Patmos-blogi

Kolme päivää ja kolme yötä. Minne katosi yksi yö?

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”Sillä niin kuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä” (Matt. 12:39-40). Jos Jeesus kuoli ja haudattiin pitkäperjantaina ja nousi ylös kuolleista sunnuntaina, mihin katosi kolmas yö?

Kristikunnan suuri juhla on käsillä. Se hiljentää uskovat kaikkialla Jeesuksen sovittavan kärsimyksen ja kuoleman, sekä sitä seuraavan voittoisan kuolleista nousemisen äärelle. Pääsiäisen sanoma rytmittää kristillistäkin ajattelua ja vuoden kiertoa.

On sanottu, että evankeliumit ovat pitkällä johdannolla laadittuja Kristuksen kärsimys-, eli passiokertomuksia. Evankeliumit käyttävät suhteessa eniten ”palstamillimetrejä” kuvatakseen Jeesuksen viimeisen viikon tapahtumia.

Jokaisen Jeesuksen opetuslapsen on siksi aiheellista erityisesti pysähtyä kodeissa ja seurakunnissa miettimään evankeliumien äärellä sitä suunnatonta uhria, jonka Jeesus antoi edestämme, sekä hänen voittoisaa nousemistaan kuolleista, minkä jälkeen taivas ja maa eivät ole olleet entisensä. Nämä totuudet ovat uskomme kulmakiviä, joiden varassa elämme ja kuolemme.

Hiljainen viikko huipentuu pääsiäisen viettoon pitkäperjantaista sunnuntaihin Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi.

Kolmas yö?

Moni on joskus kuitenkin pohtinut seuraavaa: Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesus ennustaa olevansa haudattuna kolme päivää ja kolme yötä. Jos hänet ristiinnaulitsemisen jälkeen haudattiin perjantaina ja hän nousi ylös sunnuntaina, eikö siinä katoa laskuista yksi yö? Kolme miinus yksi on kaksi, eikä kolme. Perjantaista sunnuntaiaamuun on vain kaksi yötä. Minne katoaa Jeesuksen mainitsema kolmas?

Toisaalla Jeesus sanoo nousevansa kuolleista ”kolmantena päivänä” (Matt. 16:21; Luuk. 9:21). Pilatuksen luo Jeesuksen kuoleman jälkeen tulleet ylipapit ja fariseukset muistivat Jeesuksen sanoneen: ”Kolmen päivän kuluttua minä nousen ylös” ja pyysivät haudalle vartioita ”kolmanteen päivään asti” (Matt. 27:63-64).

Useiden Raamattua kunnioittavien arvostettujen suomalaisten sekä ulkomaistenkin konservatiivisten tutkijoiden mukaan ilmaisu ”kolmantena päivänä” on juutalainen puheenparsi, jossa jokin osa päivästä lasketaan ”päiväksi”.

Näin ollen pätkä perjantaita, koko lauantai ja pätkä sunnuntaita kattaa ilmaisun ”kolmantena päivänä”, vaikka siinä ei täytykään kokonaiset kolme vuorokautta.

Tällainen idiomaattinen puheenparsi on otettava toki huomioon tekstiä luettaessa ja tämä on juutalaisesta näkökulmasta täysin mahdollinen selitys, joka riittää monille.

Mutta tämä ei täysin ratkaise kysymystä, johon usein epäilijätkin tarttuvat: Missä on se kolmas yö, josta Jeesus puhui?

Mielessäni on ratkaisu, jota itse pidän sangen tyydyttävänä. Se vaatii hiukan pohjustusta ja sen jälkeen eräiden raamatunjakeiden huolellista lukemista. Joten kärsivällisyyttä.

Juutalainen vuorokausi vaihtuu auringonlaskusta

Ensiksi on otettava huomioon, että juutalaisessa ajanlaskussa vuorokausi vaihtuu auringonlaskun mukaan. Suurin piirtein noin klo 18 aikoihin.

Meille ei-juutalaisille tämä tuntuu aluksi vaikealta hahmottaa, koska me laskemme vuorokauden vaihtumisen roomalaiseen tapaan puolelta öin.

Mutta pääsiäiskertomusta luettaessa meidän on kalibroitava ajattelumme juutalaisen vuorokausrytmin mukaiseksi, koska evankelistat seuraavat juutalaista käytäntöä.

Viikkosapatti alkaa siis juutalaisen laskutavan mukaan perjantaina noin klo 18 aikoihin auringon laskettua. Siitä eteenpäin on juutalaisen vuorokausirytmin mukaan ”lauantai” (vaikka meidän perjantaimme jatkuu vielä puoleen yöhön).

Juutalaisen viikkorytmin mukainen sapatti, ”lauantai”, vaihtuu ei-juutalaisen järjestelmän mukaan noin klo 18 auringon laskettua ”sunnuntaiksi”, mikä on juutalaisessa laskentatavassa viikon ensimmäinen päivä. Hehän eivät käyttäneet viikonpäivistä nimiä, vaan laskivat niitä luomiskertomuksen mukaan: ensimmäinen, toinen, kolmas jne. päivä.

Yksi vai kaksi sapattia?

Etsiessämme kadonnutta yötä meidän luettava evankeliumien tekstejä tavanomaista huolellisemmin.

Evankelistat Markus ja Luukas mainitsevat, että Jeesus otettiin alas ristiltä ja haudattiin sapattia edeltävänä ”valmistuspäivänä” (Mark. 15:42; Luuk. 23:54).

Jeesuksen naisseuraajat löysivät haudan tyhjänä ”viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain, auringon noustessa” (Mark. 16:2), mikä viittaa aamuhämärään meidän vuorokausirytmimme mukaan ajateltuna sunnuntain aamuyötä.

Mutta Johannes tekee tapahtumien ajoituksen kannalta tärkeän täsmennyksen:

”Koska silloin oli valmistuspäivä, niin — etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri —juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.” (Joh. 19:31).

Kyse ei ollut normaalista viikkosapatista, vaan juutalaisen vuosikalenterin mukaisesta Pesach -juhlaa edeltävästä ”suuresta sapatista” (shabbat HaGadol).

Juutalaisen tradition mukaan juuri suurena sapatinpäivänä Jumala oli käskenyt Egyptistä lähteneitä Israelin perhekuntia uhraamaan ja syömään kodeissaan pääsiäislampaan (korban pesach).

Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen väliin sijoittuu mahdollisesti siis kaksi sapattia! Pesach -juhlan ”suuri sapatinpäivä” sekä viikkosapatti.

Hautajaisvalmisteluiden arvoitus

Evankelistat Markus ja Luukas siis kertovat, että Jeesus otettiin ristiltä ja haudattiin sapattia edeltävänä valmistuspäivänä.

Sen jälkeen Luukas sanoo, että naiset palasivat kotiinsa ja ”valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita, mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan” (Luuk. 23:56).

Markus sen sijaan sanoo: ”Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäksen voitelemaan häntä” (Mark. 16:1).

Tämä herättää kysymyksen: Jos naiset ostivat yrtit sapatin jälkeen (Markus), kuinka he saattoivat valmistaa ne ennen sapattia (Luukas)?

Tässä kohtaa Johanneksen täsmennys ”suuresta sapatinpäivästä” astuu kuvaan mukaan.

Naiset todennäköisesti hankkivat voiteet ja valmistivat ne suuren sapatinpäivän jälkeen viikkosapatin välisenä päivänä ennen viikkosapatin alkamista.

Markus ja Luukas eivät katso tarpeelliseksi mainita suurta sapatinpäivää erikseen, vaan tiivistävät toisistaan riippumatta tapahtumakerrontansa hautaamisesta tyhjän haudan löytymisen. Tekstiin jäävän jännitteen ratkaisee heistä riippumatta kolmas evankelista Johannes ohimennen toteamuksellaan suuresta sapatista.

Kadonnut yö löytyy?

Jos Jeesus ristiinnaulittiin perjantaina ja nousi ylös sunnuntaina, miten tähän saadaan mahtumaan kaksi sapattia, kolme päivää ja kolme yötä?

Ei mitenkään.

Ensiksi on syytä huomioida, että Raamatun mukaan Jeesus ei noussut kuolleista sunnuntaiaamuna. Sunnuntaiaamuna, sanovat kaikki evankelistat, Hänen hautansa löydettiin jo tyhjillään. Jeesus oli jo noussut kuolleista ”kolmantena päivänä”. Viikon ensimmäisenä (neljäs päivä hautaamisen jälkeen) hauta löydettiin tyhjänä.

Jos sen sijaan Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja kiireinen hautaaminen tapahtui meidän kalenterimme mukaisesti keskiviikkona, löydämme kaiken edellä kirjoitetun valossa Jeesuksen sanojen mukaiset ”kolme päivää” ja jopa ”kolme yötä” luonteavasti paikoillaan

Tämän mallin mukaisesti tapahtumien voidaan olettaa edenneen suurin piirtein seuraavassa järjestyksessä:

1) Jeesus ristiinnaulittiin ja haudattiin suuren sapatin (shabbat HaGadol) aattona (Joh. 19:31).  Keskiviikkoillan auringonlaskusta alkavan suuren sapatin lähestyessä hänen ruumistaan ei ennätetty käsitellä normaalin juutalaisen hautaamistavan mukaan.

Jeesuksen naisseuraajat seurasivat Jeesuksen hautaamista tarkasti (Luuk. 24:55). Varmistettuaan näin, että he tietävät mistä haudassa Jeesuksen ruumis voidaan myöhemmin löytää he palasivat kotiinsa hiljentymään suuren sapatin viettoon keskiviikon auringonlaskusta torstai-illan auringonlaskuun. Ensimmäinen päivä ja ensimmäinen yö.

2) Niinpä ”suuren sapatin päivän” päätyttyä naiset kävivät ensin ostamassa juutalaisen hautaustavan mukaisia yrttejä, niin kuin Markus sanoo (Mark 16:1) ja valmistivat näin ollen yrtit ja voiteet viikkosapatin alkamista edeltävänä päivänä, juuri niin kuin Luukas sanoo (Luuk. 23:59). Torstai-illan auringonlaskusta perjantai-illan auringonlaskuun. Toinen päivä ja toinen yö. 

3) Valmistettuaan yrtit naiset viettävät viikkosapatin juutalaisen lain käytännön mukaan (Luuk. 23:56). Perjantai-illan auringonlaskusta lauantai-illan auringonlaskuun. Kolmas päivä ja kolmas yö.  

Jeesus nousee kuolleista ”kolmen päivän kuluttua” (Matt. 27:63-64), kolmantena päivänä hautaamisesta lauantain auringonlaskun tuntumassa. Hauta jää tyhjäksi Jeesuksen ruumiin oltua haudassa kokonaiset kolme päivää ja kolme yötä (Matt. 12:40), keskiviikko illasta lauantai-iltaan.

Viikkosapatin päätyttyä lauantai-iltana auringonlaskun aikoihin, naiset ottavat aiemmin valmistamansa yrtit, kokoontuvat yhteen ja tulevat varhain sunnuntaiaamun aamuhämärässä auringon noustessa, ”viikon ensimmäisenä päivänä”, haudalle tarkoituksenaan voidella Jeesuksen ruumis, mutta he löytävät haudan jo tyhjänä (Luuk. 24:1-2), koska Jeesus oli jo noussut kuolleista.

Mikä pääsiäisessä on tärkeintä

Vaikka kristilliset traditiomme pitkäperjantaista ja ylösnousemussunnuntaista eivät istu tähän malliin ”keskiviikkoillasta sunnuntaiaamuun”, evankeliumien kertomukset limittyvät jouhevasti toisiinsa tavalla, joka ratkaisee Jeesuksen omien sanojen mukaisen kolmen päivän, mutta myös kolmen yön, arvoituksen (Matt. 12:40).

Tähänkin malliin varmasti liittyy kysymyksiä, joita ei tässä kirjoituksessa ole huomioitu ja joihin ei ole mahdollista paneutua, koska kirjoitus venyisi. Itselleni tämä malli on sangen tyydyttävä ratkaisu Jeesuksen sanoihin Matt. 12:40 jakeessa. Jos jollakin on tarjota parempi ratkaisu, otan sen ilomielin vastaan.

Kuitenkin on tärkeä muistaa, että pääsiäisen tarkoitus ei ole kiivailla päivistä, aamuista ja illoista, vaan iloita Herramme ja Vapahtajamme täydellisestä ristin sovitustyöstä, jolla hän voitti synnin sekä kaikki turmiovallat, ja siitä että Hän voitti kuoleman ja perkeleen nousemalla ylös kuolleista.

Se, että evankelistat eivät pääsiäisen tapahtumista kirjoittaessaan katsoneet tarpeellisiksi tyydyttää lukijoidensa kronologista uteliaisuutta, vaan keskittyivät siihen mikä pääsiäisessä on tärkeintä Jeesuksessa, kertoo myös meille sitä, että meidän tulee iloita tärkeimmästä ryhtymättä kiivailemaan päivistä ja öistä keskenämme.

Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtaudessa ja totuuden happamattomuudessa. (1 Korinttolaiskirje 5:7-8)

Kristus nousi kuolleista.
Kuolemalla kuoleman voitti.
Ja haudoissa oleville elämän antoi.

TÄMÄ on tärkeintä. TÄTÄ juhlikaamme. Yhdessä.
———-

(Kirjoitus on ilmestynyt Patmoksen -blogilla aikaisemmin maaliskuussa 2018)

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (7)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Ison-talon Antti

    Näinhän se on, että Israelissa Nisan-kuu (vuoden ensimmäinen kylvö/kevät kuu) oli milloin Raamatun mukaan ilmoitettuna?. Joulukuussahan se muuten oli, jolloin Israelissa alkaa kevät ja jolloin uusi siemen pelloille kylvetään.

    Pesach-juhla (pääsiäinen) taas Raamatussa määrittyy hyvinkin selkeästi Nisan-kuun 14sta päivään. Se mihin se nyt sitten ajoitetaan ”johonkin minne vaan” Gregoriaanisessa-kalenterissamme, joka lähinnä kristillistetty nimitys (huhtikuussa joskus yleensä?) muinaisen Babylonian-ajan aurinkokuu-kalenterille, pois se meistä (tai ainakin heistä, jotka jaksavat asian totuudessa selvittää). Nämä aurinkokuu-kalenterit eivät taida ihan Jumalalta/Raamatusta tulla kuitenkaan, vaan lähinnä astrologiaa/astronomiaa (aikoinaan olivat hyvin pitkälti samaa kamaa, ”eroa” ei ollut tieteistetty)

    Näin ollen lammasta alettiin siis kypsentämään (meidän kalenterin 13:sta pv auringonlaskussa), josta hyvin artikkelikin kertoo ja se syötiin keskiyön aikaan (ainakin perinteisesti ja miten Jeesus sen asetti, ilta näet meni kypsennettäessä lammas). Uskokaa pois mutta kyllä ne Omerit ja Riemuvuodetkin sieltä järkeen käy kun ensin koko kalenterin alku saadaan ensin raiteilleen. Nerokastahan tässä Yahwen suunnittelemassa kalenterissa on, että se aiheuttaa täydellisen luopumuksen mitä tulee hänen Juhlapäiviinsä ja niiden pitämiseen, jos tuosta alusta lähetään lipsumaan. Kaikki muu perustuu pääsiäisen oikeaoppiseen asettamiseen ja pitämiseen, loput Omerit kyllä sitten saadaan laskettua, Shavuotit vietettyä, Lehtimajanjuhlat ymmärrettyä ja Succoth merkitsee vuoden kierron lopun, jossa uusi-viini valmistunee rypäleistä jo parhaillaan nurkan takana odottavalle Pesachille 🙂

    Lieneekö sattumaa, että Apostoli Tuomaan päivä on merkitty 21s päivä Joulukuuta, päivä jolloin Pesachin 7:n happamattoman leivän päivää Raamatun mukaan loppuu, siitä myös perinteisesti aloitamme KRISTILLISEN joulunvieton, joka juhlistuu Jeesuksen syntymää juhlistavana (vai kuolleista nousemista, joka esimerkki kristittyjen tulevasta uudestisyntymisestä kenties?). Usein kun Jumala pyhittää kuitenkin kaksois-merkityksin kaiken, jolla Hänelle arvoa on. Vähällä ymmärräkselläni ainoastaan myönnän ja todistan, että joulujuhlalle näyttäisi olevan vastaavaa todellista arvoa Jumalallemme, kun sen näin näemme Pesachin kautta kaksoismerkityksin ja Apostoli Tuomaksen päivällä sinetöidyksi.

    Niinkuin Jeesuksenkin kerrotaan aiheesta maininneen: ”Opetuslapset sanoivat Jeesukselle, ”Kerro meille, millainen loppu meille tulee.” Jeesus sanoi, ”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.”

    Lisäksi huomattava, että Pesachin viettoon, kohdistui paasto (joka alleviivasi hetkeä ja odotusta), mutta myös viikko happamatonta leipää pääsiäismuistoaterian jälkeen, jota symbolisesti syötiin AINOASTAAN viikon ajan muistoaterian jälkeen. No en ota kantaa mistä öylätit on tehty, mutta se että napostellaan viikkotolkulla niitä ilman symbolismin ja merkityksen häivää, tuskin teroittaa pääsiäisen ja hetken muistelua millään tavalla, vaikka moni näin väittääkin. Siitähän tulee vain arkipäiväistä, sen sijaan, että sillä olisi erityinen Pyhä paikka vuosi syklissämme.

    Lisäksi hyvin artikkelissa kirjoittaja oli huomannut Ha-etumääreen käytön hepreassa, ja kun tarkastaa käännöksiä, niin vain OJB:n UT:ssa on nämä tallella.

    Paljon olisi muutakin kerrottavaa Totuudessa, mutta etsivä löytää sanotaan 🙂

    Rauhaa toivon kaikille kristityille, sekä hengellisesti Juutalaisille Herra Kristuksen vapauttamille ihmisille maailmassa.

    Te ketkä olette Totuudessa vapautetut, älkää siis eläkö ihmiskompromisseihin vedoten tietoisessa viikko-synnissä (rikkoin Mooseksen ensimmäisen käskyn joka kerta, jokaisen öylätin ja pikarin aikana) vaan kirkastakaa Kristuksen pyhitetty muisto ja Kristus teissä, ettei se veri joka on jokaisen meidän syntien vuoksi vuodatettu tulisi ”halvaksi” meille tai nuoremmille vasta uskoontulleille. Olkaa rohkeita ja osoittakaa mallia ja tehkää se vanhurskas teko, jota Herra vaatii sanassaan.

    Toivon, ettemme kuitenkaan anna Raamatun Totuuden koitua ”ristiriidaksi” keskellemme, vaan myönnettäessä totuudessa, että se käärmeistä vanhin meitä on yksinkertaisesti puijannut (vähintään) satoja vuosia aiheeseen liittyen ja varmaan jatkossakin vielä puijaa. On vain hyväksyttävä, että Jeesuksen sanat fariseuksista, jotka taivaiden valtakunnan avaimet ovat kätkeneet eivätkä antaneet meneväisten mennä…oli totta silloin ja se on totta tänäkin päivänä. Ei siis mitään uutta taivaan alla 🙂

    Shalom ja hyvää joulun alkua kaikille päivästä 21.12.2022 lähtien <3

    Antti

    • Ison-Talon Antti

      Lisäksi, epäileville Tuomaksille tuli vielä knoppitietona kirjoittaa, että Exoduksen tapahtumat sijoittuvat hetkeen, jolloin: ohra oli korvalla (Abib kuu tarkoittaa tätä ohran vaihetta) ja pellava (Flax) oli nupulla.

      Kyseinen hetki oli mahdollinen (joissa molemmat ehdot täyttyy) Egyptissä ainoastaan tulvakauden (Akhet) jälkeen, sillä tulvakauden jälkeinen kostea maa, sekä Egyptin talvikauden viileys oli pellavalle suotuisa.

      Ohrasta myös tuolloin saatiin tyypillisesti kaksi satoa, talvi ja kesäsato, jonka mahdollisti kylvö ennen Akhettia noin kesäkuun alussa. Akhet itsessään loppui tyypillisesti nykytiedon valossa syyskuun lopulla / lokakuun alussa.

      Näin ollen Abib-kuu sijoittui tyypillisesti uuteenkuuhun, joka vuosikierroissa on nykykalenterin mukaan Joulukuussa, vaikkakaan Gregoriaaninen tai muutkaan 365 ja 12 kalenterit eivät pysy kuukierrossa siinä tasaisessa tahdissa, jossa 13 kuunkiertoa määrittävät 28 päivän mitalla vuoden 364 päivää.

      Synodisen kuunkierron mittaus kun on ollut perinteisesti 39,5 päivää, joka johtuu synodisesta mittaustavasta, jossa tarvitaan ihmissilmän havainto, tästä johtuen uusi kuu, sekä uuden kuun poistuminen on päiväsaikaan mahdotonta huomata ja tästä johtuu mittausvirhettä.

      Yahweh kuitenkin ilmoittaa muuttumattomat totuutensa, tavalla joka perustuu uskoon, ei siihen mitä ihminen näkee ja pystyy silmillään todistamaan.

      Mielenkiintoinen huomio on myös, että NASA:n sidereal days yksikkönä vuoden päivät on 364 vrk likipitäen tasantarkasti.

      Lisäksi on myös huomattavaa, että esimerkiksi vuoden 1938 observoinneista voidaan huomata seuraavaa:

      Tammikuu, Maaliskuu ja Lokakuu sisälsivät 2 uuttakuuta, kun taas uusi kuu puuttui täysin Helmikuulta (28 päivän vuosi, eli ei karkausvuosi). Lisäksi Helmikuussa oli 3 kuunkierron kvartaalia, ja uudenkuun tuplakuissa niitä oli kuukauteen merkitty 5.

      Lisäksi, jos kuukauden kompensoi 28:ksi voitiin huomata, että viimeinen kuukausi (13sta) toteutui täysin kalenterin sisään. Koska päivä on 28-31 gregoriaanisessa kalenterissa tuli näistä yhteensä 20 ylimääräistä päivää, kuunkierron kulumiin nähden. Näin ollen vaikutelma, että 13:sta kuunkiertoa ei mahtuisi vuoteen luodaan ja sen ylläpitoa tukee vuoden alkaminen muusta kuunkierron vaiheesta, kuin uudestakuusta, sekä päättyminen tälläiseen.

      Mielenkiintoista on myös huomioida seuraavaa, kuunkiertoennusteet, jotka pohjautuvat NASAN ennusteisiin tarjoavat suht. systeemaattisesti kuunkierron pituudeksi 38pv 6-12h ja joitain minuutteja…eli noin 38,5 pv. NASAn sidereal days kuun kierto on kuitenkin 27,3 päivää ja arvoa 39,5 tarjotaan synodiseksi kierronpituudeksi.

      Kuitenkin Sidereal päivinä on kevätpäivän tasauksesta toiseen kevätpäiväntasaukseen melko tarkasti exakti 364 vrk.

      Koska kyseiset NASAn laskelmat eivät täysin ole absoluuttisia, on asiaa ruvettu korjaamaan jopa ”karkaussekunteilla”.

      Lisää informaatiota aiheesta löytyy Jubileen kirjan 6:sta kappaleesta, vaikkakin käännöstyö on hiukan heikonlaista. Lisäksi Raamatussa hepreankielen sanan Adar ja etenkin Adar 2 liittyvien merkkien löytyminen mm. Noah kuivalle maalle saapumisesta on mielenkiintoinen huomio. Klassisestihan se on käännetty 2:ksi uudeksi kuuksi vaikka Heprean merkisty kertoo ”Adar” ja ”Second”.

      Lisäksi on myös huomioitavaa, että tarinan mukaan Noah toimitti Alttariuhrin ja lienee ollut mahdollista, että kyseinen uhri olisi ollut esim. Pesach Sheni (joka tuli toimittaa, jos oli koskenut kuolleeseen tai ollut pitkään matkalla / poissa kotoaan).

      Vaikkakin Pesach Sheni on myös käännetty Lyyariin on huomattavaa, että sama ”Adar” ja ”Second” Heprean sanat löytyvät myös tästä kyseisestä toimituksesta, ennen myöhempää vuoden aloitusta ja jälleen kalenterikäytännön palauttamista Yahwen määräämine juhlapyhineen.

  2. kopiokone

    Somessa on mielienkiintoinen opetus, miten Raamattu kerto samasta asiasta eri tavalla eri kirjoissa. Tässä muutama poiminta:

    Evankeliumi kertovat ristiriitaisesti, mitä Jeesus sanoi viimeisinä sanoina: ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni” vai ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” vai ”Se on täytetty”.

    Psalmi 22:2 löytyy sanat (Matt. 27:46): ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” Psalmi 31:5 löytyy vastaavasti sanat (Luuk. 23:46): ”Sinun käsiisi minä uskon henkeni…” Yksi mahdollinen vaihtoehto on, että Jeesus lausui ensin sanoja Psalmi 22:sta ja 31:stä, minkä jälkeen Hän sanoi ”Se on täytetty” ja antoi henkensä (Joh. 19:30).

    Evankeliumien ilmoitus kellonajoista on myös ristiriitainen. Johannes kertoo ristiinnaulitsemisen alkaneen kuudennella tunnilla, kun muut evankeliumit kertovat Jeesuksen ristiinnaulitsemisen alkaneen kolmannella tunnilla (valoisa päivä oli jaettu 12 tuntiin/hetkeen).

    Luuk. 23:44-46: ”Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni”. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.”

    Matt. 27:45-50: ”Mutta kuudennesta hetkestä alkaen tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen. Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?” Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: ”Hän huutaa Eliasta”. Ja kohta muuan heistä juoksi ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda. Mutta muut sanoivat: ”Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan”. Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.”

    Joh. 19:14-16, 28-30: ”Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki. Ja hän sanoi juutalaisille: ”Katso, teidän kuninkaanne!” Niin he huusivat: ”Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet!” Pilatus sanoi heille: ”Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne?” Ylipapit vastasivat: ”Ei meillä ole kuningasta, vaan keisari”. Silloin hän luovutti hänet heille ja antoi ristiinnaulittavaksi. Ja he ottivat Jeesuksen … Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: ”Minun on jano”. Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen. Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: ”Se on täytetty”, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.”

  3. Filos

    Vakuuttava selitys. Pitkäperjantai muutettava pitkäksi keskiviikoksi. Mutta se tärkein sanoma on: Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman talloi, haudoissa oleville elämän antoi.
    Huom! Luitte oikein sanan, ”talloi”, koska tarkka käännös kreikasta on juuri noin.

    • Dogma

      ”kuoleman talloi”

      Alkukertomuksessa profetoidaan, että Kristus tulee polkemaan käärmeen pään. Eikös Saatanan yksi nimistä ole kuoleman enkeli? Eikös Kuolema heitetä tuliseen järveen pää murskattuna?

      1 Moos 3:15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän.”

      Ilm 6:8 Siinä samassa näin tuhkanharmaan hevosen. Se, joka istui hevosen selässä, oli nimeltään Kuolema, ja sen jäljessä tuli Tuonela. Ratsastajille annettiin valta neljänteen osaan maata, ne saivat tappaa miekalla, nälällä ja rutolla ja jättää loput villipetojen kynsiin.

      20:13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
      14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

      Oliskos kenelläkään jotain ajatusta, kuka on tuo Tuonela, joka lähtee ratsastamaan Kuoleman jäljessä, joka myös heitetään tuliseen järveen?

    • Filos

      Hei! Vielä ajatuksia joita heräsi asian tiimoilta, jotka puoltaisi perinteistä kristillistä traditiota perjantaista Kristuksen ristiinnaulitsemispäivänä. Jos juutalainen vuorokausi vaihtui illalla klo18, niin silloin perjantai alkoi jo ”meidän torstai-iltana” klo 18. Näin ollen torstain ja perjantain välinen yö on se ensimmäinen yö jolloin Jeesuksen katsotaan olleen haudassa, vaikka Hän ei käytännössa ollutkaan vielä tuolloin haudassa. Mutta jos ajatellaan senaikaista juutalaista ajattelua-mikäli siitä ajattelusta tiedetään tarkalleen jotain näin 2000v. päästä- symbolisesti ei kirjaimellisesti, niin tuo torstain ja perjantain välinen yö luetaan myös haudassaolo yöksi. Näin kaikki kolme yötä löytyvät ja se kolmas päiväkin alkaa sunnuntaina. Kristillinen traditio olisi oikeassa asiaa näin tulkittuna. Mutta oli niin tai näin, tämän asian tulkinta erimielisyydet ei saa aiheuttaa hajaannusta ja riitoja kristittyjen keskuudessa. Asia ei vaikuta pelastukseen, eikä pyhityselämään, eikä Jumalasuhteeseen. Kristus nousi kuolleista!

  4. Dogma

    Kiitokset Pasi Turuselle rohkeudesta ottaa esille tämä klassisen kristinuskon ”kömmähdys”.

    Kun kristinusko siirtyi Roomaan, se altistui erityisesti 300-luvulta alkaen monenlaiselle poliittiselle pelille ja pakanauskontojen vaikutukselle. Kristinuskoon tuli kummallisen paljon vastaavanlaisia ”kömmähdyksiä” tai jopa ihan tahallista vääristelyäkin. Onneksi Raamattu on suurimmaksi osaksi säilynyt näissä tyrskyissä, joten voimme ennallistaa pääsiäisen historian.

    Kun Jeesus heräsi kuolleista lauantai-illalla iltahämärissä, niin silloin alkoi juutalaisten ensilyhteen heilutuksenpäivä. Juutalaisten juhlat ovat toteutuneet aina jotenkin Jeesuksen elämässä, mikä kertoo, että lain päämäärä on ollut Herra Jeesus, joka on vanhurskaudeksi jokaiselle, joka on hänelle uskollinen.

    Eikö tämän perustella pitäisi olettaa, että kirkot nyt tunnustavat tämän totuuden, ettei pitkääperjantaita ole ollut, vaan se olikin keskiviikkona? Eikö kirkkojen tulisi korjata omia oppejaan uusien havaintojen perusteella?

    Valitettavasti on niin, että kirkot vain korruptoituvat yhä enemmän ja omaksuvat kaikenlaista uutta Raamatun vastaista kuten esim. homoavioliitot jne. Kun Jeesus palaa, niin löytääkö hän enää juuri mistään vanhurskasta uskoa ja totuudessa pysymistä? Tie taivaaseen on kapea ja portti ahdas. Harva pääsee perille.

    Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
    20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.