Patmos-blogi

”Ei tartte olla täydellinen, koska Jeesus on täydellinen”

Radio Patmos Radio Patmoksen toimittajat kirjoittavat Patmos-blogilla mielenkiintoisista aiheista ja vieraista.
Julkaistu:

Miika Koistinen Hämeenkylän seurakunnan pappi ja eri sosiaalisen median alustoilla aktiivinen ”somepappi”. Miika toimii nimimerkillä ”Kiviä kengissä” ja vastaa ihmisten kysymyksiin uskosta, luottamuksesta Raamattuun ja kristinuskon ja tieteen suhteesta.

Somepappi Miika Koistinen (vas.) Radio Patmoksen toimittaja Toni Randénin seurassa (oik.).

Miika on kiitollinen, että somessa on muitakin kristittyjä puhumassa näistä asioista ja puolustamassa kristinuskon ajatuksia mm. Apologia.fi.

Yleisimmät kysymykset nuorilla somessa: Onko Raamattu vain satua? Todistaako tiede, että Jumalaa ei ole? Kuka loi Jumalan?

Yksi yleinen kysymys on, että miten hyvä ja rakastava Jumala tuomita ihmisen ikuiseen kadotukseen? Ihan vain siksi ettei usko? Kuuntele Miikan vastaus alla olevasta linkistä.

Iltapäivä Toni Randénin seurassa: Somepappi

Radio Patmoksen kuuluvuusalue laajeni! Katso uudet taajuudet täältä.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (11)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. seppo

    Koistiselle: Tiede on länsimaista ja kulttuurimme kehittynyttä yksinkertaisesti johtuen Sumerin, Egyptin ja Kreikan maantieteellisestä sijainnista ja niistä esoteerisista traditioista (lähinnä kabbalistisista), joka näiden maiden tiedettä oli taltioinut ja ylläpitänyt
    ammoisista ajoista ja etenkin läpi kirkon pimeimmän ajan. Koistisen logiikan mukaan tieteen olisi pitänyt myös kehittyä erityisesti Venäjällä, mikäli kriteerinä on kolmiyhteisen Jumalan valta ja vaikutus ihmiseen, jota ortodoksinen kristillinen kirkko oli pääsyt vapaasti muokkaamaan. Ja pitäisi myös kysyä, miksi tiede on kehittynyt v a i n niissä kristillisissä maissa, joissa humanismi, renessanssi ja Valistus pääsivät vaikuttamaan? !!! Ei juurikaan muissa.

    Ristiretkien ja eritoten Konstantinopolin valtauksen jälkeen humanisteiksi kutsutut käsikirjoitusten keräilijät palauttivat Arabiasta paljon sinne aikanaan kirkkoa paennutta kreikankielistä hermeettistä ja muuta tieteellistä kirjallisuutta, jota alettiin erityisesti Espanjassa kääntää, sine syntyi erityisesti Toledeoon kääntäjäkouluja. Tässä oli osaltaan humanismin ja sittemmin renessanssin ja Valistuksen lähtökohtia, jotka mahdollistivat tieteemme kehityksen.
    Arabiassa tieteen kehitys pysähtyi koska siellä nämä yllämainitut liikkeet eivät näy vaikuttaneen..

  2. kirjoitusten mukaan

    ”Ei tartte olla täydellinen, koska Jeesus on täydellinen”

    Raamattu opettaa toisella tavalla:

    “Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” (Matt 5:48)

  3. Kaia

    Ihmisen ei kannata ollenkaan ajatella, että hänen pitäisi olla täydellinen. Koko ajatus lähtee vääränlaisista mielikuvista ja johtuu ehkä osin kapitalistisen yhteiskunnan vaatimuksista, että ihmisen muka pitäisi olla täydellinen. Eikä asiaa auta se, että Jumala haluaisi ihmisen olevan täydellinen, siis Isä Jumala. Miksei Jumala ymmärrä, ettei ihminen voi olla täydellinen? Miksi antoi Kiusaajan tulla Paratiisiin? Jumalalla oli kaikki valta estää lankeemus.

    • Jukka

      Ihminenhän ei voi, ei kykene olla täydellinen. (Missä suhteessa täydellinen, on oma kysymyksensä). Emme ole täydellisen hyviä ja ”hurskaita”, olemme syntisiä.
      Vanhurskaus taas on ulkopuolelta ”julistettu” asia, joka on mahdollista Kristuksen sovitustyön vuoksi. Siinä ielessä me olemme ”täydellisiä” – emme itsessämme.

      • Kaia

        Setä selittäjä iski taas. Toi oli just mun oma poitti. Ihminen ei ole täydellinen. Ja miksi Jumalankaan pitäisi sitä meiltä vaatia?
        Mutta käytännössä se menee uskovien keskuudessa niin, että vahdataan muita, ovatko he uskossa. Jos näkyy liikaa astian makua, eli ihmisyyttä, niin pitää mennä uudelleen ”veren alle” ja rukoilla. Eli uskovaiset ovat täydellisyyden tavoittelijoita.
        Minä en yritä olla täydellinen. Vammani ovat opettaneet sen, että on ihan turhaa edes yrittää. Ja ettei täydellisyyttä tarvita, paitsi ehkä jossain määrin, että kelpaa ihmisyhteisössä. Mutta monet ihmiset on melko hulluja perfektionisteja, ja niiden kanssa mulla ei ole mitään tekemistä.
        Turha olla ”hurskas”. Olen mitä olen ja minut on ns luotu tällaiseksi, ja en voi mitään sille mitä olen. Näin uskon. Ja olen siinä mielessä rauhassa. Kunhan ihmisyhteisöt vaan olisivat armollisempia.

      • Dogmaatikko

        Roomalaisille pakanoille osotetussa kirjeessä Paavali sanoo, että vain lakia noudattavat kristityt ovat vanhurskaita. Tästä seuraa se, ettei sellaiset pakanat ole vanhurskaita, jotka eivät halua noudattaa lakia. Jos ei edes opiskele lakia, on mahdoton tulla vanhurskaaksi.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Kun Paavali osoittaa sanansa niille juutalaisille, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen, hän muistuttaa, ettei lain teoilla voi tulla vanhurskaaksi, jos ei suostu täyttämään lain käskyä uskoa Kristusta. Monet yrittävät ottaa tämän irti asiayhteydestä ja kääntää väärinpäin niin, ettei lakia tarvitse noudattaa ollakseen vanhurskas, vaikka Paavali sanoo, ettei kukaan voi olla vanhurskas, jos ei noudata lakia.

        Room 9:30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta;
        31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
        32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
        33 niinkuin kirjoitettu on: ”Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu”.

        Paavali opettaa, koska juutalaiset eivät noudattaneet lain käskyä uskoa Kristusta, he eivät saavuttaneet vanhurskautta, vaikka olisivat muuten noudattaneet lakia. Tämä ei tarkoita sitä, että pakanakristitty voisi olla vanhurskas syödessään sianlihaa, tehdessään työtä sapattina ja laiminlyömällä kaikki muutkin käskyt. Jeesus edellytti lain noudattamista myös pakanoilta, joten usko on silloin kuollut, jos ei ole lain tekoja.

        Jaak 2:9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi.

        24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

      • Jukka

        Täydellisyyden tavoittelijoilla voi myös olla (tiedostamattaankin) motiivina näyttää ”kelvolliselta”. Vieraskoreutta… Se on vaarana kristillisissäkin piireissä. On vähän kuin pelko kasvojen menettämisestä meitä ohjaisi. Ovatpa jotkut sanaoneet, että suomalaisillakin on tuota pelkoa. Se kuuluu vahvasti ns. itäisiin kulttuureihin – näin ovat jotkus uskonnonsosiologin väittäneet. Työelämässäkin ilmiö on havaittavissa. Pahimmillaan jos yritetään ”pelolla johtamisen” panna toimintaan.

    • Dogmaatikko

      Olkaa täydelliset vai olkaa pyhät? Tässä kohta on mahdollista, ettei käännökset ole onnistuneet täydellisesti.

      Uskovilla on sellainen harhaluulo, että Uusi testamentti olisi kirjoitettu kreikaksi. Se on alun perin puhuttu ja kirjoitettu hebreaksi ja sitten käännetty kreikaksi, mutta hebrealaiset kirjoitukset ovat hävinneet, koska katolinen kirkko ylläpiti vain latinalaisia ja kreikkalaisia käännöksiä.

      ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen” on viittaus Vanhan testamentin sanoihin ”Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä”.

      Uskovasta tulee pyhä, jos hän noudattaa Jumalan lakia, missä on myös käsky uskoa Kristusta. Kristus pyhittää ne, jotka hänen käskyjään noudattavat, joista yksi on noudata lakia. Joka ei lakia noudata, hän ei usko Kristusta eikä tule sen takia pyhäksi.

      Joka opiskelee pyhistä kirjoituksista lain ja alkaa sitä noudattaa uskossa Jeesukseen Kristukseen, hänestä tulee täydellinen toisin sanoen pyhä ja Kristuksen pyhittämä.

      Ps 18:30 Jumalan ohjeet ovat täydelliset, Herran sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa.

      Room 7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

      2 Tim 3:16 Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
      17 Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.

      Matt 5:48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

      3 Moos 19:2 ”Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
      3 ”Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

      37 Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra.”

      1 Piet 1:14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.
      15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
      16 Onhan kirjoitettu: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.”
      17 Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika.
      18 Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla,
      19 vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

      • Jukka

        Dogmaatikko,
        mitä (kaikkiea) tarkoitat tässä yhteydessä käsitteellä ”laki”?
        Ja kuinka tarkasti ja miten täydellisesti oikein motivoituna tuota näin määriteltyä lakia on noudatettava, jotta voidaan sanoa sitä noudatettavan?
        Onko sinulla hyviä esimkerkkejä aikamme ”pyhistä” viittaamassasi merkityksessä?

        Jeesuksen oma äidinkieli lienee ollut aramea, joka käsittääkseni oli kansan puhekieli ”niillä seuduilla”.

        • Dogmaatikko

          ”mitä (kaikkiea) tarkoitat tässä yhteydessä käsitteellä ”laki”?”

          Raamattu on täysin yksiselitteinen, mitä tarkoitaa laki hebreaksi torah. Tiedän, että moni raamatunopettaja on yrittänyt määritellä lain toiseksi, mitä se oikeasti on, jottei lakia tarvitsisi noudattaa.

          Uusi testamentti tarkoittaa lailla samaa, mitä Vanha testamenttikin. Jeremia profetoi, että uudessa liitossa Jumala kirjoitaa tooran (torah) siis lain sydämeen, jotta sitä myös noudatettaisiin. Profetiat ennustavat Messiaasta, joka palauttaa tooran siis lain noudattamisen ei ainoastaan juutalaisille vaan kaikille kansoille.

          Sen takia Jeesus Kristus sanoi, että älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia vaan sitä noudattamaan. Laki ja profeetat ovat voimassa muuttumattomina, kunnes taivas ja maa häviävät. Mitään eroa ei tehdä pakanoiden ja juutalaisten välillä.

          Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: ”Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan.”

          Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
          18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
          19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
          20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

          Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

          Tämän kaiken ymmärtää helposti, jos tajuaa sen, ettei Jeesus tullut perustamaan mitään uutta uskontoa. Kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. Jos kristinuskosta ottaa pois lain, silloin se ei ole enää kristinuskoa vaan väärä evankeliumi.

          Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

          28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: ”Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan.

          23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

        • Dogmaatikko

          ”Jeesuksen oma äidinkieli lienee ollut aramea, joka käsittääkseni oli kansan puhekieli ”niillä seuduilla”.”

          Tämä on yksi niistä kohtuullisen suurista kömmähdyksistä, mitä teologinen tiedekunta on tehnyt. Toisaalta on paljon tutkijoita ja erityisesti juutalaisia tutkijoita, jotka suorastaan nauravat tälle väitteelle, koska he pitävät aivan selvänä asiana, että juutalaiset puhuivat hebreaa kuten myös Jeesus.

          Juutalaisten puhekieli oli hebrea, eikä aramea ollut edes yleisin ulkomaalainen kieli, mitä Israelissa käytettiin. Tämän käy ilmi mm. Uudesta testamentista, Qumranin arkeologista löydöksistä ja Israelista löytyneistä ensimmäisen vuosisadan kolikoista. Aihealue on laaja, joten otan vain muutaman esimerkin.

          Uusi testamentti kertoo, ettäJeesuksen ristin tekstit oli merkitty hebreaksi, kreikaksi ja latinaksi. Arameaa ei edes mainita.

          Joh 19:20 Monet juutalaiset lukivat kirjoituksen, sillä paikka, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi.

          Paavali puhui kansalle hebreaksi. Jotkut ovat keksineet sellaisen väkinäisen selityksen ja tekosyyn, että aramea olisi ollut hebrealaisten kieli, mutta sitä ei Raamattu ilmoita.

          Ap.t 21:39 Paavali vastasi: ”Minä olen juutalainen, kotoisin Kilikian Tarsoksesta, jonka kaikki varmaankin tuntevat. Pyydän sinua, salli minun puhua kansalle.”
          40 Komentaja suostui tähän. Paavali asettui portaille seisomaan ja viittasi kädellään, ja kaikki vaikenivat. Hän alkoi puhua heille heprean kielellä:
          22:1 ”Veljet ja isät! Kuulkaa, mitä nyt sanon puolustuksekseni.”
          2 Väkijoukko hiljeni entisestään kuullessaan hänen puhuvan hepreaksi, ja Paavali jatkoi:
          3 ”Minä olen juutalainen. Olen syntynyt Kilikian Tarsoksessa mutta kasvanut tässä kaupungissa. Gamalielin oppilaana minut on kasvatettu isiemme lain kaikkien vaatimusten mukaan. Kiivaasti minä taistelin Jumalan puolesta, juuri niin kuin te kaikki tänään teette.

          Yksi varmimpia todisteita Jeesuksen äidinkielestä on Matteuksen evankeliumin alussa. Enkeli perusteli hebrealaisella runolla ja sanaleikillä, miksi Jumalan Pojalle tulee antaa nimeksi Jeshua, koska joshia, joka merkitsee yhdellä sanalla ”hän pelastaa”. Tämä lause ei toimi millään muulla kielellä kuin hebreaksi.

          Matt 1:21 Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.”