Patmos-blogi

Kristuksen taivaaseenastuminen

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Keväinen kirkollinen juhla helatorstai eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivä sijoittuu pääsiäisen ja helluntain väliin. Kuten nimikin sanoo, päivä kertoo, kuinka Kristus lopullisesti astui taivaan kirkkauteen, ilmestyttyään ensin neljänkymmenen vuorokauden aikana pääsiäisen jälkeen opetuslapsilleen ja monille muille ihmisille. Tuona aikana Jeesus ilmestyi ylösnousemusruumiissaan, joka ei kuitenkaan ollut vielä kirkastettu sillä kirkkaudella, jonka hän sai helatorstain jälkeen istuuduttuaan Isän oikealle puolelle taivaan kirkkaudessa.

Pääsiäisen ja helluntain väliin jää kirkollinen juhla, jonka nimi on helatorstai. Tuosta päivästä käytetään myös nimeä Kristuksen taivaaseenastumisen päivä. Helatorstain ajankohta vaihtelee lähes kuukaudella, riippuen pääsiäisen ajankohdasta. Helatorstaitahan vietetään neljäkymmentä vuorokautta pääsiäisen jälkeen. Tänä vuonna tuo päivä on 18.5.

Helatorstain ajankohta ei satu minkään Vanhan Testamentin juhlan ajankohdalle, eikä Jeesus etukäteen sanonut opetuslapsilleen, että hän astuu ylös taivaaseen neljäkymmentä vuorokautta pääsiäisen jälkeen. Eihän Jeesus ilmoittanut edes Pyhän Hengen vuodattamisen ajankohtaa tarkalleen etukäteen, hän vain käski opetuslapsiaan odottamaan Jerusalemissa, kunnes heidät puetaan voimalla korkeudesta. Mutta Jumalan aivoitus oli, että Hengen vuodatus sattuisi juuri juutalaisen helluntaijuhlan aikaan kymmenen päivää taivaaseen astumisen jälkeen.

Apt. 1:3 ilmoittaa meille, että Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ja muille ihmisille neljänkymmenen päivän ajan pääsiäisen jälkeen, ennen kuin hänet otettiin taivaaseen. Herää tietysti kysymys, missä Jeesus oli pääsiäisen ja taivaaseen astumisensa välisen ajan? Uskon, että yksinkertainen vastaus on: taivaassa. Jeesus ei siis jäänyt tänne maan päälle vaeltelemaan näkymättömässä ylösnousemusruumiissa tuoksi ajaksi. Lupasihan Jeesus jo ristinryövärille: ”Tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa”, (Luuk. 23:43). Jeesus ei siis sanonut, että vasta neljänkymmenen päivän päästä olet minun kanssani paratiisissa!”

Tämän faktan ymmärtäminen auttaa meitä samalla antamaan vastauksen kriitikkojen väitteeseen, jonka mukaan Matteuksen evankeliumi ja Luukkaan kirjoittama Apostolien teot olisivat ristiriidassa keskenään Kristuksen taivaaseenastumistapahtuman suhteen, (Matt. 28:16-20 / Apt. 1:9-12). Näitä Raamatun kohtia vertailemalla voi toki helposti saada käsityksen, että Matteuksen mukaan taivaaseen astuminen olisi tapahtunut joltakin vuorelta Galileassa ja Apostolien tekojen mukaan se tapahtui Öljymäeltä.

Tarkkaan ottaen, eihän Matteuksen evankeliumin kohdassa edes sanota, että Jeesus olisi sen jälkeen astunut taivaaseen ja että se olisi ollut hänen ns. virallinen taivaaseen astumisensa. Siinä vain sanotaan, että Jeesus oli käskenyt opetuslastensa mennä ylösnousemuksensa jälkeen Galileassa tietylle vuorelle ja siellä hän antoi heille lähetyskäskyn. Mutta toki voidaan kysyä, minne Jeesus meni tuon ilmestymisensä jälkeen? Totta puhuaksemme, minnekäs muuallekaan hän olisi mennyt kuin Isänsä kotiin taivaaseen! Olihan Jeesus ilmestynyt noiden neljänkymmenen päivän aikana lukuisia muitakin kertoja eri ihmisille tai ihmisryhmille, ja uskon hänen aina noiden ilmestymistensä jälkeen palanneen taivaaseen.

Mitä tuohon Apostolien tekojen kertomukseen tulee, ymmärrän, että siinä samalla kerrotaan, kuinka Jeesus astui ikään kuin virallisesti viimeisen kerran taivaaseen, jonne pilvi hänet vei. Samalla annettiin enkelien kautta Jeesuksen seuraajille lupaus, että Jeesus on tuleva samalla tavalla takaisin kuin he näkivät hänen, taivaaseen menevän. Raamatun ennustusten mukaanhan Jeesus tulee takaisin pilvissä ja hänen jalkansa astuvat nimenomaan Öljymäelle, Sak. 14:4.
Taivaaseenastumisensa jälkeen Jeesus sai taivaassa kirkastetun ruumiin. Voimme päätellä tämän siitä erosta, joka Jeesuksen olemuksessa oli ennen ja jälkeen taivaaseenastumisen. Sitä ennen opetuslapsetkin saattoivat kosketella Jeesusta tai syödä ja seurustella Jeesuksen kanssa aivan kuin kenen tahansa ihmisen kanssa. He eivät siis nähneet kirkastettua Kristusta. Mutta taivaaseen astumisen jälkeen tilanne oli aivan toinen.

Ensiksikin Uusi Testamentti kertoo vain muutamasta tapauksesta, jolloin Jeesus olisi taivaaseenastumisensa jälkeen näyttäytynyt kenellekään. Itse en saa mieleeni kuin kolme tapausta: Marttyyrikuolemaan valmistautuva Stefanus, kun hän oli jo astumassa taivaan kirkkauteen, näki Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella (Apt. 7:56). Stefanuksen omatkin kasvot olivat jo tuossa vaiheessa saaneet jotakin tuos-ta kirkkaudesta, koska silminnäkijöiden mukaan hänen kasvonsa olivat kuin enkelin kasvot (Apt. 6:15).

Myös Paavali näki Kristuksen Damaskon tiellä, mutta näky oli niin kirkas, että Paavali joutui suuren heikkouden valtaan kaatuen maahan ja sokaistui kolmeksi päiväksi, Apt. 9. Kolmas tapaus liittyy apostoli Johannekseen Patmos saarella. Johanneskin näki Kristuksen kirkkaana kuin aurinko ja tulen liekki, jonka seurauksena Johannes kaatui kuin ”kuolleena maahan”, 1:11-17.
Ymmärrän siis, että Öljymäeltä taivaaseen astuttuaan Jeesus istuutui Isän Kaikkivaltiaan oikealle puolelle ja sai sen kirkastetun ylösnousemusruumiin, joka hänellä tälläkin hetkellä on.

Tämän tosiasian valossa suhtaudun hieman varauksella niihin kertomuksiin, joita tänä päivänä kuulee kerrottavan Jeesuksen ilmestymisistä joillekin ihmisille. Suhtaudun vielä kriittisemmin, jos kertoja sanoo, että Jeesus ilmestyi lähes tavallisen ihmisen muodossa ja vaatetuksessa.
En toki kiellä, etteikö Kristus olisi voinut tai voisi ilmestyä joillekin ihmisille meidänkin aikanamme, mutta haluan aina tarkastella noita kertomuksia Raamatun antamien tosiasioiden valossa.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Erkki Hänninen

    Kiitos Jouko kirjoituksesta.

    Miks muuten sallitaan judaistihäiriköiden kuten mm. nimimerkit Dogma ja Huutavan ääni… häiriköidä Patmoksen sivuilla? Antikristillistä ja legalistista hapatusta!

    No, suotaneenko siten sitten sananvapaus harhaoppisillekin…?
    (Näiden em. väittäjien häiriköinti on kyllä silmiinpistävän järjestelmällistä.)

  2. Dogma

    ”Keväinen kirkollinen juhla helatorstai”

    Jumala on kieltänyt muuttamasta käskyjään ja lisäämästä niihin mitään. Voitko Jouko ystävällisesti kertoa, missä kohtaa Raamatussa on käsketty viettämään helatorstaita, joka oli ennen jopa vapaapäiväkin kirkon määräyksestä?

    ”Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään. Pitäkää Herran, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan.” (5 Moos 4:2)

    ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)

    Helatorstai on kaunis ajatus, mutta se ei anna oikeutta asettaa uusia juhlapäiviä.

    • Jouko Koistinen

      Tarkkaan ottaen en ottanut edes minkäänlaista kantaa siihen, voiko tai pitääkö tuollaista kirkkovuoden juhlaa viettää. Totesin lähinnä, että tuollaista päivää vietetään ja kerroin, miksi sitä vietetään. Kirjoitukseni focushan oli siinä, missä Kristus vietti pääsiäisen ja taivaaseen astumisen välisen ajan, ja tähän liittyen, onko Matteuksen evankeliumin ja Apostolien tekojen välillä ristiriita tässä asiassa.
      Henkilökohtaisesti en näe kylläkään mitään ongelmaa viettää tuollaista juhlapyhää kuin helatorstai, jolloin kerrotaan Kristuksen taivaaseen astumisesta. Tekee mieli sanoa, että voi kunpa Suomen kansa viettäisikin koko sydämestään kaikkia vähänkin kristilliseen sanomaan liittyviä juhlia ja myös tietäisi niiden merkityksen!

    • Filos

      Mites hanukkajuhla eli temppelin vihkimisen juhla? Siitä ei ole määräystä Raamatun kaanonissa. Silti juutalaiset juhlivat sitä. Entä syntymäpäivät, äitienpäivät, isäinpäivät, valmistujaisjuhlat ym. Niitäkään ei lueta Raamatun määräämien juhlien joukkoon. Ovat siis kiellettyjä?

  3. huutava ääni erämaassa

    Jouko kirjoitti: ”Jeesus on tuleva samalla tavalla takaisin kuin he näkivät hänen, taivaaseen menevän. Raamatun ennustusten mukaanhan Jeesus tulee takaisin pilvissä ja hänen jalkansa astuvat nimenomaan Öljymäelle, Sak. 14:4.”

    Monilla on sellainen harhaluulo, että Jeesus palaa takaisin pilvessä valkoisella hevosella ratsastaen, minkä jälkeen hän laskeutuu ratsunsa selästä ja seisoo Öljymäellä. Itse asiassa tässä sekoitetaan kaksi eri tapahtumaa, joiden välillä on muutamia vuosia.

    Mitä tarkoitan?

    Ensinnäkin Jeesus ei noussut Öljymäeltä taivaaseen valkoisella hevosella pilvessä, vaan nousi kerubien päällä olevalle valtaistuimelleen, joka nousi pilvessä taivaaseen, mitä kuvataan Hesekielin kirjan ensimmäisessä luvussa. Hän tulee takaisin hakemaan seurakuntaansa samalla tavalla, mikä kuvataan Hesekielin kirjan luvun 43 alussa. Silloin hän ei tule valkoisella hevosella eikä pysähdy seisomaan Öljymäelle.

    Ilmestyskirjan luvun 14 alussa kuvataan Herran Jeesuksen seurakunta temppelissä, joka lähtee sieltä pois, jotta Antikristus pääsee temppeliin.

    Kun Antikristus on ollut 3,5 vuotta temppelissä, Herra Jeesus tulee Jordanian Bosrasta valkoisella hevosella ratsastaen pyhiensä kanssa, kuten lukee Jesajan kirjan luvussa 63, ja pysähtyy Öljymäelle seisomaan, jolloin Öljymäki halkeaa ja Jeesuksen omat pakenevat Öljymäen halkeaman kautta kaupungistan pois, kuten lukee Sakarjan kirjan luvssa 14. Jeesus valtaa Jerusalemin takaisin ja etenee sen jälkeen Harmageddoniin.

    Jes 63:1 — Kuka on tuo, joka tulee Edomista, joka tulee Bosrasta, kirkkaanpunaisessa puvussa, tuo, joka astuu tietään voimaa uhkuen komeassa asussaan? — Minä se olen, oikeuden julistaja, suuri pelastaja.
    2 — Miksi on pukusi punainen, vaatteesi kuin viinikuurnan polkijan?
    3 — Minä poljin kuurnallisen rypäleitä, poljin yksin, kansojen joukosta ei ketään tullut avukseni. Ja niin minä vihassani poljin ne kaikki ja kiivaudessani tallasin ne, niin että niiden mehu roiskui puvulleni ja tahri kaikki vaatteeni.

    Sak 14:3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä.
    4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
    5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.

    Ilm 19:11 Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti.
    12 Hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit, hänellä oli päässään monta kruunua, ja häneen oli kirjoitettu nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin hän itse.
    13 Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana.
    14 Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa.
    15 Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja, hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin.
    16 Hänen viittaansa on reiden kohdalle kirjoitettu nimi: kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra.