Patmos-blogi

Viikonlopun kansainväliset uutispoiminnat 22.7.2023

Timo Keskitalo Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.
Julkaistu:

Timo Keskitalo toimittaa kansainväliset uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmoksessa lauantaina ja sunnuntaina klo 8-18:00 välillä tasatunnein.

Biologisesti intersukupuolisia henkilöitä ei ole

(Lähde: Anglican Mainstream 18.07.2023)

Termi ”intersukupuolisuus” viittaa siihen, että olisi ryhmä ihmisiä, jotka eivät ole miehiä eikä naisia. Tämä on harhaanjohtavaa, koska tällaista luokkaa ei ole olemassa.

Miesten ja naisten biologisen sukupuolen erottelu perustuu siihen, millaisia sukusoluja ne tuottavat. Munasoluja tuottava on naispuolinen, ja siittiöitä tuottava on miespuolinen. Tämä kahtiajako on vakaa ja kattava kaikkien sukupuolisesti lisääntyvien kasvi- ja eläinlajien keskuudessa. Kolmatta sukusolua tai mahdollisten sukusolujen kirjoa ei ole olemassa.

Jos joku olisi aidosti intersukupuolinen, hänen ruumiinsa pystyisi tuottamaan sekä munasoluja että siittiöitä. Ei kuitenkaan näytä olevan mitään todisteita siitä, että tällaista ihmistä olisi koskaan ollut.

Tämä tarkoittaa sitä, että meidän pitäisi lopettaa sanan ”intersukupuolisuus” käyttäminen ja alkaa käyttää sen sijaan jotakin muuta, täsmällisempää termiä. Täsmällisempi ilmaisu olisi ”synnynnäiset seksuaalisen kehityksen häiriöt”.

Niissäkin harvinaisissa tapauksissa, joissa henkilöllä on esimerkiksi sekä penis että emätin, kyseisellä henkilöllä on keho, joka on määrätty tuottamaan joko siittiöitä tai munasoluja ja henkilö on siten itse asiassa joko mies tai nainen.

Tekoäly auttaa kääntämään Raamattua harvinaisille kielille

(Lähde: Catholic News Agency 18.07.2023)

Tekoälyn kehitys on ollut hyvin nopeaa. Nyt kaksi tietotekniikan tutkijaa Etelä-Kalifornian yliopistolta on luonut tekoälyyn pohjautuvan tietokoneohjelman, jonka tarkoituksena on auttaa Raamatun käännöstyössä. Tekoäly tarkastaa ihmisen tekemän käännöksen, muttei korvaa ihmistä kääntäjänä. Erityisen hyödylliseksi Greek Room -niminen tekoäly on käännettäessä sellaisille kielille, joilla on vasta vähän muuta kirjallisuutta.

Projektin takana ovat saksalainen luterilainen tietotekniikan tohtori Ulf Hermjakob ja intialainen, tunnustuskuntiin kuulumaton kristitty kieliteknologiainsinööri Joel Mathew. Heidän mukaansa Raamatun kääntäminen ihmisten äidinkielelle on erittäin tärkeää.

Maailman arviolta jopa 7000 kielestä Raamattu on käännetty kokonaan vain 700 kielelle.

Greek Room -ohjelman tarkoituksena on nopeuttaa käännösprosessia. Tekoäly osaa muun muassa tarkastaa käännöksen ja oikeinkirjoituksen yhdenmukaisuutta. Ohjelma ”opetteli” kieltä pieneltä ryhmältä harvinaisen kielen puhujia, kun nämä kykenivät ilmaisemaan itseään oman kielensä lisäksi jollakin suuremmalla kielellä, jolla tekoälyllä oli enemmän materiaalia. Tällaisia suurempia kieliä ovat usein englanti tai ranska. Tavoitteena on erityisesti kääntää Raamattua pienehköille, noin 100 000 puhujan kielille, jotka eivät kuitenkaan ole välittömässä vaarassa kuolla sukupuuttoon muutamassa vuosikymmenessä.

Jerusalemin ortodoksinen patriarkaatti saa takaisin hallintaansa kiistellyn tontin

(Lähde: Orthodox Times 17.07.2023)

Jerusalemin kreikkalaisortodoksinen patriarkaatti on ilmoittanut saaneensa hallintaansa kiistellyn tontin Jerusalemin vanhassa kaupungissa yli vuosikymmenen kestäneen kiistan jälkeen. Patriarkaatin omistamasta tontista oli lainopillista kiistaa erilaisten oikeuspäätösten seurauksena. Tontti sijaitsee Jerusalemin vanhassa kaupungissa ortodoksisen Abu Tor -kirkon naapurissa. Kirkko itse on bysanttilaiselta ajalta.

Jerusalemin ortodoksinen patriarkaatti ja sen patriarkka Theofilos III ilmaisivat ilonsa pitkän oikeusprosessin päättymisestä ja kirkon omistusoikeuden tunnustamisesta.

Jerusalemin ortodoksisen patriarkaatin omaisuus ja kiinteistöt ovat joutuneet viime vuosina ilkivallan ja painostuksen kohteeksi. Sama koskee myös muita Pyhän maan kristillisiä kirkkoja ja kristillisiä yhteisöjä. Taustalla on osittain joidenkin äärinationalistisen juutalaisten ryhmien pyrkimys rajoittaa alueen kirkkojen ja ikivanhojen kristillisten yhteisöjen läsnäoloa Jerusalemissa ja Israelissa laajemminkin.

Jerusalemin latinalainen patriarkka saa kardinaalin arvon

(Lähde: Al-Monitor 16.07.2023)

Väkivallan vastustamisesta ja Israelin ja Pyhän maan kristittyjen oikeuksien äänekkäästä puolustajasta, Jerusalemin latinalaisesta eli roomalaiskatolisesta patriarkasta Pierbattista Pizzaballasta tulee kardinaali. Paavi Franciscus päätti nimittää latinalaisen patriarkan kardinaaliksi heinäkuun alussa.

Latinalainen patriarkka on edistänyt uskontojen välistä vuoropuhelua ja toiminut aktiivisesti Pyhän maan kirkkojen keskinäisessä yhteydenpidossa. Hän on kerännyt viisaudellaan arvonantoa myös Israelin poliittisten johtajien ja merkittävien rabbien keskuudessa. Italialaissyntyinen patriarkka puhuu myös sujuvaa hepreaa ja on asunut Israelissa jo 30 vuotta.

Erityisesti Jerusalemissa juutalaisten ja alueen ikivanhojen kristillisten yhteisöjen suhde on ollut ajoittain jännitteinen. Patriarkka Pizzaballa on tullut tunnetuksi näiden konfliktien sovittelijana, mutta kuitenkin Israelin kristittyjen oikeuksien puolustajana. Hän on toisaalta muiden kirkonjohtajien tavoin tuominnut äärikansallismielisten juutalaisten vahingonteot papistoa ja kirkon omaisuutta kohtaan, mutta toiminut myös hyvässä yhteisymmärryksessä Israelin johtavien poliitikkojen ja tärkeimpien rabbien kanssa.

Pierbattista Pizzaballa on ensimmäinen kardinaaliksi nimitetty Jerusalemin latinalainen patriarkka. Hänen nimityksensä on tulkittu merkitsevän paavin halua etsiä rauhanomaisia ratkaisuja Lähi-idän konflikteihin ja kääntää huomiota alueelle.

Islam ja shakin pelaajat

(Lähde: Religion unplugged 27.04.2023)

Shakin maailmanmestaruuskilpailut 2023 järjestettiin Kazakstanin Astanassa. Kazakstan on muslimienemmistöinen maa.

Vuonna 2004 Uzbekistanin Rustam Kasimdzhanovista tuli ensimmäinen muslimi, joka voitti shakin maailmanmestaruuden. Peli on islamissa edelleen kiistanalainen, sillä monet muslimioppineet paheksuvat shakkia. Shakkia ei mainita Koraanissa, mutta islamin perimätiedossa, Hadithissa, shakki kielletään. Bysantin kirkko kielsi pelin vuonna 680 jKr. Egyptin hallitsija Al-Hakim kielsi shakin vuonna 1005 jKr. ja määräsi kaikki shakkivälineet poltettaviksi. Taleban kielsi shakin vuonna 1996. Saudi-Arabian suurmufti Sheikh Abdulaziz al-Sheikh on kritisoinut shakkia sanoen, että se on ajanhukkaa ja se aiheuttaa vihaa ihmisten välille. Silti shakin pelaamisen taitoa harjoitetaan Saudi-Arabiassa kruununprinssi Mohammed bin Salmanin käynnistämien uudistusten myötä.

Shakki otettiin ensimmäisen kerran käyttöön arabi-islamilaisessa maailmassa, kun muslimit valloittivat Persian vuonna 633 jKr. Onko shakki kehitetty Persiassa, Keski-Aasiassa vai Intiassa, on epäselvää, mutta useimmat todisteet viittaavat intialaiseen alkuperään.

Satoja kristittyjä on surmattu Nigerian viimeaikaisissa hyökkäyksissä

(Lähde: Christianity Today 22.06.2023)

Ainakin 450 kristittyä on saanut surmansa Nigerian pohjois- ja keskiosissa tehdyissä iskuissa tämän vuoden toukokuusta alkaen, raportoivat uskonnonvapautta tarkkailevat tahot.

Suurimmat kristittyjen joukkosurmat ajoittuivat toukokuun 15.-17. päivään. Kristittyjä kohtaan tehtiin yli 100 väkivaltaista iskua. Väkivaltaisuudet ovat pakottaneet kymmenet tuhannet pakenemaan kodeistaan. Iskuissa on hävitetty kymmeniä kirkkoja ja tuhansia koteja. Kristityt johtajat ovat syyttäneet iskuista islaminuskoisia fulani-paimentolaisia.

Nigeria on Afrikan runsasväkisin maa. Siellä on yli 220 miljoonaa asukasta. Maan asukkaista hieman yli puolet on muslimeita ja hieman alle puolet kristittyjä. Suurin osa kristittyjä vastaan tehdyistä iskuista on tapahtunut maan pohjois- ja keskiosissa, jossa enemmistö asukkaista on muslimeita. Kristityt ovat enemmistönä maan eteläosissa. Nigerian uskonnonvapaustilanteen kehitystä on seurattu ulkomailla huolestuneisuudella.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *