Patmos-blogi

Englantilainen Premier Christian Radio haastatteli minua vihapuheesta

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Viikko sitten torstaina (16.3.) laajalti kuunneltu lontoolainen Premiere Chrstian Radio (www.premierchristianradio.com) haastatteli minua Esther Highamin aamuohjelmassa aiheena kristittyjen suhtautuminen vihapuheeseen.

Englannissakin on useita tapauksia, joissa kristittyjä on joutunut virkavallan kanssa tekemisiin väitetyn vihapuheen vuoksi. Omalta puoleltani viittasin meillä Suomessa Päivi Räsäsen oikeustapaukseen.

Painotin aamukeskustelussa Estherin kanssa muutamaa seikkaa:

Ensiksi, vihapuheen määritelmä on erittäin epämääräinen ja siksi ongelmallinen. Käytännössä mikä tahansa eriävä mielipide voidaan leimata vihapuheeksi, jos joku sattuu siitä ”loukkaantumaan”. Myös evankeliointi. Epämääräisyytensä vuoksi se ei sovellu rikoslain lähtökohdaksi.

Ohjelmassa jäi toteamatta, kuinka tässä asiassa ”tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla”: Mielipiteen ilmaisun vapauteen kajoamista vihapuheeseen vedoten perustellaan äärimmäisillä esimerkeillä sellaisista oletetuista uhkista, joita hallitukset haluavat ennakoiden pyrkiä estämään. Kun sitten epämääräisesti muotoillut lait kiidätetään parlamenttien läpi, menevät ne lopulta paljon pidemmälle kuin niiden julkisesti ilmaistu tavoite. Ajan mittaan lain piiriin kuuluvien asioiden soveltamisala laajenee ja laittomaksi katsottavien asioiden kynnys madaltuu.

Toiseksi, totesin Esther Highamille, että vaikka lainsäädännön mielestäni pitää sallia yhteiskunnassa mahdollisimman laaja mielipiteen ilmaisun vapaus, myös loukkaava puhe (poislukien väkivallalla uhkailu ja kunnianloukkaus, joita varten on jo olemassa lainsäädäntö), Jeesuksen seuraaminen velvoittaa kristittyä pyrkimään puheessakin, ei vain siihen mikä on laillista, vaan mikä on Jumalan edessä hyvää ja oikein ja lähimmäistä kunnioittavaa.

Tämä asettaa kristilliselle puheelle lain vaatimuksia korkeamman ihanteen. Vaikka siis lain tulee sallia loukkaava puhe (koska vihapuhelainsäädäntö vihapuheen epämääräisyyden vuoksi johtaa mielipiteen ilmaisun tukahduttamiseen) kristityn ei silti pidä puhua toisia loukaten, vaan harjoittaa hyveellistä viestintää.

Kolmanneksi, ei kuitenkaan pidä luulla, että vain olemalla mahdollisimman kiltti ihmiset nykyään ymmärtäisivät, ettei kristityn tarkoitus ole loukata ketään. Kristittynä puhumme asioista usein olettaen ihmisten jakavan kanssamme saman maailmankatsomuksellisen ja viestinnällisen viitekehyksen. Näin ei kuitenkaan enää ole. Kristinuskon tuntemus on kaikkialla Euroopassa ohentunut merkittävästi, eivätkä ihmiset enää välttämättä edes ymmärrä kristinuskon perusasioita niin kuin ennen. Emme voi olettaa heidän siksi ymmärtävän meidän tapaamme puhua asioista kristillisestä viitekehyksestä käsin. He tarkastelevat kaikkea ulkopuolisen silmin ja kuulevat kaiken ulkopuolisen korvin.

Meidän on siksi hidastettava vauhtia ja puhuttava olettaen, että kristittyjen tapa puhua on väärinkäsityksille altis, koska viesstin vastaanottaja tarkastelee sitä omista eikä kristinuskosta käsin. Puhu vähemmän ja kommunikoi enemmän.

Lisäksi kristinusko, sen konservatiiviset arvot ja niiden puolustaminen koetaan vieraina ja tässä ajassa loukkaavina itsessään. Niinpä, vaikka asettelisimme sanamme kuinka huolella, jotta emme loukkaisi, joku kuitenkin loukkaantuu. Sen pelossa kristitty ei voi olla kokonaan hiljaa. Kristinusko ei ole tämän ajan hengen eikä  maallistuneen kulttuurin mukainen. On syytä varautua siihen, että joku jossain vetää herneen nenään. Se ei sellaisenaan kuitenkaan merkitse, että kristitty olisi sanonut jotain loukkaavaa. Se, että joku loukkaantuu, ei tarkoita, että hänen pitäisi loukkaantua. Jeesus oli maailman rakastavin ihminen. Häntä ei ristiinnaulittu siksi, että hän oli rakkaudeton, vaan koska hän puhui sitä mikä on totta.

On puhuttava rohkeasti ja rakkautta ja totuutta noudattaen puolustettava kristinuskoa ja siitä kumpuavia arvoja.

Ilmaisunvapauden perussääntö loppujen lopuksi on hyvin yksinkertainen:

Use it or loose it! Käytä sitä tai menetät sen!

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jukka Mikkola

    Vihapuhe on todellakin hyvin epämääräinen ja helposti tarkoitushakuinen ilmiö ja käsite.

    Pasille kiitos hyvästä selostuksesta.

    Valitettavasti – menemättä nyt varsinaiseen vihapuheeseen – näyttää siltä, että ”perinteinen kaunopuheinen” retoriikka on siirtynyt ”uuskielen” kiertoilmauksien käyttövoimaksi ja toisaalta taas ”karski” retoriikka enemmän käyttökielen suuntaan. Olisiko tässä niin, että ns. ”sivistys” (yleisessä merkityksessä – ei siis ns. kirjaviisaus ) alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Karskia kieltä osattaneen kristittyjenkin puolelta käyttää.

    Kokonaan toinen kysymys on, että yhteiskuntamme ei enää salli erinäisistä asioista tietynlaisia näkemyksiä pitää ns. asiallisen puheen sisältönä – kaunopuheisestikaan ilmaistuna.

  2. News from Israel

    Vihapuhe on hyvin epämääräinen käsite, mitä käytetään käsikassarana vastustamaan toisten mielipiteitä. Jos joku sanoo, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä, se leimataan heti homofobiseksi vihapuheeksi. Kohta varmaan huumeiden käytön sanominen synniksi on vihapuhetta.

    Sama tauti on myös Ylen uutisissa, jotka ovat leimanneet Israelin oikeusjärjestelmän uudistuksen diktatuurimaiseksi demokratian heikentämiseksi. Se haastattelee professori Hannu Juusolaa, joka antaa täysin vääristyneitä lausuntoja ja politikoi tässä asiassa läpinäkyvästi.

    Ylessä halutaan Israel leimata Puolan ja Unkarin tapaisiin ”epädemokraattisiin” maihin. Todellisuudessa Ylen vihervasemmistolaiset toimittajat eivät vain hyväksy sitä, että ko. maiden äänestäjien enemmistö ei kannata vihervasemmistolaisia arvoja.

    Yle ei ole kertonut, mistä Israelin lakiuudistuksessa on oikeasti kyse. Kyse on demokratian lisäämisestä.

    Nykyään Israelin korkeimmalla oikeudella on oikeus hylätä lakeja, jos se katsoo uuden lain olevan jotenkin ristiriidassa toisen lain kanssa. Koska korkeimman oikeuden päätöksistä ei voi valittaa, niin se on alkanut hylkäämään lakeja poliittisilla perusteilla. Korkeimman oikeuden tuomareista on tullut sisäisesti lämpiävät kabinetti, joka hylkää lakeja jopa mielivaltaisin poliittisin perustein, jos laki vain tuntuu kohtuuttomalta.

    Korkeimmalle oikeudelle ei kuulu mitenkään lainsäädäntövalta vaan parlamentille, joten maassa tehdään sellainen lakimuutos, että parlamentti voi kumota korkeimman oikeuden päätöksen hylätä laki yksikertaisella enemmistöllä, jotta lainsäädäntövalta pysyisi parlamentilla.

    Sen lisäksi maassa muutetaan korkeimman oikeuden tuomarien valitsemisjärjestelmää. Nykyään uusia tuomareita nimitettäessä muilla, jopa eläkkeellä olevilla tuomareilla on ollut kullakin yksin veto-oikeus nimitykseen. Jos yksikin vihervasemmistolainen tuomari käyttää joka kerta veto-oikeutta, niin tuomarien kokoonpano vääristyy ja politisoituu. Kaksi änkyrävasemmistolaista tuomaria on lähtenyt tähän poliittiseen peliin. Nyt tuomarien valintajärjestelmää muutetaan ja hyvä niin. Kyse on välttämättömästä järjestelmän muutoksesta, jotta Israel pysyy oikeusvaltiona.

    Kansasta noin 5% on tullut kadulle mellakoimaan uudistusta vastaan. Tämä johtuu siitä, että vihervasemmistolaiset hävisivät vaalit ja korkeimman oikeuden vihervasemmistolaiset tuomarit ovat voineet tehokkaasti määräillä lakien säätämisestä kaataakseen oikeiston säätämät lait. Kun korkeimmalta oikeudelta otetaan pois lainsäädäntövalta, niin vihervasemmistolainen vähemmistö yrittää mellakoimalla saada pidettyä itsellään lainsäädäntövallan, vaikka se hävisi vaalit. Mellakoijat ovat itse niitä, jotka toimivat demokratian pelisääntöjä vastaan.

    Kuten huomaatte, Ylen uutiset ovat antaneet täysin väärän kuvan siitä, mistä tässä asiassa on kyse, koska Ylen toimittajien enemmistö tekee vihervasemmistolaista politiikkaa. Nyt voi kysyä, mistä se vihapuhe oikeasti tulee?

    • Kaia

      ”Vihapuhe on hyvin epämääräinen käsite, mitä käytetään käsikassarana vastustamaan toisten mielipiteitä. Jos joku sanoo, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä, se leimataan heti homofobiseksi vihapuheeksi.”

      En siis kannata vihapuhelakeja, enkä pidä canceloinnista. Olen joutunut itse kaiken sellaisen kohteeksi, koska en osaa olla kuin suorapuheinen. Saahan sitä homoutta sanoa synniksi, mutta tiede on todistanut nähdäkseni aika pitkälle, että homous on geeneissä ja olisi siten ns. Jumalan luomaa, jos Jumala on olemassa. Tosin Jumala käski leikata esinahkoja, vaikka nekin kuuluvat ihmiseen syntymässä. Miksi ihminen ei kelvannut sellaisenaan? Ja sitten toisen perinteen uskonnossa leikellään tyttöjä siveelliseen suuntaan. Miksi ihminen ei kelpaa sellaisena kuin ihminen on? Vihaako Jumala luomistekojaan ja päättikin myöhemmin että osa teoista meni väärin ja siksi niistä tuli syntiä….??