hän on antikristus.

Yksi monista.

 

”Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi! Pimeyden he kääntävät valoksi ja valon pimeydeksi…” Jes. 5:20

”… mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?” 2. Kor. 6:14

”Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina…” 2. Kor. 11:14-15

”Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä.  He ovat lähtöisin meidän joukostamme, mutta he eivät olleet meidän joukkoamme. Jos he olisivat kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet keskuudessamme. Mutta täytyihän käydä ilmi, etteivät kaikki kuulu meihin. Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto. En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta.” 1. Joh. 2:18-21

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (33)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Peter Kreisler

    Pasi Turusen tunnepitoinen vuodatus näyttää hänen elävän kuin varhais keskiajalla, jolloin vain kirkon oppeihin alistuminen oli hyväksyttävää. Nykyisin tällainen kannanotto on varsin ristiriitainen kun sitä verrataan moniin luterilaisen kirkon raamatun vastaisiin tavoitteisiin. Näistä voisi mainita Woken, Priden jne…