Patmos-blogi

Papilla pakka ihan sekaisin

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Ei pidä provosoitua jos provosoidaan. Nyt kuitenkin provosoiduin lukiessani Kirkko ja Kaupunki -lehden tuoreessa elokuun numerossa pitkän jutun otsikolla ”Jos tarot-sana tuntuu pahalta, näitä voisi nimttää armon korteiksi” – pappi Henri Järvinen käyttää tarot-kortteja itsetuntmuksen lisäämiseen (K&K 11.8.2022). 

Piti oikein hieroa silmiä. Tarot-kortit ja pappi samassa lauseessa?

Juuri kun luulin, että kirkossa pohja on jo tullut vastaan aukesikin joku lattialuukku ja matka jatkuu entistä syvemmälle. Suoraan pimeyteen.

Mistä on kysymys?

Muutama referoitu lainaus Kirkko ja kaupunki -lehden jutusta.

Henri Järvinen on perehtynyt tarotiin kolmisen vuotta ja työskentelee nykyään Helsingin seurakunnissa hengellisen ohjauksen ja nuorten aikuisten pappina.

Omien sanojensa mukaan Järvinen ei käytä kortteja ”ennustamiseen” vaan ”itsetuntemuksen välineenä”. Raja tuntuu Järviselläkin häilyvältä, sillä hän toteaa: ”Siinä kyllä katsotaan tulevaa, mutta nykyhetkessä. Korttien katsominen on ikään kuin meditatiivinen harjoitus.”

JÄRVINEN NOSTELEE tarot-pakasta kortteja jutun kirjoittaneelle toimittajalle. ”Kortit voivat tuoda näkyviin olemassa olevia asioita, joita me emme välttämättä muuten itse tunnistaisi,” Järvinen toteaa korttien lukemisen lomassa. Niillä tuntuu siis olevan melkeinpä profetoimisen lahjan kaltainen kyvykkyys ”tuoda näkyviin” ihmisten sydämen salaisuuksia.

Järvisen mielestä on kyse samankaltaisesta työskentelystä ”kuin vaikkapa hengellisessä ohjauksessa tai terapiassa. Tässä vain välineenä ovat kortit ja niihin liittyvä traditiohistoria.” Esimerkiksi  Tarot-pakassa ”suurien salaisuuksien kortteina” tunnetut 22 korttia voi ajatella kuvaavan ihmisen tietä ”itsetuntemukseen ja eheytymiseen.” Nyt siis saa ihmisiä eheyttää, kun se tapahtuu tarot-pakan avulla.

Hän esittää kortit harmittomana puuhasteluna toteamalla, että ”tämä on sillä lailla turvallista ja myös kristillistä, että sinä itse määrittelet rajat ja minun tehtäväni on auttaa sinua ja matkakumppania pohtia näitä kysymyksiä. Tarkoitus on lisätä elämään armollisuutta, myötätuntoa ja laupeutta.”

Hän ei ole tullut ajatelleeksi rajoja, jotka Jumala ihmisen suojaksi on asettanut varoittaessaan pahoista henkivalloista. Niihin Järvinen tuskin edes uskoo, joten hänen mielestään ihminen voi itse asettaa rajat haluamaansa kohtaan todellisuutta.

Järvinen ei peittele pyrkimystään tuoda tarot-kortit osaksi kirkon elämää. ”Meidän pitäisi oppia yhdistämään ihmisten kohtaaminen ja hengellisyys … Tarot on … yksi mahdollisuus luoda sellaista yhteistä tilaa, jossa voi jakaa asioita, syventyä ja ihmetellä,” jutussa todetaan. Kovin ehdottomasti Järvinen siis toteaa, että pitäisi toimia tietyllä tavalla, jotta syntyisi yhteinen tila Tarot -korteille ja niiden käytölle osana kirkon tarjoamaa hengellistä ohjausta

Järvisen kaltaisia uushenkisiä okkultisteja vaikuttaa olevan papiston keskuudessa enemmänkin. Nimittäin: ”Järvinen kertoo tietävänsä monia kirkon työntekijöitä, jotka ovat aktiivisia [Tarot] harrastajia – mutta toistaiseksi piilossa. Hän itse ei näe estettä sille, että kortteja voisi käyttää vaikkapa yhtenä hengellisen ohjauksen työkaluna.”

TÄLLAINEN synkretistinen kristinuskon ja okkultismin sekoittaminen toisiinsa osoittaa erittäin pinnallista kristinuskon tuntemista ja suurta Jumalan sanan kunnioituksen puutetta.

Eikö papin tehtävänä ole antaa Jumalan sanaan, eikä okkultistisiin kortteihin, perustuvaa hengellistä ohjausta? Eikö hänen tehtävänsä ole kehittää Jumalan sanaan perustuvaa hengellisyyttä ja itseymmärrystä syntisenä, mutta Kristuksen tähden armahdettuna? Eikö Jumalan profeetallisen sanan pitäisi  ”tuoda näkyviin” ihmisestä asioita, jotka auttavat häntä ymmärtämään itseään?

Tietenkin tällaiseen uushenkisyyteen kuuluu pyrkimys ”sekularisoida” se ja saada kaunis pahuus näyttämään harmittomalta puuhastelulta lisäksi kastamalla se kristinuskoon. Niille mielensäpahoittajille, joille tarot-sana ”tuntuu” pahalta, Järvisellä on vastaus valmiina.  Kääntäen Jumalan armon okkultismiksi niin kuin jotkut kääntävät sen irstaudeksi hän toteaa: ”Näitäkin [Tarot-kortteja] voisi nimittää vaikka armon korteiksi.”

ME EMME Järvisen kanssa ymmärrä toisiamme yhtään. En minäkään täydellinen ole, mutta konservatiiviset karvani ovat ihan pystyssä lukiessani Järvisen Tarot-hehkutusta. Jos tarkoitus oli provosida lukijoita, onneksi olkoon, provosoiduin. Jos ei ollut, niin onneksi olkoon, provosoiduin silti.

Olen lähes sanaton.

Mutta Järvinen on Sanaton.

Hän on antikristus.

Yksi monista.

 

”Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi! Pimeyden he kääntävät valoksi ja valon pimeydeksi…” Jes. 5:20

”… mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?” 2. Kor. 6:14

”Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina…” 2. Kor. 11:14-15

”Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä.  He ovat lähtöisin meidän joukostamme, mutta he eivät olleet meidän joukkoamme. Jos he olisivat kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet keskuudessamme. Mutta täytyihän käydä ilmi, etteivät kaikki kuulu meihin. Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto. En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta.” 1. Joh. 2:18-21

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (33)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Mikael

    Mietin onko raamattu-uskovaisella oikeutta turvalliseen tilaan? Vaikka en hyväksy muutamia suuntauksia ev.lut. kirkon sisällä niin tähän asti kirkkokäsikirja on pitänyt jumalanpalveluskaavan entisellään. Mutta olenko turvallisessa tilassa jos pappi alkaa käyttää sellaisia välineitä, joita ennen on pidetty jopa saatanallisina. Minulla olisi itselläni tällaisessa paikassa turvaton olo koska oletusarvo on, että kirkon palvelija pidättäytyy tällaisesta.
    Kun kirkollinen sakraalitila pyhitetään niin pitääkö tähän tilaan tuoda kirkon työntekijän puolesta kirkon näkyyn täysin kuulumatonta. Raja pitää vetää johonki. On aivan selvää, että syntinen voi tulla kirkkoon hakemaan Jumalan läsnäoloa, Hänen sovitustyönsä hyvää sanomaa ja katua omia syntejään. Mutta eikö kirkon palvelijalta voida jo vaatiakin jotain? Tarot ja muu okkultismi ei kuulu kirkkoon.

  2. Eveliina

    Surullista on lukea, miten kirjoittaja Pasi Tuominen raamatun lainausten kautta itseään nostaa ja väheksyy Henri Järvisen toimintaa. Henri ei mielestäni missään kohtaa mainitse että Tarot kortit olisivat hänelle palvonnan kohde ja jumala. Millä keinoin Pasi Tuominen pyrit itse hyvän henkimaailman yhteyteen ja harjoitat omaa mieltäsi niin että voit luottaa saamasi ohjauksen tulevan Jumalalta?
    Tarot kortit ovat pelkkää pahvia ja se ei kerro mitään siitä että ihminen olisi uskossaan väärällä polulla niitä ei palvota millään tavoin. Raamattu myös on kirja johon ihminen on tehnyt käännöksiä ja muutoksia siihen alkuperäiseen jumalan sanaan. Onko jumalan tahdon mukaista vääristellä toisen sanomisia, tuomita uskoa, ammattia tai muutakaan. Toivon hyvää meille kaikille ja oikeanlaista nöyrää yhteyttä jumalan henkimaailma kanssa, sieltä ohjausta saivat raamatussa myös useat. Keinoja päästä yhteyteen on varmasti monia; luonto, rukous, meditointi, kirjat, unet, kortit. Kuka määrittelee mikä on epäpuhdasta ei ainakaan toinen ihminen.

    • Kysymys Eveliinalle

      Surullista on lukea, miten sinä, Eveliina, väheksyt Pasin toimintaa. Millä keinoin sinä itse, Eveliina, harjoitat omaa mieltäsi niin, että voit uskot saamasi ohjauksen ja Pasia koskevan moitteesi tulevan Jumalalta?
      Onko jumalan tahdon mukaista väännellä Pasin sanomisia, tuomita hänen uskoaan tai muutakaan – esimerkiksi kirjoituksia? Kuka määrittelee mikä on epäpuhdasta tai väärin, ei ainakaan toinen ihminen.
      Ja kuitenkin, siitä huolimatta, teet juuri niin. Miksi?

  3. Eeva

    Okkultismi voi olla valkoista tai mustaa. Jeesus oli valkoisen okkultismin edustaja. Tarot-kortit ovat sinänsä neutraali väline, pahuutta niihin saa vain jos korttien käyttäjä on musta okkultikko. Tutkikaa ennenkuin hutkitte.

  4. järkyttynyt

    Järkyttävää, mutta ei yllättävää. Aika pitkälle ollaan menty luopumuksen tilassa. Toisaalta Patmoksen Kuva ja Sana kustantaa mitä eksyttävintä kirjallisuutta (Joyce Meyer, Joel Osteen, Benny Hinn jne.), joka ammentaa voimansa samasta pimeyden lähteestä. Olisiko myös teillä parannuksen teon aika?

  5. Kaia

    ”Kaija,
    kuinka hyvin tunnet/tunsit kristinuskon olemusta ja pohjaa (sen klassisessa muodossaan)? Ns. ”kristillisiä juttuja” on niin monen(!)laisia, jotkut vähemmän kristinuskoon todellisuudessa kuuluvia tai sen kanssa syvemmin sopusoinnussa. Joskus kristillisyyteen ”kyllästytään” jos kristinuskoa ei tunneta kuin pinnalta. En toki ala arvailemaan, kirjoitin vain, mitä vastaani on tullut.”

    Jukka kysyi tällaista ja haluaisin vastata.
    Olen käynyt Raamattukoulun ja ollut kristitty ainakin 15 vuotta.
    Kristinuskoon kyllästyy vähemmän, jos sitä ei tunne. Vuosia uskoin Jumalan olevan kuin joulupukki, tms joka haluaa minulle hyvää.
    Kristinuskoon enemmän tutustuessani tajusin, että ”uskova ei ole Herraansa suurempi” ja Jumala ei todellakaan välitä, vaikka hänen seuraajansa kärsisivät pahasti. Tämän jälkeen kyllästyin tällaiseen Jumalaan.

  6. Pekka

    Erinomainen ja aiheellinen kirjoitus. ”Jos se valo, joka teissä on, on pimeyttä, niin kuinka suuri onkaan pimeys.” Voivoi.

  7. Erkki Hänninen

    Arvoisat lähimmäiset: Kuunnelkaapa Tapio Rautavaaran laulu Korttipakka. Tämä tarina on tosi!

  8. Kaia

    Se kirja ihmisten kohtaamista kuolleista omaisista ilmestyy ihan kohta. Kirjoittanut Markku Siltala. Maailmassa tapahtuu kaikenlaista. Ex-uskovana en pidä sinänsä spiritismistä, mutta silti kiinnostaa tietää mitä kaikkea on tapahtunut. Oppirakennelmien rakentaminen eri ilmiöiden varaan on eri asia kuin niiden tarkasteleminen tieteellisemmältä kannalta. Mutta miten tutkia psykologisia ilmiöitä? Se on kuin jotain sosiaalipsykologiaa tai sosiologiaa tms.
    Ehkä on olemassa muita todellisuuksia..

    • ex-luterilainen

      Kaia kirjoitti alempana: – Kävin tässä tilaisuuksissa, jossa oli mm. pappi, joka oli kirjoittanut kirjan siitä, mitä kokemuksia ihmisillä on poismenneiden omaistensa kohtaamisesta. Hän kehotti etsimään tällaisia kokemuksia.

      Kerroit, että kyse oli pappi Markku Siltalasta. Tarkoittanet Siltalan kirjaa ”Hän oli siinä”.

      Markku Siltala on pitkään toiminut pappina, mutta nykyään hän pitää psykoterapian yksityisvastaanottoa Helsingissä suuressa lääkärikeskuksessa ja Seinäjoella. Käsitykseni mukaan hänellä on edelleen papin oikeudet ja hän tarjoutuu papiksi hautajaisiin.

      Siltala mainostaa oppiaan omilla sivuillaan. Hänen kirjoituksesta saa sellaisen käsityksen, että hän harjoittaisi yhteydenpitoa vainajahenkien kanssa. Raamattu kieltää kääntymästä vainajahenkien puoleen, mikä on kiellettyä spiritismiä.

      Siltala kirjoittaa sivuillaan näin:

      ”Useita vuosia (2012-2019) kestänyt tutkimustyöni huipentui väitöskirjaan, joka tieteellisesti todensi sen, mitä olin työssäni kuullut: kokemukset kuolleen läsnäolosta ovat todella vaikuttavia ja voimannuttavia, ne vähentävät kuolemanpelkoa sekä tuovat konkreettisia ja informoivia viestejä edesmenneeltä. Kirjoittajana minua ovat aina kiehtoneet näkyvän ja näkymättömän maailman yhtäläisyydet, tämänpuoleisen ja tuonpuoleisen synkronia ja yhteys sekä niiden yllättävät ja odotetut kosketuspinnat. Olen kirjoittanut lukemattoman määrän puheita ja rukouksia, kolumneja ja runoja, jokainen niistä oma uniikki kertomuksensa. Väitöstutkimukseeni perustuva Hän oli siinä -kirja sisältää sekin runsaasti autenttisia kokemuskertomuksia. Kirja avaa surevalle uusia, lohdullisia näkymiä kuolemasta sekä siitä, että yhteys läheiseen voi jatkua kuoleman jälkeenkin.”

      • Kaia

        Niin, Raamattu kieltää spiritismin. Mutta minä en olekaan uskovainen, vaan entinen sellainen. Vierastan spiritismiä, koska en vain pidä siitä, että jotain henkiä muka pyörisi ihmisten ympärillä.
        Keskustelin kyseisen papin kanssa itse hetken tuossa tilaisuudessa. Kysyin häneltä, että onko hän edelleen Kirkon palveluksessa. Kuulemma siis on.
        Ja nähtävästi kirja oli jo julkaistu aiemmin.
        En oikeastaan usko kuolemanjälkeiseen elämään, vaikka tässä hetki sitten mietin sitä, voisinko vielä uskoa näitä kristillisiä juttuja. Mutta en vain löydä uskoa itsestäni.
        Miksi sulkea itsensä johonkin yhteen maailmanselitykseen? En minä tiedä, mikä on totuus.

        • Jukka

          Kaija,
          kuinka hyvin tunnet/tunsit kristinuskon olemusta ja pohjaa (sen klassisessa muodossaan)? Ns. ”kristillisiä juttuja” on niin monen(!)laisia, jotkut vähemmän kristinuskoon todellisuudessa kuuluvia tai sen kanssa syvemmin sopusoinnussa. Joskus kristillisyyteen ”kyllästytään” jos kristinuskoa ei tunneta kuin pinnalta. En toki ala arvailemaan, kirjoitin vain, mitä vastaani on tullut.

        • Kai(j)a

          Tunnen Raamatun melko hyvin. Niin vain on käynyt, että uskominen on vaikeaa, koska tässä vaiheessa pitäisi olla jo todellakin kypsä kristitty. En vain ole.
          Luin juuri Linda Berglingin kirjan eri uskomusten sekoittamisesta kristinuskoon. Se oli täynnä Raamatunpaikkoja vuoden -38 käännöksen mukaan. Sitä lukiessani peilasin koko ajan uutta ja vanhaa ajatteluani toisiinsa, mutta uudempi vie voiton. Liikaa kysymyksiä ilman vastauksia.

  9. Joonas Kastaja

    Miten te kehtaatte arvostella tarot-korttien käyttöä? Jumalan luoma tie ja totuus Jeesuksen ohella.

    • monarkisti

      ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö, vaan minun kauttani.”
      — Jeesus

  10. Annika

    Olen jo pitkään jättänyt Kirkko ja kaupunki -lehden lukematta sen sisällön vuoksi, joka ei minun mielestäni tue ainakaan minun kristillistä vakaumustani millään tavalla niin valitettavaa kuin se onkin.

    • kommentaattori

      Raamattu varoittaa sellaisesta kuin Saatanan synagooga. Niin sellainenkin on!

      Hedelmistä puu tunnetaan. Hedelmistä kirkot ja heidän lehtensä tunnetaan.

    • julkinensana

      Kirkko ja kaupunki -lehdessä on varsin kyseenalaista ja jopa epäkristillistä sisältöä. Kun selasin lehden nettisivuja, tällainen tuore artikkeli löytyi etusivulta:

      ”Totta v***ssa voi kiroilla ja teen niin itsekin” – Pappi Visa Viljamaa vastaa nuoria askarruttaviin moraalikysymyksiin TikTokissa”

  11. IlkkaT.O.

    ”Jumalan mies, padassa on kuolema!” (2.Kun. 4:40), voisi raamatullisesti siteerata tätä Ev.lut kirkon jumalatonta sekameteli-menoa; arkkipiispoista aikanaan jo Mikko Juva hyväksyi homoseksuaalisen suhteen ihmisten välillä, miksei siis nyt muutakin maailman menoa, naispappeutta myöten. Tätä aikamme okkultismin hyökyaaltoa kuvannee hyvin näiden eksytyksen hengessä toimivien pappi-parkojen omat sanat, joista he tietysti kerran ovat tuomiolla Valtaistuimen edessä; poliittisella puolella vastaava ’näkyi’ ja kuului edellisten Eduskuntavaalien, nykyisen pääministerimme vaalialueen, Pirkanmaan vaaliteltassa, jossa oli tarjolla auran lukua, tarot-korteista ennustamista ja taikatemppuja. Eipä ole Eevalle/Sannalle tarjoiltu hedelmä kauaksi pudonnut, kun tekee itseään tiettäväksi kansankirkkomme ’autuaallisessa siunauksessa’.
    Mikä riittää kansankirkkomme jäsenille uskonnolliseen johtoonsa totaaliseen suivaantumiseen ja provosoitumiseen? Kyllä Sanan pitäisi riittää. Enempää ei ole annettu ja eikä tarvitakaan.

  12. Ujohko

    Synti ja Sodoma
    – iskee kuin miljoona kulttia!

  13. Poiminta Kotimaa-nettilehdestä 04.05.2022

    Aloite kristillisen mystiikan aineistosta eteni kirkollis­kokouksessa – edustaja Sammeli Juntunen skeptinen pyhiin­vaelluksen vaikutuksista

    Tiistain 3.5.2022 vilkkain lähetekeskustelu kirkolliskokouksessa käytiin edustaja-aloitteesta, joka ehdotti aineiston tuottamista moninaistuvan hengellisyyden tueksi. Aloitteessa esitetään, että kirkolliskokous pyytää Kirkkohallitusta kokoamaan kristillistä spiritualiteettia käsittelevää materiaalia osaksi kirkkovuoden kiertoa Verkkokirkon Kirkkovuosi nyt -sivustolle.

    – Hengellisyyttä eletään aiempaa enemmän kokemuksellisesti ja kokonaisvaltaisesti. Jo hajoavan kansankirkollisuuden ja herätysliikkeiden rinnalle ovat viime vuosikymmeninä vahvistuneet hengellisen elämän muodot, joiden kokoavana käsitteenä voidaan puhua kristillisestä spiritualiteetista ja myös kristillisestä mystiikasta, edustaja Kirsi Pohjola esitteli aloitetta.

    Pohjolan mukaan tämän hengellisyyden piiriin kuuluvat hiljaisuuden viljely, ignatiaaninen spiritualiteetti, ikonit, hengellinen ohjaus, kristillinen meditaatio, pyhiinvaellukset, kiinnostus pyhimyksiä kohtaan ja hakeutuminen luostarien rukousrauhaan.

    Edustaja Meri-Anna Paloniemi piti aloitetta iloisena löytönä. Paloniemen mukaan varsinkin nuorempien sukupolvien ja työikäisten hengellisyys on haurasta ja piilossa eikä siltoja kirkon hengelliseen elämään juurikaan ole.

    Edustaja Olli Löytty totesi, ettei osaa kuvitella kirkon tulevaisuuden kannalta tärkeämpää aloitetta, koska se tuo esiin sen, miten monenlaista uskonnonharjoittaminen luterilaisessa kirkossa voi olla.

    ….

    Aloite lähetettiin käsikirjavaliokunnan käsiteltäväksi.

    • ex-luterilainen

      Eikös luterilaisen reformaation ytimessä ollut, ettei kirkko hyväksy pyhimysten palvontaa? Nyt sellaiset olisivat tulossa takaisin ikonien kera.

      On se niin hämmästyttävää, miten tuollaiset ehdotukset lähtevät valmisteluu tuosta vain.

      Oma mielipiteeni on, ettei kirkkoa voi enää puhdistaa, vaan sieltä täytyy lähteä pois. Itse tein sen ratkaisun jo vuosia sitten, kun kirkossa alettiin siunaamaan homopareja.

      Sen jälkeen meno on mennyt vain pahemmaksi. Sellaista ei ole edes olemassa kuin kristillinen meditaatio tai kristillinen jooga, mitä löytyy jo kirkosta. Mihin tämä maailman on oikein menossa???

  14. Kaia

    Pakko kai kommentoida. Kävin tässä tilaisuuksissa, jossa oli mm. pappi, joka oli kirjoittanut kirjan siitä, mitä kokemuksia ihmisillä on poismenneiden omaistensa kohtaamisesta. Hän kehotti etsimään tällaisia kokemuksia. En oikein jaksanut ymmärtää tätä.
    Toisaalta minusta on erittäin kiinnostavaa kuulla kaikenlaisesta yliluonnollisesta mitä maailmassa tapahtuu. Ja nimenomaan juuri parantumiseen liittyen. Epätoivon voi voittaa siten, että jaksaa kiinnostua eri asioista. Maailmassa on pakko olla jotain enemmän kuin olen tähän asti kokenut.

    • ex-luterilainen

      Voitko kertoa, mistä kirjasta on kyse ja kuka pappi sen on kirjoittanut?

  15. Topias

    Kun nainen on saapunut papiksi seurakuntiin niin on alkanut tämä ”tarot meininki”.

    • Jukka Mikkola

      Kirkko- ja kaupunki -lehti on jo pitkään tehnyt omanlaistaan ”julistustyötä” ”kristinuskon” muuttamiseksi (uskonnon nimeä kuitenkaan muuttamatta). Minusta on turha (enää) pohtia sitä, onko tässä takana ”naispappeus”.
      En myöskään lähtisi syyttelemään naispappeja, edes naispappeutta. Ei tämä miehiäkään taida yleisesti mairitella.

      Syyt on paljon syvemmällä. Ei voivottelut ja päivittelyt auta. Tilanteen tuominen julki ehkä joitakuita herättää.
      Kristillisyydestä pyritään tekemään ”yleishenkisyytä” edustavaa (uus)uskonnollisuutta, jolla toivotaan saatavan porukkaa kirkkoihin. En usko, että tällä edes kirkkoon luulumisen väheneminen tai kirkossakäynti lisääntyy.

      Kirkko jakaantuu siinä missä kansakunnatkin, ei ainoastaan Ameriikan ihmemaassa vaan myös meillä.

  16. Arto

    Jumala Sana on se pohja, jolle ihminen voi Jumalan armosta perustaa oman elämänsä. Jos joku lähtee tietoisesti ns. vapaaseen pudotukseen ja hylkää tämän, ei löydy pohjaa, johon pudotus pysähtyisi. Hebr 10:26.

  17. Heidi Rantalainen

    Olen samaa mieltä. Hyvä, että provosoiduit, niin provosoiduin minäkin. Olisi suoranainen vääryys antaa tämänkin Kirkko ja kaupunki -artikkelin mennä kommentoimatta ohi. Uskovalla on rukous ja hän voi aina kysyä Jumalalta apua. Jeesus kehotti meitä rukoilemaan.

  18. Anna Svensson

    Eikö olisi nyt asiallista ja Raamatun mukaista että tämän papin luo mentäisiin nuhtelemaan ja varoittamaan, kahden todistajan kanssa. Myös kirje piispalle/tuomiokapitulille olisi kai paikallaan. Hänen puolesta tulee rukoilla että hänen silmänsä avautuisivat ja hän tulisi totuuden tuntemiseen. Saisi armon oikeaan aikaan, ennekuin on liian myöhäistä.

    • Dogma

      Piispat eivät nuhtele, eivätkä muutenkaan puutu asiaan, vaikka heidän velvollisuutensa olisi viedä asia tuomiokapituliin. Syy on siinä, että piispat hyväksyvät tarot-kortit ja muun mystiikan. Ehdotus mystiikan tuomisesta kirkkoihin on mennyt läpi jopa kirkolliskokouksen lähetekeskustelusta.

  19. Filos

    Tikkurilan uuden kirkon sisäänkäynnin eteen maalattu pride-sateenkaaret. Liekö seurakunnan myötävaikuttamana vai LGBTQ-ihmisten?

  20. Jukka Mikkola

    Tämä ”Tarot-kortti-asia” tuntuu siis olevan hyvin erilainen verrattaessa kertomukseen ”Korttipakka” -laulusta, jonka Tapio Rautavaara aikoinaan teki tunnetuksi.
    Pelikortithan olivat aikoinaan ”suuri synti” monissa piireissä (ymmärrettävästi ”viettelevyytensä” vuoksi). Lienee vienyt monet ahdinkoonkin. Tosin itse peristeiset kortit eivä kai olleet sinänsä maailmankatsomus-ideologisia.

    En ole Tarot-kortteihin perehtynyt mutta en oikein ymmärrä, miksi kirkkohin halutaan liittää kaikenmaailman ”tilpehöörejä”, joiden taustalla vaikuttaa ”outoja ajattelumalleja”. Mikä noissa itämaisissa aatteissa oikein vetää kirkoissakin, kun ihmisten käsitys kristinuskosta tuntuu olevan sekin ihan ”kummallista”?