Patmos-blogi

Temppelivanhukset seimen naapureina – Leo Mellerin joulu 2023 blogi 2

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

Edellisessä blogissani pyrin saattamaan sinut yhteen Jeesuksen syntymän aikalaisen, juutalaisen pappi Sakariaan kanssa. Pyydän sinua edelleen pysyttelemään mitä tulee aikaan ja paikkaan samassa tilassa, jossa edellisessä tekstissäni oleskelit – nyt esittelen sinulle pappisperheen naispuolen, Sakariaan puolison Elisabetin. Suhdehenkilönä edelleen lääkäri Luukas ja hänen kertomuksensa evankeliuminsa jakeissa 1:5-25, 57-80.

ELETTIIN Herodes suuren valta-aikaa.

Pappispariskunta asusti jonkun matkaa Jerusalemin ulkopuolella. Tiedämme suhteellisen tarkasti heidän kotinsa paikan; temppelin papistolle oli luovutettu kollektiivisia asuinmaita, ja sellaiselle alueelle Sakariaan perheen koti oli rakennettu.

Papin palkka ei yleensä riittänyt suureksikin kasvavan perheen elannon maksuihin, niinpä papeille oli luovutettu viljeltäviä maapalstoja. Toki palkkaakin maksettiin temppelirahastoon tuoduista kymmenyksistä ja erityisuhreista.

Juutalaisten suurien juhlien aikana – kolmesti vuodessa – kaikki kynnelle kykenevät papit löytyivät temppelin sisäalueilta. Suurien juhlamenojen toteuttaminen vaati tekijämiehiä – papisto palveli milloin järjestystehtävissä ja tietenkin uhrialttareilla.

Papiston määrän ollessa valtaisa – heitä oli ylitse 20 000 miestä, hyvä oli, jos yksi ja sama pappi sai mahdollisuuden uhrata eläinuhrin yhden kerran elämänsä aikana – jotkut papit eivät oikeuksistaan huolimatta koskaan suorittaneet uhritoimitusta.

Daavidin virsien laulamista ja seurakuntalaulujen johtamista kuitenkin riitti kuorojen ollessa jopa tuhannen miehen vahvuisia.

Harvoin papin osaksi – korkeintaan kerran elämässä – tuli suitsuttaminen itse temppelissä Kaikkein pyhimmän esiripun edessä olevalla suitsutusalttarilla.

Milloin Israel sai elää rauhassa, juutalaisen kansan vaellus temppelijuhlille oli määrältään valtaisaa. Väkeä oli juhlilla satoja tuhansia, näin kertoilee aiheensa ykköstuntija professori Aapeli Saarisalo tuotteissaan.

Luukas ilmoittaa Sakariaan olleen myös erityinen temppelipalvelija, jäsen ns. Abian osastossa. Osastoissa palveli kussakin 800 pappia. Emme tarkalleen tiedä montako ”osastoa” oli, mutta eräitä tuhansia pappismiehiä kuului samaan erityisjoukkoon kuin pappi Sakaria. Saarisaloa lainaten: Sakaria oli ”papiston parhaimpia … kuka tahansa tuhansista papeista ei kelvannut Abian osastoon”.  Saarisalo olettaa Jeesuksen syntymisen aikoihin papiston määrän olleen runsaat 20 000 miestä.

Herodeksen asenne papistoon oli kahtaallinen.

Ensiksikin, kun Roomassa määrättiin Herodes juutalaisten kuninkaaksi, Herodes huomasi pian, että hänen pahin kilpailijansa, vihollisensakin, oli juuri ylimmäinen pappi. Turvallisuutensa takeeksi Herodes alkoi asettaa luottomiehiänsä temppelin papillisiin johtoasemiinkin. Herodeksen kokemasta pelosta johtui, että hän erotti ja karkotti papit, joita hän pelkäsi, ja nämä hajaantuivat eri osiin Israelin maata; heistä on useimmiten kysymys, kun luemme evankeliumeista siellä ja tuolla esiintyvistä ylipapeista.

JOULUEVANKELIUMIN tapahtumisen aikoina Sakarias lienee ollut viisikymppinen mies. Sakarias oli, kuten papin kuuluikin olla, aviossa. Luukas kertoo:

Hänen vaimonsa Elisabet oli juutalaista Aaronin sukua.

Sakarias ja Elisabet olivat hyviä ja hurskaita ihmisiä ja halusivat sydämestään noudattaa Jumalan lakia. 

He olivat lapsettomia, sillä Elisabet ei ollut voinut saada lasta, ja nyt he molemmat olivat jo iäkkäitä.  (LK 1:5-24 EU).

Pyydän sinua avaamaan Raamattusi ja lukemaan koko edellisessä viitteessä mainitun raamattutekstin.

Sakariaan osaksi on tullut kunnia polttaa suitsuketta Herran edessä temppelissä.  Suitsutusalttarin oikealle puolelle ilmestyy enkeli. Sakarias pelästyy. Enkeli rauhoittaa Sakariasta ja ilmoittaa iäkkäälle pariskunnalle tapahtuvasta ihmeestä – Elisabet synnyttäisi pojan. Ja toki me maailman luterilaisimman kansan ihmiset jouluevankeliumista muistamme jatkumon: profetia toteutuu – iäkkäille syntyy poikalapsi, jonka historia tuntee nimellä Johannes Kastaja. 

Enkelin profeetallinen lupaus jatkuu:

Hän on syntymästään saakka täynnä Pyhää Henkeä.

Hän saa monet juutalaiset kääntymään Herran, heidän Jumalansa, puoleen.  (1:15-17).

Sakarias ihmettelee ja suorastaan väittää vastaan enkelille ja toteaa: ”Se on mahdotonta!”  Muistamme keskustelun väkevän jatkon ja jännittävät tapahtumat.

Elisabetin odotusaika kului loppuun, ja hänelle syntyi poika. 

Naapurit ja sukulaiset saivat pian kuulla, miten hyvä Jumala oli ollut Elisabetille, ja kaikki olivat iloisia. (1:57-58).

OLEN elänyt runsaat kuusikymmentäviisi joulua – sellaista joulua, jolloin olen uskonut Jumalan Raamattua ja miettinyt ja etsinyt siitä valoa ja ymmärrystä.

Satoja ja satoja kertoja kaikkina kirkkovuoden aikoina olen pohdiskellut lääkäri Luukkaan 1. luvun kahdeksaakymmentä jaetta – erityisesti tekstiä, jota tässä blogissani olen rohjennut koskettaa.

Totean ja tunnustan, että Luukas 1 on itselleni Raamatun ihmeellisimpiä lukuja. Sen sisältö räjähtää ja avaa koko Jumalan maailman – näkymättömän ja näkyvän – todellisuuksia, ja on sisällöllisesti mitä sielunhoidollisinta Jumalan ällistyttävän rakkauden ylistyskerrontaa. Tutkin tätä tekstiä ainakin kuukausittain – ja odotan matkaa pilvien tuolle puolelle, jossa vihdoin saan lopullisen valon Luukkaan ensimmäisen luvun sisältöön. Käsitän kyllä, miksi Pyhä Henki ennalta valitsi lääkärin kirjoittamaan asiat, jotka mainitussa kakkosluvussa on.

Nyt palaudumme Luukkaan kuvauksen mukaisesti Sakariaan kokemuksiin.

Sakarias saa kokea enkelin ilmestymisen. Enkeli nimeltä Gabriel avaa keskusteluyhteyden Sakariaan kanssa seuraavilla rauhoittavilla sanoilla:

Älä pelkää, Sakarias! Tulin kertomaan, että Jumala on kuullut rukouksesi, ja vaimosi Elisabet synnyttää sinulle pojan. Sinun pitää antaa hänelle nimeksi Johannes. Kun lapsi syntyy, te ja monet muutkin tulette hyvin iloisiksi. Pojasta kasvaa suuri Jumalan mies. Alkoholiin hän ei koske, ja hän on syntymästään saakka täynnä Pyhää Henkeä.  (1:13-15). 

En saata jättää väliin huomiotani tekstistä, joka tätä kirjoittaessani alkaa elää tajunnassani. Sakariaan ”enkelihetki” vaikuttaa päättyvän katastrofiin – hän menettää sekä kuulo- että puhekykynsä. Kuitenkin hänen sisimmässään on vastaansanomaton todellisuus – hän on kohdannut enkelin ja kuullut enkelin henkilökohtaisen viestin taivaasta hänelle. Saamme sallia mielikuvituksellemme vapauden ja kuvitella, mitä seuraavan jakeen kertomukseen todella sisältyy.

Sakarias jäi työvuoronsa loppuun asti temppeliin ja palasi vasta sitten kotiin.  (1:23).

Teksti jatkaa asiallisesti: 

Pian tämän jälkeen Elisabet alkoi odottaa lasta ja eristäytyi muista ihmisistä viideksi kuukaudeksi. ”Herra on hyvä”, hän totesi onnellisena. (1:24-25). 

Kysyn: luetko joulun ajan raamattutekstejä samassa tunnelmassa kuin minä luen?

Runsaat parikymmentä kertaa ryhmäoppaanani Pyhän Maan matkoilla palvellut Aaron ”Ben Suomi” Louhisuo tapasi todeta luettuansa matkaryhmäläisille liikkuvassa linja-autossa tai selostuspaikoilla kohteitten luona Raamatun tekstejä, pyhän Sanan luotettavuuden saavan vahvistusta siitä, miten ainoalaatuisella tavalla arki ja pyhimmistä pyhin sekoittuvat ja sitoutuvat toisiinsa kauttaaltaan Raamatun ilmoituksessa.

Näin tapahtuu lääkäri Luukkaan versiossa niin sanotun ensimmäisen joulun kuvauksissa. Hänen evankeliuminsa avautuu tällaisin ilmaisuin:

Hyvä Jumalaa rakastava ystäväni.

Jeesuksesta on kirjoitettu jo useita elämäkertoja. Tiedot on saatu niiltä, jotka ovat itse nähneet ja kertoneet hänestä muillekin. 

Halusin kuitenkin vielä tutkia kaiken tarkasti alusta loppuun ja kertoa asiat sinulle järjestyksessä.

Huomaat, että voit luottaa siihen, mitä sinulle on opetettu. (1:1-4).

”Lääkäriraportissa” lukee:

Pian tämän jälkeen Elisabet alkoi odottaa lasta ja eristäytyi muista ihmisistä viideksi kuukaudeksi.

”Herra on hyvä”, hän totesi onnellisena. ”Enää minun ei tarvitse hävetä lapsettomuuttani.”  (1:24,25).

Huomaathan Luukkaan kuvauksista, miten jouluevankeliumin faktoissa käsittämätön ylimaallinen yliluonnollisuus tulee yhdeksi – sekoittuu – mitä arkisimman maallisen kanssa?

Mieleni tekee kysyä sinulta, joka juuri nyt luet blogiani, oletko sinä sallinut Pyhän Hengen täysillä toteuttaa sinussa – hengessäsi, sielussasi, kehossasi – joulun yliluonnollisen ihmevoiman todellisuutta?

Joulu tapahtui, mitä maallisiin, ajallisiin tulee, perimmältään yhden tavallisen Aadamin sukuun syntyneen naisen todellisuudessa.

Ja millainen onkaan Jumalan huolehtivaisuus – ”herrasmiesmäisyys”, kuulin Olavi Airaksen jouluyön vigiliassa toteavan kuvaillessaan Kolminaisuuden toimia Mariassa – ei vain Pyhän Perheen kohdalla vaan joka ainoan Aadamin sukuun kuuluvan ihmisen kohdalla. Samaisella Olavi Airaksella oli tapana todeta, että Jumala otti pahimman, voidaksensa antaa sille parhaimpansa.

Kannustan blogini lukijaa avaamaan mahdollisimman useasta hallussaan olevasta sekä suomenkielisistä että vieraskielisistä Raamatuista lääkäri Luukkaan evankeliumin ensimmäisen luvun. Lue kaikki versiot, jokainen kaksi kertaa.

Aloita tutuimmasta, vakinaisessa käytössäsi olevasta painoksesta.

Siirry siitä toisiin suomenkielisiin versioihin.

Jos olet monikielinen, tutustu vieraskielisiin raamattuteksteihin esimerkiksi tietokoneesi avulla.

Pyydä rukouksessa Pyhää Henkeä elävöittämään teksti samalla luovalla, elämää synnyttävällä voimallansa, jolla Hän antoi Pyhän Elämän sijoittua neitsyen kohtuun.

Joulun aikaan jaetaan lahjoja rakkaille. Rakastatko sinä Pyhää Henkeä, Pyhän Kolminaisuuden Persoonaa? Antaisitko Hänelle ”joululahjaksi” sen, että luet   jouluevankeliumin mahdollisimman useasta hallussasi olevasta, eri käännösasuisesta Pyhästä Raamatusta?

 

Tämä blogini saavuttanee lukijansa suurin piirtein samaan aikaan kun joulu 2023 astuu ovestasi. Jos hyvä Jumala suo, olen tavallista ahkerampi ”blogikoneeni” äärellä. Kaikkiaan sydämessä elää ainakin neljät joulun aikaan sijoittuvat bloggailuni. Tämä lukemasi teksti niistä numero kakkonen. Ja lienee se Kristus-joulun vaikutus, joka vaatii asettamaan näytölle evankelisen kansan edellisen sukupolven siunatun runoilijan HANNA RAUDAN Iäinen kokoelmasta löytyvän Jouluna runon. Puuvallilassa asustimme äitini Aili, sisarensa Martta ja minä, vuokranantajana Fanny Nurminen. Fanny oli aidosti ja nöyrästi hurskas evankelisessa liikkeessä hengellistä kotia pitävä Jumalan nainen. Sain häneltä joululahjaksi edelleen yhtenä kirja-aarteenani pitämäni Hanna Raudan runoteoksen IÄINEN SÄVEL (Sley 1954). Nostan teoksen sivuilta yhden joulurunoista – joulukortiksi jokaiselle blogiystävälleni.

Tässä – ota vastaan, ole hyvä. 

 

KRISTUS SAAPUI

 

Kristus, Herra maan ja taivaan,

saapui maahan syntisten,

astui alas kuolon vaivaan,

lunastaakseen ihmisen.

Tapahtuma Betlehemin

koskee koko maailmaa,

Hamin, Jafetin ja Semin

heimot siitä hyödyn saa.

Riemuitkaa jo laaksot, kunnaat,

Kristus maksaa täydet lunnaat.

 

Enkelit toi paimenille

taivaan viestin, riemuisen,

tähti kertoi tietäjille

syntymästä Jeesuksen.

Saapunut on Vapahtaja,

suuren ilon, riemun syy,

Uhrilammas, Lunastaja

alttaria lähestyy.

Riemuitkaa jo laaksot, kunnaat,

Kristus maksaa täydet lunnaat.

 

Sanaa suurta lunastuksen

Herran kirja ilmoittaa,

syntein anteeks’antamuksen

kaikille se kuuluttaa.

Kiitos olkoon Karitsalle

verestänsä, kuolostaan,

siinä koko maailmalle

armo, autuus tarjotaan.

Riemuitkaa jo laaksot, kunnaat,

Kristus maksoi täydet lunnaat.

 

Jeesus-joulua itse kullekin AD 2023!

 

LM

 

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *