Patmos-blogi

Karanteenissako? Rohkaisua yksinäiselle koronavitsauksen aikana.

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

NOIN PUOLET niin sanotun kulttuuri-kristillisen läntisen pallonpuoliskon aikuisista (18 vuotta ja siitä ylöspäin) kokevat olevansa jonkun asteen yksinäisiä. Näin todettiin vuonna 2018 julkaistussa tutkimuksessa. Monet haastatelluista kokivat olevansa irrallisia, ulkopuolisia, väärinymmärrettyjä, vailla merkityksellisiä ihmissuhteita.  Viime mainittua pidettiin pahimpana syynä pulmalliseen elämän tilanteeseen.

Ja tämä kaikki ennen koronavirusta.

Uuden viruksen aiheuttama sairaus on varsin lyhyessä ajassa sulkenut koteihinsa miljoonia ja jälleen miljoonia ihmisiä. Yksin eläviäkin lähimmäisiä. Ihmisiä kehotetaan pitämään ainakin kahden metrin turvaetäisyys muihin ihmisiin. On täysin mahdollista, että ihmiset tuntevat nyt itsensä yksinäisemmiksi kuin koskaan aikaisemmin.  Sielläpäin maailmaa missä poliisit pidättävät ulkonaliikkumiskieltoa  uhmaavia ihmisiä, pysäytetyt vetoavat siihen, että ovat menettämässä järjen valon pakkoeristyksessään. 

MITEN koronavirus vaikuttaa sinun jokapäiväiseen elämääsi?  Erityisesti sinuun, joka et ole saanut tartuntaa, mutta silti joudut rajaamaan liikkumistasi ja ihmissuhteitasi, luopumaan seurakunnan fyysisesti koettavista tilaisuuksista, ja kasvoista kasvoihin tapahtuvasta sielunhoidosta?  Useille meistä ehtoollisyhteyden katkos on vaikea asia hyväksyä ja kestää.  

”Jeesuksessa Kristuksessa on täydellinen terveys ja eheä elämä.  Ehtoollispöydässä syön Hänen sataprosenttisen terveyden lihansa.  Miten nyt kun ehtoollispöytä ei esimerkiksi radiosta tulevan sanajumalanpalveluksen muodossa rakennu eteeni?  Miksi minulta evätään kaikkein vaikuttavin lääke?”

Näin kysyy läheinen kristitty minulta sähköpostissa ja pyytää vastausta Radio Patmoksen Päätoimittajan vartissa.  

VASTAUKSEN löytäminen vaatii purjehdusta sielunhoidon aavalla ulapalla.  Varmaankin palaan asiaan, kunhan ensiksi kysyn mielipiteitä ja opastusta niiltä, jotka tietävät enemmän raamatuista ja pystyvät auttamaan kysyjää – ja minuakin. 

Vaan miten on juuri sinun kanssasi, joka luet näitä rivejä?

Tuntuuko sinusta kuin olisit ansassa? Yksin? Masentunut?

Billy Graham totesi: ”Yksinäisyys on sydämissämme vallitseva emotionaalinen tyhjiö, täyttymystä hakeva kaipaus.”

Jos olet keskellä kaaosta ja epätoivoa, pohdi seuraavia viittä Billy Grahamin lausumaa ja Raamattuun perustavaa totuuden sanaopetusta:

Yksinäisyys sai alkunsa paratiisissa (1. Moos. 3:9).

Silloin mies ja nainen, ensimmäinen ihmispari, päättivät kääntyä pois Jumalasta ja synti sai alkunsa. Billy Graham sanoi: ”Näin yksinäisyyden juuret istutettiin ihmissieluun, ja siitä lähtien ne ovat periytyneet jokaiselle ihmiselle. Ilman Jumalaa, paossa ja kaaoksessa, syntiensä paineissa, ihminen on yksin.”

Jumala ei halua, että tunnet itsesi yksinäiseksi (Jes. 41:10). 

Jumalan suunnitelmiin ei koskaan kuulunut se, että ihmiset tuntisivat olevansa eristettyjä tai vailla ihmissuhteita.  Tällainen tilanne on elämäämme liittyvän synnin seuraus. Se erottaa meidät Pyhästä Jumalasta ja ryöstää meiltä todellisen ilon.  Ihminen ilman Jumalaa on yksinäinen – valitettavasti kaikki ihmiset eivät suostu etsimään yhteyksiä aloittaen etsimisensä Luojasta Jumalasta.

Jumala sanoo Jeesuksen Kristuksen ristin ja tyhjän haudan luota sinulle Jesajan kautta: ”Älä pelkää, sillä minä olen kanssasi.  Älä pälyile ympärillesi, sillä minä olen sinun Jumalasi.  Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.” 

Jeesus rakastaa yksinäisiä (1. Piet. 5:7). 

Maanpäällisen elämänsä aikana Jumalan Poika julisti useaan otteeseen eristetyille, hyljätyille ja yksinäisille uuden kaiken muuttavan yhteyden ilosanomaa. Näin Hän teki Samarian kaivolla tapaamalleen ihmissuhdekaranteenissa elävälle naiselle, jolla oli ollut useita miessuhteita, mutta ei ollut saanut niistä kestävää onnea ja rauhaa. Samarian naisen elämä muuttui yhdessä kohtaamisessa Jeesuksen kanssa.  Jeesus on todellinen.  Hän elää.  Sinä voit puhua Hänelle, ja Hän vastaa sinulle.  Hän haluaa kantaa sinun taakkasi.  Puuttua yksinäisyyteesi.

Jeesus koki yksinäisyyttä (Jes. 53:3). 

Vaikka Jeesus vaelsi suurten ihmisjoukkojen keskellä, Hän oli yksin. Jopa Hänen läheisimmät ystävänsä – opetuslapsensa – jättivät Hänet, ja kun Hänet ristiinnaulittiin, Hän kantoi yksin koko maailman synnit. Billy Graham on kirjoittanut: ”Jeesus oli yksinäinen meidän tähtemme. Kuolemansa kautta Jeesus Kristus puuttui inhimillisen yksinäisyyden ensisijaiseen syyhyn – eroomme Jumalasta.”

Yksinäisyytesi voi päättyä jo tänään (Ilm. 3:20).

Todellinen ilo ja rauha eivät tule suuresta joukosta facebook-ystäviä, merkityksellisistä ihmissuhteista eikä edes päivittäisistä henkilökohtaisista tapaamisista.  Valitettavaa kyllä, avioliitossa ja perheessäkin voi olla yksinäinen. Kiinnostavasti eräässä tutkimuksessa kävi selville, että sosiaalisen median käyttäjien kertoman yksinäisyyden ja mediaa käyttämättömien yksinäisyyden välillä ei ollut juurikaan eroja. Yksinäisyys ei ole ajanvietteeseen liittyvä ongelma, se on sydämeen liittyvä ongelma, syntiin liittyvä ongelma, ongelma, joka voidaan ratkaista valitsemalla se rauha, jonka Jeesus tuo, tullessaan ihmisen elämään syntien anteeksi antajana ja Vapahtajana.

VIIMEISENÄ ajatuksena tässä kolumnissa tämä: Anna mahdollisuus Jeesukselle sitoutua sinuun ja olet saanut elämääsi parhaimman, läheisimmän, uskollisimman Ystävän, joka ei koskaan jätä – joka vie sinut taivaaseen saakka.

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *